BangGood Luobo V2 Autogyro

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door eric_laermans, 14 aug 2021.

  1. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ik ga er dit weekend naar kijken, maar volgens mij zijn die plaatjes gewoon vlak. Waarom hebben ze dat dan niet in de bouwomschrijving aangegeven?
     
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Tsja...
    Maar als ik het eerste plaatje in je bouw-video bekijk zitten ze gewoon goed, dus als je sindsdien e.e.a. niet meer los gehad hebt moet dat nog steeds zo zijn.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  3. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Dat lijkt mij ook ja.........
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Oei, oei, oei... Ik zie een klassieke fout. De eerste keer zie ik 'm prima wegvliegen. Vervolgens een "bank" naar rechts en ... hopla... crash. De hoofdrotor moet iets (een paar tikjes) naar links hellen (als in "roll").
     
  5. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ja, dat zou inderdaad zo maar kunnen, maar daarmee is het tegengestelde draaien van de rotorbladen nog niet opgelost.;)
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat is wel erg vreemd. Heb dat zelf nog nooit meegemaakt. Bij de eerste (korte) vlucht draaide de rotor toch de goede kant op? Neem ik aan?
     
  7. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    150
    Ik heb nog een gemodifieerde van hobbyking liggen. De hype van de autogyro's is een beetje voorbij denk ik. Ik zie ze nergens meer te koop staan.
    Is wel een bijzonder luchtvaartuig om mee te vliegen vind ik. Je kan er letterlijk mee rond je hoofd draaien. Ver verwijderd vliegen is een beetje delicaat.
    Daarvoor moet je erg scherp zien want als hij met zn gat draait moet je wel meteen de juiste kant op sturen of hij stuikt als een kluwen naar beneden.
    Heb er wel veel plezier aan beleefd.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    1 ding voor het achterhoofd: ik heb nog nooit een autogyro van dichtbij gezien..
    maar vlieg wel met heli..

    Helibladen zijn grappige dingen.
    alleen bij heli's wordt de boel aangedreven, wat wel wat scheelt her en der.
    door die aandrijving gelden puur de lift eigenschappen van het blad.
    immers, wat je ook doet: de motor en aandrijving dwingt de bladen 1 kant op.

    bij autoroteren ( de eigenschappen die jij gebruikt) zet een heli de bladen negatief, om zo zoveel mogelijk energie in de rotor te krijgen. de heli valt dan best hard omlaag
    bladen gaan harder draaien. bij de grond ga je afvangen, en de bladen positief zetten.
    dan ontrekt de heli energie uit de rotor, die dan dus ook zal gaan remmen.
    goed uitgekient, kun je dan netjes landen.

    bladen standaard positief geeft misschien wel lift, maar trekt ook energie uit de rotor.
    standaard negatief geeft snelheid aan de bladen, energie in de rotor. maar teveel en en ontstaat geen lift.
    ergens vind ik het niet gek dat er hier geen invals hoek is.

    bij jou gaat de boel gewoon draaien zoals de lucht er het makkelijkst omheen gaat.
    aangezien de lucht er van onderaf op komt, zal met het a symmetrische verhaal de uiteindelijke rotatie precies verkeerdom zijn dan je misschien verwacht.
    zou me ergens niets verbazen als de "bult" aan de bovenkant van het blad eigenlijk aan de achterkant moet zitten ipv aan de voorkant ( waar je hem verwacht)

    in feite maakt het ook geen fluit uit, de lift is er.
    linksom of rechtsom, alleen je basistrim wordt anders.
    meer links, blijkbaar.

    eventueel KAN invalshoek helpen om de bladen de goede kant uit te krijgen, alleen vermoed ik dat je daar wat extra energieverlies mee krijgt
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat is dan verkeerd gedacht. Die hype gaat nooit over, noch in de één-op-één schaal, noch als R/C model. Op RCGroups is een harde kern van R/C Autogyro enthousiastelingen die enkel afneemt door natuurlijk verloop als in: af en toe overlijdt er 's één.

