Basic jolle met 3d geprinte onderdelen

Deze week de eerste proefvaart gedaan. Een beetje teleurstellend want de boot was zo lek als een mandje (terwijl ik de romp eerder al getest had en alles ok was). Ik denk dat de PVC lijm toch droog en bros geworden is, en gekrompen is en daardoor scheurtjes is gaan vertonen (terwijl de rompdelen wel dekelijk nog stevig verlijmd waren). Vooral in de naden waar de rompdelen onder een hoek tegen elkaar gelijmd zaten.

Daarom heb ik het dek eraf moeten halen, en heb ik siliconenkit aan de binnenkant op de naden gedaan. Ik moet zeggend at ik een eerdere tip van Arnold (glasvezel met epoxy) niet uitgevoerd heb om dat een doorgaans betrouwbare bron me verzekerde dat epoxy niet houdt op polystyreen.

Met een beetje geluk dit weekend een tweede poging!

Ik zou een proefstukje maken (je hebt vast stukken PS plaat over) en dat lijmen met epoxy.

Polystyreen plaat laat zich het beste lijmen door het iets te smelten met aceton bijvoorbeeld. In jou geval NIET doen!
Verder CA (seconde lijm).
Echter dat vult naden slecht op. Dus epoxy is een goed alternatief, ik zou het alleen even testen op een proefstukje.

Epoxy werkt niet, zet in je naden aan de binnenkant een rubber lijm , geen siliconen kit.
Tech 7, alles lijmen en dichten daar ga je wel resultaat mee hebben.
Ieder merk lijm heeft die tubes rubberlijm in zijn gamma , kosten iets meer maar houd praktisch op alles en blijft soepel.

Bedankt voor alle tips, genoeg keuze in elk geval. De siliconenkit zit er nu al op. Ik zal kijken hoe het gaat. Als jet goed gaat prima, anders ga ik de bovenstaande opties proberen.

3e poging, iets meer wind, ideale condities
Het bootje ging als een speer, de moeilijkheid zit hem nu in het leren zeilen ermee.
Zo lukte het me niet om overstag te gaan, dus dan maar gijpen.

Maar wel mooi om hem zo snel te zien zeilen, en overhellen.

Het is me niet gelukt om te zeilen en te filmen tegelijk, dus geen filmpje, maar dat komt nog wel binnenkort.

De lekkage is zo goed als verholpen, een paar druppels nog, ik vermoed de aansluiting van de kiel op de romp.
De vraag is nu of het zo blijft, ik hou het in de gaten.

Leuk, ik heb hem in het balsa gebouwd. Heb je voor mij de stl files? zie profiel foto(deze heb ik niet gebouwd.)

En, we gaan verder in het zeilschepen forum.

Jan-Willem, leuk dat je reageert en dat je dit wil gaan volgen. Ik zal er vast veel aan hebben. Nogmaals mijn bewondering voor je ongelofelijke vakmanschap!

Je omschrijving is perfect duidelijk.

Als ik het goed zie, maakt het niet zoveel uit of het dek nou op of tussen de boorden ligt, klopt dat? Misschien is het voornaamste verschil nog dat als je het dek op de boorden legt, je de boot zelf als mal kunt gebruiken en aftekenen. Ik maak de boorden (en bodem) van blauw polystyreen, en het dek wit. Voor mijn gevoel is het iets mooier als het ertussen ligt. Maar als ik me vergis is het zo aangepast (nu nog wel). Als de maten maar onderling kloppen. Correct?

Misschien is dit het moment om iets te zeggen over de mast en kiel afstelling. Ik maakte me nogal zorgen over hoe ik dit allemaal mooi kon uitlijnen. De nederlandse beschrijving noemt het een lastig karweitje, de duitse beschijving noemt dit het zeer kritisch dat de afstand tussen kiel en mast precies klopt. En voor mijn gevoel zit er in de romp niets rechts waar ik het mee af kan meten.

Aangezien ik de 3d printelarij gebruik om het mezelf om het mezelf makkelijk te maken heb ik het volgende bedacht (plaatjes volgen)
-In de bodem maak ik de sleuf voor de kiel op de juiste plek. Dat komt volgens mij niet zo nauw, maar als we toch aan het lasersnijden zijn kan ik dit net zo goed meenemen.
-De mastvoet onder, op de bodem, en het stukje onder het dek print ik 3D. Deze bemating is blijkbaar erg belangrijk, en dan is dat in elk geval goed.
-In het plankje onder het dek maak ik een rechte sleuf. Dit plankje kan ik dan eerst bevestigen, terwijl het deel waar de mast en kiel in zitten daarin heen en weer kunnen schuiven.
-Als ik nu de kiel in die twee stukjes plaats, en deze loodrecht in de werkbank plaats (met de romp op de kiel geschoven), dan staat die in elk geval goed en komt het er in feite op neer dat ik de romp waterpas moet stellen.
- Alleen, het dek is niet water pas. Als ik het goed bereken, is volgens de bouwtekening het dek te plaatse van de mast 6,65 mm lager dan de boeg. Dus wat heb ik gedaan: in het stuk waar de mast doorheen gaat een blokje van 6,65 mm hoog boven het dek laten uitsteken. Dan kan ik dat gewoon waterpas stellen.
- Omdat het dek schuin is en het plaatje maar 1mm dik is, moet je de bovenkant van de kiel afschuinen. In plaats daarvan heb ik wat randjes getekend zodat de kiel daar goed in blijft zitten.

Nu is het zo simpel dat ook ik het zou moeten kunen!

full

Het semi-transparante oppervlak is het dek. Daaronder zit het plaatje met de sleuf-vast aan de romp. Het stukje met (hier) de mast erin kan daarin bij het verstellen heen een weer schuiven. Het blokje dat boven het dek uitsteekt is 6,65 mm hoog.

hoi kuifje,
Een balsa model heb ik al gemaakt,( 1e boot ever) met hier en daar beginners fouten. Misschien dat een geprint model beter werkt.
Heb je stl files nog? Dan zou ik ze graag willen hebben, als dat mogelijk is.

Hallo Kuifje, Peter,

Blijft een leuk bootje, nog steeds veel lol aan. Ik weet niet wat stl-files zijn, maar ik heb de pdf's ooit geupload en dwg- of dxf-files beschikbaar. Overigens is mijn bootje van triplex gemaakt (1,5 mm ipv 1 mm). Als je de lijnen aanhoud zoals in de tekeningen aangegeven, moet het allemaal goed kunnen passen (ongeacht het gebruikte materiaal lijkt mij). Wel het dek als laatste maken en overnemen van het model. Deze kun je denk ik niet van tekening af voldoende netjes op maat krijgen.

Grt,

Henk

Schermafdruk van 2020-03-25 20-43-51.png

Als geheel onervaren beginneling ga ik ook maar eens aan de Basic Jolle mijn geluk wagen.
Het is echter wel een uitdaging om in deze tijden aan het materiaal te komen....vooral, als je in het noorden woont.
Ik kom nu aardig ver, maar weet iemand waar het balastgewicht te krijgen is?
bij voorbaat dank.

Misschien nog wel goed te vermelden hoe ik het lood gegoten heb. Daar kon ik maar moeizaam informatie over vinden en daardoor zag ik daar ook een beetje tegenop. Uiteindelijk viel het werk reuze mee, dus laat ik dat eens delen.

Ik heb normaal cement gekocht, niet de vuurvaste variant. Kon me niet voorstellen dat dat kapot zou gaan door de hitte. De mal heb ik gemaakt volgens de beschrijving van Jan Willem en het rekentooltje van Marko Majik (Bulbcalc). Als er toch wat meer werk in gaat zitten, dan meteen goed doen toch. Alles gegoten in een plastic bakje iets groter dan de mal. Het malletje in het natte cement gedrukt. Ik had er wel wat huishoudfolie om gedaan, mogelijk kan het ook zonder. Hoe dan ook, in het cement krijg je een ruwe vorm, dat zie je uiteindelijk terug in het afgietsel. Heb nog wel wat gips erin gewreven om de vorm wat gladder te krijgen. Maar nabewerken moet je toch, dus een ruwe vorm is uiteindelijk niet erg.

Daklood gekregen van een goede vriend (had ie nog over?). In grove stukken geknipt en in een conserveblik gesmolten. Dat geeft wat rommel, want daar zit een coating in, maar die verbrand en gaat uiteindelijk op het lood drijven. Even afromen met een oude schroevendraaier en je houdt redelijk mooi lood over. Het maakt in weze niet uit, zodra je gaat gieten, stroomt het lood onder de drijflaag vandaan. Dat lood is brandschoon! Uiteraard met handschoenen, veiligheidsbril en bovenwinds werken. Maar een eenvoudige campingbrander volstaat. Heb aanvullend een brander gebruikt (verfstripper/dakleerbrander achtig toestel), dat werkt razendsnel. Tussendoor de mal in de oven en op 150 oC gestookt (20 minuten). Ik denk dat als de mal nog warmer is (niet heter stoken, maar langer in de oven laten), het lood nog mooier vloeit.

Wel even het blik goed warmstoken voordat je gaat schenken, het lood stol anders al in de tuit. Binnen een uur was ik klaar, dat had ik niet verwacht. Bijgaand het resultaat. Ik zou zeggen, mits je verantwoord werkt (dat is dus wel heel belangrijk), kun je dit best zelf doen. Voor de jongeren, dit dus in overleg met je ouders en niet alleen doen. Ik heb wel de nodige ervaring met lassen/solderen/dakbedekking enz.

Als geheel onervaren beginneling ga ik ook maar eens aan de Basic Jolle mijn geluk wagen.
Het is echter wel een uitdaging om in deze tijden aan het materiaal te komen....vooral, als je in het noorden woont.
Ik kom nu aardig ver, maar weet iemand waar het balastgewicht te krijgen is?
bij voorbaat dank.

In het midden van het land is het niet eenvoudiger. Zie voorgaande how-to.

bedankt voor de reactie. ik heb hier nog niet zo 123 lood om te gieten, dus dat wordt hem niet.
ik zal wat met staal moeten doen als zulke bulbs niet te koop zijn.

intussen is het triplex aangekomen dus het kan beginnen.

Back