Beginnersperikelen.. Hoe vlieg je met zo min mogelijk crashes..

Zoals de eerste vluchten van m'n nieuwe heli, helemaal aan wennen, zweterige handen en na een of twee packs had ik iets van 'mooi geweest' Eens dat laten gaan was het gewoon lekker vliegen.
Wanneer ik nu echter probeer inverted te hoveren met die atom dan is die crash-angst er weer en gaat het niet lekker. Tegelijk had ik ook wel zoiets van indrukwekkend dat het kan.. Het moet wegslijten door te trainen denk ik, steeds vaker, langer volhouden tot het je inderdaad kan gaan vervelen. (die stappen van bewust incompetent naar onbewust competent omdat je het gewoon kan zonder te denken)


Dus eigenlijk gewoon 10 a 20 minuten oefenen en het dan eerst weer links laten liggen? het punt van teveel vliegen om te proberen iets te leren is herkenbaar :)

Yep.... ik kan dit puur en alleen op onze ervaringen bij de vliegschool baseren, er is geen wetenschappelijke basis voor, maar onze steevaste indruk, is dat in het specifieke geval van RC helivliegen, er een soort van "drempel" ligt bij ongeveer 30 a 40 minuten per middag. Daarna neemt het vliegniveau opeens drastisch af. Overconcentratie? Ik kan het echt niet zeggen, maar bij naar schatting 90% van onze leerlingen is de koek tijdens het 3e kwartier gewoon op.

Zelf merk ik als instructeur, dat na 5 a 6 lessen, de koek bij mij ook op is in die zin dat ik nog steeds goed en veilig kan vliegen en les geven, maar ik wel degelijk moet gaan opletten, want ik maak sneller fouten, en hoewel ik ze meestal op routine wel kan opvangen, is dat natuurlijk NIET de bedoeling. Verder merk ik dan, dat ik dan zodra ik even een rondje met mijn eigen heli's vlieg, ik ook beter op moet letten. Ik "voel" dat niet, merk niet dat ik moe ben of zo, heb ook niet het gevoel dat het minder goed gaat, maar merk dat ik bijvoorbeeld bij het afstoppen uit een lange landingsaanvlucht opeens een aantal meters eerder of later in hoover kom dan eigenlijk de bedoeling was. En dan sta je daar: ????? hoe kan dat nou?

Kortom: wil je vooruitgang boeken (zuiver vaardigheden trainen dus, trainen voor wedstrijden is een heel ander verhaal), vlieg dan NIET teveel, zeg max 30 minuten op een middag. Wil je gewoon voor je lol vliegen, dan kan er wat meer, maar zul je jezelf kritisch moeten blijven beoordelen en niet teveel wagen, niet tot de grens gaan, want dat gaat je vroeg of laat een (vermijdbare) crash opleveren.

Verder: het gevoel bij een nieuwe heli van de extra stress, de gedachten aan de kosten, etc, dat heb ik ook na 28 jaar, nog steeds latent op de achtergrond. Dat is ook minstens 5 a 6 tankjes leegvliegen voor ik dat van me af gezet heb. Daar hoeft niemand zich voor te schamen. Het is ook een goed iets, want het voorkomt dat je je nagelnieuwe heli wegens "never mind" te barsten vliegt voor je hem goed en wel ingevlogen hebt....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Gisteren en vandaag gespeeld. Beetje hoveren, tail wegdraaien, stukken vooruit en weer achteruit. Geen pretenties en inderdaad sta je dan een stuk relaxter..
 
Kijk, dit is veel leuker om te horen en maak je in één klap een mooie vooruitgang:thumbsup:

Jij vliegt straks zo de 450 in de lucht:D
 
Gisteren en vandaag gespeeld. Beetje hoveren, tail wegdraaien, stukken vooruit en weer achteruit. Geen pretenties en inderdaad sta je dan een stuk relaxter..

:D:D:D:DHehehehe, I hate to say "I told U so".... but.... I told U so!:D:D:D:D

Veel plezier, vanaf nu gaat het alleen maar leuker worden!;)

Groet, Bert
 
Ik legde de nadruk teveel op het strakke RADD programma en te weinig op spelen.. Dus bedankt voor de input. Als de wind straks wat gaat liggen ga ik achter de vleermuizen aan die later vandaag zeker komen ;)
 
Ga je zelf nu ook proberen te vliegen om zo de vleermuizen te vangen?:rolleyes:
Je hebt het wel te pakken nu hé:D

Succes en veel vliegplezier;)
Leuk om te horen.
 
Als ik met de mcpx net zo kan vliegen als die vleermuizen ben ik wereldkampioen :D

Zag vandaag trouwens ook een kolibri. Ook echt fascinerend zoals die hoveren om een bloem leeg te drinken ;)
 
Goeie dag vandaag. Eerst in hover en toen voluit naar voren.. Daar blijven hangen en weer vol achteruit. Toen naar side met de neus naar links (vind ik makkelijker dan side andere kant op). Eenmaal in side een stuk naar voren en weer tail in. Terug naar beginpunt en nog drie keer gedaan.. Stapje voor stapje dus progressie :)
 
Ziet er toch prima uit? Zou ik niet veel meer aandacht aan besteden, en gewoon verder gaan met jezelf te ontwikkelen. Die hoover is strak genoeg gezien dat je met wind en onder een overkapping vliegt....

Groet, Bert
 
Ziet er leuk uit Chow + prachtig weer.... wat wil een mens nog meer.

Meer wil ik ook niet :) s'Ochtends is er vaak vrijwel geen wind dus oefen meestal bij een kop koffie. In de middag steekt de wind meestal op en dan krijg je een tocht onder de overkapping. Ook leuk want dan hoor je de blades klapperen. Alleen wordt de mcpx dan wat onrustiger.. S'Avonds kan ik ook vliegen maar dan heb ik meestal met mijn zwagers een biertje zitten drinken en dat combineert toch wat onhandig met heli vliegen ;)
 
Ooooh ik dacht juist dat je met bier beter ging vliegen, zeg maar gecontroleerder omdat je dan wat trager (rustiger) aan de knuppels roert. ;)

Maar je boft maar met zo`n vakantie.
 
Klopt, 1 biertje werkt prima. Na een avond BBQ en wat meer bier en een rum om af te sluiten wordt het lastiger :) Ik ben dan niet dronken ofzo maar de reflexen worden minder ;)
 
Af en toe een dip. Ik heb er lang over gedaan om uit tail in te komen. Maar na wat tips van Brutus sta ik nu meer ontspannen te vliegen en gaat side met neus naar links al goed. Kan vandaaruit dan ook een stuk naar voren vliegen en dan weer tail in. Ook snel vooruit en dan remmen en achteruit gaat goed..
 
Laatst bewerkt:
Dan ben je in ieder geval al een stuk verder dan mij, heb op de vakantie te druk gehad om te vliegen. Maar is wel tof dat het zo goed gaat.
 
Zodra side met neus naar links echt makkelijk gaat dan probeer ik side met neus naar rechts. Als dat ook lukt moet ik heen en weer kunnen vliegen. Bochtjes en achtjes denk ik nog niet aan. Heen en weer zou al geweldig zijn :)
 
Laatst bewerkt:
Lol, grootste probleem is spiegelbeeld vliegen voor mij. En daar heb ik al een beetje last van bij side. Ik focus dus enorm op de skids om te zien waar hij naartoe drijft. Voor en achteruit in side is geen probleem. Zit met name in de cyclic.. Met de neus naar links kost me dat minder moeite..

Hoe was trouwens je vakantie??
 
Back
Top