Banckert

Hallo iedereen, vandaag is opa weer geweest en die heeft de schroefas en schuurmachine mee genomen. Bij het monteren van de nieuwe schroefas zat een balk die de servo op de plek houd in de weg, dus die er maar uitgesloopt. Dit weer in orde gemaakt door gewoon een klein balkje onder de servo te lijmen. Hij staat nu weer prima!

nieuwe+schroefas.jpg

Ze heeft nu ook weer een schroef dus als het ijs weg is een proefvaart.

Op de servo moet zoals te zien is nog een hevel. De hevel die bij de servo hoort vond ik niet goed, de roeren sloegen niet ver genoeg uit. Dit al een keer proberen op te lossen door kleine stukjes eraan te lijmen maar dat is niet sterk genoeg. nu dus op deze manier.

stuur+systeem.jpg

Een klein balkje de vorm van de hevel in gemaakt en deze erin gelijmd. Aan de uitijndan van de balkjes zitten dan de gaatjes.

Ook verder gegaan met het ponton schuren met de schuurmachine. Dat geeft een boel stof!!! Volgende keer maar buiten doen.

ponton+schuren.jpg

ponton+schuren+1.jpg

Het schuren is nog niet klaar maar het verschil is al duidelijk voelbaar.

Groet Marco

nou mooi !! wordt al wat zo!! schiet lekker op hoor, nog effe en je bent optijd klaar als t ijs gesmolten is!! kan je meteen proef varen haha

Is dat ponton nou van spaanplaat gemaakt?!?
Dat wordt hééééééél goed waterproofen dan...

ik ben ook niet zo weg van hoe die servo vast zit; ik zou hem toch ook aan de andere kant nog vast zetten. Op deze manier kan hij nog wat gaan kantelen in de boot als je je roeren bedient, niet handig.

Ja, het wordt wel goed waterproofen. Maar ik heb op het forum gelezen over G4... zou toch al heel stuk moeten helpen?

servo lijkt niet stevig, maar er zit onder de servo een balk waar die op staat gelijmd. Het voelt zeer stevig. Voor de zekerheid dan toch maar een steun maken.

Groet Marco

Ik zou het niet durven, een ponton van spaanplaat...
Ik heb de mijne van betonplex gebouwd, wel iets zwaarder, maar ik hoef me niet in het bijzonder druk te maken over waterbestendigheid.

Spaanplaat en water is als water en vuur,. Zodra er maar een beetje vocht in de spaanplaat komt valt deze geheel uit elkaar,
G4 zal echt niet voldoende zijn, Doe er maar een matje overheen met epoxy of polyester,
En liefst nog een laagjes of 3 a 4..

Hallo, het zal wel een klus worden het ponton waterdicht te krijgen maar dat zou moeten lukken met epoxy en glasvezel. Alleen heb ik al deze dingen niet dus dat zal ik moeten kopen. Dus mijn vraag, waar haal ik G4 vandaan?? Hebben ze dat in een modelbouwzaak of op internet bestellen??

Het ponton zou toch waterdicht moeten zijn met een keer G4 en een laagje, misschien 2 of drie enpoxy?? Het is maar een klein oppervlak en vaak loont het op bij dit soort producten dan niet de allerkleinste potjes te kopen dus zou ik genoeg moeten hebben voor een goede behandeling.

Ik snap nu ook wel dat het niet goed samen gaat, maar om een nieuw ponton de bouwen vindt ik ook wel weer jammer. Eerst dit maar eens aanzien.

Groet Marco

Modelbouwzaak idd. Ik heb mijn busje bij die shop met de grote Q vandaan...
WBT waterproofen: Als je inside-and-out met epoxy en glasweefsel doet komt het wel goed, zelfs al valt het spaanplaat uit elkaar dan wordt de boel bij elkaar gehouden door de epoxy. Het verdient geen schoonheidsprijs, though. Met epoxy hoef je trouwens geen G4 te gebruiken, dat is een hechtingshars voor polyester. Epoxy doet uit zichzelf al genoeg "slurp" het hout in.

Volgende keer het ponton toch maar uit bijv. triplex bouwen ;-)

Bedankt voor de tips en reacties.

Ik ga eens bij Quar*** kijken voor epoxy. Maar vreet de epoxy dan niet de plamuur op?? Ik heb polyester plamuur gebruikt met verharder, die werkt overal op en is prima te schuren.

