Basis kennis: Electrisch aangedreven model auto's

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Bart_Banaan, 15 dec 2005.

  1. harrydg

    harrydg

    Lid geworden:
    16 feb 2009
    Berichten:
    250
    klopt (waarschijnlijk) wel... maar, zoals altijd zit er verlies op de kabel, in de esc, interne weerstand van de batterij, spanningsval, piekstromen enzovoorts.
    je rekent hier niet op op de ampere juist... ongeveer is goed genoeg om een orde te krijgen van wat je nodig hebt.
    Dit is ook nodig om het een beetje duidelijk te houden en overzichtelijk.

    Belangrijk is hier het verschil aan te tonen tussen de verschillende motoren en wat die kunnen vragen en je batterij moet kunnen geven. Dan rond ik ook liever naar boven af, zodat je "zekerder" bent dat je resultaat juist komt.
    306W wordt 315W en de 7,4V wordt 7V omdat 315/7=45 (mooi rond getal... 281,52/7,4 zou heel wat moeilijker te berekenen zijn, en mits andere randvoorwaarden misschien zelfs minder juist)

    just bitchin'... :)
     
  2. harrydg

    harrydg

    Lid geworden:
    16 feb 2009
    Berichten:
    250
    hier moet ik kort zijn... specs van de aansluitingen ken ik niet, maar ik heb wel een tamiya connector gehad vroeger die in de fik gevlogen is omdat ie de stroom niet kon leveren. Met Dean's en banaanstekkers ("groot genoeg") heb ik nooit problemen mee gehad ;)
     
  3. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Sinds wanneer kunnen connectoren ook stroom leveren ;) Connectors leveren geen stroom...
     
  4. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Je hebt mijn vorige stukje niet goed gelezen. Met die 281,52Watt moet je niet de stroom gaan berekenen. Dat kan ook niet eens want dat is het uitgangsvermogen van de motor. Ga je dat wel doen kom je inderdaad minder juist uit.

    Je moet met het ingangsvermogen rekenen en dat is gewoon de 306Watt. Dat je die vervolgens afrond naar een makkelijker getal als die 315Watt vind ik prima. Dat je van 7,4V naar 7V afrond vind ik ook prima. Dat laatste is zelfs goed om te doen, dan hou je rekening met de spanningsval over de interne weerstanden van de componenten en wat er over kan blijven voor de motor.

    Maar om die 8% en 12% te gebruiken in je berekening klopt niet. Die is helemaal niet van toepassing in dit verhaal. Die is er alleen om het uitgangsvermogen van de motor te berekenen en die zoeken we niet.

    Wil je ruimer zitten pak je gewoon het berekende vermogen bijvoorbeeld die 45A en tel je daar nog een keer de helft ofzo bij op waardoor je op 67,5A uitkomt. Dan rond je die ook nog af naar 70A en je zit al veel beter met wat je accu moet kunnen hebben en zit je niet op het randje.

    Dit blijft gewoon een lastig verhaal en je hebt met heel veel dingen rekening te houden als je het echt goed wilt berekenen.
     
  5. harrydg

    harrydg

    Lid geworden:
    16 feb 2009
    Berichten:
    250
    daarom dat ik dat niet doe en maar "ongeveer" reken. juist gaat toch niet, kan je het jezelf maar beter makkelijk maken, he :)
     
  6. kohns

    kohns Guest

  7. Druppelpipet

    Druppelpipet

    Lid geworden:
    22 apr 2010
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Ens, Flevoland
    Hoi allemaal,

    ik ben heel erg geintereseerd in de RC hobby. Heb alleen nogmaar ervaring via vrienden. Nu wil ik misschien de HPI Firestorm gaan kopen, maar kan ik dan beter de Elektro-versie of die op Nitro kopen? Wat zijn de grote voordelen/nadelen van elektrisch ten opzichte van Nitro?
     
