BangGood Luobo V2 Autogyro

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door eric_laermans, 14 aug 2021.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Jazeker, en ik vergat nog iets te melden, de gyro moet vanzelf loskomen. Dus niet wat vaart maken en denken dat met wat up de gyro gaat vliegen want zo werkt dat niet. De gyro laat zich sturen door meer of minder gas.
     
  2. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Dus al rijdend los laten komen van de grond en dus niet van je af gooien?
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Met gooien heb ik geen ervaring.. Ik had de Robbe Whopper en daar stond een 10 CC motor op de neus. Die bleef omkieperen. Totdat ik een touwtje aan zijn staart had waar ik mijn voet op zette. Optoeren tot een flink toerental en dan loslaten en gas erop. Toen vloog hij eindelijk.
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    ‘t Is net andersom. Rechterzijde is advancing blade en linkerzijde retreating blade. Rechts creëert dus soms meer lift als links. Je kunt de roll gerust ietsje naar links zetten. Bochten…. In het begin bij voorkeur enkel links. Bij bocht naar rechts en verkeerde afstelling kan de autogyro naar rechts weg kiepen en een te groot beroep doen op reflexen.

    Ja, de bladen buigen in stilstand naar beneden door… doet wat flimsy aan, maar is het met een reden. De kracht van de autogyro is dat eenmaal in bedrijf de bladen dus ook omhoog kunnen flappen (hingen). Het advancing blade (rechterzijde) zal omhoog flappen, het retreating blade (links) minder. Op die manier blijft de autogyro in balans, hangend aan omgekeerde paraplu. In begin: handstart en glijvlucht naar beneden. Zodra je dat in de vingers hebt, ‘ns een linker bocht, etc.
     
    lecraM en Helikapoter vinden dit leuk.
  5. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    idd nog een paar korte opmerkingen erover; ik begon eraan, doordat er een paar dagen geen wind was, ik die vlieger had, wat RC spul had maar geen vliegtuig.
    toen ben ik bij wijze van uitdaging, eraan begonnen terwijl ik wel een soort doel in ogen had hoe het zou moeten kunnen.

    en, een sleevlieger met 2 lijnen sturen gaat slecht, beetje tegengestelde reactie zelfs. daardoor heb ik het niet met 2 touwen geprobeerd maar heb het meteen met 1 verbindingtouw voor elkaar proberen te krijgen. ik had wel 2 touwen van de romp naar 1 punt, waaraan het vliegertouwtje zat. dat ene punt kon ik afstellen en had een effect als die "hangangle" van autogiro's. er was een best sterk effect. propeller omhoog wijzen = stijgen, achterover hangend. propeller omlaag; sneller vliegend, dalen.
    als ik nog een keer zoiets bouw, verwerk ik daar een hoogteroer functie in.
    in rust, motor uit, zwevend, hing de romp wel 45 graden naar beneden en dat kwam weer overeen met hoeveel de vlieger naar achteren stond, tijdens horizontaal vliegen.
    het vloog het mooist, als het zo afgesteld was dat de romp practisch horizontaal stond met rondmotoren. ik kon niet volgas rondmotoren dan klom die.
    met hoogteroer, pitch, functie aan de romp touwen, zou ik dan meer kunnen klimmen of sneller recht vooruit of zelfs naar beneden motoren.
    ik ga hier ooit weer mee verder.
    [ / offtopic]
     
  6. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    De laatste hand:

    Tenslotte het uitbalanceren van de rotorbladen, de hoek instellen(6graden) van de rotorbladen en toch nog alvast een modificatie. Ik vond de wielen erg klein voor het grasveldje waar ik altijd vlieg en het lijkt me ook leuk om een rijdende start te maken of in ieder geval mooi te landen. Dus heb ik zelf een paar wielen gemaakt van foam. Deze heb ik ook op mijn ultra light cub gemaakt en werken perfect. Dus bewezen betrouwbaar. ( https://www.modelbouwforum.nl/threa...slow-flyer-3mm-depron-en-druppelfolie.278117/ )

    Hier wat foto's van het proces:
    [​IMG]

    Vier rondjes gesneden van 9cm met 2 zwarte stroken foam(met zwarte ducktape) van 1cm breed.
    [​IMG]

    Zo zien ze er uiteindelijk uit:
    [​IMG]

    Hier nog even met een zwarte stift bewerkt en de rondjes gemaakt waar de as doorheen moet gaan:
    [​IMG]

