Beyond the Tigermoth: Mini Extra 300 Depron (maiden vid !)

en hoeveel depron heb je nodig voor dit vliegtuig
ik heb nog maar 2 platen van 90x40 liggen, ik ga
er niet echt vanuit dat dit genoeg is maar sowieso,
hoeveel heb je hier voor nodig?

span is 60 dus waarschijnlijk 2 vleugels op 1 plaat

romp + ribben + stabilo delen ook op 1 plaat

moet wel lukken denk ik

2 platen is volop genoeg.

ik gebruik goudpluggen 2mm met houder, je kan die altijd in elkaar pluggen.
Misschien moet ik naar T-stekkers ? Maar hoe groot zijn die eigenlijk, kan iemand een foto maken met een schaallat als referentie ?

Maar ik zou toch nog ff wachten op die nieuwe kleinere romp, hij is nochtans nu heel mooi, maar niet echt efficient.

Deze zijn al gesoldeerd, dan moet ik weer een verbinding maken of zijn die ook als te solderen te koop ? Tot hoeveel ampere kunnen die trekken ?

XXL:

Die jst stekkertjes zijn er in verschillende kwaliteiten, maar de meeste zijn tot zo'n 8 ampere goed te gebruiken. Ik heb er eens een heel stel heel goedkoop via Ebay gekocht.

Pas idd op met die lipo's, laat ze niet zomaar ergens los in huis liggen.

Dirk

hallo

dit is mijn eerste depron bouw dus ik denk dat er nog wat vragen zullen komen(oa servo dat weet ik al op voorhand).
Zo ver ben ik nog niet,toch bedankt om het model te sharen.
ik heb de romp gesneden en gebogen,maar hoe krijg je het staartstuk gebogen?
Bij mij komt deze nu uit in een scherpe hoek.
Of heb je eerst de stukkn F3 en F2 er opgekleefd en dan gebogen?(denk het niet,want er staat bij dat je deze nadein moet aanpassen?
Om het wat te verduidelijken heb ik in paint ff een probeersel emaakt van wat ik bedoel,het gaat voornamelijk om nmr2

my.php
[/URL][/img]

mvg gianni

Je moet zoveel mogelijk eerst de losse stukken voorvormen en kijken met de rompschotten waar die ronding moet komen. Langst de tafelrand gaat goed (vb mijn tafel heeft een rond randje van +- 3 a 4 mm. Grotere rondingen kan je doen met een stuk pvc buis (vb 26mm) of iets dergelijks. Maar let op want op scherpe hoeken wil depron nogal vlug inscheuren. Ik voorkom dit door op die gevoelige plaatsen een stukje tape te plakken (aan de kant die bol moet worden). Die tape kan je later probleemloos verwijderen. Zeker vooraan de cockpit en achteraan een stukje plakken. Die scherpe ronding achteraan moet je ook voorzichtig er grotendeels in voorvormen, langst de tafelrand leggen bv een lichtjes met je vingers ombuigen.

Lijmen doe ik met UHU por (contactlijm). Maar op de naad kleef ik ook een strook tape aan de bolle kant zodat de naad mooi dicht blijft na het samenbrengen van de stukken. Uiteindelijk kan je het achterste stuk inlijmen en samenbrengen (met wasknijpers of stuk tape laten drogen). Je kan eerst de voorkant en later de achterkant doen. Die tape heb ik overigens laten zitten, de naad blijft mooi en sterker en die tape stoort mij helemaal niet.

In principe kan je ook de 2 rompen aan de voorkant aan mekaar uit depron snijden, dan heb je daar al geen naad, maar het voorvormen zal moeilijker zijn. Doch misschien is het aan elkaar laten van de rompen aan het staartstuk een goed idee, voorwaarde is dan dat je, zoals ik doe bij de vleugel, een v-gootje inschuurt op het laatste stuk en tape aan de bolle kant om dat achterste stuk in feite om te buigen. De voorkant van de romp is immers makkelijker voor te vormen.

succes.

ps: misschien had je toch beter gewacht op de nieuwe tekeningen met kleinere romp want volgens mij ga je dan meer plezier hebben aan het model bij het vliegen, de huidige versie is wel mooi 'schaal' natuurlijk.

