Basic Jolle de X-te

Discussie in 'Bouwverslagen Zeilschepen' gestart door Marin01, 28 apr 2020.

  1. Marin01

    Marin01

    Lid geworden:
    6 apr 2020
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Peize
    hallo allemaal,
    na wat misplaatste ;) vragen in andere topics heb ik toch maar besloten om een eigen bouwverslag van de waarschijnlijk zoveelste Basic Jolle te beginnen.
    Het project is begonnen om mijn zoontje van 11 in de corona-tijd van zijn PS4 weg te krijgen.
    het moest daarom een zo eenvoudig mogelijk model worden en binnen een gering budget.
    Door wat gespit in het internet ben ik een paar weken geleden op dit forum terecht gekomen en eigenlijk op het ontwerp van de Wiesel af gegaan. de bouwbeschrijving en de tekeningen leken redelijk makkelijk en het materiaal was nog wel te behappen.
    Echter vond ik persoonlijk een zeilboot ietsje uitdagender met het oog op de latere besturing en vaarplezier.

    zodoende dus op de Basic-Jolle uitgekomen.
    Helaas is het ontwerp intussen zo oud, dat van de veelbesproken bouwpakketjes en onderdelen niet alles 1-2-3 te verkrijgen is. Ook kun je natuurlijk op dit moment geen modelbouwwinkel in om te neuzen, maar moet je het van Online-webshops hebben en daar staat ook niet altijd alles in, wat er in de winkel voorradig is.

    Bovendien zijn soms de verzendingskosten zo hoog, dat het echt niet meer in het budget past.

    Mijn succes met de materiaallijst zo ver voor degene, die het bootje misschien ook nog een keer wil bouwen:

    Het 1mm triplex kreeg ik hier via Krikke Modelbouw. Werd zelfs persoonlijk aan de deur gebracht ivm slechte verzendmogelijkheden! Top
    3mm Triplex delen uit deksels van oude wijnkistjes.
    Epoxy reparatie setje van Bauhaus uit de boten-afdeling
    servo's van Conrad
    metalen buisjes en staafjes van Hobby-en-modelbouw.nl
    masten en zeil van Wepa Flyer . Helaas geen kruiskoppeling kunnen krijgen.

    Aangezien ik geen ballast kan gieten of kon vinden, wordt bij mij de kielplaat uit staal en de ballast ook.

    foto's volgen nog
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2020
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ballast kan je maken uit dikke lood-tin soldeerstaven, die je in elke bouwmarkt kunt vinden.
    Of anders dak lood, in breedte van 200mm?.
    Smelten van tin en lood kan boven de gasvlam van het kooktoestel.
    Alleen nodig een soeplepel uit RVS.
    Verder belangrijk, de afkomende dampen zijn giftig, afzuiging op 100% en de mal waarin het gesmolten materiaal wordt gegoten, moet 100% watervrij zijn!
    De aanwezigheid van water geeft aanleiding tot explosief uit elkaar spatten van het vloeibare materiaal.
    Een mal is eenvoudig te maken in gips. goed laten drogen.
    Veel succes.
     
    reneke100 vindt dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marin, Welke maat kruiskoppeling heb je nodig? Ballast is ook wel te vinden bij de "bandenboer". Vraag daar naar oude balanceergewichten. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Klaas.
    In verband met het verbannen van lood in het milieu, zijn de nieuwe balanceergewichten uit zink.
    Door ondervinding ondervonden.
    Henk
     
  5. Marin01

    Marin01

    Lid geworden:
    6 apr 2020
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Peize
    Stoomboot, ja ik weet hoe je moet gieten, dat draadje heb ik hier al eens gevolgd. Ik kan het echter niet verantwoord samen met mijn zoon gaan doen. Giftige dampen enzovoort.

    Klaas,
    de 6/6mm kruiskoppeling om de mast met de giek en fokkeboom te verbinden.
    niet voorradig. ik heb een alternatief besteld, maar kijken of dit werkt.

    Intussen is het project begonnen. rompdelen heeft zoonlief uitgeknipt en uitgezaagd.
    we hebben het eerst maar even zo in elkaar gezet met schilderstape om te kijken of het past. Dat viel niet mee. meters tape nodig gehad omdat het steeds weer los liet....:confused:
    vervolgens de latjes langs de zijwanden gelijmd.

    na het drogen gemerkt, dat we 2x op dezelfde kant gelijmd hadden en dus 2linker boordwanden hadden !!!
    dus, latje er weer af gesloopt en nieuw latje op de andere kant gelijmd... toen gemerkt, dat de afgeschuinde kant verkeerd zat.... ja, ja. gelukkig niet zo erg.
    morgen maar verder.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt voor je antwoord Marin. Kruiskoppeling in die maat heb ik helaas niet voor je. Best wel oppassen met rechter en linker delen. Succes verder! gr. Klaas.
     
