Begin bouw pantserdekkorvet Sumatra

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door BasKl, 29 mei 2011.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Welk tape is dat dan?
     
  2. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Het ene is gewoon schilderstape, het duurdere tape heb ik bij de autoshop gehaald, speciaal gevraagd dat de lak er niet onder - mag - lopen, ik heb helaas geen merknamen voor je.

    Beantwoord dit je vraag?
     
  3. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    afplaktape

    @ indoorvlieger

    Een goed tape is: 'Tamiya Masking tape 6mm' te koop in meerder modelbouwshops. Het is elastisch dwz je kunt er gebogen lijmen mee afplakken en er kruipt gen verf onder

    Andy
     
  4. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Bas,

    Een tweeblads schroef verrast mij. Heb je dat van een foto kunnen achterhalen, waarbij het schip een dokbeurt kreeg of tewaterlating?

    Groeten Paul
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Bedankt voor de tips. Ik had vroeger vaak dezelfde randjes met afplakken, en gebruikte dan maar gewoon plakband, maar dat heeft meer risico op meekomen van de vorige verflaag bij verwijderen...
     
  6. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Schroeven

    Hi Paul

    Via het Dutchfleet-forum, waarin wordt vermeld door gebruiker H@ns middels een copy "uit de miljoenenhoek" onder sectie b qoute: 2 triple exp. mach. () 2/2 bladige schroeven doorsnede 2.76 m (omgerekent 5.52 cm voor de schaal 1/50 ) / 3 ketels. Ook via dit forum is een kleurschema, en alle comandanten van dit schip verkregen. Super toch?
     
  7. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Bas,

    Zeker super. Via Dutchfleet kun je vaak nuttige informatie halen. Eens in de zoveel tijd kijk ik wel eens in het kopje "Schepen van weleer".

    Groeten Paul
     
  8. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    update

    Hoi allemaal,
    Tijd voor een update
    De verschansing rondom het 21 cm kanon is gemaakt, en er is een begin gemaakt met de brug. De schepen uit de tijd van de Sumatra en van dit type hadden geen gesloten brug maar meer een op een frame geplaatst dek. Ook de gepanterde toren, waarin een roerganger en waarschijnlijk de commandant post hadden tijdens gevechten, kon via de buitenzijde middels trapjes en ook via de binnenzijde, vanaf benedendeks worden betreden, is nu voor een deel gemaakt.

    [​IMG]

    Een begin is gemaakt aan het lofwerk. Dit lofwerk is gemaakt van hout, héél voorzichtig uitgezaagd en nog voorzichtiger geschuurd en een mooie goudkleur gegeven en ligt nu te drogen. ​


    [​IMG]


    Nu is het tijd voor een borrel.............................
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Update

    Hier weer een update van de bouw vorderingen aan het Pantserdekkorvet, welke overigens later tot Pantserdekschip werd geclassificeerd.

    Er is gemaakt;
    De werk- en badkamer van de commandant

    [​IMG]


    De kajuit​

    [​IMG]


    En de gang waarin de trap uitkomt die via een (openstaande) koekoek van het opperdek te bereiken is​

    [​IMG]

    Op het achterschip zijn er diverse koekkoeken, dekhuizen en luiken aan de zijkant van het schip, die opslaande delen hebben die een kijkje naar binnen mogelijk maken, een aantal luiken en dekhuizen wil ik gedeeltelijk openzetten. Vandaar dat dit is gemaakt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. ceewee

    ceewee

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Lelystad
    Heeeel mooi deze detailering.
    Misschien iets te veel bruin gemaakt.
     
  11. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Bas,

    Hij gaat goed zeg. En dan nog een interieur ook voor het geval we met een endoscoop naar binnen willen loeren. ;)

    Luc
     
  12. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Endoscoop

    Ha die Luc

    Wacht jij maar af, komt allemaal goed
     
  13. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Vorderingen

    De afgelopen weken niet veel kunnen doen mede door de modelbouwmanifestatie in Soesterberg.