Kortrijk ! zalige stad, culinair paradijs :)

Nieuwe plannen terug te vinden op pag. 1

v2 heeft een beduidend kleinere romp en minder gedetailleerde neus (anders krijg je nog moeilijk een accu er in)
v2 is in feite nog eenvoudiger om te maken. :)

Zo maak je de romp v2:

72577034he7.jpg

Romp uitsnijden

77537664us6.jpg

Naad indrukken

12010458ca9.jpg

vouw inschuren aan staartgedeelte

98528541vt9.jpg

Tape plakken op de middellijn en gevoelige plaatsen

61487656jd0.jpg

Voorgevormde romp, de achterkant kan je nu samenknijpen zonder dat er scheuren ontstaan

47438993tk7.jpg

De belangrijkste schotten die de romp meer vorm zullen geven

55357747fv0.jpg

Stukjes tape aan de onderkant om de romp meer zijn definitieve eindvorm te geven

26597305ym4.jpg

De romp na het inlijmen van de schotten

64777537ru3.jpg

De onderzijde

Mijn naad is niet mooi omdat ik per vergissing UHU hart aan het gebruiken was ipv UHU por :oops: UHU Hart vreet de depron in.
Misschien ook aangewezen de neus in 2x3mm te maken (dus nog een stuk voorgevormde depron inlijmen tot tegen f2. Dan krijg je een heel stevige neus.

UHU Hart? dat dat nog bestaat!.. ik heb ooit 1 tube gekocht, daarna nooit meer, houten kissies vanaf dat moment met gewoon witte houtlijm in elkaar geplakt, soms epoxy en de laatste tijd vaak bruisende polyurethaan lijm (constructielijm).

Werkt trouwens ook goed met depron, constructielijm (bison geel flesje, zwarte dop). Vooral als het niet zo perfect wil passen, en zwaar is het niet als je het dun insmeert, beter dan epoxy. Nadeel is dat je van die lelijke gele randen krijgt, dus alleen doen als je kissie gaat spuiten, of als het je nix kan schelen.

Overigens, mooi kissie hoor, de smallere romp is inderdaad wat mooier. Ik heb de V2 gedownload, volgens mij gaat dit ook best indoor. Ik denk wel aan een paar wijzigingen om het wat beter vliegend te krijgen.

Beetje V-stelling (eigenlijk alleen voor het oog, staat mooier, vliegt misschien wat beter)
Bredere rolroeren (2x zo breed, om het profiel niet te veel te verpesten stap ik af van de dubbelsided tape scharnier, wat ik overigens een brilliant idee vind, en maak ik er een liggertje in)
Ligger in de vleugel (twijfel nog..wel of niet)
Vleugel 1 rib breder aan iedere kant (zet gewoon de ribben wat verder uitelkaar) waardoor vleugeloppervlak wat groter wordt en daardoor langzamer zal vliegen en daarmee te bereiken dat ik er zeker indoor mee kan vliegen.
Vleugelneus ronder maken zodat het wat soepeler reageerd op hoog/laag
Hoogteroer breder maken, voor langzamer vliegtuig lijkt het me nu te smal.

Naja, het zal dus wel een versie 3 worden :-)

Binnenkort nieuwe computer, kan ik eens gaan stoeien met inventor6 (3D solid modelling) of gewoon autocad 2007, dat heb ik ook ergens liggen.

Groeten!

Marco

ok, ik kijk uit naar de plannen en het maiden filmpje :D

Voor mij vliegt en rollt ie meer dan snel genoeg (als tweede model), ik kan mij overigens niet voorstellen om dit model indoor te vliegen.
Wat die tape betreft, het is vrij moeilijk om die vleugel netjes symmetrisch te plooien, zeker als je contactlijm gebruikt op de ribben. Dus wellicht stap ik daar ook vanaf. Maar ik wou de rolroeren 2x3mm omdat zo'n strookje 3mm toch maar heel erg slap is.

hallo

ziehier mijn eerste depron toestel,na mijn heli's.
Nu wou ik de bouwer vragen of het mogelijk is om eens wat foto's up te loaden hoe de servo's gemonteerd zijn,en hoe deze bevestigd zijn aan de vleugels en staart gedeelte.
setup komt uit een oude walkere 36(om te testen is dit genoeg :-)
motor is een 3500kv brushless
prop is een gws EP-8060( Propeller, 8 x 6)
6 kanaal ontvanger
esc 30A with bec
3 s lipo 2000 Mah 12c(2s is te weinig)

greets gianni

keep on bouwing
my.php
[/URL][/img]

Wat voor vertraging zit daarop dan? 8O met zo'n hoog kv naar zo'n grote prop...

