Beginners-guide;Een heli kopen, hoe en wat en wel of niet...

aha, dus schrappen we de T-REX 450 PRO 3GX van de verlanglijst, en de wordt het dus ofwel de "T-REX 450 Sport Super Combo" ofwel de "T-REX 450 PRO SUPER COMBO" de "pro" lijkt mij "het verbeterde model" (nieuwere generatie?)
Als je vliegt als een pro is dat misschien het betere model. Een voordeel is dat er wel een betere servo wordt meegeleverd voor de staart maar als je overlegt met de winkel waar je de sport koopt is er wat dat betreft vast ook wel iets te regelen. Hoewel ik niet verwacht dat je snel tegen een beperking aanloopt met die standaard servo.

Die sport heeft een riem aandrijving en de pro een 'torque tube' die niet zoveel 'torque' aan kan want dan strippen de tanwielen ;) Met een riem aandrijving kan je eens wat gras maaien zonder dat er wat stuk gaat en is goedkoper te repareren bij een crash. Door de opbouw van de sport versie kan je ook beter bij de servo's.

Misschien heeft iemand anders argumenten om juist wel voor die pro te gaan?

Dus, het boodschappenlijstje zou zijn:

Code:
6EX + R617FS 2,4GHZ Robbe (F4069)                1x =   € 187,00
T-REX 450 Sport Super Combo (KX015076T)          1x =   € 349,70
Align 2250Mah, 3S1P, 11,1V, (HBP22502)           2x =   € 109,00
Align Dial Pitch Gauge for 300-700mm Main Blade  1x =   € 22,50
Robbe Power Peak B6 EQ-BID (8561)                1x =   € 99,50

Total products (tax incl.):	€ 767,70

nog iets vergeten?

Als ik jou was zou ik voor de accus, de pitch meter en de lader eens bij HobbyKing kijken, dan hou je miss wel geld over om een iets uitgebreidere zender tekopen....

Voor de rest zou ik een align setje inbusjes kopen, dat past allemaal net wat mooier op die aziatische boutjes ed...

Miss wat sleeving voor de servo kabels, loctite/trekbandjes/klitteband zit wel in de kit.

Succes!

En weer een starter/newbie/groentje er bij.....

Omdat ik geen "even voorstellen" topic vond, doe ik het maar hier. Als dit niet correct is mag de moderator deze post per direct verwijderen!!

Allereerst mijn complimenten voor de opbouw van het forum, de duidelijke topicsnamen en de manier waarop een ieder hier met elkaar omgaat! Ik heb dat in andere fora (autosport) anders meegemaakt.

Ik ben André ter Velde, gisteren 41 geworden :bday::bday: en gisteren op mijn verjaardag verrast met een E-Sky Belt CP V2....... Jep, een 450 CP toestel. En dat in handen van iemand met 0,0 ervaring in het vliegen met radiografisch bestuurbare elementen. Heb dus ook geen keuze betreffende het toetsel waarmee te beginnen.

Na een dag internet afspeuren en inmiddels erg veel op jullie zite te hebben gelezen is de eerstvolgende actie een trainer en simulator kopen. Kijk, dat heeft het lezen van dit forum al weer opgeleverd. Het zal nog wel een paar weken duren voordat ik alle info tot mij genomen heb. Het zal ook nog wel de nodige reserve-onderdelen kosten...........:???:

Tot zover!

Een paar vraagjes...

Gisteren de koffer, trainer, simulator en wat blades en rotors opgehaald. Trainer direct gemonteerd. En wat viel me op, als ik de heli aan de hoofdrotor optil (dus in het midden) dan hangt ie achterover. Niet in balans dus. Moet ik nou extra gewicht in de canopy maken om te balanceren?

Tweede vraag: de koffer. Het betreft een Esky koffer. In het schuimblok is het silhouette van de Belt cp v2 al uitgesneden. Moet ik dit dan helemaal verwijderen? Dan ligt de heli namelijk nog steeds redelijk vrij in de koffer. Of moet ik de uitgesneden blokken in langsdoorsnede doorzagen/snijden ter opvulling? Hoe hebben jullie dat? Heeft iemand een close-up van de inhoud van z'n vliegkoffer?