Ook weer bezig geweest met de roerhevel maar deze was niet goed. Ik had te weinig ruimte onder het dek. Nu een nieuwe gemaakt en deze tussen twee plaatjes ingeklemd en van te voren de vorm met de dremel in de plaatjes gemaakt. Foto's komen nog.

Groet Marco

Hallo iedereen, vandaag bezig geweest met het stuurhuis. Ben van plan omdat de banckert redelijk veer ''glas'' heeft, er van alles in te maken zodat het er leuk uit ziet.
Eerst maar een foto;

stuurhuis.jpg

Ik kon de voorkant niet meer vinden... even flink balen dus. Eerst maar even iets anders doen dan maar. Na een uurtje nog even gezocht onder alle houten rommeltjes en onderdeeltjes en... Gevonden!!!! Direct de lijm gepakt en er in gelijmd. Dit werd weer extra moelijk gemaakt omdat en een stukje gebroken was, maar toch alles goed gekomen.

stuurhuis+1.jpg

Alles staat nu te drogen. Heb hier sec.lijm van Bison voor gebruikt. Werkt prima!

tot zo ver nu maar weer.

Groet Marco

Jippie!!!!! Net proefgevaren en was beter dan goed! Daar valt niet veel over te zeggen dus maar de foto's;

proefvaren+1.jpg

proefvaren.jpg

proefvaren+2.jpg

proefvaren+3.jpg

proefvaren+4.jpg

proefvaren+5.jpg

Zo te zien zit er best wat kracht in, wat natuurlijk alleen maar mooi is als je wat wilt slepen.

Ben verder nog bezig met stoeltjes voor in het stuurhuis. Volgende keer foto's daar van.

Groet Marco

Hallo iedereen,
ik heb vandaag wat spullen gekregen die waren besteld. Drie microswitshes en een extra servo. Ook een aparte accu voor de lampjes, geen rooggenerator al lijkt mij dat nog steeds mooi.

Hier heb ik over nachedacht en toch maar niet gedaan omdat wanneer je vaart op open water buiten (wat nogal vaak is) staat er eigenlijk altijd wel wat wind. Hierdoor lijkt mij dat de rook nogal snel verwaaid, waardoor je er lijkt mij maar heel weinig van ziet. Maar het meest zag ik op tegen het inbouwen van het apparaatje en de vloeistof. Toch iedereen bedankt die een voorbeeld van een rookgenerator heeft geplaats of met commentaar heeft bijgestaan.

Ik zal vanavond proberen nog wat foto's te plaatsen van de nieuwe dingen.

Groet Marco

Hallo iedereen, hier de foto's. Het was even een behoorlijk gepuzzel maar nu werkt het goed.

2013-01-30+20.34.48.jpg

Ook nog een foto van de stoel van de kapitein, er zijn meer stoelen en ook nog een paar schermpjes.

2013-01-30+20.35.22.jpg

Zoals te zien is heeft de stoel nog geen poten(en). Hoe maak ik deze er mooi aan?? Ik heb al hout geprobeert en solderen wil ook niet echt lukken.

Groet Marco

Schakelaars

Marco, ik zat vandaag je topic eens door te kijken en vindt het er goed uitzien.
Alleen heb ik een opmerking over het gebruik van de microswitches, ik begrijp dat je hiermee dingen aan en uit wilt zetten.
Bij Conrad verkopen ze twee kanaalschakelaars ze zijn ook niet zo heel duur, maar de mogelijkheden zijn beter als met de microswitches.
Met deze schakelaars kun je met 1 kanaal twee functies bedienen, ofwel vast of als moment.
Zoek het maar eens op, en bovendien neemt het minder ruimte in.
Ik blijf je topic volgen.
Groetjes Piet

Hallo Piet, leuk dat u blijft volgen. Over het functiegebruik, je kan twee microswitches op elkaar zetten. Ik dacht dat te doen wanneer ik nog iets extra's wil.
Ook een voordeel is, een microswitsh kost 1,5 euro plus een servo die je 1 keer nodig hebt is ongeveer 10 euro. Ik heb gekeken op C***** en zo'n apparaatje kost ongeveer 20 euro.

Groet Marco

Back