Kruistafel kan ik tillen maar ga er geen rondje mee hardlopen, Zo,n 45 kg draai kantelding ook een 35 kg machine klem 25 kg en een pasplaatje van 15mm nog een keer 9,5 kg dus een 115 KG bij elkaar, op zich geen punt heb toch een lier boven de bank hangen. en machine klem kan ik er ook opzetten als de rest al gemonteerd staat.
Tafel is een 15 cm hoog maar kan het wel zo plaatsen dat het bovenblad van de kruistafel redelijk dicht bij de rand van het dwars support zit.
Die extra 250 mm verplaatsing op de Y as wil ik eigenlijk niet kwijt, als ik nu die kruistafel sloop en alleen het bovendeel gebruik dan heb ik natuurlijk bij de eerste klus wel die extra verplaatsing nodig.
Aan de andere kant is al dat gewicht ook wel weer gunstig, massa maakt het stabieler.
Wat betreft de krachten op het support, ja hoe moet ik dat zien, als ik met de grote binnenbeitel veel moet uitdraaien, dan pak ik ook een snede van 2 mm diep per keer.
Denk dat zoiets vele malen meer kracht op het support zet. zie de ampere meter dan aardig oplopen.
Weet niet wat het beste is, ja een flinke freesbank kopen dat is het beste , maar dan pas ik er zelf niet meer bij in de schuur en is ook weer een hoop geld.
Groet,
Remco