Banden smeren in de NK competitie - 1:10 en 1:8 schuimbanden

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Richard E, 7 sep 2011.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Jammer genoeg zijn er mensen nog steeds van overtuigd dat een dergelijke regel zal helpen. Moet je eens kijken hoeveel mensen zich al op de wedstrijdag afmelden als de dag al begonnen is met een stortbui. Die mensen zullen ook nooit met een regenauto aan de start verschijnen terwijl ze op dat moment weten dat je mogelijk de hele dag de regenauto nodig hebt.
    Dan heb je een groep rijders die 1 of 2 rondjes rijden om gekwalificeerd te zijn voor de finales, ook die zullen echt niet een meter meer rijden.
    We hebben dit in het verleden al gezien, het toelaten van een regenauto zal een te kleine invloed hebben, daartegen is het eerder een taktische beslissing om er maar 1 voor de dag toe te laten.

    Naast dat, schoef die 18 schroeven aan de onderkant los en je kunt op je gemerkte chassis zo je regen of droogweer auto schroeven......

    Heb ik al mee zitten rekeken, hier komen resultaten uit die voor sommigen nadelig kunnen zijn.
     
  2. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Roelof, eenvoudige vraag... wat is het afbreukrisico?
    Ik zie elke keer alleen maar beren die op de weg worden gegooid terwijl een regel als deze totaal geen beer tot gevolg heeft. Ik vind het niet vreemd hoor dat veel mensen zich afmelden, je gaat toch niet met je mooie nieuwe auto in de regen rijden!

    Maar goed, we dwalen af :D
    Ehm regen en smeren... tja, doet me aan een bepaald NK denken toen in banden beetpakte van een auto en ze niet meer goed kon loslaten :cool:
     
  3. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    neeem nou de formule 1, die rijden toch ook in de regen. of neem een andere tak van racen, die laten de auto echt niet staan als het nat is.
     
  4. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Dat kan alleen als je 2 dezelfde auto's hebt, niet als je als regenauto een ouder model gebruikt....
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Je mag nu ook een regenauto erbij hebben, daar is helemaal niets op tegen maar je zult nu een taktische beslissing moeten maken of je nu wel of niet die auto voor de hele dag inzet.

    De afbreekrisico om het wel toe te laten is oa. dat buitenstaande mensen nog ernstiger tegen onze klasse aan kijken betreffende de kosten en zo mogelijk mensen makkelijker in de kaart gaan spelen om een 2e auto in te zetten.

    En daarnaast heeft door de jaren heen de meerderheid altijd tegen gestemd, de laatste keer was zelfs te sprake dat er een regel moest komen dat M7H nooit meer over regenauto's mocht praten ;)
     
  6. kyoshodriver-->Bartje

    kyoshodriver-->Bartje

    Lid geworden:
    10 dec 2004
    Berichten:
    1.123
    Locatie:
    Badhoevedorp
    Ik ga er vanuit dat ze bij de 3-uurs maximaal 6 a 7 teams zullen toelaten om de geluidsemissie lager te houden. Bij NK's heb je per definitie situaties (de finale) waarin er 10 auto's op de baan zijn.

    Pin me hierop niet vast, want ik ga er niet over, maar ik ga er wel vanuit dat het zo zit.
     
  7. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Ow ja, die was toch aangenomen? Laten we het dan maar niet meer naar boven brengen :D

    OK, got it.
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2011
  8. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Dat was een opmerking van jou ofzo, absoluut nooit een serieuze overweging geweest. Als het woord regenauto tevoorschijn komt, is normaal toelichten niet meer mogelijk, want de tegenstemmers hebben meteen het hoogste woord.
    Hugo ook notabene en hij heeft geeneens stemrecht!
    Dat mensen die toch al in de regen rijden (zoals jij) tegen stemmen snap ik wel, want dat geeft ze meer kans verder te komen.

    Ik heb nu al zin in volgend jaar. :cool:
     
  9. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Hoogerheide
    Het ging hier toch over het smeren van banden?

