Beginner zoekt vliegtuig

Discussie in 'Beginners' gestart door laurens, 19 feb 2003.

  1. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Het gaat me dus om een ARF trainer :) 'k zat eerst aan de Trainer 400 van graupner te denken, maar die heeft maar 1 voor de rolroeren :)
     
  2. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik heb me vliegtuig besteld!!!

    het is een charter geworden.
    Heeft iemand misshien een goedkope(maar wel goede) motor/zender voor me?
     
  3. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    TATATATATATATAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

    Ik heb me vliegtuig!!!
    Het is een colibri geworden!!! :banana: :zon: :music:
    Nu nog in elkaar zetten...

    Groeten Laurens

    P.S Dank aan iedereen die me geholpen heeft en advies gegeven heeft.
     
  4. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Leg dat nou eens uit.
     
  5. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    582
    Locatie:
    MVA Almere
    Identiteits crisis? Of die charter is heel snel kort gegaan.... :hammer:
     
  6. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    de levertijd van de charter was onbekend, en die gozer van de winkel liet me een colibri zien. Die vond ik veel mooier en hij was completer.
    Nu heb ik dus een mooie colibri.

    Groeten Laurens
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    motor

    @ Laurens:

    Zoals je ziet in de beschrijving (op je eigen site!) is de grootste viertakt motor, die de ontwerper aanbeveelt een .26.
    Waarom wil je het dan met een Saito .40 proberen? Met een 4cc tweetakt is de kist al een raket -ik vlieg er moeiteloos een eenvoudig kunstvluchtprogramma mee-, met een 6,5 cc viertakt gaat 'ie gegarandeerd aan stukken... De nieuwste Saito's leveren bijna net zoveel vermogen als (niet-race) tweetakts van hetzelfde formaat.
    Gewoon een 4 cc tweetaktje is trouwens veel goedkoper, dus vergeet die viertakt (en zeker een .40!) voorlopig nog even.

    Suc7
     
  8. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Dat 6.5cc 4takt was nog voor mn charter, die nu een colibri is geworden...
    Nu moet ik het dus opnieuw uitzoeken, gelukkig staat het op de bouwdoos.
    en ik moet nog steeds aan de geluidsnorm denken...

    groeten Laurens
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Een MDS .28 met een effectieve tweekamerdemper zou aan alle eisen recht doen.
    Wel voorzien van een 9x6 drieblad, want anders kom je niet van de grond.
    Die demper moet natuurlijk wel lichter zijn dan zo'n 75 gram, anders is de hele expeditie zinloos. Dat wordt dus zelf (laten) maken uit dunwandige aluminium busjes.
     
  10. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Kan je dat uitleggen in beginnerstaal???
    Ik snap er niet zo veel van. :oops: :oops: :oops: :hammer: :hammer: :hammer:

    Groeten Laurens
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zeker, maar nu even niet... :oops:
    Ik kom hier zo snel mogelijk op terug :arrow:
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    MDS is een motor merk, 0.28 cubic inch. Eén CI is 16.4 kubieke cm dus 0.28ci is een cylinderinhoud/slagvolume van 4.6cc.

    Propellermaat wordt aangegeven als diameter x spoed, beide maten in inches (=duim=2.54cm). De onderhavige prop heeft drie bladen, een diameter van 9 inch en een spoed van 6 inch. Dat betekent dat de prop 6x2.54 = 15cm per omwenteling naar voren zou bewegen in een vast medium, denk hierbij even aan gelei of een kurkentrekker. Deze situatie treedt nooit op! Een propeller heeft altijd slip, het vliegtuig beweegt minder dan 15cm naar voren per omwenteling. Juist deze slip zorgt voor trekkracht. Op de grond, als het vliegtuig tegengehouden wordt is de slip het grootst, namelijk 100%. Tweeblads prop zul je het vaakst zien.
     
  13. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Zien drie proppelorbladen er mooi uit?
    Ik heb er nog nooit een gezien.
    Lijkt me wel mooi, maar hoeveel kost dat dan???

    Groeten Laurens
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Is niet mooier of lelijker dan een twee-blads prop. Meestal gebruik je een twee-blads prop. Mocht de geschikte twee-blads prop een te grote diameter hebben (dus afstand van prop uiteinde tot de grond te klein) dan neem je een drieblads. Omdat deze een blad meer heeft, kan zijn diameter kleiner zijn om hetzelfde vermogen te verwerken. Een drie-blads is natuurlijk duurder. Een drie-blads is iets minder efficient dan een twee-blads.

    Geluid kan een ander overweging zijn om over te stappen van een twee- naar drie-blads. Door de kleinere diameter van een drie-blads, is de snelheid van de tippen lager en produceert de prop minder geluid.

    Misschien kan iemand hier een paar maten van 2- en 3-blads props geven die ongeveer elkaars equivalent zijn?

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. ja, kan ik 8) . Om een geschikte equivalent voor een tweeblad prop te vinden verklein je de diameter met 1" en verhoog je de spoed met 1":

    9/6 tweeblad =~ 8/7 drieblad
    12/7 tweeblad=~11/8 drieblad

    Meestal neem je gewoon de prop die dichtst bij deze berekening uitkomt, want het aantal maten in drieblad is beperkt, alhoewel er steeds meer opkomen (waneer brengt APC nu *ù$^$ eens kleine drieblad props uit...)

    enne... zoveel duurder is een drieblad prop niet hoor, voor de prijs hoef je het niet te laten, wel breken ze sneller bij een slechte landing

    Niels
     
  16. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Waarom zien we meestal 2 blads (ratterige opmerkingen :twisted: , maar wel even overwegen):

    - Rendement van 3 blads is minder.

    - De ruimte winst die je kan halen beperkt is.
    1 inch kleinere diameter is net 13mm minder afstand van as tot de grond.

    - Minder bladsnelheid OK, maar wel een bladtip extra. hangt dus van de situatie af.

    - Bij trekkracht is een grote diameter belangrijk (iets tot 3e of 4e macht). Als een 3 blads bevalt, en je hebt de ruimte, dan waarschijnlijk ook goede resultaten met een 2 blads te behalen.

    - Een 3-blads heeft nooit een gunstige stand voor de landing (bij 2-blads horizontaal tegen compressie)


    Een goede reden om een 3 blads te gebruiken:
    - Mischien iets van balans, rondloop of vliegwielwerking bij verbrandingsmotoren.
    - bij schaal model of gewoon omdat je het er cool 8) uit vind zien.
    (zoek maar eens mijn opmerkingen over V staarten bij zwevers :wink: )
     
  17. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    en bij een driebladsprop die langs de achterlijst draait komen de bladen nooit tegelijk langs de 'rand' waardoor er minder geluid afkomt dan bij een 2blads :(

    toch?
     
  18. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Eigelijk vind ik 2blads mooier, maar moet de motor dan ook veranderd worden???
    En hoeveel kost die moter?

    Groeten Laurens
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    nee hoor laurens de motor hoeft volgens mij niet veranderd te worden...
    Dat scheelt weer geld... Ik weet ook hoe het is om 15 jaar te zijn en deze hobby te hebben....
     
  20. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    dus die 4takt van achtergrond op mn site kan gewoon gebruikt worden?
    Die vind ik erg mooi.
    En wat voor grootte prop moet daarbij?

    Groeten Laurens
     

Deel Deze Pagina