En ja, de simulator ook uitgeprobeert. Man man man, wat ben ik blij dat ik niet direct mijn eigen heli de lucht in heb gestuurd. Crash - crash - crash - crash en ga zo maar door. Zelfs beetje hoveren mondt uit in oncontroleerbare bewegingen. Pas na een uurtje of 2 lukte het me om vluchten gecontroleerd te laten eindigen in een stabiele landing. Denk dat ik nog heel wat uurtjes achter de pc moet zitten. Er zijn trouwens wel veel leuke modellen te downloaden merkte ik.

Nou, tot zo ver maar even!

Groetsels!

Ik neem aan dat je het zwaartepunt bekeken hebt met alles erop, dus ook de vluchtaccu...
Kom je dan niet uit, dan moet je eerst gaan kijken of je de diverse componenten kan herplaatsen in je heli en/of je de vluchtaccu verder naar voren kan brengen.
Gewicht toevoegen om het zwaartepunt goed te krijgen is voor een echte RCheli freak als vloeken in de kerk ;)
Doe je pas als het echt niet anders kan.
Met het koffertje kan ik je niet helpen helaas.

Mooi dat je aan het simmen bent, zodra je hem kan hoveren zou ik ook de praktijk voorzichtig gaan doen.
moeilijk, maar wel het beste om beide te doen.

Maar open gerust een topic met een losse vraag in de juiste sectie.
Krijgt het vast meer aandacht dan in dit topic.

Grt,
Eric

Hallo,
Ik ben Sebastiaan van Putten, 23 Jaar oud en woon in Zoetermeer.
Al enige tijd ben ik aan het rondkijken in de wereld van RC Heli's.
Onlangs heb ik een zeer simpel IR "speelgoed" helicoptertje gekocht om is mee te gaan spelen. Direct na dit gedaan te hebben is het gevoel ontstaan naar iets volwaardigers.
Binnenkort wil ik de eerste stap gaan zetten om uiteindelijk ook met het echte werk te kunnen gaan vliegen.
Ik ben me nu in het verdiepen in de materie en ben zo ook bij dit forum terecht gekomen.
Na dit gehele topic gelezen te hebben, en naar mijn huidige budget (€500) kijkend kom ik uit bij de Thunder Tiger mini titan E325. Echter ontstaan hierna nog veel meer vragen:
-Wat voor zender kan ik goed mee beginnen (ook i.c.m. PhoenixRC)?
-Ik zie opmerkingen staan over ontvangers met een satelliet, wat wordt hier precies mee bedoeld?
-Met welke zaken dien ik rekening te houden qua aanschaf (naast spare parts voor crashes natuurlijk:p)?
-Op internet zijn veel shops te vinden, maar is er een shop (met groot assortiment) aan te raden waar ik ook fysiek bij langs kan gaan voor advies?
-Is er een stappenplan om van al die losse delen één geheel te maken? Ik heb namelijk geen idee hoe ik de zender uiteindelijk aan de heli koppel en dan ook nog functioneert.
-is er regelgeving v.w.b. verlichting ed. bij deze sport

Ik heb gezien dat er in de directe omgeving een model luchtvaart club is, ik wil daar ook is gaan kijken. Is er toevallig iemand die in mijn regio actief is en mij eens wat facetten van deze mooie wereld kan laten zien?
Want ik merk dat er toch heel wat informatie op je af komt, en sommige zaken niet echt een plaats kan geven door het ontbreken aan kennis.

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en dus ook in dit modelbouw wereldje. Ik heb enkele weken geleden een Honeybee CP3 besteld op de website Welkom | E Sky Shop . Nu, duurt het redelijk lang voordat hij wordt geleverd. Er staat op de website dat ze binnen de 7 werkdagen leveren. Ik heb enkele dagen geleden een e-mail gezonden om te vragen naar een betaalbevestiging, ook hier op is nog niet op gereageerd. Nu begin ik mij stilletjes aan zorgen te maken en is mijn vraag, Heeft hier iemand ervaring met deze website? Zijn ze laat in hun leveringen?

