Begin bouw pantserdekkorvet Sumatra

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door BasKl, 29 mei 2011.

  1. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Volgens mij is het eerder rechtopgezet. :)

    Maar ziet er al goed uit, het gepiel met de sloepjes heb al gehad.

    Aan het einde van de bouw heb je daar meestal geen zin meer in.
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Knap werk je sloepjes :thumbsup:, stevige bouwplank en de goede methode met de kiel naar boven
     
  3. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Bas,

    Ik heb nog wel wat tips voor je hoor : de schroeven en de assen moet je aan elkaar vast maken. Deze horen onderin het schip en komen aan de achterzijde door de romp, onder waterlijn, naar buiten.
    En belangrijk is dan dat het deel van de as waar de schroef aan zit buiten de romp komt en straks in zijn geheel onder water zit.

    Hopelijk heb je hier wat aan. Anders kijk je maar even bij de bouwverslagen van je MMI-collega's. ;);););)

    Succes!
    Luc
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2011
  4. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    De romp is dicht

    Na een dikke week van zagen, plakken, snijden en schuren is de romp van de Sumatra dicht. Ik heb totaal 80 latten van 130 x 0.5 cm gebruikt dat is samen 104 meter aan lengte, dat komt toch in de buurt van de lengte van een voetbalveld.

    [​IMG]



    En Luc, ik heb voor de zekerheid toch maar even een kruisje gezet aan de kant waar de scheepsschroeven moeten komen ;)
    Genoeg gelachen: verder met schuren, plamuren, schuren, plamuren......en schroefassen kopen​
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Bas,

    Mooi de romp dicht. Nu nog een rot klusje om de romp te behandelen en daarna begint het leuk werk.

    Vraagje; het lijkt net het achterste deel van de kiel niet vloeiend over gaat in de scheepshuid maar nog een rechte kielbalk is, ga je dat nog mooier aansluiten?

    Groeten Paul
     
  6. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Achterste deel kiel

    Hoi Paul

    Dit moet inderdaad nog gebeuren. De kiel is nog te dik, deze loopt meer in een punt toe. Ze gaat van 6 mm naar 3 mm, nu is ze nog 8mm overall.
    Dat is nog even een klusje. Schuren maar.
     
  7. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    21 cm kanon

    In afwachting van de schroefassen, en om ook eens iets anders te doen dan schuren, heb ik mij op het 21 cm kanon gestort. Het kanon wat in een halve open opstelling in een half ronde koepel op het voorschip staat. De ronde koepel was lastig maar is toch aardig gelukt.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. abtmodelschepen

    abtmodelschepen

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Bas,
    Na je schepen op de Marinedagen te hebben gezien De Blois en Ruyter laat je me nu weer even verbazen wat betreft je sloepen geweldig stukje werk.
    Had gisteren Jaco nog aan de bel, deze had de sloepjes ook gezien en dit in een vrij korte tijd gebouwd. Ook onze vriend uit Halderbergen is weer aardig op weg met zijn pantserdekschip gezien de laatste foto's. Ben zeer benieuwd naar Soesterberg wat aldaar op de tafels geplaatst gaat worden. Zelf ben ik bezig met een coaster uit 1938
    waarvan de brug midscheeps zit, vandeze zijn niet veel schepen in de vaart geweest.
    Doch heb wel wat problemen met mijn zicht, probeer het zo goed mogelijk te doen.
    Verder wens ik de bouwers veel succes en tot een volgend evenement.
    MtVrGr
    Aad
    _________________________________
    In de vaart: OPV P 840 Holland, Bouw: Coaster Crescendo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Vakwerk zoals je de sloepen en dat kanon afwerkt :worship:
     
  10. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Bas,
    Prachtig geworden, wel ben ik nieuwsgierig naar hoe en waarvan je dit nu gebouwd hebt. Heb je daar nog foto's van ?
    Luc
     
  11. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Reacties op reacties

    Dank allemaal, ik probeer dit nivo vast te houden

    @Luc
    Dit is allemaal gebouwd van hout, triplex, en wat balsa.
    De koepel is opgebouwd uit allemaal laagjes van triplex en eindeloos schuurwerk. Ik ben nu bezig met de 12cm kanons met koepeltjes/schildjes die zowel aan bak- als aan stuurboord staan, en heb gisteravond voor de gein even geteld: het schildje/koepeltje alleen al bestaat uit 18 onderdelen, later hier meer over.

