Bergfalke mu13 spanw 3m bouwverslag.

Om de neuslijst tot een redelijk resultaat te krijgen heb ik enige meetinstrumenten vandoen.
Het betreft hier enkele mallen die mij in staat stellen de juiste vorm van de neuslijst te benaderen.

upload_2019-11-7_6-29-20.jpeg


Met zes meetpunten moet dit ruimschoots volstaan om de klus te klaren.

upload_2019-11-7_6-32-9.jpeg


Begint er stilaan op te trekken.

upload_2019-11-7_6-33-45.jpeg
 
Is er een rede waarom je de mallen uit onder en bovenstuk maakt ?
Het is gemakkelijker boven en onderkant apart te nemen.
Ik maak mijn neuslijst 1 mm breder.
In dit geval 9 mm.
Zo schuur ik bovenrand en onderrand geleidelijk op tot op 8 mm.
Een persoonlijke aanpak die resulteert in een redelijk dichte benadering van de vorm.
Ik jaag mij daarin niet op.
Bij tussenpozen observeren is hier geboden.
Maar met wat geduld lukt dit goed.
Voor deze klus heb ik een arsenaal schuurblokken.
Ik begin met de schaaf, vervolgens schuurblok 60, dan schuurblok 80 om te eindigen met schuurklok 120.
Visueel de vorm herkennen staat hier centraal.
 
Laatst bewerkt:
Begrijp het, om een mal uit 1 stuk te passen moet je gelijk boven en onder schuren en schuur je gemakkelijk te veel.
Ik heb een paar maal met mallen uit 1 stuk gewerkt , gaf nooit het gewenste resultaat, ben dan maar overgeschakeld naar boven en onderzijde strak schuren om dan met een schuurstrook in de hand de hoeken af te ronden, dat gaf een strak werk maar niet het getekende profiel .
Is allemaal wel millimeter of 1/10 werk.
Maar zoals je het doet geef het zeker een beter profiel.
Weer wat bijgeleerd, bedankt :)
 
Begrijp het, om een mal uit 1 stuk te passen moet je gelijk boven en onder schuren en schuur je gemakkelijk te veel.
Ik heb een paar maal met mallen uit 1 stuk gewerkt , gaf nooit het gewenste resultaat, ben dan maar overgeschakeld naar boven en onderzijde strak schuren om dan met een schuurstrook in de hand de hoeken af te ronden, dat gaf een strak werk maar niet het getekende profiel .
Is allemaal wel millimeter of 1/10 werk.
Maar zoals je het doet geef het zeker een beter profiel.
Weer wat bijgeleerd, bedankt :)

Ik merk dat je het goed door hebt.
Mallen uit 1 stuk kun je gebruiken voor de finale controle maar zijn minder handig om de klus aan te vangen.
Laat ons zeggen wanneer je neuslijst op 0.2mm benadert je al een redelijk resultaat hebt.
Het betreft hier geen FB3 wedstrijdkist maar toch moet het profiel bij benadering uitgeschuurd worden.
Nog een vraagje.
Ik kan de laatste foto's van je Berfalke niet zien.
Hoe komt dit?
 
Laatst bewerkt:
Raar al die foto's staan in het zelfde openbaar album van google ???
Ik kan ze zien en andere ook , zijn die foto's altijd onzichtbaar ? welke brouwser gebruik je ?
 
Ik zie op de airbrakes Left en Right.
Is dit vanuit de voorkant van het vliegtuig gezien of vanuit de pilot perspectief.
Wie kan daar op antwoorden ???

upload_2019-11-16_17-39-25.jpeg
 
Bij modellen is links-rechts in het algemeen net als in de grote luchtvaart, dus vanuit de piloot gezien.
Een uitzondering hierop is de draairichting van de propeller. Die wordt in de grote luchtvaart vanuit de piloot beschouwd en bij modelvliegtuigen meestal (maar niet altijd) vanuit de persoon die de motor start.
 
De sleuven voor de remkleppen zijn na enig paswerk klaar om de remkleppen te implementeren.

upload_2019-11-20_18-43-16.jpeg


De remkleppen liggen er mooi in.
Het gedeelte vanaf de wortel tot het podloodlijntje wordt afgedekt na de definitieve inbouw.
 
