Tot op heden heeft mijn Bergfalke MU13 een redelijk foutloos parcours gevlogen.
Het was mijn eerste schaalproject met persoonlijke inbreng.
Er zijn toch een paar pijnpuntjes die aan bijsturing toe zijn.
Voor ik mij aan een nieuw project waag heb ik besloten deze deze upgrading alsnog te bewerkstelligen.
Dit betekend dat ik een nieuwe vleugel ga bouwen voor mijn Bergfalke.
De oorspronkelijke vleugel wordt aan de romp bevestigd door 2 stalen pennen van diam 5 mm.
Dit vind ik wat aan de lage kant en zal daarom mijn nieuwe vleugel voorzien van stalen pennen van diam 8 mm en een pen van diam 5 mm.
Dit zal me een veiliger gevoel geven bij het slepen.
Ook wordt mijn nieuwe vleugel voorzien van luchtremmen wat bij de oorspronkelijke vleugel niet het geval is.
Ons ruim terrein in Pottes vereist geen airbrakes.
Maar soms ga ik vliegen op plaatsen waar preciezere landingen geboden zijn, vandaar mijn besluit.
Mijn eerste stap is het positioneren van de boringen op romp en wortelrib.
De nieuwe boring komt nu aan de voorkant van de spant waar de vorige messingbuis van 5 mm bevestigd is.
De tweede boring (5 mm) blijft ongewijzigd.
Gezien het een semi schaalmodel is ga ik de constructie van deze nieuwe vleugel zo rationeel mogelijk opvatten.
Zelfde geometrie uiteraard.
Breedte rolroeren ook zoals de vorige.
Het was mijn eerste schaalproject met persoonlijke inbreng.
Er zijn toch een paar pijnpuntjes die aan bijsturing toe zijn.
Voor ik mij aan een nieuw project waag heb ik besloten deze deze upgrading alsnog te bewerkstelligen.
Dit betekend dat ik een nieuwe vleugel ga bouwen voor mijn Bergfalke.
De oorspronkelijke vleugel wordt aan de romp bevestigd door 2 stalen pennen van diam 5 mm.
Dit vind ik wat aan de lage kant en zal daarom mijn nieuwe vleugel voorzien van stalen pennen van diam 8 mm en een pen van diam 5 mm.
Dit zal me een veiliger gevoel geven bij het slepen.
Ook wordt mijn nieuwe vleugel voorzien van luchtremmen wat bij de oorspronkelijke vleugel niet het geval is.
Ons ruim terrein in Pottes vereist geen airbrakes.
Maar soms ga ik vliegen op plaatsen waar preciezere landingen geboden zijn, vandaar mijn besluit.
Mijn eerste stap is het positioneren van de boringen op romp en wortelrib.
De nieuwe boring komt nu aan de voorkant van de spant waar de vorige messingbuis van 5 mm bevestigd is.
De tweede boring (5 mm) blijft ongewijzigd.
Gezien het een semi schaalmodel is ga ik de constructie van deze nieuwe vleugel zo rationeel mogelijk opvatten.
Zelfde geometrie uiteraard.
Breedte rolroeren ook zoals de vorige.