    De welving zit bij een AG wel enigszins aan de voorzijde. In tegenstelling tot de helikopter hebben de AG bladen een hoofdzakelijk vlakke onderzijde.
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2022
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij heli ligt het heel erg aan het type blad..
    de 3d bladen (die je eigenlijk 99% tegenkomt) zijn symmetrisch
    ga je naar de echte schaalheli's (o.a. vario, veel standaard (3d) heli's met alleen een romp hebben regelmatig nog steeds 3d bladen), hebben ze wel a symmetrisch. sommige plat aan de onderzijde, sommige een haartje bol, sommige zelfs hol
    wisselt per merk

    maar lastig op te zoeken, schaars..

    Bij deze autogyro zal het ergens te maken hebben met hoe het blad in de wind ligt. andere reden kan er feitelijk niet zijn dat hij wel de ene kant op gaat draaien, dan de andere.
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Het van nature de goede kant op draaien van de hoofdrotor wordt nog 'ns versterkt door de zogenaamde negatieve incidence van de bladen zoals gemonteerd op de hub. Het voordeel van de veelal vlakke (onderzijde) autogyro rotorbladen (bijv. Clark-Y en SG6042) is dat zij ook bij negative incidence nog in staat zijn flink lift te genereren. Overigens wordt bij het opspinnen van de hoofdrotor veelal het eerste zetje met de hand gedaan: in de juiste richting Dat helpt natuurlijk ook.

    [​IMG]
     
  12. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Dat heb ik geprobeerd maar de rotors blijven hardnekkig de verkeerde kant op draaien. Dat zogenaamde negatieve incidence idee is misschien wel een puntje van aandacht. Ik ben er niet meer aan toe gekomen om weer het veld op te gaan. Ben erg druk met het maken van diverse drone opnamen. Ook leuk. Veel filmen en dan lang monteren.


    Helixer
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Het plaatje dat @eric_laermans toont geeft inderdaad de draairichting en de negative instelhoek aan, maar de essentie is dat het blad bij toenemende lift omhoog scharniert, en door de "scheve" scharnierlijn daardoor de negatieve invalshoek van het blad t.o.v. de luchtstroom vergroot. Hierdoor neemt de lift weer af, en zal er een evenwicht gevonden worden tot waar het blad omhoog scharniert. Dit is gedaan om de liftverschillen bij de cyclische snelheidsverandering die ontstaat door de voorwaartse snelheid van het toestel te compenseren.

    (Het helpt overigens niet dat Rich Harris de meest linkse scharnierlijn verkeerd om getekend heeft......)

    Max.
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2022
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja daar viel ik ook al over... :(
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    De 15 degree hinge-line komt overigens overeen met mijn autogyro en… die vliegt als geen ander.
     
  16. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Zit daar echt een scharnier dan? Ik had begrepen een flexibel plaatje. Maar hoe krijg je dat scharnieren dan voor elkaar? Ik mis even iets geloof ik.
     
  17. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Bekijk bovenstaand plaatje, de relatief slappe lichtgroene ster-plaat word ingeklemd door stijvere platen, zowel het middenstuk (donkergroen) als de bladhouders (rood en blauw). Die zijn zó gevormd dat er een smalle spleet vrij blijft, op de juiste plaats en onder de juiste hoek, zodat daar een "scharnier" ontstaat.
     
  18. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Overigens kan het ook zonder een specifieke scharnierlijn. Bij mijn Atom hangen de bladen direct aan een driehoekige epoxy plaat van 0,8 mm dik, welke alleen in het midden met twee kleine, dikkere plaatjes ingeklemd wordt. En het werkt ook prima.
     
  19. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dank, duidelijk!
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Nieuw stabilo en richtingsroer, nieuw landingsgestel (breder, full carbon), nieuwe zender. Niet exact de zender-instellingen over kunnen nemen van de oude zender, maar dat komt wel goed, toch? Ja toch?



    PS Het fijne aan autogiro's is dat ze tegen een stootje kunnen ... (natuurlijk niet, altijd schade die ondingen).
     
    Helikapoter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina