beginner crash, illegaal op vliegclubterrein

Enkele maanden geleden is er een beginner doorgestuurd door een buurclub. Deze beginner is door ons geholpen en we hebben zijn Calmato ingevlogen en hem er zelfs al de eerste les mee gegeven en ook nog de nodige tips om het model te verbeteren/veiliger te maken. Tijdens de gesprekken bij de buurclub als ook bij ons gaf hij duidelijk aan dat hij heel veel simulator tijd had en dat hij op de sim de calmato perfect kon vliegen inclsuief starten en landen.

Na die ene keer vroegen wij ons af waar dat mogelijke nieuwe lid bleef, hij liet niks meer van zich horen.
Vandaag echter kregen we de vraag of er pasgeleden iemand van ons hard gecrashed was. Dit was zover wij weten niet het geval. Na enig doorvragen kwamen we er samen met die meneer van die andere vliegclub achter dat dit die bewuste beginner moest zijn geweest.
Deze beginner heeft dus illegaal gebruik gemaakt van ons vliegveld (hij is en was nog geen lid) en zo de vereniging in gevaar gebracht. Gelukkig is deze crash zonder verdere schade gebeurd. Als er schade was toegebracht aan mensen of dieren in de buurt dan hadden wij als club een heel groot probleem gehad.
Deze meneer zal dus nu ook geen lid meer kunnen worden van onze vliegclub.......................

Wat ik niet begrijp, imand maakt illegaal gebruik van jullie terrein en dan hebben jullie een groot probleem?

Even ter illustratie, een niet lid pleegt een moord op jullie veld, zijn jullie als club dan aansprakelijk? Indien degene hier zonder lid te zijn van jullie club illegaal gebruik heeft gemaakt van het veld en schade heeft toegebracht aan mens of materieel dan is hij aansprakelijk en niet de club. Ongeacht of dit met een pistool of een modelvliegtuig is geweest.

Maar, wordt deze persoon hier dan ook op aangesproken/aangifte gedaan bij de politie?

@Burp, als club krijg je gelijk een slechte naam als er ernstige ongevallen gebeuren. Daarnaast mocht er een onderzoek komen krijg je gelijk als club een vliegverbod, en probeer dat dan maar weer eens recht te breien. Tegen die tijd ben je denk ik alle leden kwijt en kun je de club opdoeken.

@ Wiebe, Clubs waarschuwen voor dit soort idioten. Een vergelijkbaar geval is ook al in Woerden geweest waar wildvliegers enkele 100den meters naast het veld gingen vliegen met toestellen die in Woerden niet mochten vliegen of op momenten dat men in Woerden daar niet mee mochten vliegen. Die club heeft toen ook problemen gekregen met de overheid en alles uit de kast moeten trekken om toch te mogen blijven vliegen.

Ten 2de misschien leest die persoon hier wel mee, dan weet hij gelijk dat hij bij ons niet meer gewenst is. Omliggende clubs kunnen als ze dat willen de gegevens krijgen die wij hebben over hem. Wat betrefd het doen van aangifte of wat dan ook daar gaan we morgen met de leden over in discussie. Echter daar zie ik weinig heil in.

Je reinste onbeschoftheid. En los daarvan, hanteren jullie brevetten Theo, en wist die figuur ervan af? Dan nog onbeschofter.

Het zou inderdaad heel wrang zijn: als club al het mogelijke doen om veilig te vliegen en dan komt zo'n figuur die niet kan vliegen, zich nergens iets van aantrekt, om alle goodwill te verknallen.

Laatst bewerkt:
Aha, dan weet ik wel wie het is denk ik(als mede Swentibold lid).

En ik begrijp het punt van Theo. Onze club ligt (letterlijk) tegen een weg aan en daarachter een dijk en kanaal met veel wandelaars en boten. Niet de meest makkelijke plek voor een club dus.

Het is dus niet zo heel moeilijk je kist op een auto/fietser/wandelaar/boot te crashen met een beetje pech. Vooral als je nog niet vliegen kan (leerlingen moeten we soms van bijna boven de weg weg sturen). De gevolgen zijn dan niet te overzien. Ongeacht het feit of wij nu wel of niet aansprakelijk zijn. Het slachtoffer en omstanders zullen toch met het vingertje wijzen aangezien hij op ons veld vloog.

Verder zijn de lesmogelijkheden bij ons zeer makkelijk. Zowel Theo als ik (de 2 instructeurs) zijn zowat ieder weekend op het veld te vinden. Is Theo er niet ben ik er, en omgekeerd. Afspraak maken kan ook van te voren via de mail of gsm of gewoon op het veld, doen wij niet moeilijk over. Tenslotte proppen we niet de lessen maar even tussen onze vluchten door als we er maar eens zin in hebben. De gemiddelde leerling maakt minimaal 3 vluchten op een dag. Vooral Theo offert veel van zijn eigen vliegtijd op.

Daarom is het erg dat iemand die nog geen lid is "wildvliegt" op de club. Als we nou een heel strenge club waren met veel egotrippers en je als beginner urenlang aan de kant zat kan ik het nog snappen (voorbeelden ken ik genoeg) maar dat is dus niet het geval.

het verhaal van mijn kant.

Raoul

PS: Theo. Mijn vader komt de 23e zweefvliegen hier in de buurt. Naderhand komen we naar de club (helaas ook met overenthousiaste moeder die vader wil filmen :p:p:p). Zijn er denk ik rond 13.00/13.30. Kun je dan de clubeasystar meenemen of ben je dan al op vakantie en heeft Ton die? bel ik die ff anders.

Ten 2de misschien leest die persoon hier wel mee, dan weet hij gelijk dat hij bij ons niet meer gewenst is. Omliggende clubs kunnen als ze dat willen de gegevens krijgen die wij hebben over hem. Wat betrefd het doen van aangifte of wat dan ook daar gaan we morgen met de leden over in discussie. Echter daar zie ik weinig heil in.
Ik zou het wel doen, al is het enkel voor het statement. Het kan in de toekomst helpen bij het verdedigen van de club wanneer een dergelijk voorval nogmaals plaatsvind.

Lijkt mij dat deze persoon als onbevoegde een plek betreden heeft waar hij op dat moment niet mocht zijn. Lijkt mij dat hiervan aangifte gedaan dient te worden.

Het kan zomaar zijn dat de klachten nog binnen moeten komen ;-)
Zo blijf je als club aan de veilige kant, mochten er klachten komen, kun je vertellen dat jullie aangifte gedaan hebben.

Groet,
Theo

Ha,hier in de polder ook al zoeits.

afgl donderdag, club van Harold, terras vol met oudjes.

Vent die we kennen van de Koertenhoef indoor,
- komt aanracen (zandweg = veel stof)
- stapt uit met een soort van shockflyer
- gaat gelijk naast teras met shockflyer vliegen
- zit op de 35mhz

zonder te vragen naar regels, frequentie bordjes, enz.

Die wildvliegers zijn niet anders gewend...

Laatst bewerkt:
Oui, dat soort lui zijn iritant Niek.

Al moet ik zeggen dat niet alle wildvliegers even erg zijn (zonder daar een nieuwe discussie over te willen starten). Ik vlieg soms ook nog wild, moet immers 30 minuten rijden naar de club en op een mooie zomeravond is dat het niet waard. Maar dan wel op plekken waar niet veel mensen komen, met toestellen die niet veel kwaad kunnen (zeker geen brandstof!) en niet in de buurt van andere clubs.

Vlak bij mijn huis ligt namelijk een geweldig grote vlakke wildvliegplek (groter als ons veld :p). Maar ik weet dat de vliegclub van Borgharen daar nog geen 500 meter vanaf zit. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt daar te gaan wildvliegen dus. Sterker nog, ik zet in het weekend overdag zelfs mijn zender niet aan binnenshuis (want hemelsbreed 1,1 km van de club af) in de angst de vliegers daar te storen.

Gewoon beetje rekening met elkaar houden, zijn al genoeg egotrippers op de wereld ;)

Lijkt mij dat deze persoon als onbevoegde een plek betreden heeft waar hij op dat moment niet mocht zijn. Lijkt mij dat hiervan aangifte gedaan dient te worden.

Het kan zomaar zijn dat de klachten nog binnen moeten komen ;-)
Zo blijf je als club aan de veilige kant, mochten er klachten komen, kun je vertellen dat jullie aangifte gedaan hebben.

Groet,
Theo

Precies waarom ik dat zei. Je moet jezelf indekken tegen dat soort [doorkrassen]tuig[/doorkrassen] lui.

Tsja, dit soort zaken zijn toch een lastige, maar voor zover mijn kennis reikt, is inderdaad bij een crash in eerste instantie de vlieger zelf verantwoordelijk, maar als die het hazepad kiest, dan is in tweede instantie de club aansprakelijk of in elk geval een aanspreekpunt voor de betrokkenen.

En dan kan het gelazer beginnen.

Van de club in kwestie weet ik natuurlijk geen details, maar om te refereren aan onze eigen situatie: wij hebben een vergunning die uitsluitend geldig is in het weekend, en als er iemand buiten ons medeweten om door de week gaat vliegen, kunnen wij daar heel gemakkelijk onze vergunning door verliezen, en maar heel moeilijk weer terugkrijgen. Dat levert natuurlijk een heel lastig te controleren situatie op, maar het is gewoon niet anders.

Het is dan ook aan te raden het welbekende bordje "verboden voor onbevoegden, art. XXX van de strafwet" te plaatsen, zodat je in elk geval kunt aantonen dat als de persoon in kwestie geen lid was bij jullie, dat hij dan expliciet zonder jullie toestemming daar vloog, en daarmee kun je in elk geval enigszins voor de gevolgen van een dergelijke stupide actie gevrijwaard blijven. Staat zo'n bordje daar niet, dan is het openbaar terrein en sta je een stuk zwakker.

Hopelijk is die persoon door die crash in elk geval van de hobby genezen, en heb je geen last meer van hem.

Groet, Bert

Enkele maanden geleden is er een beginner doorgestuurd door een buurclub. Deze beginner is door ons geholpen en we hebben zijn Calmato ingevlogen en hem er zelfs al de eerste les mee gegeven en ook nog de nodige tips om het model te verbeteren/veiliger te maken. Tijdens de gesprekken bij de buurclub als ook bij ons gaf hij duidelijk aan dat hij heel veel simulator tijd had en dat hij op de sim de calmato perfect kon vliegen inclsuief starten en landen.

Na die ene keer vroegen wij ons af waar dat mogelijke nieuwe lid bleef, hij liet niks meer van zich horen.
Vandaag echter kregen we de vraag of er pasgeleden iemand van ons hard gecrashed was. Dit was zover wij weten niet het geval. Na enig doorvragen kwamen we er samen met die meneer van die andere vliegclub achter dat dit die bewuste beginner moest zijn geweest.
Deze beginner heeft dus illegaal gebruik gemaakt van ons vliegveld (hij is en was nog geen lid) en zo de vereniging in gevaar gebracht. Gelukkig is deze crash zonder verdere schade gebeurd. Als er schade was toegebracht aan mensen of dieren in de buurt dan hadden wij als club een heel groot probleem gehad.
Deze meneer zal dus nu ook geen lid meer kunnen worden van onze vliegclub.......................
@ TC01
Even voor mijn beeldvorming want ik mis wat onderbouwing in jouw verhaal. Waarop baseer jij je uitspraak dat betreffende persoon zonder toestemming op jullie vliegveld heeft gevlogen. Waarom is het niet mogelijk dat hij elders heeft gevlogen en daar is gecrasht. Zijn er getuigen of is het slechts een vermoeden.

Ik zeg niet dat hij het niet heeft gedaan maar vanuit een club bezien is dit niet echt positieve reclame voor de club zelf hoe jullie via een openbaar forum hiermee omgaan.

Waarom zeg ik dit? Op dit moment ben ik nog naar een geschikte vliegclub aan het zoeken met als doel om voor minimaal met 95% aan plezier de vlieghobby te beoefenen. Als ik jouw postings lees maar ook de postings van de anderen moet het een en al ellende zijn bij een vliegclub............. Dus iemand die moet kiezen tussen een club met alle gedoe en wildvliegen..............Als ik dit lees weet ik weer waarom ik erg selectief ben met het kiezen van een club.
Voorlopig vlieg ik in m'n tuin. (Ja, de WA verzekering dekt de eventuele schade tot een vast bedrag.)

Maar ik ben erg nieuwsgierig waarop jij jouw uitspraak hebt gebaseerd dat hij illigaal van jullie veld gebruik heeft gemaakt. Dus vertel..........