  7. Marin01

    Marin01

    Lid geworden:
    6 apr 2020
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Peize
    Kielplaat geknipt en maar eens gewogen. 321 gram.
    er van uit gaande, dat aluminium ongeveer 1/3 weegt, kan ik op deze manier ca 200 gram van mijn ballast afsnoepen.
     
  8. Marin01

    Marin01

    Lid geworden:
    6 apr 2020
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Peize
    wat is eigenlijk het "normale" gewicht van een Basic Jolle romp? weet dat iemand?
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
  10. Marin01

    Marin01

    Lid geworden:
    6 apr 2020
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Peize
    Marc, ja die handleiding volg ik ook.
    het ballastgewicht is duidelijk. mijn vraag was, of iemand ook het gehele gewicht kent? of iig enkel de romp met kiel en ballast?
     
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
  12. Marin01

    Marin01

    Lid geworden:
    6 apr 2020
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Peize
    Hmmm misschien kan iemand dan dit topic naar bouwverslagrn zeilschepen verplaatsen???
    Intussen zit de romp in elkaar. Van binnen met epoxy en glasvezel versterkt. Dat was wat geknooi want het werd snel taai. 20 minuten is dan toch niet zo veel als je met twee man in de kleine romp bezig bent.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. Marin01

    Marin01

    Lid geworden:
    6 apr 2020
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Peize
    Het kuipje liep vrij vlot. Hier met aangedikt snel-epoxy gewerkt. Zooneman zagen en ik plakken. Mooi teamwork Je kunt goed zien, waar we het steunlatje op BB verkeerd schuin afgezaagd hadden:koud:
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. Marin01

    Marin01

    Lid geworden:
    6 apr 2020
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Peize
    Toen kwam het moment, waar ik tot de ontdekking kwam, dat we geen buisje voor de mastkoker besteld hadden....oeps! Kennelijk vergeten. Nergens in een bouwmarkt te vinden natuurlijk. Ik vond in de werkplaats nog een stuk van een oude radio-telescoop antenne. De mast kan er prima in draaien maar het is iets smaller dus de gaten pasten niet! Opgelost door 2 keer een nieuwe maststeun te maken en een daarvan over het te grote gat te plaatsen. Zie je later onder dek toch niet
     
  15. Marin01

    Marin01

    Lid geworden:
    6 apr 2020
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Peize
    Mastvoet onder dicht krijgen was lastig
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 12 mei 2020
  16. Marin01

    Marin01

    Lid geworden:
    6 apr 2020
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Peize
    Hier een kleine update. De roerkoning zit er in en het roer ook gemaakt. Ik moet alleen nog bedenken hoe ik daar het armpje op vastmaak. eerst maar even een stander gemaakt want het begon een beetje onhandig te worden.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Saillord vindt dit leuk.
  17. Saillord

    Saillord

    Lid geworden:
    10 okt 2018
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo Marin,

    Ontdek net jouw verslag hier, beetje rare plek al lijkt die er wel voor bedoeld... Bijgaand de gewichten van mijn BJ. Dan heb je wat vergelijkingsmateriaal.

    Groeten,

    Henk
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. Marin01

    Marin01

    Lid geworden:
    6 apr 2020
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Peize
    hallo Henk,
    bedankt voor de gewichten. daar kan ik toch mee uit de voeten. vooral die 605 gram voor de romp.
    ik zal morgen eens wegen, wat die van mij met de stalen kiel weegt.
     
  19. Marin01

    Marin01

    Lid geworden:
    6 apr 2020
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Peize
    trouwens, over rare plek gesproken: bij bouwverslagen schepen was ik helemaal een vreemde eend in de bijt....:koud:
    alles wat niet sleepboot is of minstens een Anker heeft, ...:confused:
     
  20. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Je gewichtenlijstje bestuderend vind ik de zeiloppervlaktes wel erg klein.
    Grootzeil 162 cm2, dat is even groot als een briefkaart van pakweg 16×10 cm.
    Ik denk dat er nog een nulletje achter ontbreekt....
    Ard
     

Deel Deze Pagina