    Heel simpel, volgens de reglementen van 2011 van zowel de EFRA en Nomac niet toegestaan. Dus degene die smeren houden zich niet aan het reglement en moeten gewoon gedisqualificeert worden.
    Dat er rijders mee willen testen, om een (eventuele) achterstand weg te werken, is te begrijpen, zeker als het in andere landen (oogluikend) wordt toegestaan.

    Het feit dat er nu al gesproken wordt over een achterstand geeft al aan de organisaties achter de feiten aanlopen. Er zijn dus lieden die precies weten welke middelen er met de huidige apparatuur opgespoord kunnen worden, dus we gebruiken lekker iets anders. En dat is lekker niet te traceren...
    Vervolgens ook niet hard opgetreden tegen rijders waarvan men weet dat ze smeren. Sterker nog, een rijder bied zijn banden aan ter keuring aan op een wedstrijd, de sniffer ontdekt niks en de rijder zegt doodleuk dat het middel wat hij heeft gebruikt dus niet gedetecteerd is! Zo'n rijder gewoon ter plekke uit de stand halen en voor 5 jaar schorsen, geef je gelijk een signaal af naar de rest...

    Stel je voor dat er een rijder sneller gaat, omdat hij met zijn voeten in een badje met water staat, gaan we dat dan ook allemaal maar doen? Wordt een heel gesjouw met voetenbadjes de rijdersstelling op en af...

    Leg de bewijslast van het al dan niet smeren lekker bij de rijder, zoals bijvoorbeeld in de elektro-klasse gedaan wordt met de fdr en regelaar op 0 graden, scheelt een organisatie een hoop kosten... En je bent gewoon niet goedgekeurd tot je het tegendeel bewijst, hoe je dat moet doen, dat is jou probleem.

    En wie zegt dat de EFRA of de Nomac het voor volgend jaar wel toestaat?

    In mijn ogen is en blijft het gewoon ordinair competitievervalsing zolang het volgens de reglementen niet toegestaan is. De hobby wordt hierdoor nog ngewikkelder voor mensen die willen instappen, zeker op clubniveau.
    En als je dan wat wilt testen tijdens een (club)wedstrijd, ben een vent, geef het aan bij de wedstrijdleiding, en rij dan buiten mededingen de wedstrijd mee.
    Maar als je door valsspelen moet winnen, wens ik je veel plezier met je overwinning... Maar verwacht van mij dan geen applaus!
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2011
  10. jeracing

    jeracing

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    312
    Locatie:
    St Willebrord

    /Offtopic

    Hiermee geef je aan dat het onderhoud van de regen auto nihil is. dus er gaat niets stuk?

    Wat is dan het voordeel, ik zie het nog steeds niet? Je droogweer auto haal je ook uit elkaar na een droogweer race. Dan heb je alleen met je goede auto in de regen gereden en haal je hem ook uit elkaar. Geen verschil.

    En die motor van 100,- past die niet op je droogweer auto? ;-)

    Ik heb nog nooit met 2 auto's gereden, vind het alleen maar extra arbeid. je moet dan 2 auto's onderhouden/afstellen.

    Ik denk ook niet dat met die regel er meer mensen in de regen gaan rijden. en hoe je het ook went of keert het is voor de beginnende NK rijder toch weer iets wat ze zien als privelege die je moet hebben. en dus extra €€€€'s

    De achterliggende gedachte met de best 3 van 6 was eigenlijk omdat het zovaak regent.
    1. je kan eerder ervoor kiezen om er niet aan mee te doen, zonder dat je competitie in gevaar komt. Dus de mensen worden op minder kosten gejaagd en ze blijven meedingen in de competitie.
    2. De factor "pech" word minder belangrijk. Dus ook na 2x pech blijven mensen positief, want er is dan nog geen nood aan de man.
    3. de beste man / vrouw wint toch, dus er zal niet eerder een andere op de bovenste trede staan, maar het word er wel spannender op! (punten zullen wel aangepast moeten worden bv punten voor kwalificatie)

    Dat er mensen zijn die deze regel niks vinden, zijn de mensen die in de regen meestal een beter resultaat halen dan met het droge... ;-)

    /ontopic
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Nou ja, we zijn het er over eens dat regen erbij hoort dus waarom niet voor de competitie mee tellen, alleen maar droogweer resultaten maakt het ook niet spannender....
     