Ziet er verder netjes uit :thumbsup:

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Ik heb me eigenlijk nog niet verdiept in vliegtuigen :evil: had hier nog een overschot aan setup liggen en dacht bouw maar ff een depronnetje :lol:
de prop zit direct op de brushless.
Aan u reactie te horen zal dit dus niet lukken :lol:
Wat moet er dan bij,veranderen anders ...........
Ik heb hier ook nog een speed 300 en 400 liggen,maar ik denk dat dit te ligt is(was vroeger van een heli en kreeg deze zelfs niet omhoog)

zal toch mss wat meer lezen op het vliegtuigforum ipv altijd heliforums te lezen :-)

greets gianni

ik heb em ook gebouwd en.. gemaidend helaas.

ging dus niet!
direct na het opgooien rol op zijn kop de grond in.
daarna nog eens opgeworpen en toen kreeg ik hem recht ,naar toen wou die dus totaal niet stijgen.
ik dacht dat het mss door de domping kwam.
dus die veranderd nog steeds nada
hij ligt nu helemaal in puin en hij was zo goed gelukt :(

Zou dat rollen misschien komen doordat de vleugels niet symetrisch waren?
de rechtse was lichtjes boller en hij rolde naar links dus mss...

al met al geen succes dus

@gianni

Op pagina 3 kan je goed zien hoe ik de servo's geplaatst heb.

Wat de setup betreft, die lijkt mij (veel te) zwaar (maar ik ken er ook zoveel niet van, ben ook maar een dikke maand bezig met deze hobby).
Als ik het goed begrijp heb je (buiten heli's) nog niet gevlogen ? Dan lijkt mij dit model niet verstandig om mee te beginnen en had je beter zoals ik met de Tigermoth gestart. Bij dit toestel moet je constant bijblijven, aangezien er geen V-stelling is gaat hij zich niet zelf corrigeren. Ik kan zelf met HEEL veel moeite het ding besturen en ga nog regelmatig hard tegen de grond, met uw setup zou dat fataal zijn denk ik en dan is de lol er snel af ! Ik denk er zelf aan om terug naar de Tigermoth te stappen. Bij de tigermoth kan je nog een aan je achterste krabben of wat muggen verjagen of een andere richting uitkijken maar vergeet dat maar bij dit toestel (als je weinig of geen vliegervaring hebt).

BTW: ik zie dat uw rompschot achter de cockpit ontbreekt of moet die nog gelijmd worden ?

Die setup is misschien wel geschikt als je het model uitverschaald.

tomcat be zei:
ik heb em ook gebouwd en.. gemaidend helaas.

ging dus niet!
direct na het opgooien rol op zijn kop de grond in.
daarna nog eens opgeworpen en toen kreeg ik hem recht ,naar toen wou die dus totaal niet stijgen.
ik dacht dat het mss door de domping kwam.
dus die veranderd nog steeds nada
hij ligt nu helemaal in puin en hij was zo goed gelukt :(

Zou dat rollen misschien komen doordat de vleugels niet symetrisch waren?
de rechtse was lichtjes boller en hij rolde naar links dus mss...

al met al geen succes dus

Welke setup had je er in ? Stijgen, rollen, loopings, hij doet het allemaal bij mij, moet er wel bij zeggen dat wegens gebrek aan ervaring ik hem ook al wel meermalen gecrashed heb.

Spijtig om te horen dat het bij U geen succes was. :(

Dat links rollen kan natuurlijk met vanalles te maken hebben, horizontale domping, niet gecentreerde rolroeren, misschien zoals je zegt onsymmetrische vleugels...

Zelf ben ik er aan het denken om een iets grotere versie (of grotere vluegels) te maken om wat trager te kunnen vliegen, want voor mij gaat ie soms ook nog te snel. Ik heb in feite nog een stap overgeslagen na de Tigermoth, ik denk dat het dan verstandiger is om naar een Cessna achtig toestel te gaan (hoogdekker) met V-stelling en rolroeren. Deze extra is in feite nog een moeilijkheidsgraad hoger. :?

Back