Weer even een update van wat ik afgelopen dagen aan mijn bootje heb geknutseld. De eerste foto geeft een aardig beeld hoe hij er nu uit ziet, op de tweede foto zie je wat meer details.
1) verstaging voorzien van musketonhaken zodat e.e.a. wat makkelijker los te maken is. De mast staat los in het dek en de mastvoet, dus de bedoeling is dat door de verstaging los te maken de mast er zo uit te halen is voor vervoer e.d. Hierbij bleek dat de oogjes die met de spiegel meegeprint zijn eigenlijk te klein zijn, dus dat gaat op de (ondertussen best wel lange) lijst van verbeteringen voor de tweede, definitieve versie. Maar voorlopig prima.
2) De omlooplijn op spanning gehouden met een elastiekje en sleutelring om een kikker. In de definitieve versie print ik in plaats van de ring wel een katrolletje.
3) De trommel van de zeillier. De diameter van de trommel zelf is momenteel te klein om voldoende lijn in te halen, namelijk ca. 2.5 cm dat geeft per wenteling 7,5 cm (pi dag was gisteren, nu is pi weer gewoon 3). Mijn lier zou 5 wentelingen moeten maken maar dat zijn er in werkelijkheid 4.5 dus dat is zo'n 34 cm. Omdat ik een "echte fok" heb, heb ik het dubbele nodig als normaal, dus effectief zeg maar 17 cm. Dat is veel te weinig dat wist ik vantevoren. Nu zijn de opstaande randen (hoe heet dat: flens?) 4 cm, en dat gaat al een eind in de goede richting (ca 55 cm). Dus ik dacht, ik wikkel de trommel vol met lijn totdat hij bijna vol is, maar dat is toch een hoop gepruts. Dus voor de definitieve versie print ik wel een opvulling die ik er netjes overheen kan leggen, en in de tussentijd doe ik het hier maar mee. Dan kan ik voorlopig niet goed voor de wind varen, maar ok. Ik heb wel de opstaande rand in het midden wegevijld. Die verdeelde de trommel in twee aparte stukken voor de bovenste draad en de onderste draad. Misschien heb ik dikke draad (ik schat zo'n 0.8 mm diameter), maar doordat die zich in deze smalle stukjes over zichzelf opwond, krijg je een variatie in diameter bij het op/afrollen. Nu ik dat middenstuk heb weggevijld kan de draad mooi naast elkaar liggen. En met 5 windingen, terwijl hij toch op spanning staat, geeft dat geen probleem. Ik denk dat ik voor de definitieve versie de bovenste rand ook wegvijl, dan kan ik iets printen dat ik er geheel over heen schuif en kan ik dat zo dik maken als ik zelf wil. (rekening houdend met voldoende moment natuurlijk).
4) Ik heb snel even een dummy fok gemaakt om te kijken hoe het nou gaat met de besturing. Ik heb de fokke schoot aan de omlooplijn geknoopt, dat ging prima (en nu weet ik waarom dit een schootsteek heet). Maar ik heb een onverwacht probleem: Bij het aanhalen van de fok trek ik hem door een oogje heen, en dan draaien de omlooplijn en de fokkeschoot zich om elkaar heen. Bij het vieren komt die dan geknoopt en al door het oog heen, en uiteindelijk ook door de sleutelring die aan het elastiekje zit. En dat wordt een gigantische warboel. (terwijl het nou juist de bedoeling was om de losse lijn daar netjes doorheen te trekken zodat die niet in de war zou raken). Op de tweede foto is dat goed te zien.
Heeft iemand hier een tip voor? Ik denk er zelf aan de fokkeschoot door een apart oog te laten lopen (of evt het oog waar de zijstag aan zit), maar misschien weet iemand iets beters?