Beginner zoekt vliegtuig

Discussie in 'Beginners' gestart door laurens, 19 feb 2003.

  1. mike

    mike Guest

    awel, als je al je vrije tijd erin steekt, dan kun je een zelfbouw vliegtuig misschien wel binnen twee dagen in elkaar frutselen, maar dat doen volgens mij niet veel modelbouwers!

    het hangt er bijvoorbeeld ook van af watvoor soort lijm je gaat gebruiken: gewone houtlijm, snel of langzaam hardende epoxy (2 componenten), secondenlijm, contactlijm etc...

    hier een rekensommetje over hoelang je over het bouwen van een gemiddeld zelfbouw toestelletje (trainer) zou kunnen doen (even met de natte vinger):

    - romp + stuurvlakken: 6u
    - vleugeldelen: 6u
    - bespannen: 3u
    - inbouwen en afstellen besturing+motor: 3u

    Zit je dus in totaal op zo'n 18 uur. Maar dit zegt niet veel, want dit kan verspreid zijn over dagen, weken of maanden! Dat bedoelde ik met 'lang', als je geen deadline hebt waarom zou je dan alles gehaast doen? :D

    ~ Mike


    [/list]
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vorige winter een zwever van 2.8 meter gebouwd. Dat heeft me 2 maanden lang al mijn vrije tijd gekost :lol: . Vooral de vleugels waren tijdrovend, evenals het schuren en plamuren van de romp en vleugels. :cry:
     
  3. mike

    mike Guest

    maggik weten watvoor soort plamuur je gebruikt? is dat speciaal voor balsa-hout? ik gebruik namelijk een soort kneedbaar hout, maar dat wordt altijd keihard en is lastig te schuren in het balsa ...

    ~ mike
    [​IMG]
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, dat is bovendien veel te zwaar.
    Er is maar 1 soort bruikbaar, de Model Magic van Goldberg of een kloon daarvan...
     
  5. PeterL

    PeterL Guest

    ik bouw me eerste vliegtuig alleen vanaf de tekening dan mopet je alles nog zelf snijden ik vind het veel leerzamer zo..

    greetz Peter
     
  6. Mathijs

    Mathijs Guest

    ik heb model lite ofzo is dit een kloon ervan??
    kreeg ik mee bij hangar.
     
  7. Hoi,

    Mij is ook een bouwpakket geadviseerd en geen arf. Door het bouwen weet je beter hoe het vliegtuig in elkaar zit en is het ook makkelijker te repareren als je een keer ongewild land.. ;-)

    Het bouwen is ook erg leuk om te doen, maar gaat (vooral de eerste keer denk ik) toch wel redelijk wat tijd kosten. Maarja, overhaasten met de bouw merk je denk ik weer op het moment dat je in de lucht zit....

    Ik het de ibis van lasermodels gekocht. Past allemaal perfect en bouwt wel fijn..
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Moest even naar boven lopen om te kijken, maar inderdaad, Model Lite van Deluxe Materials uit Reading, England is ook zo'n kloon.
    Een goede tip is het gebruik van Micro Balloons om het nog dikker te maken. Micro Balloons is (zijn?) een poeder bestaande uit microscopisch kleine (holle) glaskogeltjes en voegt zo veel volume maar nauwelijks gewicht toe.
    Voor als je mooie vloeistukken wilt maken (zo'n driehoek balsa latje is toch geen gezicht, maar ach wat geeft het ook eigenlijk) deze Micro Balloons mixen met Epoxy -de giet en kliedervariant- tot een pasta, deze met een spateltje aanbrengen, en met een natte vinger gladstrijken.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Zelf gebruik ik verdunde witte houtlijm met balsastof van de net geschuurde vlakken. Deze oplossing is verreweg de goedkoopste :lol: en heeft als voordeel dat het geen verkleuring geeft, zodat je ook transparante folieën gebruiken kunt.
     
  10. Guest

    Guest Guest

    Goedkoop duurkoop;

    Dit schuurt voor geen meter en lakken mocht je dat van plan zijn lukt ook al niet egaal...
     
