Belgische sleper De Zeehond 1/35

Ik kon mezelf wel aan de oren trekken, meer dan 1 jaar geleden dat er nog verder gebouwd werd aan dit schip.
ok, er zijn verzachtende omstandigheden,(sinds ik startte met dit verslag nog 4 andere schepen gebouwd) maar na de zoveelste bouw pauze doen we een poging om de eindsprint in te zetten. Alhoewel, sprint ????? , eerst nog een redelijk lange laatste rechte lijn
smile.gif
.
genoeg gezeverd, tijd om verder te bouwen aan het bovenste gedeelte van de mast.
Eerst alle leds( knipper lichten) signaallampen en werklichten gemonteerd.
Hierna de bekabeling weggemoffeld als het buiten het zicht viel en netjes naast elkaar gekleefd als ze in het zicht veld vallen.
Uiteindelijk nog van start gegaan met de reling van het top platform. Is nog maar net gesoldeerd , straks nog even oppoetsen, als de 2 onderste ook gemonteerd zijn .
Maar kon niet wachten om opnieuw mijn eerste stapjes te posten na de lange stilte.
voila de nieuwe start is ingezet, ah ja, nog wat fotokes zoals jullie gewend waren.

37 (2).jpg

37 (4).jpg

37 (5).jpg

37 (1).jpg
37 (3).jpg

hopelijk tot snel met meer, Marc

Hey Marc, dat is toch een imposante mast het is een heel mooi model moet ik zeggen, echt nog een stoere vorige generatie sleper, dat zijn toch heel mooie boten!

Knap werk, altijd weer fijn om de voortgagn te zien...

noodgedwongen worden we vandaag verplicht een update van de werken te posten.
Ik zit namelijk zonder lijm
sad.gif
de nieuwe is al wel besteld maar nog niet geleverd, tijdelijk technisch werkloos zeg maar.
Natuurlijk kan ik ook een beetje orde in de chaos stellen op mijn werkplek.
smile.gif

40.jpg

maar liever toon ik jullie de vooruitgang en de nog verder uit te voeren lijm werken waarna het bovenste gedeelte van de mast klaar is.

Op de schoorsteen staan 4 samengestelde signaal lampen waar we toch even mee bezig zijn geweest.
vooral haaks zagen vanuit de losse pols leek moeilijker dan verwacht.

39 (3).jpg

39 (4).jpg

Verder offerde ik een rietje op als doorvoerbuis voor de silicone waterslang naar de top.
De beide radar toestellen, eentje uit een mini servo en eentje met een micro motor en geprinte body dienden nog een laagje verf te ontvangen.

39 (2).jpg

en dan als alles gepositioneerd is komt er geen lijm meer uit het flesje.

39 (1).jpg

Ook de draden verder wegwerken staat even op hold.

39 (7).jpg

39 (6).jpg

En als laatste de trap en de glaasjes in de spots die nog dienen geplaatst.

39 (5).jpg

voila, jullie zijn weer helemaal mee, nu maar hopen dat de postbode morgen een pakje voor me bij heeft want anders word het opruimen......
vgr Marc

zo , we zijn terug met een vervolg.
Eerst de lijm..... bijna overal uitverkocht
sad.gif
heb uiteindelijk nog een 56gr ( is groot) busje gevonden, met een week vertraging gaan we dus verder.
Dit maal geen foto's , vermits er niet veel veranderd is. De trap hangt tegen de mast ,de draden zijn allemaal netjes weggemoffeld of vastgelijmd en de blusmonitor is vastgezet.
Gelukkig dacht ik er aan dat eerst de servo in neutraal gezet diende te worden voor alles kon vast gelijmd worden.
Alleen wou deze niet bewegen, enkel wat stuiptrekkingen telkens de spanning werd aangelegd maar verder niets.
De boel dus maar opnieuw gesloopt, nieuwe servo erin , eerst testen natuurlijk en dan verder afwerken.
Door al dit gedoe is natuurlijk hier en daar de verf beschadigd zodat er nog wat moet bij geschilderd dient te worden.
Maar eerst een kort filmpje.
Volgende stap is de ondermast terug van de kajuit halen, hierop eveneens de overige 2 blusmonitoren op installeren en dan het geheel samenvoegen.
tot later, Marc

en dan het spreekwoord dat iedereen kent als het mis gaat blijft het misgaan.
sad.gif

