Banden smeren in de NK competitie - 1:10 en 1:8 schuimbanden

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Richard E, 7 sep 2011.

  1. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    ff een aanpassing gedaan. :p

    Maar Tjibbe, stel nu dat er iets is, dan is de discussie natuurlijk groot.
    Als de rijder erbij was als zijn banden in die zak worden gestopt, dan geeft dat 1 discussiepunt minder.
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2011
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een opmerking van een volledige leek er tussendoor:

    Kun je niet gewoon de standaard regel maken dat de rijders die als eerste drie geëindigd zijn standaard de banden die bij die race gebruikt zijn (alle banden van die heat, dus ook de gewisselde) inleveren ter analyse? (desnoods destructieve analyse, als je legaal wilt winnen moet je er wat voor over hebben).

    Op die manier heeft het geen zin meer om te smeren EN te winnen, of je moet gokken op als vierde te eindigen en hopen dat de nummers 1 t/m 3 wél gesmeerd hebben....
    Je merkt, lijkt mij, vanzelf wel of een rijder als een raket door het veld naar voren vliegt en opeens opvallend op de vierde plek blijft hangen en wat inhoud?

    Is gewoon maar een suggestie hoor, maar het voorkomt wel al dat gedoe met gecontroleerde banden, speurhonden en sniffer-apparatuur.

    (geef eerlijk toe dat ik er maar bitter weinig verstand van heb)

    Groet, Bert
     
  3. oldie

    oldie

    Lid geworden:
    5 nov 2008
    Berichten:
    1
    Locatie:
    spijkenisse
    ok martin daar heb je een punt,maar ik mag hopen dat men de sectie(die geen belang heeft om mensen te benadelen)een klein beetje vertrouwd in deze.
    het is en zal altijd een moeilijk punt blijven zolang er terplaatse geen goede test is

    gr tjibbe
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Bert, ook in de lagere regionen van de competitie kan dit gaande zijn maar ook juist die mensen die net achter de toppers zitten komen net dat beetje te kort en moeten/willen zich bewijzen.

    Je moet meer letten op het gedrag van de auto (hoe strak hij ligt) en welke sprongen aan verbeteringen de personen maken.

    Jouw idee staat eigenlijk een beetje toe dat de laagste gekwalificeerden ongestrafd kunnen smeren omdat ze toch niet in de top-3 komen.
     
  5. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Yup, Joey's banden werden nl eerst "betast" en hij heeft niet gezien dat die in een zak gingen :)

    Het is puur een aandacht punt mannen.

    Shepherd TeamC Benelux
     
  6. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Maakt het racen wel leuker, net als strafgewicht toekennen aan de snelste zeg maar. :p
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup.... dat was ook eigenlijk net de bedoeling.... wat is de zin van vals spelen als je er niet meer mee kunt winnen?

    Is eigenlijk heel zo raar niet, bij vrijwel alle vormen van serieuze 1:1 racerij worden ook de nummers 1, 2 en 3 extra heftig gecontroleerd.

    Tenminste, ik zou me eigenlijk knap knullig voelen als ik wist dat ik ondanks smeren wel beter ga rijden maar niet durf te winnen omdat mijn banden anders gecontroleerd worden....

    Nogmaals, ik ben totale leek, maar het leek me eigenlijk het meest haalbare en logische idee gegeven de controle mogelijkheden die nu ter beschikking staan.

    Heb heel kort geprobeerd aan motorracen te doen, en daar gebeurde het ook wel dat "snelle jongens" probeerden in de laagst mogelijke klasse in te schrijven om op die manier te kunnen winnen. Is, als je het goed beschouwt, ook een vorm van vals spelen. Blijkbaar doet het er niet toe dat je dan als "semi-snelle jongen" hooguit van "grotere kneuzen" wint, en grotere losers als dat bestaan er in mijn ogen niet. M.a.w: laat de mannen achterin het veld toch lekker smeren, als ze er toch niet mee winnen. Dat sterft vanzelf uit zodra ze sneller worden en niet meer kunnen smeren op straffe van diskwalificatie....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2011
  8. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik denk overigens dat het handig zou zijn de komende sectievergadering vroeg in de ochtend te laten beginnen. :D
     
  9. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Nee, begin van de avond, hebben we ook nog even tijd om onze keel te smeren. :banana:
     
  10. djiewie

    djiewie Guest

    Ik ga er maar even van uit dat de kwali banden ook getest worden. Zoniet kun je daar ongestraft even een betere start positie halen om daarna van voor te starten in de finale met droge banden. Al of niet als voordeel.
     
  11. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik kwam overigens nog iets tegen in mijn zoektocht om me zoveel mogelijk voor te bereiden op een eventuele toelating op het smeren. ;)

    Bepaalde middelen in voldoende mate aanwezig op de baan, zorgen ervoor dat rijden in de regen niet meer kan. de grip is dan volledig verdwenen.....

    toch iets om over na te denken in ons landje waar het alleen vandaag dan toevallig wel droog is... :p
     
  12. jeracing

    jeracing

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    312
    Locatie:
    St Willebrord

    Of niet meer rijden in de regen.
    Of best 3 out of 6 ipv 5 / 6

    Regen zuigt harige apenscroti...... HARD! ;-)
     
  13. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Of gewoon nu eens OK zeggen op een regenauto? :banana:
     
  14. jeracing

    jeracing

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    312
    Locatie:
    St Willebrord
    Dan moet iedereen een regenauto kopen/regelen en bij een droog/nat race 2 auto's ondehouden.

    Nee dank u.
     
  15. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Dien jij het voorstel in? :p
    Zet je wel heel groot JOUW naam erop, want er wordt natuurlijk meteen naar mij gekeken.
    ik stem wel voor natuurlijk!... ;)

    3 van de 6?....
    Nee dank je. Hoewel het NK dan wel eerder al beslist kan zijn en er dus eens andere op de hoogste trede kunnen komen te staan..... ik weet het niet.
    3 van de 6, voor promovatie/degradatie tussen NK en Nomac, oke.

    In NL regent het nog wel eens, en ik rij dan liever in de regen, dan dat ik in Groningen ben en wel vervoers/verblijfskosten heb gemaakt en onverrichte zaken weer huiswaarts kan.....

    Zo goed als iedereen rijdt elk jaar met een nieuwe auto, dus de oude kan als regenauto fungeren. Desnoods gaan we een jaar later de regenauto toelaten, kan iedereen er rekening mee houden.
    Onderhoud aan een regenauto? nah, ff WD40 en de compressor eroverheen en hij kan op de plank.... een 3 poorts motor heb je ook voor 100,- een oude motor gebruiken kan ook natuurlijk.
    Tijdens een regenweekend spaar je ook zo 4 setjes banden uit, toch 80-100,- voor de meesten onder ons.

    Ben je als gesponsorde rijder net overgestapt op een ander merk, zul je 2 auto's moeten vragen, of 1 auto gewoon klaar hebben voor de regen, en dan doel ik op altijd ingepakte electronica. Wat is er overigens mis om de regen te lijf te gaan met een ouder model van je huidige merk (oke, met Xray is dat wat lastig. ;) ) maar je snapt wat ik bedoel.
    Uiteraard moet het regelement zo zijn, dat je nooit tijdens een finale of kwalificatie van auto mag wisselen, dit is uiteraard in het nadeel van diegene die het met 1 auto doet. Maar dit is makkelijk op te nemen natuurlijk.
    Ook is het op regenachtige dagen voor de wedstrijdleiding veel makkelijker, want dat graveren hoeft niet meer....

    nou, kom maar op, brandt me maar weer af!....
     
  16. kyoshodriver-->Bartje

    kyoshodriver-->Bartje

    Lid geworden:
    10 dec 2004
    Berichten:
    1.123
    Locatie:
    Badhoevedorp
    Inderdaad, het moet niet zo zijn dat je van een regenbui afhankelijk bent om een NK wel of niet te laten meetellen.

    Hoe zorg je dat een regenauto alleen in de regen gebruikt wordt? Moet het bordje 'nat' er staan om hem te mogen gebruiken?
     
  17. kyoshodriver-->Bartje

    kyoshodriver-->Bartje

    Lid geworden:
    10 dec 2004
    Berichten:
    1.123
    Locatie:
    Badhoevedorp
  18. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    als jij met je regenauto wat waarschijnlijk een minder snelle auto is, in het droge wil rijden, mag dat toch gewoon?
    Dus of het bordje nat er nu staat of niet, is onafhankelijk van met welke auto je mag rijden.
    Oke, die regel is er ook om te voorkomen dat iemand met een aantal auto's verschijnt en zo de beste combinatie voor een betreffende baan kan pakken, da's waar.....
    Wellicht moet je dan dat graveren behouden, maar nu gebeurt dat op droge dagen volgens mij ook al niet, dus iemand kan nu al meerdere chassis gebruiken op droge dagen....
    Mocht ik het fout hebben wat betreft het graveren, dan hoor ik dat graag!
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2011
  19. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Nee man... die keuze is aan de rijder, niets is moeten. In Duitsland hebben ze dit ook toegepast (regent het ook heel vaak), je mag daar als een race is nat verklaard met een andere aangepaste auto rijden. Wissel van chassis is toegestaan zodra het nat bord wordt geplaatst en wordt weggehaald. Is alleen een kwestie van een 2e chassis graveren of zoals onze zuiderburen dit doen een likje lak.

    Wij (en volgens mij ook andere gesponsorde rijders) hebben altijd twee auto's, met de ene trainen we en de andere is voor het echte werk. Als het regent bouwen wij de trainingsauto om. Zit overigens ook een pluspunt aan... Zaterdag lang klussen? Hoeven we niet, de competitie-wagen voor droog racen staat klaar. Eventueel setup aanpassen en gaan...

    In Duitsland zie je overigens hierdoor ook andere leuke initiatieven, ooit een 1:8 op 1:10 regenbanden zien rijden? ;)
     
  20. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen

Deel Deze Pagina