  8. kohns

    kohns Guest

    Niet echt op zijn plaats die vraag in dit topic.
    Maar goed... ik zou voor de Electro gaan (heb zelf 2 x HPI-E-Firestorm Flux) :
    - minder onderhoud
    - minder vuiligheid
    - minder stank
    - minder lawaai
    - en doordat het minder lawaai maakt kan ik er ook zondag mee rijden
    - snelheidsverschil is er niet echt (als je een goede Lipo batterij hebt)

    Ik stel ook voor dat als je verdere vragen hebt dat je een nieuw topic opent ipv dit topic verder te 'vervuilen'.
     
  9. Druppelpipet

    Druppelpipet

    Lid geworden:
    22 apr 2010
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Ens, Flevoland
    sorry man
     
  10. koentje

    koentje

    Lid geworden:
    16 jun 2010
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Goes, Zeeland
    kan je niet beter NiHma ofzo gebruiken verliest ook geen kracht.
     
  11. robert95

    robert95

    Lid geworden:
    8 mrt 2010
    Berichten:
    82
    hoe bedoel je
     
  12. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Nee NiMH is niet zo super. Lipo kan je best gebruiken of A123.
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2010
  13. robert95

    robert95

    Lid geworden:
    8 mrt 2010
    Berichten:
    82
    ik heb de rustler vxl ik heb nu nog NiMH maar als ik later harder wil dan kan ik altijd nog overstappen naar lipo dat gaat veel sneller
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2010
  14. harrydg

    harrydg

    Lid geworden:
    16 feb 2009
    Berichten:
    250
    Heren, probeer het een klein beetje juist te houden:
    NiMH (Nikkel Metaal Hydride)
    LiPo (Lithium Polymeer)
    dat je de hoofdletters mist, kan ik nog mee leven, maar als je begint over NiHma en nihm ga je het niet duidelijker maken voor de andere beginners die dit STICKY topic leest... in de basiskennis mag je toch verwachten dat het JUIST staat, he...
     
  15. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Woops typo'tje. Dank voor de aanwijzing. Bij deze is het aangepast.
     
  16. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Is dit nog wel een sticky waardig?
     
  17. belpet

    belpet

    Lid geworden:
    2 aug 2010
    Berichten:
    32
    5.5t,7.5t,10t......

    Hallo,
    kan mij iemand uitleggen betekenis van die"T"?Kan ik daarvan afleiden kracht van motor?Hoe minder "T" hoe beter of anders om?Is dat zelfde voor brushless motoren en brushhead motoren?Heeft dat"T" invloed op keuze van regelaar en accu?Kortom hoe zit dat in elkaar.

    Grtz Petr
     
  18. FireFrenzy

    FireFrenzy

    Lid geworden:
    22 jun 2009
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Utrecht
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. Timo04

    Timo04

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Etten-Leur
    Ben een noob dus waarschijnlijk stel ik overbodige vragen sorry hiervoor....Dus als ik het goed begrijp is de T (= turns?) van invloed op je koppel? dus een motor met zeg 23T is sterker vanaf stilstand dan een 15T?
    En nu zit ik even op site van Conrad te spieken en daar kom ik ipv turns 11x2 of 15x2 tegen...wat wil dit dan zeggen? Alvast dank voor je reactie...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. FireFrenzy

    FireFrenzy

    Lid geworden:
    22 jun 2009
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Utrecht
    Okay een electromotor heeft om de centrale as een bepaalde hoeveelheid koperdraad zitten, (hoe vaak het er omheen "geturned" zit geeft aan hoeveel turns het is) en dat kan je met enkele draden doen of met 2 ietsje dunnere draden, x2 geeft aan dat ze hem dubbel of zelfs 3x of 4x hebben gewikkeled wat meer torque op zou moeten leveren maar de site van PK vinden ze dat het niet echt boeiend is en ik heb er zelf geen ervaring mee...
     

Deel Deze Pagina