Er moeten en zullen nog enkele zaken afgewerkt worden.
Ondertussen ben ik al aan reflexie toe wat betreft het bespannen van de vleugel.
Ik heb hier nog een deel Koverall liggen.
Dus denk ik van de vleugel daarmee te bespannen.
Mijn ervaring met dit materiaal refereert naar een vorig project, meer in het bijzonder.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/monterey-van-astro-flight.126091/page-6

Ik had bij deze de klassieke nitro dope wijze toegepast (zoals met zijde) maar was daar niet zo gelukkig mee.
De hechting was ondermaats en ik heb een kunstgreep moeten toepassen om het bespanning proces tot een goed einde te brengen.
Mijn kennis van de taal van Shakespeare is niet zo goed maar blijkbaar wordt hier dezelfde discussie gevoerd.

https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?131584-Sig-Koverall-Apply-with-Stix-It-or-Dope

Mijn vraag is of het niet beter was van de hechting met SIG Stix-it te bewerkstelligen.

Of zijn er nog andere alternatieven ???
 
Laatst bewerkt:
Bij de Sunny Bird heb ik Stix-it gebruikt, werkt goed genoeg om het materiaal op zijn plek te houden tot je het met blanke lak goed vast hebt gezet.
 
Je kent G4-lak vast wel.
G8 is de UV-stabiele variant.
Kleurloze (water helder) 1-component PU-lak. Kneiterhard.

Aanbrengen moet wel met aandacht gebeuren! Eenmaal goed uitgehard moet je goed schuren voor je de volgende laag aanbrengt.
Doe je dat niet dan trekt het weer open.
Bij het schuren moet je goed opletten. Op de rand van een rib en de vrije overspanning schuur je er zo doorheen!!!!!
De beste methode is met zo'n schuursponsje (net als je in de keuken gebruikt, maar er bestaan er specifiek voor schilderwerk).
Nog beter:
- verf/lak in een aparte ruimte die je lekker warm maakt (25-30 grC). Klaar met lakken dan met een plantenspuit water in de lucht spuiten (geen druppels op je vleugel). 1-comp. PU-lak hard uit met water uit de lucht.
- zodra de vorige laag absoluut niet meer plakt de volgende laag aanbrengen (onder warme en vochtige condities na 2 - 2,5 uur)
- eerst de Koverall rondom vast lakken (niet alle ribben). Beter laten drogen dan evt. dekkende lagen (maar niet volledig laten uitharden). Dan kun je de Koverall voorzichtig glad krimpen met föhn of strijkijzer. Let op dat de gelakte randen niet toch nog lostrekken!!!
- 1e keer aflakken: liefst met een rolletje, met een kwast druk je de lak door het doek heen, krijg je een druppel/strepen aan de binnenkant. En die krijg je niet meer weg! :-(
Het beste kun je het in één dag doen. Goed voorbereiden. Op tijd beginnen. En 's avonds klaar.

Kleuren: Als je de eerste lagen niet te dik aanbrengt, kun je ook nog kleuren. Dat doe je met speciale pigment-stoffen voor PU-lakken. Daar heb ik nog geen ervaring mee, maar het lijkt me niet heel problematisch ...

G8-lak
PU-kleurstoffen

Ik heb deze G8-lak gebruikt op mijn ASK-13. Deze lak heb ik heel licht met wit ingekleurd als basis.
Latere kleurlagen zullen ook slechts licht gekleurd worden, omdat ik probeer om enige lichtdoorschijning te behouden zodat je de ribbenstructuur blijft zien in de lucht in de zon.
Hieronder een paar foto's.

IMG_20181016_191709.jpg


IMG_20181016_191748.jpg


IMG_20190428_173522.jpg


IMG-20190630-WA0007.jpeg
 
Je kent G4-lak vast wel.
G8 is de UV-stabiele variant.
Kleurloze (water helder) 1-component PU-lak. Kneiterhard.

Aanbrengen moet wel met aandacht gebeuren! Eenmaal goed uitgehard moet je goed schuren voor je de volgende laag aanbrengt.
Doe je dat niet dan trekt het weer open.
Bij het schuren moet je goed opletten. Op de rand van een rib en de vrije overspanning schuur je er zo doorheen!!!!!
De beste methode is met zo'n schuursponsje (net als je in de keuken gebruikt, maar er bestaan er specifiek voor schilderwerk).
Nog beter:
- verf/lak in een aparte ruimte die je lekker warm maakt (25-30 grC). Klaar met lakken dan met een plantenspuit water in de lucht spuiten (geen druppels op je vleugel). 1-comp. PU-lak hard uit met water uit de lucht.
- zodra de vorige laag absoluut niet meer plakt de volgende laag aanbrengen (onder warme en vochtige condities na 2 - 2,5 uur)
- eerst de Koverall rondom vast lakken (niet alle ribben). Beter laten drogen dan evt. dekkende lagen (maar niet volledig laten uitharden). Dan kun je de Koverall voorzichtig glad krimpen met föhn of strijkijzer. Let op dat de gelakte randen niet toch nog lostrekken!!!
- 1e keer aflakken: liefst met een rolletje, met een kwast druk je de lak door het doek heen, krijg je een druppel/strepen aan de binnenkant. En die krijg je niet meer weg! :-(
Het beste kun je het in één dag doen. Goed voorbereiden. Op tijd beginnen. En 's avonds klaar.

Kleuren: Als je de eerste lagen niet te dik aanbrengt, kun je ook nog kleuren. Dat doe je met speciale pigment-stoffen voor PU-lakken. Daar heb ik nog geen ervaring mee, maar het lijkt me niet heel problematisch ...

G8-lak
PU-kleurstoffen

Ik heb deze G8-lak gebruikt op mijn ASK-13. Deze lak heb ik heel licht met wit ingekleurd als basis.
Latere kleurlagen zullen ook slechts licht gekleurd worden, omdat ik probeer om enige lichtdoorschijning te behouden zodat je de ribbenstructuur blijft zien in de lucht in de zon.
Hieronder een paar foto's.

IMG_20181016_191709.jpg


IMG_20181016_191748.jpg


IMG_20190428_173522.jpg


IMG-20190630-WA0007.jpeg

Dirk, ziet er goed uit.
 
Bij de Sunny Bird heb ik Stix-it gebruikt, werkt goed genoeg om het materiaal op zijn plek te houden tot je het met blanke lak goed vast hebt gezet.

Can also be applied using ordinary PVA white wood glue.
The glue is brushed on and allowed to dry .
Stretch material over framework and iron around the wood work first.
White glue acts like any other PVA heat sensitive glue and grabs fabric as
tightly as balsaloc, dope etc. (Also handy for ironing sheets of balsa
together to make light ply fuse doublers).
Main advantage in using dope is that if you fly off floats or
unintentionally land in the harbour, the dope is waterproof whereas the
white glue may soften if water gets into seams from inside (behind the nice
paint job)
see also "This to That" what glue to use for any application =
http://www.thistothat.com/
see other links at http://homepages.ihug.co.nz/~atong/ under
"Covering Materials & Instructions"
regards
Alan T.
Alan's Hobby Web Links
http://homepages.ihug.co.nz/~atong/




Ik ga de piste met witte houtlijm eens uit testen.
Ik heb hier een frame gemaakt waar ik de proef zal uitvoeren.
Als witte houtlijm gebruik ik de waterproof PVA
van Perfax.
Zien wat het heeft.
 
Ik ga de piste met witte houtlijm eens uit testen.
Ik heb hier een frame gemaakt waar ik de proef zal uitvoeren.
Als witte houtlijm gebruik ik de waterproof PVA
van Pattex
Zien wat het heeft.

Witte houtlijm.

upload_2019-12-5_12-52-33.jpeg


Een laagje verdunde houtlijm op proefframe, laten uitdrogen en schuren met 120.
Opnieuw een laag verdunde witte houtlijm en aanbrengen koverall.
Laten uitdrogen en nadien met strijkijzer opspannen.

upload_2019-12-5_12-56-16.jpeg


Hechting meer dan bevredigend.

upload_2019-12-5_12-58-11.jpeg


Overlapping uitgetest met een stevige trekproef.
Komt dus in orde op die wijze.
Volgorde.
Totale oppervlakte één laag nitro-dope.
Vervolgens randen (aanvalsboord en vluchtboord) 2 lagen verdunning witte lijm.
Koverall aanbrengen en laten uitdrogen.
Opspannen met strijkijzer.
Finaal 2 lagen nitro-dope.
Verven waar gewenst.
 
Ondertussen vleugeltippen uitgeschuurd.

upload_2019-12-5_13-6-19.jpeg


Scharnieren rolroeren aangebracht en servoplatines uitgewerkt.

upload_2019-12-5_13-7-56.jpeg


Analoge servo"s Hitec 82 MG analoog.
Alles mooi in vleugel geimplementeerd.

upload_2019-12-5_13-9-58.jpeg




upload_2019-12-5_13-11-26.jpeg



Voorlopig gewicht vleugelhelft zonder bespanning 420 gr
Vorige vleugel afgewerkt was 465 gr.
 
Laatst bewerkt:
Dat is de helft van mijn vleugels , schuim met 0.8 mm triplex .
Dus zo een stel ga ik ook nog bouwen , dan kan ik vergelijken hoe dat vliegt :)
Wat me nu opvalt met zware vleugels is de traagheid over de langs as , vraag me af wat dat geeft met wind turbulentie ?
 
Back
Top