  12. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Er gaat vast wel eens iets stuk, maar ik heb het hele jaar niets gedaan aan mijn regenauto, is na elke race zo weer op de plank gegaan. Nu fungeert ie als electro 1/8. Servo's zitten er ook al in vanaf 2005...
    Voordeel is rust. Rust tussen de heats/finales in want je hoeft nooit heel snel een auto om te bouwen. Ook handig voor die rijders, die niet een vaste hulp hebben of baaninzetten kunnen uitbesteden aan hun vader. ;)

    Ehh, ik haal mijn droogweer auto ook niet na elke race helemaal uit elkaar hoor...
    Je hoeft maar 1 auto af te stellen, die ander staat in regen set-up.
    Ik denk van wel. :p
    Misschien, maar ook een beginnen NK rijder heeft eerst een tijdje alleen clubraces gereden, en heeft dus vast wel een 2e auto. En als ze nu niet meteen de allersnelste motor kopen, maar een tammere, hebben ze meteen budget over voor een 2e hands regenauto. ;)

    Maar, je hebt daar wel een punt.
    Precies, dan hebben andere ook eens een kans, houdt het wel aantrekkelijker, of niet? :p

    Net als met de Formule 1, er was dominantie van 1 team, en hop! daar gingen de regels op de schop!
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Je kunt je natuurlijk ook afvragen wat de reden is dat in de regen de mindere goden komen bovendrijven, waar laten de toppers die "oh zo goed kunnen rijden" het liggen?
     
  14. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ah, we zijn weer on-topic!. ;)
     
  15. jeracing

    jeracing

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    312
    Locatie:
    St Willebrord
    Weet je, dat is iets wat ik me ook al jaaaaaaaaaren afvraag.

    Waarom ik altijd storing krijg met in-plasti-dip-gegoten-lucht-dicht-afgesloten-splinter-nieuwe-apparatuur, terwijl Martin of Roelof zijn regen auto maar weer eens van de plank pakt na een regenwedstrijd 3 maanden terug en gewoon vrolijk elke regen wedstrijd uit rijden... :p


    Een radioplaat en een motor vervangen dat is toch zeker een schroef of 12 los /vast.... Hoeveel tijd heb je daarvoor nodig.....?


    Nou tipje mijnerzeids, het voorkomt vaak de race moeten staken omdat er weer eens wat stuk gaat wat je allang had kunnen zien/vervangen bij het uit elkaar halen van je auto.

    Of je bent liever lui als moe.. da kan ook.. :D
     
  16. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Om de plassen heen rijden John! Niet er doorheen! :grin:
    Zonder gekheid, ooit van "instant condoom" van Plasti Sip gehoord? Is de latex-spray, werkt als laatste middel over dat gietspul.

    Mja, je kan het ook voor andere dingen gebruiken :banana:
     
  17. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Wellicht omdat wij beide de elektro/elektronica als opleiding hebben, misschien hebben wij gratie gekregen.... :p
    Zoals ik eerder al aan had gegeven, gaat dat niet als je regenauto een ouder model is. Die 4 van de motor gaan dan wel, maar die andere 8 passen vaak niet goed...
    En toch rij ik ze meestal wel uit.....

    Maar ik haal de auto wel deels uit elkaar, en kan dan alle belangrijke delen voelen/zien, maar helemaal in stukjes zoals ik vaak zat op Zaterdagavond zie, nee dat niet.
    Da's wel waar. :cool:
     

Deel Deze Pagina