Zoals de eerste vluchten van m'n nieuwe heli, helemaal aan wennen, zweterige handen en na een of twee packs had ik iets van 'mooi geweest' Eens dat laten gaan was het gewoon lekker vliegen.
Wanneer ik nu echter probeer inverted te hoveren met die atom dan is die crash-angst er weer en gaat het niet lekker. Tegelijk had ik ook wel zoiets van indrukwekkend dat het kan.. Het moet wegslijten door te trainen denk ik, steeds vaker, langer volhouden tot het je inderdaad kan gaan vervelen. (die stappen van bewust incompetent naar onbewust competent omdat je het gewoon kan zonder te denken)
Dus eigenlijk gewoon 10 a 20 minuten oefenen en het dan eerst weer links laten liggen? het punt van teveel vliegen om te proberen iets te leren is herkenbaar![]()
Yep.... ik kan dit puur en alleen op onze ervaringen bij de vliegschool baseren, er is geen wetenschappelijke basis voor, maar onze steevaste indruk, is dat in het specifieke geval van RC helivliegen, er een soort van "drempel" ligt bij ongeveer 30 a 40 minuten per middag. Daarna neemt het vliegniveau opeens drastisch af. Overconcentratie? Ik kan het echt niet zeggen, maar bij naar schatting 90% van onze leerlingen is de koek tijdens het 3e kwartier gewoon op.
Zelf merk ik als instructeur, dat na 5 a 6 lessen, de koek bij mij ook op is in die zin dat ik nog steeds goed en veilig kan vliegen en les geven, maar ik wel degelijk moet gaan opletten, want ik maak sneller fouten, en hoewel ik ze meestal op routine wel kan opvangen, is dat natuurlijk NIET de bedoeling. Verder merk ik dan, dat ik dan zodra ik even een rondje met mijn eigen heli's vlieg, ik ook beter op moet letten. Ik "voel" dat niet, merk niet dat ik moe ben of zo, heb ook niet het gevoel dat het minder goed gaat, maar merk dat ik bijvoorbeeld bij het afstoppen uit een lange landingsaanvlucht opeens een aantal meters eerder of later in hoover kom dan eigenlijk de bedoeling was. En dan sta je daar: ????? hoe kan dat nou?
Kortom: wil je vooruitgang boeken (zuiver vaardigheden trainen dus, trainen voor wedstrijden is een heel ander verhaal), vlieg dan NIET teveel, zeg max 30 minuten op een middag. Wil je gewoon voor je lol vliegen, dan kan er wat meer, maar zul je jezelf kritisch moeten blijven beoordelen en niet teveel wagen, niet tot de grens gaan, want dat gaat je vroeg of laat een (vermijdbare) crash opleveren.
Verder: het gevoel bij een nieuwe heli van de extra stress, de gedachten aan de kosten, etc, dat heb ik ook na 28 jaar, nog steeds latent op de achtergrond. Dat is ook minstens 5 a 6 tankjes leegvliegen voor ik dat van me af gezet heb. Daar hoeft niemand zich voor te schamen. Het is ook een goed iets, want het voorkomt dat je je nagelnieuwe heli wegens "never mind" te barsten vliegt voor je hem goed en wel ingevlogen hebt....
Groet, Bert
Laatst bewerkt: