Je kent G4-lak vast wel.
G8 is de UV-stabiele variant.
Kleurloze (water helder) 1-component PU-lak. Kneiterhard.
Aanbrengen moet wel met aandacht gebeuren! Eenmaal goed uitgehard moet je goed schuren voor je de volgende laag aanbrengt.
Doe je dat niet dan trekt het weer open.
Bij het schuren moet je goed opletten. Op de rand van een rib en de vrije overspanning schuur je er zo doorheen!!!!!
De beste methode is met zo'n schuursponsje (net als je in de keuken gebruikt, maar er bestaan er specifiek voor schilderwerk).
Nog beter:
- verf/lak in een aparte ruimte die je lekker warm maakt (25-30 grC). Klaar met lakken dan met een plantenspuit water in de lucht spuiten (geen druppels op je vleugel). 1-comp. PU-lak hard uit met water uit de lucht.
- zodra de vorige laag absoluut niet meer plakt de volgende laag aanbrengen (onder warme en vochtige condities na 2 - 2,5 uur)
- eerst de Koverall rondom vast lakken (niet alle ribben). Beter laten drogen dan evt. dekkende lagen (maar niet volledig laten uitharden). Dan kun je de Koverall voorzichtig glad krimpen met föhn of strijkijzer. Let op dat de gelakte randen niet toch nog lostrekken!!!
- 1e keer aflakken: liefst met een rolletje, met een kwast druk je de lak door het doek heen, krijg je een druppel/strepen aan de binnenkant. En die krijg je niet meer weg! :-(
Het beste kun je het in één dag doen. Goed voorbereiden. Op tijd beginnen. En 's avonds klaar.
Kleuren: Als je de eerste lagen niet te dik aanbrengt, kun je ook nog kleuren. Dat doe je met speciale pigment-stoffen voor PU-lakken. Daar heb ik nog geen ervaring mee, maar het lijkt me niet heel problematisch ...
G8-lak
PU-kleurstoffen
Ik heb deze G8-lak gebruikt op mijn ASK-13. Deze lak heb ik heel licht met wit ingekleurd als basis.
Latere kleurlagen zullen ook slechts licht gekleurd worden, omdat ik probeer om enige lichtdoorschijning te behouden zodat je de ribbenstructuur blijft zien in de lucht in de zon.
Hieronder een paar foto's.