Het gaat me dus om een ARF trainer 'k zat eerst aan de Trainer 400 van graupner te denken, maar die heeft maar 1 voor de rolroeren
Ik heb me vliegtuig besteld!!! het is een charter geworden. Heeft iemand misshien een goedkope(maar wel goede) motor/zender voor me?
TATATATATATATAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11 Ik heb me vliegtuig!!! Het is een colibri geworden!!! :zon: :music: Nu nog in elkaar zetten... Groeten Laurens P.S Dank aan iedereen die me geholpen heeft en advies gegeven heeft.
de levertijd van de charter was onbekend, en die gozer van de winkel liet me een colibri zien. Die vond ik veel mooier en hij was completer. Nu heb ik dus een mooie colibri. Groeten Laurens
motor @ Laurens: Zoals je ziet in de beschrijving (op je eigen site!) is de grootste viertakt motor, die de ontwerper aanbeveelt een .26. Waarom wil je het dan met een Saito .40 proberen? Met een 4cc tweetakt is de kist al een raket -ik vlieg er moeiteloos een eenvoudig kunstvluchtprogramma mee-, met een 6,5 cc viertakt gaat 'ie gegarandeerd aan stukken... De nieuwste Saito's leveren bijna net zoveel vermogen als (niet-race) tweetakts van hetzelfde formaat. Gewoon een 4 cc tweetaktje is trouwens veel goedkoper, dus vergeet die viertakt (en zeker een .40!) voorlopig nog even. Suc7
Dat 6.5cc 4takt was nog voor mn charter, die nu een colibri is geworden... Nu moet ik het dus opnieuw uitzoeken, gelukkig staat het op de bouwdoos. en ik moet nog steeds aan de geluidsnorm denken... groeten Laurens
Een MDS .28 met een effectieve tweekamerdemper zou aan alle eisen recht doen. Wel voorzien van een 9x6 drieblad, want anders kom je niet van de grond. Die demper moet natuurlijk wel lichter zijn dan zo'n 75 gram, anders is de hele expeditie zinloos. Dat wordt dus zelf (laten) maken uit dunwandige aluminium busjes.
MDS is een motor merk, 0.28 cubic inch. Eén CI is 16.4 kubieke cm dus 0.28ci is een cylinderinhoud/slagvolume van 4.6cc. Propellermaat wordt aangegeven als diameter x spoed, beide maten in inches (=duim=2.54cm). De onderhavige prop heeft drie bladen, een diameter van 9 inch en een spoed van 6 inch. Dat betekent dat de prop 6x2.54 = 15cm per omwenteling naar voren zou bewegen in een vast medium, denk hierbij even aan gelei of een kurkentrekker. Deze situatie treedt nooit op! Een propeller heeft altijd slip, het vliegtuig beweegt minder dan 15cm naar voren per omwenteling. Juist deze slip zorgt voor trekkracht. Op de grond, als het vliegtuig tegengehouden wordt is de slip het grootst, namelijk 100%. Tweeblads prop zul je het vaakst zien.
Zien drie proppelorbladen er mooi uit? Ik heb er nog nooit een gezien. Lijkt me wel mooi, maar hoeveel kost dat dan??? Groeten Laurens
Is niet mooier of lelijker dan een twee-blads prop. Meestal gebruik je een twee-blads prop. Mocht de geschikte twee-blads prop een te grote diameter hebben (dus afstand van prop uiteinde tot de grond te klein) dan neem je een drieblads. Omdat deze een blad meer heeft, kan zijn diameter kleiner zijn om hetzelfde vermogen te verwerken. Een drie-blads is natuurlijk duurder. Een drie-blads is iets minder efficient dan een twee-blads. Geluid kan een ander overweging zijn om over te stappen van een twee- naar drie-blads. Door de kleinere diameter van een drie-blads, is de snelheid van de tippen lager en produceert de prop minder geluid. Misschien kan iemand hier een paar maten van 2- en 3-blads props geven die ongeveer elkaars equivalent zijn?
ja, kan ik 8) . Om een geschikte equivalent voor een tweeblad prop te vinden verklein je de diameter met 1" en verhoog je de spoed met 1": 9/6 tweeblad =~ 8/7 drieblad 12/7 tweeblad=~11/8 drieblad Meestal neem je gewoon de prop die dichtst bij deze berekening uitkomt, want het aantal maten in drieblad is beperkt, alhoewel er steeds meer opkomen (waneer brengt APC nu *ù$^$ eens kleine drieblad props uit...) enne... zoveel duurder is een drieblad prop niet hoor, voor de prijs hoef je het niet te laten, wel breken ze sneller bij een slechte landing Niels
Waarom zien we meestal 2 blads (ratterige opmerkingen :twisted: , maar wel even overwegen): - Rendement van 3 blads is minder. - De ruimte winst die je kan halen beperkt is. 1 inch kleinere diameter is net 13mm minder afstand van as tot de grond. - Minder bladsnelheid OK, maar wel een bladtip extra. hangt dus van de situatie af. - Bij trekkracht is een grote diameter belangrijk (iets tot 3e of 4e macht). Als een 3 blads bevalt, en je hebt de ruimte, dan waarschijnlijk ook goede resultaten met een 2 blads te behalen. - Een 3-blads heeft nooit een gunstige stand voor de landing (bij 2-blads horizontaal tegen compressie) Een goede reden om een 3 blads te gebruiken: - Mischien iets van balans, rondloop of vliegwielwerking bij verbrandingsmotoren. - bij schaal model of gewoon omdat je het er cool 8) uit vind zien. (zoek maar eens mijn opmerkingen over V staarten bij zwevers :wink: )
en bij een driebladsprop die langs de achterlijst draait komen de bladen nooit tegelijk langs de 'rand' waardoor er minder geluid afkomt dan bij een 2blads toch?
Eigelijk vind ik 2blads mooier, maar moet de motor dan ook veranderd worden??? En hoeveel kost die moter? Groeten Laurens
nee hoor laurens de motor hoeft volgens mij niet veranderd te worden... Dat scheelt weer geld... Ik weet ook hoe het is om 15 jaar te zijn en deze hobby te hebben....
dus die 4takt van achtergrond op mn site kan gewoon gebruikt worden? Die vind ik erg mooi. En wat voor grootte prop moet daarbij? Groeten Laurens