Inderdaad, toen ik vaststelde dat de eerste servo stuk was had ik meteen een nieuwe besteld samen met wat nog op mijn verlanglijstje stond.
Ik tracht altijd zoveel mogelijk samen te bestellen om leveringskosten te drukken.
2 dagen later kon ik verder en na een avondje knutselen stond ook waterkanon 2 op zijn plaats.

41 (1).jpg

en jullie kunnen het al raden..... bij aanvang van nr 3 bleef ook deze servo stuk. Ik heb mijn buik nu wel vol met die goedkope Chinese prul.

Noodgedwongen de mast opnieuw aan de kant gelegd en om mijn gedachten wat te verzetten aan de kraan gestart.
Ik had in het verleden al een plannetje opgesteld en enkele 3D onderdelen lagen reeds geruime tijd te wachten op samenstelling.
Al snel had ik dus de 2 eerste gieken klaar.
het katrolletje en de kabel zorgen er straks voor dat het voorste segment gelijktijdig uitschuift met het middelste.
Dit laatste zal aangedreven worden met een spindel.
41 (5).jpg

41 (4).jpg

41 (3).jpg

naast de giek heb ik natuurlijk ook nog een voet nodig en een aandrijving om de kraan te kunnen roteren.

41 (6).jpg

en dit alles in dry-fit, we zijn nog lang niet klaar maar zijn dit weekend toch al flink opgeschoten zeg maar.

41 (2).jpg

zo, jullie zijn terug mee in het verhaal, tot later, Marc

Ziet er mooi uit zeg! Maar wel balen van die servo's... Dat is altijd weer erg frustrerend als je net een mooi resultaat hebt bereikt en er dan achter komt dat het niet doet wat je gehoopt had.

Hoe heb je de kraanfundering gemaakt? Dit is iets waar ik voor mijn eigen project nog over zit te piekeren hoe ik dit het beste kan doen. Ik ben vooral nieuwsgierig naar de lagering en hoe je het tandwiel hebt bevestigd op de buis die ik in de foto zie. En welke materialen en lijmen heb je gebruikt? Ik heb natuurlijk wel gezien dat je boven het dek 2 losse stukken PVC buis gebruikt maar ben ook nieuwsgierig naar wat daarachter schuil gaat.

Alvast bedankt.

ondertussen servo's binnen gekregen zodat we terug verder konden.
in afwachting was ik alvast begonnen aan de werkende kabel winch voor onder de kraan.
42 (1).jpg

42 (5).jpg

voor het schilderen hier en daar nog wat bijwerken.

42 (2).jpg
42 (3).jpg

en dan uiteindelijk de mast op de stuurhut kunnen bevestigen nadat hij volledig was afgewerkt.

42 (4).jpg

nu nog 1 lastig werkje, alle draadjes netjes uitsplitsen en samen bundelen zodat er straks per groep van lampen een schakeldraad overblijft.

tot later, Marc

Marc, Heb je de glazen van je navigatielampen zelf geprint? Gr. Klaas.

fijn dat het jullie nog steeds interesse hebben, merci.
Natuurlijk is er nog interesse !!
Maar het is niet omdat dat er geen reactie is dat er niemand volgt , integendeel .
Het is een hele mooie sleper die goed gebouwd word , dan krijg je vanzelf volgers , het woord zegt het zelf , VOLGERS .
Doe vooral verder zoals je bezig bent , het is een prachtig schip geworden .
Groetjes en hou het gezond .
Ronny
www.mothvzw.be

Back