Bellanca Skyrocket van Boddington

De spiraal is gebogen aluminium buis.
Deze moet zacht zijn, anders was deze niet in een spiraalvorm te buigen.
Kleinere diameter maken.
Neem een stok of buis met een diameter die circa 2mm kleiner is dan de diameter van de motor.
Schuif de spiraal over de stok over de buis en hou deze aan één uiteinde vast.
Hand over de spiraal en vanaf het vaste punt verdraaien tot deze passend op de stok zit.
De diameter is nu te klein voor de motor, maar kan nu wel stijf opgeschroefd worden.
Tijdens het monteren op de motor warmte geleidende pasta, ofwel koelpasta gebruiken, zie https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=warmte geleidebde pasta
Succes met je project.

Ik lees eigenlijk niet zoveel over verwarmen . . .


jan.
 
Wat zou er gebeuren als je er een flexibele stuurstang van de juiste diameter in doet voor het buigen?
 
Ik heb zelf als kern in de te buigen buis de kern uit massief koperdraad uit elektriciteitskabel gebruikt (wat een zin). Van dittem zeg maar:

group_2208_group
 
Van het gas af is mooi :-)

Wij hier ook. Inderdaad hier ook een klein hobby-brandertje.

Die buigveren zijn een goede vondst. Nooit geweten dat die bestonden voor dit formaat.
 
Wat zou er gebeuren als je er een flexibele stuurstang van de juiste diameter in doet voor het buigen?

Precies, zo'n witte binnenkabel, met daarin weer een staaldraad van 1 mm.

Deze had ik nog:

upload_2023-8-6_19-30-3.png



Rustig tikken met een hamertje et voilà:

upload_2023-8-6_19-30-46.png


Ik denk dat we hiermee vooruit kunnen.


jan.
 
Ik kom even terug op de motor.

Het zat me allemaal niet lekker; tekening, foto's en centimeter er weer bij gepakt.

Uit deze plaat is iets af te leiden over de verhouding tussen de omvang (diameter) van de motor en de 'neus' (het deel waar de buisjes in verdwijnen).

upload_2023-8-10_23-49-23.png


Aha!

Bleek dus dat de motor in onderstaande uitvoering qua diameter veel te groot is.

upload_2023-8-10_23-46-37.png



upload_2023-8-10_23-47-0.png



(Stel je voor dat ik dit om die Schlosser heen had moeten frommelen! :hammer:)

upload_2023-8-10_23-47-26.png


De motor moet dus kleiner (de cylinders moeten dichter op de 'crank case' zitten).

Maar ja . . .

Die buisjes hebben wel ruimte nodig om de 'neus' in te komen.

En toen viel het kwartje.

De oranje 'neus' is cylindervormig; deze (hieronder) lijkt taps (bol) toe te lopen!

upload_2023-8-10_23-51-48.png



Dus, neus tegen de slijpschijf, en ziet.

upload_2023-8-10_23-56-8.png



Aluminium buisjes die ik met veel zorg en liefde in de cylinders gelijmd had er weer afgeslepen . . .

upload_2023-8-10_23-58-40.png


Het scheelt maar 1,1 centimeter, maar dat is toch heel wat: zo komt het goed.

Langzamerhand tijd om met verven te beginnen.

Zo moet het ongeveer worden.

upload_2023-8-10_23-45-53.png



Bovenkant van de cylinders gedaan.

upload_2023-8-10_23-57-0.png


Komt goed.

Hopelijk komt er nu wat schot in.


jan.
 
Er komt dus totaal geen schot in . . .

Brand is erger.

Wat wel leuk is om te melden dat ding het buitengwoon goed doet!
remleidingbuiger-mini-pijpenbuigerbestel-nr-11-015_6154454458e06.jpeg


Nadeel is alleen dat de radius veel te groot is:

upload_2023-8-22_14-31-49.png



jan.
 
Nu wordt de vraag: hoe kan ik de uitlaatjes maken?

Moet daarvoor dunne aluminium buisjes buigen, bij voorkeur met een hele kleine radius.


jan.

Jan,

Kun je ze niet van kunststof maken? 3D-print filament heeft een diameter van 1,75mm of 2,85mm. Zijn dat maten waar je iets mee kunt?

Als je dit materiaal verwarmd is het makkelijk te buigen.

Mocht je het willen proberen, wil ik best een stuk opsturen.

Gr Coen
 
We zijn een maand verder (minus vakantie) en het wordt tijd om de Skyrocket weer op te pakken.

Het is me (nog) niet gelukt om massief 3 mm aluminium staf te vinden (tegen een aanvaardbare prijs), dus eerdaags toch maar weer verder met de gevulde buis . . . o_O

Breinaalden zijn erg stijf; ongeschikt.

Mocht iemand nog iets hebben liggen of een splijtend idee hebben, dan hoor ik het natuurlijk graag.


jan.
 
Back
Top