    En zo zitten ze onder de autogyro. Achter "zie inzet" Een half maandje gesneden om de achterkant wat hoger te laten uitkomen. Zo blijf ik beter boven het gras uitkomen en kan daardoor meer snelheid genereren:
    [​IMG]

    En tenslotte even testdraaien in de huiskamer, wel met een touwtje aan zijn staart. Ik hoopte dat de rotorbladen zou worden aangeblazen, maar dat is niet het geval. Dus dat zal met de wind aangeblazen moeten worden. Ben benieuwd:


    En nu op naar de maidenvlucht.
     
    eric_laermans en pompebled vinden dit leuk.
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Wees blij dat de rotorbladen niet door prop worden aangeblazen, maar door 'oncoming airflow'. Over het onderstel gesproken.... ik weet niet of je nog zin hebt om het onderstel nog iets te verbreden voor iets meer stabiliteit om de roll-axis.
     
  8. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Eerst maar even kijken hoe dit bevalt. Qua stabiliteit heb ik er wel vertrouwen in hoor.
     
  9. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Wat ik wel een beetje verwarrend vind is de instelhoek van de rotorbladen. Als je het van de tekening overneemt(zie post#37), wat ik in eerste instantie deed, is het geen 6 maar 12 graden, terwijl er 6 graden bijstaat!! Met mijn geodriehoek is 6 graden beduidend minder en dat heb ik dan ook maar zo gedaan. Ik heb van karton een malletje gemaakt en dat tegen de verticale as gelegd. Zo kan je het makkelijk instellen.
     
  10. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Zit toch thuis met corona. Dus maar even dit gemaakt:


    Grt H:yes:lixer
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  11. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Dat is het verwarrende. Ik weet uit eigen ervaring dat je wat naar links moet trimmen bij een tegen de klok draaiende rotor (van bovenaf gezien), omdat ik de "Atom" van Richard Harris gebouwd en met succes gevlogen heb. Maar als er rechts meer lift door het advancing blade gecreëerd wordt zou de autogiro dus al naar links kantelen, en waarom zou je dan nog meer naar links moeten trimmen?
    Nogmaals: naar links trimmen is juist ( en wordt ook door Richard Harris bevestigd), maar de verklaring klopt niet lijkt mij.

    Overigens heb ik de Atom, na de laatste minder succesvolle vlucht :rolleyes: een paar jaar geleden, net weer gerepareerd en is 'tie weer klaar voor de volgende vlucht.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2022
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    De autogyro van HK die ik een paar jaar terug had, had de mogelijkheid om tijdens de start de rotor rechtstreeks aan te drijven. Dit werkte prima en als er iets gemakkelijk was met dat ding was het starten. Zogauw hij los kwam liet je de schakelaar los en dan ontkoppelde de rotoraandrijving.
     
  13. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Handig, wil dat wel eens zien.
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb 'm niet meer, en ik geloof niet dat HK hem nog voert.
    Durafly auto-G2, er staan wel filmpjes over op Youtube.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2022
  15. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ik ben al op YouTube aan het zoeken.
     
  16. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Gevonden. Ik denk deze dus? Op 1min28 zie je hem automatisch optoeren en op 2min31 nog een keer. Loopt niet goed af. Het lijkt me alsof de rotorbladen niet goed gebalanceerd zijn, het toestel trilt hevig bij het optoeren.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2022
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Nee... je moet zoeken op Durafly G2 of ook Durafly auto-G2
     
    helixer vindt dit leuk.
  18. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Dat heeft niets met balanceren te maken, maar met "ground resonance". De bladen hebben per definitie een flexibele bevestiging aan de rotorkop, z.g. flapping hinges, en er kan een interactie met het verende landingsgestel ( en in dit geval ook met de slappe romp) ontstaan die resulteert in steeds heviger wordende bewegingen.

    Overigens, heeft jou eigen ontwerp eigenlijk een flexibele bladophanging?

    Bewerkt: zo te zien in het filmpje dus wel, wat voor materiaal en -dikte?

    Mijn Atom: DSC04332.JPG
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2022
  19. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ha dank voor de uitleg. En ja mijn bladen hebben een flexibele bladophanging. Hangen nu even wat naar beneden, maar als het goed is komen ze met het optoeren omhoog te staan.
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat durf ik je te garanderen, want er hangt ongeveer een compleet toestel inclusief LiPo onder. De lucht komt van voor/ beneden.
     

Deel Deze Pagina