Begin bouw pantserdekkorvet Sumatra

De Zeven Provincien is naar de afbouwkade verhaald dus de helling is vrij voor een nieuw project: Pantserdekkorvet Sumatra 1888 - 1902.
Ik ben begonnen met één van de 6 sloepen die het schip met haar meedroeg. De bouw methode heb ik opgedoken op het internet, op een Franse site en bij een Duitse modelbaushop.

Ik heb eerst een mal gemaakt

full

Daarna met 1mm dunne plankjes de huid opgebouwd​

full


full


Toen alle planken waren gelijmd het geheel "gelost"​

full

Vervolgens de sloep verder afgebouwd;​

full



full


De riemen en mast(en) liggen te drogen.​

Wordt vervolgt​
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Bas,

Leuk dat je van dit model een verslag bij houdt. Aparte manier om sloepen te bouwen maar wel een goede. Sloepje ziet er mooi uit. Misschien dat ik de volgende keer het ook deze manier probeer. Mijn sloepen hebben nu wat te brede spantdikten. Het toeval is dat ik op het ogenblik de laatste hand leg aan de twee laatste sloepen. Hiervan zal ik binnenkort nog wat foto's plaatsen.

Tip; plaats even een foto van het originele schip. Ik denk dat de meeste niet weten hoe een pantserdekkorvet eruit ziet...

Groeten Paul
 
Dag Paul.

Bedankt voor de goede tip, ik zal er meteen gevolg aan geven.
Hr Ms Sumatra is inderdaad niet een bekent schip, alhoewel dit schip in sommige boeken de eerste Nederlandse kruiser wordt genoemd.
Ik ga deze beauty bouwen in schaal 1:50

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eerste sloep gereed

Het eerste sloepje is gereed

full

Roeiriemen en masten met zeiltjes zijn toegevoegd.​

Nog 5 te gaan............................​
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Bas,

Schitterend resultaat en het lijkt wel of je de foto's van die Franse bouwer hebt overgenomen. Maar hoe heb je nu precies de mal gemaakt? Want dat is de sleutel van het succes. Ben heel benieuwd hoe de bouw verder gaat.
Zo langzamerhand kunnen we binnen de MMI wel een aparte klasse beginnen.
Ik hou het voorlopig maar op modellen van na WOII. Qua foto's is dat toch iets eenvoudiger.

Groeten,
Luc
 
Stoomsloep gebouwd

De stoomsloep is gebouwd volgens hetzelfde principe als van de sloep met 12 riemen. Ik heb op internet gezocht, en bij maritiem digitaal wat tekeningen en schetsen gevonden die ik wel kon gebruiken. Ik heb de maat van de sloep op de Sumatra als uitgangspunt genomen en volgens de "gescoorde" tekening aan die normen aangepast, de mal heb ik expres 2 mm overall kleiner gehouden om zo de correcte maat te kunnen houden.
Ik heb een sloep van ca 1920 gebruikt, wel iets jonger dan de Sumatra zelf maar 1. ze is fantastisch en 2. sloepen van die aard en uiterlijk waren voor 1920 ook al ingebruik.
Tip van mij: gebruik geen balsahout van 1 mm, plakt, snijd en bewerkt geweldig maar na drie keer schuren ben je erdoor. De eerste versie van de stoomsloep was van dit type gebouwd maar is naar de prullenbak verwezen. Genoeg geschreven hier een paar foto's

full


full


full


full

Nog vier sloepen te gaan dus wordt vervolgt.​
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Bas,

De stoomsloepen zien er goed gedetailleerd uit. Heb je een foto gevonden op Marine digitaal waar zo'n huif op staat en bediening van de stoomfluit? Als je deze secuurheid kan vast houden tot het eind, dan wordt het een schitterend schip.