    @Aad
    Dank voor de complimenten
    Heb je overwogen om ook een bouwverslag van je Coaster te plaatsen op dit forum?
    Ps.
    Een klein detailletje: De kruiser die ik op de marinedagen bij mij had was De Zeven Provinciën. Maar geeft verder niet [​IMG]
     
  12. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    12 cm kanons

    Na een dikke week prutsen zijn de 12 cm kanons klaar.
    Het mooie van twee stuks is dat je alles tweemaal kunt maken én als het ene droogt of even in de klemmen zit je aan de andere kunt werken.
    De fout die je bij het ene maakt ..............dus niet bij de andere hoeft te maken.

    Inmiddels heb ik de schroefassen en ga verder met de romp: schuren, plamuren en dan de assen plaatsen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Geldrop
    Hoi Bas;

    Een genoegen om naar te kijken en inderdaad, als ik er 2 nodig heb maak ik er 3. Kan ik er 1 verprutsen of 1 ter lering. Meestal belanden er 2 in de prullebak.

    Groeten Sjaak
     
  14. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Bas,

    Het kanon en schildplaat zijn goed maar de bedieningswielen staan wel ver onder het geschut vandaan. Misschien kan je de assen wat inkorten om ze verder onder het kanon te plaatsen. Ik weet dat het priegelen is maar de wielen zijn wat aan de grote kant, ietsje kleiner zou mooier staan.

    Groeten Paul
     
  15. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    voortgang

    Jemig Bas, je gaat als een speer. Moet je niet op vakantie of is dit jouw vakantieproject ? Ziet er mooi uit.
    Hoe is het met de romp ?
    Luc
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2011
  16. port of amsterdam

    port of amsterdam

    Lid geworden:
    22 jul 2011
    Berichten:
    18
    Goedemorgen,

    Wat ik me even afvraag, heb je ook een linkje naar die franse en duitse site voor de bouwwijze van die sloepjes?

    Ik ben erg benieuwd!

    mag ook via pb!

    PoA
     
  17. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
  18. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Vakantie = voorbij

    Niet dat ik tijdens de vakanties niets gedaan heb, maar dit waren geen "kodak-momenten" een romp in de grondverf is niet écht spannend.
    Inmiddels zijn de schroefassen met schroeven en roer bevestigd en is de onderzijde van elke lagen rood voorzien;


    [​IMG]

    Op deze foto lijkt het of dat de as scheef naarbuiten staat maar in werkelijkheid is dit niet zo. ​

    Ook is er een begin gemaakt met de verschansing, deze verschansing bestond uit een vast gedeelte en een neerklapbaar boven gedeelte, ook zaten er deuren in op het personeel gelegenheid te geven om op de bak te kunnen komen.​

    [​IMG]

    Ik heb verschillende modellen gemaakt, maar bovenstaande gaf het mooiste resultaat​
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Bas,

    Onderkant al rood. Met de hand gelakt of gespoten? Waarschijnlijk gebruikte je crepetape waardoor je lak eronder vloeide. Trek het tape altijd veruit voordat je de waterlijn bepaald. Druk de tape op een paar punten vast. Als je zeker bent van de lijn, dan stevig de tape aan drukken en vervolgens met een fijn schuurvelletje de ribbels van de tape vlak scheuren.

    Zeker weten dat je dan een strakke lijn krijgt zonder gevaar dat de lak eronder vloeit.

    Groeten Paul

    ps. Zijn dit de definitieve schroeven die eronder komen? Qua dikte van je schroefas lijken ze wat aan de kleine kant.
     
  20. BasKl

    BasKl

    Lid geworden:
    9 feb 2009
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Uithoorn
    Dag Paul

    Je hebt gelijk de schroeven zijn te klein, en na nader onderzoek zouden deze ook tweebladig moeten zijn. Deze staan op mijn wensenlijst.

    Wanneer ik de definietieve waterlijn vaststel word dit afgeplakt met een ander, veel duurder, afplaktape en die geeft een heel mooie scherpe lijn.
     

Deel Deze Pagina