Alvast bedankt!

Het kan soms even duren bij ze. Heb er 1 keer iets besteld (alweer anderhalf jaar geleden). Maar heb het dus uiteindelijk wel in goede staat ontvangen.

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en dus ook in dit modelbouw wereldje. Ik heb enkele weken geleden een Honeybee CP3 besteld op de website Welkom | E Sky Shop . Nu, duurt het redelijk lang voordat hij wordt geleverd. Er staat op de website dat ze binnen de 7 werkdagen leveren. Ik heb enkele dagen geleden een e-mail gezonden om te vragen naar een betaalbevestiging, ook hier op is nog niet op gereageerd. Nu begin ik mij stilletjes aan zorgen te maken en is mijn vraag, Heeft hier iemand ervaring met deze website? Zijn ze laat in hun leveringen?

Alvast bedankt!
Ik ken de winkel.
Ben er vorige week nog geweest.
Het is bij veel winkels een probleem met leveren.
Ik heb bij een winkel Blade onderdelen besteld en betaald 2 maanden geleden.
Nog steeds niet.
Over deze winkel winkel hoef je geen zorgen te hebben volgens mij.
Ik zou zeggen waag er eens een belletje aan.
Sander is de eigenaar en behalve op woensdag altijd aanwezig.
Het is mooie winkel met erg veel keus geworden.
De website wordt zeer binnenkort aangepast is mij verteld.
Tonnie

Merci voor de info Tonnie! We zullen zo snel mogelijk een belletje doen naar Modelbouwshop Twente!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben nieuw in het RC vliegen en het lijkt me leuk om een heli aan te schaffen om te proberen. Ik ben al weken aan het zoeken naar een goed startersmodel, maar kom er niet uit (overal word wat anders aanbevolen).
Ik zit te denken aan een mini/micro model met fixed pitch. Ik wil er veel binnen mee vliegen en soms buiten. Mijn budget ligt rond de 70 euro, maar kan verhoogd worden.
Wat ik ook gelezen heb is dat je het best kan beginnen met een bouwpakket, zodat je weet hoe het in elkaar zit. Dit lijkt me ook wel wat.
Heeft iemand een paar aanbevelingen?

Marijn

Ook ik ben nieuw in dit wereldje. Ligt het nu aan mij of is het vrij normaal dat webwinkels alleen maar willen verkopen, maar info geven ho maar. Verder dan productnaam, prijs en betalingswijze kom je meestal niet. Probeer maar eens achter de specificaties van een t rex te komen. Om maar te zwijgen van alle zaken die er bij gekocht moeten worden om het ding in de lucht te krijgen. Dat weet je als beginner niet, en je komt er zonder hulp ook niet achter.
Dit heeft er toe geresulteerd dat ik mijn buik goed vol heb van t rex. Ik ga mij nu richten op hirobo. Maarrrrrr wat denk je? Koop maar iets dan zie je bij levering wel wat je krijgt. Of het dan ook vliegen wil is een nog grotere verrassing.
Ik heb best wel wat te besteden, maar wil wel weten wat ik koop. Dat schijnt in de heliwereld niet normaal te zijn.l

Ik ben al wat ouder en hoef niet zo nodig3d ik heb al een ploeg voor mijn tuin. En de mollen vang ik wel met klemmen.
Ik wil een middelgrote heli, rotordiameter 1 meter. Er moet later een body omheen kunnen. Ik vind de huey nog altijd de mooiste heli die er is.

Een goede zender heb ik al t.w. Spektrum dx8. Ik wil rond de duizend euro besteden. Mijne heren winkeliers hoe moeilijk kan het zijn om mij dat geld uit de zak te kloppen.