Wat Luc schreef; Dan kunnen we bij de MMI een aparte klasse beginnen,"schepen van weleer".;)

Groeten Paul
 
De stoomsloep is gebouwd volgens hetzelfde principe als van de sloep met 12 riemen. Ik heb op internet gezocht, en bij maritiem digitaal wat tekeningen en schetsen gevonden die ik wel kon gebruiken. Ik heb de maat van de sloep op de Sumatra als uitgangspunt genomen en volgens de "gescoorde" tekening aan die normen aangepast, de mal heb ik expres 2 mm overall kleiner gehouden om zo de correcte maat te kunnen houden.
Ik heb een sloep van ca 1920 gebruikt, wel iets jonger dan de Sumatra zelf maar 1. ze is fantastisch en 2. sloepen van die aard en uiterlijk waren voor 1920 ook al ingebruik.
Tip van mij: gebruik geen balsahout van 1 mm, plakt, snijd en bewerkt geweldig maar na drie keer schuren ben je erdoor. De eerste versie van de stoomsloep was van dit type gebouwd maar is naar de prullenbak verwezen. Genoeg geschreven hier een paar foto's

full


full


full


full

Nog vier sloepen te gaan dus wordt vervolgt.​
Hallo Bas,

Knap stukje modelbouw, ziet er geweldig uit, wist niet dat jij van die kleine vingertjes hebt. In ieder geval pet je af een aanwinst voor MMI.
Leuk idee van Paul omtrent " schepen van weleer" Naar mijn mening zitten er nog een aantal schepen uit de oude GOEDE TIJD.
Groetjes
Aad
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Opmerking/vraag Paul

Hallo Paul

Hieronder de tekening die ik van "maritiem digitaal" heb gehaald en grotendeels heb gebruikt. Op dezelfde site staat ook een aantal foto's van stoomsloepen, en een model van dit type stoomsloep, een kijkje nemen waard.
De bediening van de stoomfluit heb ik met een roodlijntje aangedikt, en één van de huifjes omcirkelt met groen.
Deze tekening laat ook nog een andere huif zien die ik omwille van de schaal 1:50 heb weggelaten.


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Bas,

Maritiem digitaal ken ik ook. Onlangs hebben ze de site aangepast waarbij zoeken nu veel makkelijker is geworden. Daar heb ik al veel informatie afgehaald tijdens de bouw van de Hertog. Rond welke tijd waren deze sloepen? De Hertog kwam zo rond 1904 in de vaart en ik vind die huifjes wel leuk staan. Dan heb ik nog wat om te bouwen...

Groeten Paul
 
Hoi Paul

Op de site staat een model van ca 1920, maar ik heb ook een foto gezien van de Jacob van Heemskerck die in 1915 een vrachtvaarder probeert vlot te trekken waarop een dergelijke sloep te zien is. Ook heb ik een afbeelding van de Kortenaer gezien waarbij het schip zelf nog in de donkere kleur was, en die pas na 1905 een lichtere kleur heeft gekregen, met een dergelijke sloep aan stuurboord midscheeps. Kortom ik denk dat je de keuze zelf kunt maken....................
 
Hallo Bas,

Bedankt voor de info. Ik zal mij er eens over buigen. De Jacob van Heemskerck was ongeveer een zusterschip, dus dan zal de HH deze huifjes ook wel hebben gehad. Leuk detail in ieder geval.

Bouw ze!

Groeten Paul
 
B-sloep nummer 1

De eerste van twee B-2 sloepen is gereed. Eigenlijk is ze bijna gereed want ze staat nog niet op de Sumatra of hangt nog niet aan de davits.
Na ongeveer 20 uren friemelen ziet ze er zo uit...................

Als achtergrond heb ik een vergroting van de Sumatra zelf genomen en vraag mij elke keer af wat die arme drommel daar op het plankje, heeft "uitgevreten" dat hij als enige de buitenzijde van het schip aan het tjetten is ;)

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Bas,

Zo ff een berichtje van mij,ik vind dat het er al heel keurig uitziet,en ook gedetaileerd.
Ben benieuwd naar het schip zelf,en vind het ook zeer mooi dat er nog een schip "van weleer "gebouwd word.
Verder zo :-)

Grtz,John
 
Kielgelegd

Het is alweer even geleden, maar ik heb niet stilgezeten.
De afgelopen tijd heb ik met meerdere mallen tegelijk de sloepjes gemaakt.

full



En is de kielgelegd​


full



En nu plankje voor plankje de romp "bekleden". Ik gebruik hiervoor 3 mm triplex gezaagd in 5mm brede latten.
Ik ben ondertussen aan het nadenken hoe nu het beste de schroefassen te bevestigen, tips zijn zeerwel welkom, want zowel de assen als de schroeven zijn niet zichtbaar op de tekening.
Even spieken bij haar tijdgenoten.............................​
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top