BEARCAT f8f ESM

Juweeltje en Johan Jacobs ,

Heb jullie geen zin om zaterdag naar de warbird - schaalmeeting te komen op 22 en 23 juni .
warbird meeting : zaterdag 22 juni
Schaalwedstrijd : zondag 23 juni
Terrein : PMF Houthalen -Helchteren .

Dan zijn we met drie bearcat .

Link : warbird-en-schaal-f4c-meeting-pampa-2013-a

Grt Johnny

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Johnnyb,
heel vriendelijk die invitatie maar….
1/ ik moet werken op zaterdagen.
2/ ik hoop die af te hebben binnenkort, maar dan moet ik me er nog aan wennen….
3/ niet echt bij de deur voor mij….maar dat mag eigenlijk geen reden zijn…..

zou het wel zien zitten, maar dan moet ik er echt goed mee kunnen vliegen….

hallo Johnny,

bedankt voor de uitnodiging, ziet er schitterend uit ! Ik heb de event in mijn kalender toegevoegd en heb wel zin om te komen (enkel zaterdag) maar ik kan niks garanderen. Is het alleen met voorafgaande inschrijving of kan je de dag zelf ook inschrijven ?

Heeft de jouwe ook zoveel zin om op de neus te gaan staan bij start/landing ?
Ook enig idee wat die zoal weegt ?

Groeten,

Johan

hallo Johnny,

bedankt voor de uitnodiging, ziet er schitterend uit ! Ik heb de event in mijn kalender toegevoegd en heb wel zin om te komen (enkel zaterdag) maar ik kan niks garanderen. Is het alleen met voorafgaande inschrijving of kan je de dag zelf ook inschrijven ?

Heeft de jouwe ook zoveel zin om op de neus te gaan staan bij start/landing ?
Ook enig idee wat die zoal weegt ?

Groeten,

Johan

Hallo Juweeltje , Johan

Ik zal eens luisteren of het nog op dezelfde dag kan .

Ik weet niet hoeveel mijn bearcat weegt .
Ik heb redelijk wat lood in de neus zitten , moet goed opletten bij taxiën dat hij niet op zijn neus gaat , dit doe ik met full up hoogte roer.
Bij begin van de start ook , als het toestel zijn staartwiel los komt minder ik naar ongeveer de helft van het hoogte roer .
landing echt binnen vliegen op lage hoogte ongeveer 1/4 gas ( of iets meer ligt aan de toestand van de wind )
landing zelf , gas dicht uitzweven toch nog snelheid houden dat het hoofdlandingsgestel wielen de grond raken en dan geef ik geleidelijk up naar volledig up .
dan gaat het toestel met zijn gat naar beneden .
Landing met weinig wind flaps uitslag zoals in de bouwbeschrijving .
Landing met veel wind zonder flaps .
Is nog niet op zijn neus gegaan tot nu toe .

Ik heb wel wat problemen met landingsgestel met luchtdruk .
Ik gebruik een elektronische ventiel jettronic.
Deze is ingesteld dat er geen druk op de leiding blijft staan .
Als er ergens een lek moest zijn dat heb altijd nog druk om mij wielen terug uit te laten
het probleem is tijdens het vliegen tussen 5 a 10 minuten het rechtse kant het landingsgestel er uit komt , volgens mij komt dit door trilling dat de vergrendeling los komt .
Ik heb het ventiel terug ingesteld dat er druk op de leiding blijft .
geen probleem meer gehad .

Ik heb de elektrische V2 liggen om in te bouwen , ik heb onder tussen een ombouw set besteld van V2 naar V3 om te bouwen , waar ik nog op aan het wachten ben .
Hier ben ik al vier maanden op aan het wachten .
Ik ben nu een beetje aan het twijfelen voor de elektrische , omdat er toch wat problemen zijn .

Ik lees dit bij juweeltje en bij een clublid waar de kabels van de printplaat afbreken , deze heeft de printplaat vervangen door een nieuwe .
het gaat om een V2 set .
Het gaat wel over een neuspoot .
Hij heeft dit opgelost de printplaat met een soort siliconen op de printplaat en kabel te doen .
Ik vind dat er ook bij neuspoot veel spelling op gekomen is ,als de neuspoot uit is .

Ik hoop dat je kunt komen op 22 juni , hopelijk op goed weer.

@ juweeltje , Ik dacht het het wel dat dit ver is om te komen .
Maar ik had toch een beetje gehoopt.
Misschien kan ik je gerust stellen dat het plein redelijk groot is .
En ik heb er ook ongeveer 10 vluchten mee gedaan .
Kijk anders eens op de site van PMF

Grt Johnny

Johnny,

Je beschrijving van start/landing klopt perfect met de mijne, kan ook niet anders met zo'n kort neusje en zoveel gewicht vooraan (ik land altijd met flaps). Wat me wel positief verraste is dat hij - ondanks de korte staart - heel stabiel vliegt op de langsas en niet "zoekt" met de staart.

Niet alleen de electrische retracts hebben problemen hoor, ik heb pneumatische voor mijn pc-21 en daar heb ik ook wat veranderingen moeten aanbrengen zoals bijvoorbeeld het wegwerken van speling. Maar het feit dat bij de electrische versie de motor blijft draaien terwijl de retract al op z'n eind is vind ik toch wel vreemd, ik had daar toch wel een contactje verwacht.

Als er niks tussenkomt den 22ste (ik heb 3 jongens en de oudste wordt pas 7 dus altijd wel genoeg animo !) kom ik zeker af !

Johan

even een update;

de gasaansturing heb ik zo voorzien, door een hendel te maken van een plastiek servo arm. Zo komt de staal draad niet ik contact met het metaal van de motor.
vlak daarnaast de stalen stangetje om de choke te bedienen, maar heeft geen contact met de gas aansturing, al komt hij heel dicht (5mm) ervan....
persoonlijk vind ik de plaats van de choke hendel vs de gashendel, nogal vervelend geplaatst tov elkaar;de aansturing ervan zit een beetje in elkaars weg...dle zou beter een andere plaats kiezen in vervolg....

Ik heb mij laten wijsmaken dat dit zou voldoende bescherming zou moeten zijn , klopt dit?
7982013_03_13_11.jpg

3962013_03_13_11.jpg

Misschien beter ballinks gebruikt?Dan had je geen extra kunststof hevel moeten bevestigen die nu misschien een beetje dicht bij de choke zit.
Normaal zit dit toch tamelijk van elkaar chokehendel en gashevel.
Je doet dit om geen metaal op metaal te hebben maar ik zie dan dat je het wel doet bij je chokehevel.Klopt dit?
En loopt die metalen stang daar gewoon door het gat bij de motor?Of heb je daar een kunststof buisje in gestoken? Anders heb je daar ook weer metaal op metaal wrijvingen.

Mvg Wes.

Juweeltje ,

Ik heb op mijn album foto's geplaatst met de aansluiting van gas en choke .
Ik gebruik voor de choke ook een servo .

Je kan de aansluiting zien bij de volgende modellen :

Baercat : DLE 30 ( hendels zelf gemaakt )
P 39 : DLE 30 ( Laatste nieuwe bij gekocht , daar waren twee hendels bij met verschillende hoogte .
Texan T 6 : PTE 36 ( hendels zelf gemaakt

Op de P 47 is de choke ook zonder servo , is hetzelfde als gemaakt als bij in de bearcat .

P 47 ga ik nog aanpassen met servo .

Ik gebruik één schakelaar voor de twee servo's van gas en choke
stand naar voor = schoke op en gas klep stationair
stand midden = choke af en gasklep stationair
stand naar achter = choke af en gasklep dicht (motor uit)

Grt Johnnyb

de gewone gasgevel zat voor mijn servo aansturing niet op de juiste plaats.....en daarom moet ik die langer maken EN de andere kant op ook nog, dus dan maar gewoon een plastieken servoarm gebruikt, zo komt de gevel recht voor mijn servo uit.En waarom dan nog eens een ballink als het er zonder kan....

De aansturing van de choke gaan door een speciaal voorzien geleidings gaatje die aan het motorblok voorzien is en waar al een soort rubber inzit.

