Basic jolle met 3d geprinte onderdelen

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door kuifje_mf, 13 nov 2014.

  1. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Dag Kuifje,

    De 4mm uitvoering van dit merk is ook te koop in een uitvoering voorzien van een ringetje aan de achterzijde. Het bestelnummer is 542 407. Zie afbeelding. Deze zijn natuurlijk nog niet écht klein, maar zeker acceptabel.

    [​IMG]

    Succes met het maken van de juiste keuze. Input voldoende van medebouwers :)
     
  2. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    Theoretisch wist ik dat het niet zou smelten, het was meer een gevoelskwestie van dat zware lood tegen een dun laagje folie. Maar nu ik zie dat jij het gedaan hebt, en dat het prima gelukt is, vind ik het wel een optie. hmm eens even denken. (en bedankt voor je linkje)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  3. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    En ook ahcling: dank jullie wel, het is me nu duidelijk. Dus hiermee bereik je, dat als je de val wat losser zet, dat je wel meer bolling in je zeil hebt, maar je voorlijk toch recht blijft.

    ehh edit:
    toch nog een vraagje: heb je die val op je fok ook nodig als je geen fokkeboom hebt maar gewoon schoten?
     
  4. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    Nou ja! De webshop waar ik ze gekocht heb had deze niet (wel in 500 stuks verpakking). Hmm die andere heb ik nou al gekocht dus eerst eens kijken met de proefvaart hoe storend het is, dan kan ik voor de echte zeilen altijd nog kleinere kopen.
     
  5. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Heb je een val nodig, wanneer je zonder fokkeboom zeilt...
    Ik vind van wel, omdat ik mijn zeil daarmee beter naar mijn wens kan trimmen.
    Maar wanneer je ertegen opziet zoiets te maken, probeer het eerst zonder.
    Het scheepje zal wel zeilen. Kun je altijd nog een nieuw zeiltje maken, al dan niet met een doorlopende zoom. (alternatief is om de x cm een korte dubbeling te maken, waar de voorstag dan door gaat lopen.

    Het grootzeil, hang ik met de tophoek op vaste afstand van d top en aan de halshoek regel ik de spanning op het voorlijk met een verstelbaar lijntje.
    In samenwerking met verstelling schoothoek en neerhaler en achterstag trim ik dan de rest uit.

    Zeil op een boot zetten is ook wat van zeilen trimmen weten en niet alleen maar 3 hoeken vastzetten.
     
  6. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    Het lijkt me leuk om daar achter te komen. Wat ik me afvraag: hoe kom je er nou achter wat het beste werkt? Ik stel me zo voor in een 1:1 boot kun je al varend de trim verstellen en merk je wel wat werkt en wat niet. Maar een modelbootje moet je naar de kant halen en weer tewater laten. En het is toch altijd op afstand. Zijn de verschillen echt zo groot dat je dat merkt?
     
  7. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Zeil met/tegen een ander vergelijkbaar scheepje en je zult het merken.
    Vaak is een mm verzetten al een groot verschil.
    Op n 1:1 boot verzet je bij het trimmen alles ook geen meter in een keer.
     
  8. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    Weer even een update van wat ik afgelopen dagen aan mijn bootje heb geknutseld. De eerste foto geeft een aardig beeld hoe hij er nu uit ziet, op de tweede foto zie je wat meer details.

    1) verstaging voorzien van musketonhaken zodat e.e.a. wat makkelijker los te maken is. De mast staat los in het dek en de mastvoet, dus de bedoeling is dat door de verstaging los te maken de mast er zo uit te halen is voor vervoer e.d. Hierbij bleek dat de oogjes die met de spiegel meegeprint zijn eigenlijk te klein zijn, dus dat gaat op de (ondertussen best wel lange) lijst van verbeteringen voor de tweede, definitieve versie. Maar voorlopig prima.

    2) De omlooplijn op spanning gehouden met een elastiekje en sleutelring om een kikker. In de definitieve versie print ik in plaats van de ring wel een katrolletje.

    3) De trommel van de zeillier. De diameter van de trommel zelf is momenteel te klein om voldoende lijn in te halen, namelijk ca. 2.5 cm dat geeft per wenteling 7,5 cm (pi dag was gisteren, nu is pi weer gewoon 3). Mijn lier zou 5 wentelingen moeten maken maar dat zijn er in werkelijkheid 4.5 dus dat is zo'n 34 cm. Omdat ik een "echte fok" heb, heb ik het dubbele nodig als normaal, dus effectief zeg maar 17 cm. Dat is veel te weinig dat wist ik vantevoren. Nu zijn de opstaande randen (hoe heet dat: flens?) 4 cm, en dat gaat al een eind in de goede richting (ca 55 cm). Dus ik dacht, ik wikkel de trommel vol met lijn totdat hij bijna vol is, maar dat is toch een hoop gepruts. Dus voor de definitieve versie print ik wel een opvulling die ik er netjes overheen kan leggen, en in de tussentijd doe ik het hier maar mee. Dan kan ik voorlopig niet goed voor de wind varen, maar ok. Ik heb wel de opstaande rand in het midden wegevijld. Die verdeelde de trommel in twee aparte stukken voor de bovenste draad en de onderste draad. Misschien heb ik dikke draad (ik schat zo'n 0.8 mm diameter), maar doordat die zich in deze smalle stukjes over zichzelf opwond, krijg je een variatie in diameter bij het op/afrollen. Nu ik dat middenstuk heb weggevijld kan de draad mooi naast elkaar liggen. En met 5 windingen, terwijl hij toch op spanning staat, geeft dat geen probleem. Ik denk dat ik voor de definitieve versie de bovenste rand ook wegvijl, dan kan ik iets printen dat ik er geheel over heen schuif en kan ik dat zo dik maken als ik zelf wil. (rekening houdend met voldoende moment natuurlijk).

    4) Ik heb snel even een dummy fok gemaakt om te kijken hoe het nou gaat met de besturing. Ik heb de fokke schoot aan de omlooplijn geknoopt, dat ging prima (en nu weet ik waarom dit een schootsteek heet). Maar ik heb een onverwacht probleem: Bij het aanhalen van de fok trek ik hem door een oogje heen, en dan draaien de omlooplijn en de fokkeschoot zich om elkaar heen. Bij het vieren komt die dan geknoopt en al door het oog heen, en uiteindelijk ook door de sleutelring die aan het elastiekje zit. En dat wordt een gigantische warboel. (terwijl het nou juist de bedoeling was om de losse lijn daar netjes doorheen te trekken zodat die niet in de war zou raken). Op de tweede foto is dat goed te zien.

    Heeft iemand hier een tip voor? Ik denk er zelf aan de fokkeschoot door een apart oog te laten lopen (of evt het oog waar de zijstag aan zit), maar misschien weet iemand iets beters?




    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    Oh ja, nog een vraagje, hoeveel maximale roeruitslag raden jullie aan?
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Meer dan 45 graden geeft vooral remwerking, en geen echt extra stuureffect.
     
  11. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    OK, en zou 30 graden genoeg zijn?
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Lijkt mij wat weinig. Als je geen zender hebt met instelbare uitslagen, dan zou ik het buitenste gaatje nemen op de servo hevel, en zorgen dat je daarbij 45 graden hebt. Vind je dat teveel, dan doe je de stuurstand een gaatje naar binnen op de servohevel.
     
  13. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    Het punt is, de servo zelf doet +/- 45 graden, de servohendel doe ik al op het buitenste gaatje, maar dat vind ik nog vrij klein. Mijn "helmstok" (ook een soort zelfgemaakte servohendel, maar dan op de roer as) is groter, maar heeft ook meerdere gaatjes. Als ik daarvan de buitenste neem (wat ik het liefste zou doen) dan wordt de roeruitslag ongeveer +/- 30, als ik eente kleiner neem is het ook ongeveer 45 graden. Vandaar.
     
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dan kun je toch prima experimenteren met die combo's?
     
  15. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    Zeker, ik was even benieuwd. Deels door jouw filmpje, waar ik zag hoe razendsnel jouw MM overstag gaat. :)
     
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    De MM is inderdaad zeer wendbaar. Anders was dit niet goed afgelopen...



     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  17. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    Dan had de wal het schip gekeerd, en niet jouw roer!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dat zeker, alleen denk ik dat de neus dan toch iets minder fraai daarna eruit had gezien. Ik was zo aan het opletten om het sprintje goed in beeld te houden, dat de kant ineens wel heel snel dichterbij kwam. Het wegsturen was ook meer een reflex.
     
  19. MarioSt

    MarioSt

    Lid geworden:
    2 nov 2012
    Berichten:
    88
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Kuifje,

    Het draaien van de fokkeschoot kan komen omdat deze is geslagen i.p.v. geweven. Andere mogelijkheid is een wartel te gebruiken bij de aanhechting van de omlooplijn. Wartels zoals bij een hengelsportwinkel koop zijn. Deze zijn in verschillende maten verkrijgbaar; 10 - 15 mm lang. (Wartels Robinson | Roofvis Materialen | HET HENGELSPORT PARADIJS)

    Goed vaarweer

    Mario
     
  20. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    Hallo Allemaal,

    om allerlei redenen een wat langere radiostilte dan de bedoeling was, maar ik heb niet stilgezezeten.

    Allereerst een reactie op Mario's tip (sorry dat het zo lang duurde) bedankt voor de tip maar er was achteraf niets aan de hand. De oorzaken die jij noemde klinken wel plausibel, maar in dit geval had ik blijkbaar bij het knopen wat slagen in de lijn gemaakt, en dat draaide inderdaad, maar toen ik de lijn had losgemaakt en zeg maar "ontspannen" had, kwam het niet meer voor.

    Verder ben ik gewoon doorgegaan: ik heb zeilen geknipt, voorlopig nog uit de hand, gewoon een platte driehoek en die aangebracht.

    Ik moet zeggen dat het aanleggen van de schoten en vallen meer werk was dan ik had gedacht. En het zijn er zoveel dat het makkelijk in de war komt.

    Verder heb ik de loodbulb gegoten. Zelf met een soldeerbrandertje. Jammer dat ik nog geen foto's kan laten zien, die houden jullie te goed. Als mal had ik een lege mosterd tube gebruikt (zaanse mayonaise kan ook), en dat ging na de eerste mislukte poging de tweede keer best goed. Dit in het kader van zo simpel mogelijk met zo min mogelijk middelen iets te maken. Misschien dat ik in de toekomst nog een keer een wat gestroomlijnder vorm ga gieten, maar voorlopig zou deze het moeten doen.

    Tot slot de kiel bevestigd en vastgekit met montagekit. Helaas was ik niet op tijd klaar voor een proefvaart op koningsdag want de lijm was nog niet droog. Maar nu is hij helemaal klaar en dus, als het weer goed is, zou het dit weekend kunnen gebeuren!

    Ik hou jullie op de hoogte.
     

Deel Deze Pagina