Belgische sleper De Zeehond 1/35

Als je aan 2 schepen gelijktijdig werkt komen de updates ook afwisselend of moet je wat langer wachten als je maar 1 van de 2 volgt.:)
Tot op heden ben ik nog niet toegekomen aan schilderen maar omdat ik maar bleef denken aan een manier om een verbinding te maken tussen romp en afneembare stuurhut zodat alle ele draadjes van de lampen en waterdarmen van de blusmonitoren telkens correct gekoppeld worden.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een scharnier arm die hut en romp te samen houd bij het openen zodat geen enkele leiding dient onderbroken te worden voor werkzaamheden of vervangen van batterijen in de romp.
Ik moet nog wel een kleine verbetering aanbrengen ( armen aan elkaar koppelen met dwars latjes) maar het ontwerp lijkt verder prima te werken.
 
Hallo Marc,
Is een idee om het zo te doen ipv .met een stekker. Een andere collega heeft dit zelfde systeem toegepast. Kijk maar eens in zijn bouwverslag, de naam is Paul Oosterhuis.
 
Ik had het inderdaad ooit gezien in een bouwverslag, kon het alleen niet meer vinden.
zelf experimenteren is dan de boodschap, maar het is best gelukt, ben weeral tevreden en we bouwen weer verder.
 
Vermits de schilder het te kou en te nat vind in de garage,
smile.gif

gaan we maar verder met het aankleden van de masten.
Een werkje waarvan ik vermoede dat het niet simpel zou zijn. De balustrade rond de blusmonitoren, Het platform heeft maar 1 haakse hoek en de balustrade staat onder hoek hier boven op.
Na het op maat maken van de reling-paaltjes kon het buigen van de messing, 1 en 2 mm van start gaan. Het heeft me uiteindelijk een avond per horizontale reling gekost om het naar mijn zin te krijgen.
Hierna alles terug uit elkaar en van elke reling een copie gemaakt ( L en R zijn in spiegelbeeld ) dit ging een stuk eenvoudiger nu ik een mal had
smile.gif

Daarna terug een avondje solderen en nu kan je hieronder het resultaat beoordelen.
en we bouwen verder, Marc
 
Netjes gedaan hoor Marc! En nu zit je met een aantal korte stukjes messing rond zeker?:) Als het maar lukt, dan is het andere bijzaak. Zelf vind ik het altijd knap dat men op een werf zoiets vanaf tekening in de juiste bochten weet te zetten. Net als met een schuine "pet" op een schoorsteen, of de achterboeiing van een sleepboot. Knippen en plakken lukt me nog wel, maar het in één keer goed uittekenen heb ik moeite mee. Gr. Klaas.
 
Netjes gedaan hoor Marc! En nu zit je met een aantal korte stukjes messing rond zeker?:).
dat valt wel mee, ik heb wel elk hoekje een keer of vier wat langer en korter geplooid eer het op de juiste plaats zat.
Jammer genoeg moet ik er nog 3 maken op het hogere gedeelte, maar dat is voor straks, nu even deze 2 schoorstenen verder afwerken.
 
Hoort allemaal bij de modelbouw Marc, wel netjes hoor.
Besef ik wel , maakt ook niets uit , dat is nu eenmaal de hobby.
Al zou ik af en toe wel willen dat het wat sneller opschiet. Maar ja ik heb nu eenmaal maar enkele uren in de week tijd om te bouwen. :(
 
Besef ik wel , maakt ook niets uit , dat is nu eenmaal de hobby.
Al zou ik af en toe wel willen dat het wat sneller opschiet. Maar ja ik heb nu eenmaal maar enkele uren in de week tijd om te bouwen. :(

Het hoeft ook geen wedstrijd te zijn. Ik denk zelf af en toe ook wel even waarom het allemaal niet wat sneller gaat. Ik ben al bezig sinds 2015, en vandaag de dag ben ik nog niet eens toe aan de opbouw. Maar dat alles heeft deels te maken met verhuizing, andere zaken en soms domweg geen zin. Vaak reageer ik niet in topics, maar dat wil niet zeggen dat ik niet geniet van wat anderen allemaal maken. Ziet er allemaal netjes uit en ben dan ook zeker benieuwd naar het eindresultaat!
 
momenteel hebben we terug een flink bouw tempo , het weer zal er wel voor iets tussen zitten :)
Helaas 1 controle te weinig voor we de boor in het geheel zette met onderstaande als resultaat.
gelukkig op tijd gezien en gaten een beetje anders geboord voor we verder gingen.
daarna nog even verzinnen over de signaal verlichting en een willekeurige kleur even voor meer duidelijk heid.
hier en daar nog verder afwerken en daarna al de lampjes en schijnwerpers nog plaatsen
tot later maar weer, Marc
 
Helaas 1 controle te weinig voor we de boor in het geheel zette met onderstaande als resultaat

Vele mensen, die naar jouw model kijken zullen dit verschil nooit opmerken.
Jij, als bouwer, ziet het verschil en blijf je hieraan ergeren.
Mijn advies, maak het gat dicht en boor eerst met een dunne boor een voorboring en dan pas op de juiste diameter.
Veel succes.
 
Vele mensen, die naar jouw model kijken zullen dit verschil nooit opmerken.
Jij, als bouwer, ziet het verschil en blijf je hieraan ergeren.
Mijn advies, maak het gat dicht en boor eerst met een dunne boor een voorboring en dan pas op de juiste diameter.
Veel succes.
is in foto 2 reeds uitgevoerd,wou het gewoon even laten zien dat niet elke fout moet lijden tot de vuilnisbak.
toch bedankt om een oplossing aan te rijken.
 
Die kleine uitlaatpijpjes laat je toch wel paars hè Marc? Vind het wel een in het oog springend kleurtje. Leuk om zo de Zeehond te zien groeien. Gr. Klaas.
 
Niet veel te melden al had de schilder er wel een hele boterham aan.
Na alles grondig ontvet te hebben de ganse stuurhut in de primer gespoten en gezien dat het goed was.
enkele dagen later het hele gebeuren nog eens herhaald met de definitieve lak en opnieuw mogen constateren dat we stilletjes aan toch een beetje meer verstand van verf spuiten krijgen. Het Resultaat mag gezien worden al is er altijd nog ruimte voor verbetering. :)
De basis kleur zit er nu wel op maar het echte schilderwerk gaat nu pas van start. Hopelijk binnen enkele weken wat meer foto's.
tot later, Marc
 
Back
Top