BEARCAT f8f ESM

Vandaag even een 3 blads prop getest, een 17x10.
Ik haal hierbij 6360 toeren en een trekkracht van net geen 7kg.

Met de vorige 2 blads 19x8 haalde ik 6800 toeren en een trekkracht van 6kg!

Dus de 3 blads prop levert mij veel meer grondspeling op en bijna1 kg trekkracht meer, wat zeker van pas kan komen gezien ik echt geen overschot heb tijdens het opstijgen......

Laatst bewerkt:
Ik vlieg de p51 van esm met een zg 38 op een 20x8 topflite. grondspeling heb ik genoeg en trekkracht ruim afdoende (vlieg net onder halfgas rond ).
Nu weet ik niet hoe hoog jouw bearcat op zijn pootjes staat .
Ik heb pootjes van 176mm wielen van 94mm en dan van vleugel naar hart as is 120mm dan kom ik uit op 341mm .Ik kan het toestel niet teveel voorover laten kantelen ,dan raakt de prop ook de grond .
Is iets waar ik met start en landing rekening mee te houden heb .nu hebben we gelukkig goed kort gras .

ondertussen al enkele vluchten achter de rug met mijn17x10 drieblad prop, een ideale prop voor deze combo.
Ik ben ondertussen ook verhuisd van club.Ik heb nu een ULM veld ter beschikking van ruim 300 meter lang.....en groot verschil met de vorige piste van 70meter.
Ik kan nu wat sneller binnenkomen en perfect landen....
me happy....

Eindelijk eens een filmpje van de bear.....
ik ondervind wel dat het geen gemakkelijke vogel is.
op 1m45 kan je het mooi zien, bij wind in de rug gaat het staartvlak steeds naar beneden gedrukt.Dit heb ik niet wanneer ik gas geef met wind in de rug, of wanneer ik in de wind vlieg.
Ook om te landen is hij onvergeefelijk door zijn gewicht.....' tis gene gemakkelijke....

ESM F8F bearcat flight DLE35RA - YouTube

...... op 1m45 kan je het mooi zien, bij wind in de rug gaat het staartvlak steeds naar beneden gedrukt.Dit heb ik niet wanneer ik gas geef met wind in de rug, of wanneer ik in de wind vlieg.

Dit is een klassiek misverstand wat je heel veel tegen komt bij modelvliegers. Wat je hier schrijft klopt geheel niet. Het vliegtuig weet niets van de wind en merkt daar derhalve ook helemaal niets van. Je vergeet hier om in de bocht met het richtingroer mee te sturen. Dat kan je aan vrijwel elke bocht die je maakt zien. Als je er wat meer gas op hebt zal de propwind de staart iets omhoog houden zodat het effect iets minder merkbaar en dus zichtbaar is.
De landing was nogal fors, even was ik bang dat het landingsgestel zou inklappen. Zo fors was het gelukkig niet. Houd het gas er iets langer op en zet de motor pas stationair als de wielen de grond raken. Op die manier houdt je de daalsnelheid in de hand en zal de landing niet zo fors zijn.

Hoe groter en zwaarder een model is des te kleiner zal het "modeleffect" worden. Daar bedoel ik mee dat de kleinere modellen vrijwel allemaal naar verhouding vreselijk veel vermogen hebben. De motor sleurt het model door de lucht. Het richtingroer wordt nauwelijks gebruikt en daar merk je heel weinig van. Alleen een geoefend oog zal het misschien kunnen zien.
Bij de landing wordt meestal ruim voor de eigenlijke landing de motor stationair gezet en laat men het vliegtuig als een soort zwever naar beneden komen. Haal je het veld niet dan wordt er even een stoot gas gegeven en dan direct weer gas dicht. Vlak boven de grond wordt dan up gegeven om de daal snelheid te verkleinen. Heel vaak gaat het model dan weer iets omhoog want het is erg lastig om dat up precies goed te doceren. En dan klapt het model met een redelijke klap op de grond. Door dat up geven raakt het model heel vlug snelheid kwijt en dus draagkracht. Daardoor wordt de daalsnelheid juist groter en ploft het model op de grond.

De verhoudingen bij een groter model komen heel anders te liggen en de manier waarop het model vliegt wordt steeds meer als een "echt" vliegtuig. Ga dus oefenen met het gebruik van het richtingroer en veel vliegen met dit model.
Ga ook meer "spelen" met het gas en het hoogteroer. Dat is niet makkelijk, zeker als je het niet gewoon bent. Ga naar een veilige hoogte en trek het gas terug. Geef dan zo veel up dat het model nog net niet overtrokken is en probeer het daar te houden. Je zal dan weer meer gas moeten geven om te voorkomen dat het model blijft zakken maar omdat je veel up geeft zal de snelheid nauwelijks oplopen. Geeft je een klein beetje meer gas dan gaat het model omhoog, een klein beetje minder en het zakt. Allemaal met een (heel) lage snelheid. De hoogte waarop je vliegt regel je met het gas en niet het hoogteroer!

Het zal dan geen gemakkelijke vlieger zijn maar als je het "goed" doet wordt het vliegen wel makkelijker. Je zal dan vooral meer controle over het vliegtuig hebben.
Veel vliegplezier.

Dag Ernst, bedankt voor je reactie, maar ik wil dit toch wel even kwijt.....
de bear zakt met zijn staart weg wanneer hij fors wind in zijn rug heeft.het is misschien moeilijk te zien, maar dit was in rechte vlucht en helemaal GEEN bocht hoor.

