Begin bouw pantserdekkorvet Sumatra

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door BasKl, 29 mei 2011.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.623
    Locatie:
    Betuwe
    Een paar dagen geleden 6 kg lood gegoten voor de Titanic.
    Een mal gemaakt van 7mm multiplex.
    Een simpele, rechthoekige bak van 10cm lang, 6cm lang en 5 cm hoog, aan elkaar gezet met spaanplaatschroeven. Dit op een bodemplaat multiplex gezet en ook weer (goed!!) vastgeschroefd.
    Het geheel eerst gevuld met water en zo een halfuurtje laten staan. Het hout heeft dan een beetje water opgenomen en zal niet zo gauw verkolen.
    Toen het water eruit gegoten.

    Vervolgens een rol lood in stukken gesneden (met een oud afbreekmes gaat dat prima) de stukken opgevouwen en in het blik gelegd tot een gewicht van ongeveer 2 kilo.
    Toen de campinggasbrander er onder aan en de soldeerbrander aan de bovenkant.

    BUITEN DOEN EN BOVENWINDS GAAN STAAN! Looddamp is niet zo fijn voor je gezondheid; op korte termijn krijg je er gillende koppijn van.

    Na een paar minuten is het lood gesmolten. Blik beetgepakt met een (oude) tang en leeggegoten in de multiplex vorm. Wederom bovenwinds blijven; tijdens het gieten stoomt en stinkt het nogal erg.

    De mal rustig een halfuur laten staan ter afkoeling.
    Na een halfuur mal + lood en in een emmer water gezet voor alle zekerheid.(binnenkant loden blok wil langer heet blijven dan je denkt!)
    Daarna de mal omgekeerd en het loden blok er uit getikt.
    En dat drie keer achter elkaar...
    Resultaat: 3 strakke blokken ballast van 10 x 6 x 3cm.
     
  2. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Hr Ms Sumatra te water gelaten

    Gisteren was een koude maar gezellige dag in Wageningen. Vandaag is het een stuk beter en na alle adviezen vwb het lood, hartelijk bedankt daarvoor, heb ik pakketjes gemaakt, genummerd, en aan de binnenzijde van de romp de overeenkomstig de nummers aangebracht. Al het lood wat ik indertijd verzameld heb, heb ik moeten gebruiken. Maar ze is te water gelaten en heeft wat heen en weer gevaren;

    [​IMG]

    Ik moest alleen oppassen dat de schroeven en het "reigernet", maar het geeft een mooi plaatje. Dus Paul, het ziet ernaar uit dat (vermits het weer het toelaat) Hr Ms Sumatra samen met de Hr Ms Hertog Hendrik op zaterdag 19 mei het ruime sop gaat kiezen.............ik verheug mij erop​
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Toje

    Toje

    Lid geworden:
    21 sep 2006
    Berichten:
    303
    Bas, als je nog wat lood nodig heb laat mij het dan even weten, dan neem ik dit de 19 mei mee naar Den Bosch. In de Jean Bart heb ik ook het lood gewoon tot broodjes gevouwen, genummerd en benedendeks liggen. Voor het vervoeren van al het lood (ca 25 kg) heb in een aparte kist waarin dit ligt.
     
  4. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Goed werk Bas! Het zal een mooi zicht zijn die twee naast elkaar uit lang vervlogen tijden... Verheug mij er ook al op.

    Groeten Paul
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ach dat waren tenminste schepen waar een modelbouwer zijn hart aan kan ophalen
    details waar je ook maar kijkt en er zat tenminste ook een kleurtje op
    nu zijn het allemaal grijze bakkebeesten met wat antennes op
    ik zal blij zijn als ik haar in het echt kan bekijken want zo een schip kan ikzelf niet bouwen (niet genoeg hervaring)maar ik kan er wel van genieten om ze te bekijken

    gr raf en nogmaals mooi werk
     
  6. Toje

    Toje

    Lid geworden:
    21 sep 2006
    Berichten:
    303
    Raf, als het goed is neem Bas haar de 19 mei mee naar Den Bosch.
     
  7. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Vaardag in 's Hertogenbosch

    Vandaag hebben we gevaren bij Titanic in 's Hertogenbosch, een pracht locatie, prachtig weer én allemaal mooie boten
    De Sumatra heeft vandaag officieel het ruime sop gekozen, en met tijdens haar eerste schroefomwentelingen begeleid door haar grote, maar wel jongere broer Hertog Hendrik, dat alleen leverde hele mooie plaatjes op

    [​IMG]

    Alleen in haar element

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Rene88

    Rene88

    Lid geworden:
    12 mei 2012
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Sleeuwijk
    Boven het paleiskwartier, ideale vijver, helder en niet diep. Ik zit op het Avans een straat verderop :D

    Prachtige schepen zijn het, varen jullie daar vaker?
     
  9. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Paleiskwartier

    Beste Rene88, nee dit was voor mij voor het eerst, maar ik denk niet voor het laatst..



    [​IMG]

    Een geweldige locatie waar ook de grote schepen alle ruimte hadden.... ​



    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. ivan1958

    ivan1958 Guest

    Hello!Onlangs gecontroleerd. Zeer mooie cruiser. U kunt vertellen waar zulke tekeningen te krijgen, of stuur me een mail. Ik wil heel graag dat hij doet. dank bij voorbaat!
     
  11. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Tekeningen

    Hallo Ivan,

    De tekeningen komen van de NVM, onder nummer 16.11.027.
    Op de website van de NVM zie je ook hoe je ze kunt bestellen.

    Succes
     

Deel Deze Pagina