Hallo,

Sinds gisteren heb ik ook eens beginnen proeven van het helicoptervliegen, best leuk. De eerste vlucht was met een SYMA S032G, deze was niet van mij en dus niet veel kunnen testen, voor de paar minuten die ik gevlogen heb, was het nog zoeken. Dus de dag nadien naar de modelbouwwinkel. Daar een Ninco Air Alutec 200 gekocht. het heeft mij 4 keer opladen geduurd eer ik hem beu was. De heli is te licht, kleinste windje verstoort de heli. Dus met andere woorden, ik kan goed opstijgen, vliegen en landen, uitdaging is er nu niet meer aan. En aangezien ik niet elke dag een nieuwe heli wil kopen kom ik hier eens raad vragen welke heli wel uitdagender zou zijn. Ik heb zelf al mijn oog gelegd op de E-sky honeybee CP3 en E-sky King V3, de laatste zal waarschijnlijk een te zware overstap zijn:rolleyes:

Vereisten zijn: uitdagender dan hetgene ik heb, mag ook groter zijn, maar niet te groot zodat ik hem eens kan laten opstijgen in mijn woonkamer. Prijs rond 100 voor een 4 kanaal

Iemand suggesties voor een nieuwe, betere keuze?

Ik heb een paar jaar geleden voor de fun met heli's leren vliegen op de sim. Ik vloog toen alleen met vliegtuigen. Sinds 2 jaar rij ik alleen nog met auto's, maar het bleef toch kriebelen om te kunnen heli vliegen. 3D vliegen met heli is iets wat ik ooit nog wil doen.

Ik heb 3 maand geleden een Trex 100x gekocht en daar vlieg ik nu vrij vlot mee rond in huis. Van de ene woonkamer naar de andere, op de trap, ... 0'en en 8'en vliegen lukt een beetje, maar dan moet ik echt heel netjes kunnen vliegen of ik haal m'n bochten niet in huis. Ik ben dus nu opzoek naar een leuk model om buiten te vliegen.

Een Trex 450 of 500 vind ik hele strakke heli's, maar ik vrees ervoor dat ik die te snel kapot ga vliegen. Met mijn Trex 100x crash ik regelmatig, alhoewel dat meestal tegen een muur of gordijn is. Wat je buiten dus niet hebt.

Nu vraag ik me af als ik beter verder doe met een FP of CP heli. 500size of groter maar ik denk dat een 450 stukken goedkoper te herstellen is na een crash. Op de meeste clubs hier in de buurt wordt er vooral met vliegtuigen gevlogen denk ik, al ga ik zeker nog een keer langsgaan bij die clubs en vragen als het mogelijk is om er lessen te nemen.

Het budget dat ik heb is iets van een 400euro voor een heli incl. elektronica. Een zware lader (hyperion i0720) heb ik al en een zender moet ik nog kopen. Waarschijnlijk Spektrum of Futuba, maar daar moet ik nog wat meer research over doen.

mcpx is wat ik kan aanraden dan, kan je binnen en buiten met lichte wind vliegen. MAAR je leert wel de juiste bewegingen maken, want je zal zien dat een 8 met een trex 100 belachelijk simpel wordt vergeleken met een mcpx.

Let wel op, een mcpx bind ALLEEN met een SPEKTRUM zender.

mcpx is wat ik kan aanraden dan, kan je binnen en buiten met lichte wind vliegen. MAAR je leert wel de juiste bewegingen maken, want je zal zien dat een 8 met een trex 100 belachelijk simpel wordt vergeleken met een mcpx.

Let wel op, een mcpx bind ALLEEN met een SPEKTRUM zender.

Thanks voor de info. En daarna dan overschakelen naar een Trex 450 ofzo?
Die mcpx ziet er wel krachtig uit. Een beetje punch mis ik wel bij m'n Trex 100x. Als hij aan het zakken is, duurt het even eer hij terug begint te stijgen.

Zou een DX6i voldoen voor de toekomst (450/500 size CP heli) of zou ik beter voor een DX7s/DX8 gaan?

Hoe stevig is zo'n mcpx eigenlijk? Want binnenshuis raak ik wel af en toe iets wanneer ik mooi probeer rond te vliegen.

Laatst bewerkt:
Back