En wat de landing betreft...is het inderdaad spelen met gas en hoogte.....maar gemakkelijker gezegd dan gedaan met de bearcat van esm....met zijn span van 1800mm en een dikke 8kg ....ik vond de landing behoorlijk goed ..kuch :mrgreen:

Dit vlieggedrag in de lucht heb ik met mijn andere vliegtuigen niet ...
Misschien heeft het iets met de down trust te maken....die niet juist staat...
ik zal toch je tips even uitproberen

Laatst bewerkt:
wanneer hij fors wind in zijn rug heeft.

En wat de landing betreft...is het inderdaad spelen met gas en hoogte.....maar gemakkelijker gezegd dan gedaan met de bearcat van esm....met zijn span van 1800mm en een dikke 8kg ....ik vond de landing behoorlijk goed ..

Tsja....ik zou dit even doorlezen. https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/10616
En dan nog eens over de wind nadenken.

En verder; juist OMDAT die kist zo zwaar is, kan je beter oefenen op de Ernst landing.
Wat je nu een best goede landing noemt, is meer geluk. Dus een keer gaat het mis.
Heb je de "moeilijke manier" onder de knie, dan wordt de geluksfactor een stuk kleiner...

..... de bear zakt met zijn staart weg wanneer hij fors wind in zijn rug heeft.het is misschien moeilijk te zien, maar dit was in rechte vlucht en helemaal GEEN bocht hoor.

Dat hij op het rechte eind met zijn staart naar beneden vliegt heeft niets met de wind te maken, echt die wind moet je helemaal vergeten die speelt geen enkele rol.
De werkelijke reden is dat jij het gas dicht trekt en dan up moet geven om het vliegtuig op hoogte te houden. Precies zoals ik al heb omschreven in mijn eerste reactie. Ga het echt eens oefenen dan zal je het zelf zien. Maar ook in de bochten laat hij de staart zakken, dat is ook te zien.

Er is een zeer interessant draadje over "de invloed de wind". Lees DIT draadje maar eens door. Het is wel 456 reacties lang en er wordt heel veel gediscussieerd maar er wordt op heel veel manier uitgelegd hoe "het" nu zit. Omdat het erg moeilijk blijkt te zijn voor heel veel mensen zijn er ook vele verschillende voorbeelden en vergelijkingen gebruikt om het toch maar duidelijk te maken.

Exact 100% het zelfde als tegen de wind in. Nogmaals het vliegtuig weet niets van die wind en merkt er niets van. Alleen jij merkt die wind omdat je op de grond staat.
Lees het draadje waar ik naar verwezen heb eerst maar eens door (veel leesvoer ;)) daar wordt het goed uitgelegd. Er staat misschien wel 20 keer hetzelfde in maar steeds op een andere manier uitgelegd. Daar moet minstens één uitleg bij staan die jij ook begrijpt.

Klopt helemaal zoals je beschrijft Ernst, en ook ik heb me de kennis eigen proberen te maken zoals Richard die heeft beschreven.

Succes Juweeltje !!!

Dag Ernst, bedankt voor je reactie, maar ik wil dit toch wel even kwijt.....
de bear zakt met zijn staart weg wanneer hij fors wind in zijn rug heeft.het is misschien moeilijk te zien, maar dit was in rechte vlucht en helemaal GEEN bocht hoor.

En wat de landing betreft...is het inderdaad spelen met gas en hoogte.....maar gemakkelijker gezegd dan gedaan met de bearcat van esm....met zijn span van 1800mm en een dikke 8kg ....ik vond de landing behoorlijk goed ..kuch :mrgreen:

Dit vlieggedrag in de lucht heb ik met mijn andere vliegtuigen niet ...
Misschien heeft het iets met de down trust te maken....die niet juist staat...
ik zal toch je tips even uitproberen

Hallo juweeltje,

Mijne Baercat heb ik daar geen last van , deze vliegt strak en heeft geen last van de wind.

En het is goed opletten met de blauwe kleuren , heb ik ook ondervonden met de tigercat .

ik moet ook goed op letten met de landingen , het is echt binnen vliegen voor de landing .

Ik ben deze week ook eens overkop gegeaan , gelukkig geen stukken .
Verleden week bij de landing een poot in een diep konijnen put terecht en door de klap de voorlijst uitgebroken .

Grt johnnyb

aaaa Ernst, je had/hebt gelijk!!!
ik heb eindelijk iemand gevonden die mij kon helpen met mijn bearcat.
nu ik veranderd ben van club, heb ik veel meer mensen met kennis rond mij.Ook iemand die met verschillende warbrids vliegt. Hij heeft de bear eens zelf gevlogen, en voelde dat er nog wat bij te schaven moest.Hij zette deze boterzacht neer....
Ik kreeg dezelfde tips van hem, een warbird moet je horizontaal laten binnenkomen, de romp moet dus even zijn met de grond en vervolgens het gas gebruiken om te landen en niet de hoogteroer, deze gebruiken om de romp horizontaal te houden.Ook de flaps gebruiken bij een warbird.
Ik moet ook mijn Chineese retracts aanpassen zodat er meer demping gegeven kan worden.Hij gaat mij helpen om perfect te landen....
to be continued dus....

op vraag van deskundige, mijn Chineens (esm) landingsgestel wat meer van demping voorzien....Alles kleine beetjes helpen..
boven =origineel 10mm
onder= aangepast 17mm

Back