  11. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    is het moeilijk om zelf iets helemaal te ontwerpen?
    hoe veel zijn er die zelf tekenen en bouwen en avoer hoe lang zou ik dat zelf kunnen?

    Groeten Laurens
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    wat bedoel je presies met zelf iets ontwerpen.
    Dat je totaal leeg begint en uit je hoofd wat tekend en hoopt dat het vliegt. Of Gewoon iets van een tekening kopieeren en in hout vertalen?
    Als beginner kan je dat het beste niet doen. Vanwege dat je de vliegeigenschapen moet kennen ofzo. En dus niet echt weet hoe alles werkt bij een vliegtuig.
     
  13. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Nee, rekening houdend met de noodzakelijke basisbeginselen kan een ieder iets vliegends maken.

    Weinig. Bij ons op de club denk ik 10% van het ledenbestand. Ik denk dat dat ook representatief is voor de toestand bij andere clubs, maar dat is natuurlijk maar een inschatting.

    Als je twee a drie modellen uit een houtbouwdoos gebouwd hebt en daarmee gevlogen hebt en geleerd hebt zaken te veranderen als zwaartepunt, instelhoek etc. en ook wat gelezen hebt over vleugelprofielen, zwaartepunt, instelhoek etc., dan kan je een poging wagen.
     
  14. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Ik ontwerp vliegtuigen op basis van een "gemiddelde" van een flink aantal vliegtuigen waarvan ik weet dat het goed vliegt.

    Voor verschillende (elektro) motoren heb ik nu wat standaard maten waar ik wat mee kan varieren.

    Belangrijk is: lage vleugel belasting, voldoende watt/kg (vermogen), vleugelvorm (lengte, breedte) en daarna pas profiel.

    Hoewel een beetje kennis van theorie geen kwaad kan, is goed afkijken van succesvolle ontwerpen handiger dan goed kunnen rekenen.
    Bekijk dus een hoop tekeningen en bouwdozen voor goede idee-en.

    Elders op forum een schetsje:
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=810&postdays=0&postorder=asc&start=15
     
  15. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik ga natuurlijk eerst mijn beginner kopen, en dan pas zou ik kunnen ontwerpen. Met wat voor programma's kan dat of gewoon op papier.

    Groeten Laurens
     
  16. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ondanks dat ik programmeur ben en de hele dag met computers bezig ben en blijkbaar daar dus enige affiniteit mee heb, vind ik het ontwerpen van een model het leukst op een groot vel papier en niet met de computer. Op een oude binnendeur op schragen leg ik een vel papier van 180*80cm en begin daarop de lijnen gewoon met een potlood te trekken.
    Zo ontstaat de gewenste omtrek. Daarbinnen construeer je de spanten etc. Ambachtelijk en creatief, moet je gewoon gaan doen. Op mijn site kan je wel wat foto''s vinden van verschillende processtadia en stukjes tekening.
     
  17. Tanja

    Tanja Guest

    Zo ontwerpen wij onze modellen ook en ik vind dat inderdaad de leukste manier.
     
  18. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik begin altijd met het tekenen op een vel papier. Zo kan ik bijvoorbeeld makkelijk zien of apparatuur wel gaat passen. :)

    Daarna zet ik de hele tekening in een gratis CAD programma genaamd Turbocad LE. (http://www.imsisoft.com/free) om hem zo nauwkeurig uit te kunnen plotten.

    Paul
     
  19. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Ik ben op zoek naar een rolroer trainer die 2-servo's in de vleugel heeft, voor elk rolroer een eigen. Iemand enig idee welke trainer dit heeft? 'k ben nog niet zo bekend in merken enzo, dus kon niks vinden :)
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat kan dus iedere kist zijn, want als het enigszins mogelijk is, raad ik iedereen aan om de ailerons met elk een eigen servo aan te sturen.
    Een strip aileron die niet tordeert is eigenlijk al weer te zwaar. Kortom: licht houden en in het midden van ieder roer aansturen.
     

Deel Deze Pagina