    Wel wat aan een koekoek en dekhuizen kunnen doen, vanwege hun open karakter is het mogelijk om in de verblijven te kijken, vandaar dat sommige verblijven door mij waren ingericht. Er is ook verlichting. Helaas is het niet mogelijk om een fotootje te maken van hoe het eruit ziet als je door de venstertjes kijkt dat werd niet scherp.

    Tot zover


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. abtmodelschepen

    abtmodelschepen

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Bas,

    Ziet er weer piekfijn uit, heb mijn verhaaltje omtrent Soesterberg reeds door gestuurd naar Jaco. Heb een leuke dag gehad en vele bekenden ontmoet.
    Enkel terug naar Rotterdam een zeer volle trein doch deze veteraan zat hahahahha.
    Stapte om half zes binnen.
    Tot 19 November in IJmuiden,
    Groet
    Aad
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Nieuwe vorderingen

    Hallo Allemaal,

    Na alweer twee weken lekker prutsen hier een update.
    De dekhuizen op het hoofddek beginnen al vorm te krijgen, ik heb een pvc buis aangeschaft en hiervan de schoorstenen gemaakt, deze hebben al een paar laagjes verf, maar van dichtbij zijn ze mij niet geel genoeg, dus nog een paar laagjes. 1 Luchthapper is bijna gereed. Deze heb ik zelf gemaakt omdat ik tot nu toe nog geen luchthappers heb ontdekt met een doorsnede van 3.5cm. (pingpong ballen zijn te groot en kunststof kerstballen weer te klein)
    Het dek boven de officiersverblijven is van plankjes voorzien, en ook op het hoofddek is hiermee een begin gemaakt.

    [​IMG]

    De toekomstige bemanning heeft ook wat aandacht gekregen.


    [​IMG]

    Tot een volgende update​
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Bas,

    De Sumatra schiet al aardig op. Het bovendek al beplankt. Nu nog die lastige uitkijkpost met zoeklicht...;) Dat gieten van de bemanning is echt top. Ik zie je bij de Hoogovens.

    Groeten Paul
     
  17. Dutch*DDS*

    Dutch*DDS*

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemgo-Duitsland
    Hallo Bas,

    Ik vindt dat het er keurig uitziet tot nu toe.De details,de bemanning,enz.
    Het houten dek maakt het echt af,het is typerend voor schepen uit deze tijd,maar dat is juist het nostalgische eraan.
    Verder zo.

    Groet John
     
  18. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Update

    Dag allemaal

    Hier een update van de vorderingen aan de Sumatra.
    De beide steunbalken die midscheeps de sloepen dragen zijn gemaakt, en de voorste luchthappers krijgen al vorm en kleur. Deze zijn geel maar er is een kleurvoorschrift bekent van de Sumatra uit 1910 waarin deze luchthappers wit zijn, dus dit kan nog veranderen. Schoorstenen moeten nog wat laagjes geel en de "hoeden" aan de bovenzijde van de schoorstenen worden terzijnertijd mooi mat zwart.

    [​IMG]


    Ook de revolverkanons zijn gemaakt.

    [​IMG]


    Met het plateau voor het zoeklicht is een begin gemaakt.
    Allemaal kleine klusjes, maar wie het kleine niet eert...................(kan beter een bijl kopen dan een figuurzaag)


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Zo vlak voor de Kerstdagen toch nog een update.
    Het lijkt of er niet veel aan gedaan is, de verlichting is aangelegd, de navigatielichten, lofwerk en wapen, ankers gemaakt.............. allemaal kleine klusjes

    het lofwerk

    [​IMG]


    in het donker met alle verlichting, er is een kiertje, dat komt omdat het geheel nog niet vast zit, er zitten achter de verschansing twee schroeven, deze zitten los zodat ik het gehele dek van de romp kan aftillen. ​


    [​IMG]



    Rest mij nog om alle lezers van dit forum fijne Kerstdagen en een heerlijk nieuwjaar te wensen.​
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Jemig Bas, jij gaat ook al zo hard. Ziet er goed uit. Hoop m te zien op de voorjaarsvaardag !
    Fijne kerst :xmas::xmas::xmas:
    Luc
     

Deel Deze Pagina