Ik zou het wel doen, al is het enkel voor het statement. Het kan in de toekomst helpen bij het verdedigen van de club wanneer een dergelijk voorval nogmaals plaatsvind.
Zeer goede suggestie :thumbsup:

... Vent die we kennen van de Koertenhoef indoor,
- komt aanracen (zandweg = veel stof)
- stapt uit met een soort van shockflyer
- gaat gelijk naast teras met shockflyer vliegen
- zit op de 35mhz

zonder te vragen naar regels, frequentie bordjes, enz.

Die wildvliegers zijn niet anders gewend...
Staat m.i. los van wildvliegen Niek. Zoiets is gewoon onbeschoft, lomp, onfatsoenlijk.

m.i. niet, als je wildvliegt, ben je niet gewend om sociaal te doen tegen je mede veld euh mede club genoten.

Waarom zeg ik dit? Op dit moment ben ik nog naar een geschikte vliegclub aan het zoeken met als doel om voor minimaal met 95% aan plezier de vlieghobby te beoefenen. Als ik jouw postings lees maar ook de postings van de anderen moet het een en al ellende zijn bij een vliegclub............. Dus iemand die moet kiezen tussen een club met alle gedoe en wildvliegen..............Als ik dit lees weet ik weer waarom ik erg selectief ben met het kiezen van een club.
Voorlopig vlieg ik in m'n tuin. (Ja, de WA verzekering dekt de eventuele schade tot een vast bedrag.)

Ik weet niet waarom jij denkt dat het op een club een en al ellende zou zijn?
Proef uit je bericht dat je het bij voorbaat al niet zo op een club hebt.

Dat is erg jammer, ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dit beeld onjuist is.

Groet,
Theo

ErikF;2197816Waarom zeg ik dit? Op dit moment ben ik nog naar een geschikte vliegclub aan het zoeken met als doel om voor minimaal met 95% aan plezier de vlieghobby te beoefenen. [/QUOTE zei:
?? Zoeken ??
Bij em'loord hebben ze juist een geen-gedoe-niet-zeuren vlieg club ?!

Laatst bewerkt:
... Als ik jouw postings lees maar ook de postings van de anderen moet het een en al ellende zijn bij een vliegclub ...
Elke club/clubje is mensenwerk Erik, of het nu een officiële club of een groepje gelijkgestemden. Ook klaverjassen, basketbal en voetbal. Maar alleen in modelvliegerij zie je dat het club concept regelmatig afgebrand wordt (ik bedoel jou hier niet). De meeste clubproblemen die ik hier lees, zijn problemen/vooroordelen die verwacht worden door mensen die niet in club/groepje vliegen. Ik heb als voorzitter van basketbalclub ook twee mensen met een (figuurlijk) daverende trap onder hun kont uit vereniging gezet. M.a.w. dit soort problemen kun je niet vergeneraliseren tot alle (basketbal)clubs.

Hier voorbeeld van iemand die ten tweede male zijn best doet om een vliegclub eerst insinuerend en vervolgens lliegend door het slijk te halen:
[113966] discriminatie-bij-club-5

... Als ik dit lees weet ik weer waarom ik erg selectief ben met het kiezen van een club. ...
LVC Emmeloord - Welkom. Je bent nu, binnen zekere grenzen, vrijheid blijheid gewend. Stel je gaat bij die club vliegen: vliegtuigcontrole, frequentie/kanaal check, vliegregels, verboden vliegruimte, één van de leden mag je meteen al niet, circuit vliegen, vliegen met instructeur naast je want nog geen brevet (ook al kun je goed vliegen), vliegbare tijden ... Maar da's even wennen. Voorbeelden genoeg gezien hier op het forum van mensen die concludeerden "Wat een zooitje zeikers is het daar, clubs zijn niks."

m.i. niet, als je wildvliegt, ben je niet gewend om sociaal te doen tegen je mede veld euh mede club genoten.
Ieder normaal mens, modelvlieger of niet, zou eerst vragen of hij daar mag/kan vliegen, contributie, voorstellen, secretaris etc. Dat deed ik ook toen ik ging badmintonnen/basketballen/fitnessen/modelvliegen. Dat hij geen frequentiebord routine heeft is weer wel des wildvliegers, dat moet inslijten, maar hij gaat daarvoor al sociaal de fout in. Gewoon een hork die denkt dat de hele wereld van hem is, staat los van zijn al dan niet wild modelvliegen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back