BEARCAT f8f ESM

duidelijk geen messingkleurige pinnen...... door alle negatieve verhalen (mijn retract zijn nog niet in gebruik) heb ik vele malen (+-30x) de retracts in en uit laten draaien, tot nog toe geen mankementen ontdekt.

Erik grutter heeft mij ook duidelijk aangegeven niet te veel spanning te gebruiken maar 6 volt moet goed zijn.

Hij zou helemaal niet mogen trekken aan die as
Dat gaat op de lange termijn zelfs met staal problemen opleveren
oa de motor blijft spanning trekken omdat hij nog niet af slaat
je krijgt een schade punt op het draad waardoor dee boel vast kan lopen
een poot op lucht stopt bijna 0,5mm voor het einde van de sleuf

j.weel; hoe doen andere electrische retracts het dan? de motors vallen uit na hogere stoomafname, daar zorgt een detectie voor.
met lucht is dit natuurlijk eenvoudiger...lucht is belange niet zo sterk om de pin te doen breken

ik heb een set gezien daar zaten micro switses in verwerkt zodat de motor gewoon afslaat voordat i alles tegen het eind punt slaat
bij lucht is de slag van de cilinder in totaal gewoon 1 mm korter dan de hart op hart afstand van de sleuf

Volgens mij zitten er geen switches in; de motor stopt gewoon en slaat af als hij meer weerstand ziet. Daarom wel heel raar dat dit zo kapot gaat.

Volkert

inderdaat dat bedoel ik
af laten slaan op weerstand is blijkbaar geen vijlige oplosing
dit zou was je er niet achter gekomen veel problemen gegeven kunnen hebben met schade
en dat zou zonde zijn van zo een mooi model

hallo,

ben net op dit draadje gestoten. Tof dat je een ESM bearcat bouwt, dan ben ik niet meer alleen ! Vind je cockpit heel mooi gemaakt !

De mijne vliegt electrisch en weegt zo'n 7.1 kg.
Uitgerust met Hacker A60-14L, 10S Zippy 5000mAh, APCE 20x10 met 77A Jeti regelaar. Volgas trek ik zo'n 65A.
Retracts heb ik bij Sierra Giant in de US gekocht, zijn supersterk en prachtig en werken feilloos ! Heb achteraan een intrekbaar staartwiel van Robart gemonteerd.

Ondertussen heb ik er zo'n 10 vluchten mee gedaan : mooi vet vluchtbeeld en hij vliegt fantastisch, heel stabiel en zelfs op lage snelheid met flaps geen probleem, landing gaat heel goed behalve..... op grond is deze bearcat het moeilijkste toestel dat ik ooit gevlogen heb. Heeft de neiging om direkt op de neus te gaan staan als je te weinig up-elevator geeft !
Opstijgen is altijd met redelijk wat up-elevator en bij het landen heb ik reeds een kopje-over met schade gehad toen ik hem op de hoofdwielen wou zetten, sindsdien probeer ik altijd een 3 punter te doen.

Indien nog specifieke vragen --> vraag maar raak :)

hopelijk krijg je het landingsgestel gefixt...

Dag Johan,

ik heb op youtube een filmpje gezien van een Amerikaanse f8f electrisch, was een mooi geluidje voor op batterijen….

heb je soms niet wat video materiaal van je bearcat?
is de jouwe ook pull pull op elevator en rudder?

ja die elec retracts komen wel in orde hoor.
de dealer gaat me de messingen pinnen opnieuw bezorgen, en de stalen staat in bestelling.

ik heb die nu voorlopig met de meegeleverde tail wiel geinstalleerd om dan een inklapbaar systeem te maken.
Ook een andere tank bovenaan, omdat ik later smoke wil voorzien

goed te weten voor de landing om het staartwiel gelijktijdig op de grond te krijgen met de grote…
ik heb nog niet echt met een taildragger gevolgen , buiten de mentor schuim….maar dat zal wel niet te vergelijken zijn…
ben gewoon met neuswielsysteem….

nee, spijtig genoeg heb ik niks op video :(

mijn roeren zijn niet pull-pull maar met de oude 'Sullivan control rods' (genen dus)
Ik heb ook de ring vooraan in mijn motorkap groter gemaakt, origineel was deze veel te klein naar mijn goesting.

Wat de landing betreft (met flaps) : je moet niet te "hot" binnenkomen, hou hem een tiental centimeter boven grond en trek dan zachtjes up en hij zet zichzelf op zijn staart. Breng hem wel altijd op een beetje sleepmotor binnen, nooit couperen totdat je zo'n 10 cm boven grond bent !
Wat voor een prop ga je steken ?

een maat van mij heeft in januari de LA-7 gekocht met electrische retracts (ik denk de V2 versie nog), zal hem maar zeggen dat hij die pinnen moet checken !
zelf ben ik nu aan de PC-21 bezig en heb ook nog de Hurricane in de doos liggen (met de V2 pneumatische retracts). Als die allebei even goed vliegen dan ben ik tevreden ! :worship:

Hallo Edwin,

Nog niet, ben nog de cockpit aan het verfraaien en moet binnenin alles nog inbouwen maar ik ben nogal een trage ;)

Misschien hebben jullie dit al eens gezien maar op dit filmpje kan je schitterend zien dat de bearcat zich bij lage snelheid heel goed gedraagt ( YouTube), motor geeft veel te weinig vermogen maar toestel blijft goed onder controle.

dat is de perfecte 3 punter ! mooie dummy radial ook !

dit is de mijne :

full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
goed gezien ! heb hem net onder de buik afgedremeld en dan volledig kaas met gaten gemaakt, gewicht is nu zo rond de 115 gram ipv 250 anders.

Ik vind dit een hele mooie piloot ervoor, alleen vind ik hem ontzettend duur, en dan nog hem moeten in stukken doen.....ik zou teveel pijn hebben :)

ik heb half begonnen met een full cockpit te bouwen, alleen wacht ik nog even op het totaal gewicht van het vliegtuig voordat ik verder doe

Laatst bewerkt:
inderdaad, het deed pijn om 60euro in stukken te snijden :? Voor de PC-21 heb er 2 moeten doen.... langs de andere kant het resultaat is wel heel mooi ! (troost ik mezelf dan)
ben benieuwd naar je cockpit, zal wel ferm zijn.

Ik weet niet of je nog lood zal moeten toevoegen voor het zwaartepunt maar in mijn geval heb ik de 950gr zware Hacker, 1200gram aan batterijen, de regelaar alsook mijn ontvangerbatterij VOOR de firewall gestoken en mijn zwaartepunt was maar net goed ! kan natuurlijk ook te maken hebben met mijn retractable tailwheel alhoewel ik dat redelijk licht gemaakt heb maar toch...

ik maak gebruik van de dle-35ra en dan nog een zwaardere homemade uitlaat...;zal wel nog een blokje lood bijkomen, hoeveel weet ik nog niet....
voorlopig de originele tail wiel, als alles goed verloopt met de maiden :) zal ik dan later de tailwiel vervangen door een intrekbaar (elek)

Back