Misschien beter ballinks gebruikt?Dan had je geen extra kunststof hevel moeten bevestigen die nu misschien een beetje dicht bij de choke zit.
Normaal zit dit toch tamelijk van elkaar chokehendel en gashevel.
Je doet dit om geen metaal op metaal te hebben maar ik zie dan dat je het wel doet bij je chokehevel.Klopt dit?
En loopt die metalen stang daar gewoon door het gat bij de motor?Of heb je daar een kunststof buisje in gestoken? Anders heb je daar ook weer metaal op metaal wrijvingen.

Mvg Wes.

@Johnny, waarom een servo voor de choke?
als ik zo de opstart procedure bekijk van een DLE35ra, leest ik dat je dit gewoon manueel aan moet zetten voor het starten en dan de hendel terug open zetten....
ik zie het nut niet in van dit met een servo te bedienen....?

@Johnny, waarom een servo voor de choke?
als ik zo de opstart procedure bekijk van een DLE35ra, leest ik dat je dit gewoon manueel aan moet zetten voor het starten en dan de hendel terug open zetten....
ik zie het nut niet in van dit met een servo te bedienen....?

Ik wist niet dat bij de DLE 35 een extra opening is voorzien voor een choke hendel .

Ik maak mijn gashendel ook wat langer , omdat dit iets makkelijker vindt voor de uitslag van de servo's .

Ik gebruik de extra servo gewoon omdat ik dit gemakkelijker vindt.
Ik vindt het met de choke hendel niet praktisch , dit heb ik bij mijn P 47 gemerkt .
Ik heb nog twee modellen waar ik gemakkelijk aan de choke kan deze doe ik zonder servo .

mijn start procedure is :

choke op en een beetjes gas .
een paar keer slagen aan de prop dat de motor aanslaand , valt terug stil
choke af slagen aan de prop en de motor start .

grt johnnyb

ja dat is hem, en gezien de f8f een riante motorkap opening heeft, kan je er allemaal best goed aan....
de choke hendel zit dus op de beste plaats die je maar kan denken....

mijn start procedure is :

choke op en een beetjes gas .
een paar keer slagen aan de prop dat de motor aanslaand , valt terug stil
choke af slagen aan de prop en de motor start .

grt johnnyb[/QUOTE]

kijk, hier zie je de choke beter op....
Ook een zwaar metalen bakje gemaakt voor de ontstekingsbatterij en extra lood in op te bergen....
let niet op het stevige laswerk, want daar ben ik geen echte crack in :) :)
3332013_03_13_17.jpg

kijk, hier zie je de choke beter op....
Ook een zwaar metalen bakje gemaakt voor de ontstekingsbatterij en extra lood in op te bergen....
let niet op het stevige laswerk, want daar ben ik geen echte crack in :) :)

juweeltje ,

ziet er goed uit .
Dit is de eerste keer dat ik dit ziet dat er een geleiding op de motor voor de choke is voorzien .

grt johnnyb

yes, we kunnen weer verder.

De nieuwe pinnen zijn binnen voor de retracts, welliswaar GEEN stalen, want die staan in bestelling...
het zijn dus weer die bronzen gevallen, alleen hebben we de spanning voor de retracts doen dalen van 6.6volt naar 5.0volt.
Volgens de dealer zullen ze door de spanning te verlagen zeker houden, maar ik heb in ieder geval toch ook om de stalen gevraagd.Wanneer deze dan binnen zijn zal ik ze voor alle zekerheid vervangen.

Ze zijn nu gemonteerd en werken zoals het moet.
We zullen dus zien , na vele malen te testen of ze stand houden.....

ondertussen een dubro balanceertoestel gekocht en mijn houten prop mooi in balans gekregen.
Het toestelletje werkt erg goed!
Nu wachten op mooi weer om de motor tot leven te brengen.....

to be continued.....

Juweeltje ,

Bij welke dealer kan je deze los bestellen .
Ik heb nog een set V2 voor mij texan T6 ( deze zijn ook nog met messing )
Wil deze ook vervangen door de stalen pinnen

Grt johnnyb

Back