En, we gaan verder in het zeilschepen forum.
Jan-Willem, leuk dat je reageert en dat je dit wil gaan volgen. Ik zal er vast veel aan hebben. Nogmaals mijn bewondering voor je ongelofelijke vakmanschap!
Je omschrijving is perfect duidelijk.
Als ik het goed zie, maakt het niet zoveel uit of het dek nou op of tussen de boorden ligt, klopt dat? Misschien is het voornaamste verschil nog dat als je het dek
op de boorden legt, je de boot zelf als mal kunt gebruiken en aftekenen. Ik maak de boorden (en bodem) van blauw polystyreen, en het dek wit. Voor mijn gevoel is het iets mooier als het ertussen ligt. Maar als ik me vergis is het zo aangepast (nu nog wel). Als de maten maar onderling kloppen. Correct?
Misschien is dit het moment om iets te zeggen over de mast en kiel afstelling. Ik maakte me nogal zorgen over hoe ik dit allemaal mooi kon uitlijnen. De nederlandse beschrijving noemt het een lastig karweitje, de duitse beschijving noemt dit het zeer kritisch dat de afstand tussen kiel en mast precies klopt. En voor mijn gevoel zit er in de romp niets rechts waar ik het mee af kan meten.
Aangezien ik de 3d printelarij gebruik om het mezelf om het mezelf makkelijk te maken heb ik het volgende bedacht (plaatjes volgen)
-In de bodem maak ik de sleuf voor de kiel op de juiste plek. Dat komt volgens mij niet zo nauw, maar als we toch aan het lasersnijden zijn kan ik dit net zo goed meenemen.
-De mastvoet onder, op de bodem, en het stukje onder het dek print ik 3D. Deze bemating is blijkbaar erg belangrijk, en dan is dat in elk geval goed.
-In het plankje onder het dek maak ik een rechte sleuf. Dit plankje kan ik dan eerst bevestigen, terwijl het deel waar de mast en kiel in zitten daarin heen en weer kunnen schuiven.
-Als ik nu de kiel in die twee stukjes plaats, en deze loodrecht in de werkbank plaats (met de romp op de kiel geschoven), dan staat die in elk geval goed en komt het er in feite op neer dat ik de romp waterpas moet stellen.
- Alleen, het dek is niet water pas. Als ik het goed bereken, is volgens de bouwtekening het dek te plaatse van de mast 6,65 mm lager dan de boeg. Dus wat heb ik gedaan: in het stuk waar de mast doorheen gaat een blokje van 6,65 mm hoog boven het dek laten uitsteken. Dan kan ik dat gewoon waterpas stellen.
- Omdat het dek schuin is en het plaatje maar 1mm dik is, moet je de bovenkant van de kiel afschuinen. In plaats daarvan heb ik wat randjes getekend zodat de kiel daar goed in blijft zitten.
Nu is het zo simpel dat ook ik het zou moeten kunen!
Het semi-transparante oppervlak is het dek. Daaronder zit het plaatje met de sleuf-vast aan de romp. Het stukje met (hier) de mast erin kan daarin bij het verstellen heen een weer schuiven. Het blokje dat boven het dek uitsteekt is 6,65 mm hoog.