Bezoek Bataviawerf/7 Provinciën 1:10

Jaja Hans, de bemanning op de Batavia is er hier en daar behoorlijk vooruit gegaan :D

Schitterende foto's Gino!!!

Zo, even een paar daagjes weg geweest dus tijd voor een kleine update van een prima dag.
Het was voor mij even zoeken want ik had de werf in 20 jaar niet meer bezocht. Wat een bizarre verandering toen ik aankwam met die hele outlet toestand voor de deur. De werf is er achter weggestopt maar wel gezellig.

We werden warm onthaald door Ted Janssens en "opperbouwer" Wout Gelmers. Ze gaven beiden een boeiende uitleg hoe het idee om het model te bouwen was ontstaan. Over de duur waren beide heren het redelijk oneens en scheelde het een paar jaar. Wel werden we als "medebouwers" flink gemotiveerd om na te denken hoe wij een bijdrage zou kunnen leveren aan de bouw want alle hulp, kennis in welke bijdrage dan ook is welkom. We hebben er een paar ideëen over losgelaten te beginnen met het starten van een nieuwe topic hiervoor. Ik heb voorgesteld dit pas te starten nadat ook de tweede groep is geweest en ieder zijn of haar ideëen hierop heeft kunnen spuien. Al met al een hele uitdaging.
Er zijn naar mijn mening voldoende foto's geplaatst dus ik wou me beperken tot een groepsfoto. Vlnr: Hans van Nieuwkoop, Marten van Nieuwkoop, Bob van Spaandonk, Andy Brouwer, Dick van de Burgwal, ik zei de gek, Gino Slock en partner Virginia Chan, Jan Zwart en Ad Bakker

full

Verder werd, ter gelegenheid van de aanwezigheid van meerdere groepen meerdere keren één van de kanons afgeschoten waarbij ook Gino een keer de vuurlont mocht bedienen. Vette klappen waren het en dan te bedenken dat vroeger voor het "eggie"' de hoeveelheid kruit zes keer zoveel moet zijn geweest. Dan ook nog te bedenken dat er met een gemiddeld oorlogschip tientallen kanons tegelijk werden afgevuurd. Moet echt een hel geweest zijn. Het moet ook gezegd worden, qua outfit hadden de kanonniers oog voor detail getuige het schoeisel

full

De dag werd beëindigd met een uitgebreide tour over de Batavia waarbij voor mij eindelijk het raadsel van de nar werd opgelost

full

Ik kijk uit naar de volgende groep maar ga eerst even een paar weken genieten van de Zuid-Franse zon.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hej is er iemand die toevallig een email adres heeft van Ted Jansen? Hij zou mij nog mailen over de 7 provincien maar ik ben bang dat er iets mis is gegaan met het adres dat ik hem heb gegeven.

Nike air gesp. Ik kijk in ieder geval al uit naar de rondleiding. Hopelijk treffen we dan ook vergelijkbaar weer.
Diederik... Ik geloof dat we een spion in ons midden gaan krijgen. Ik stel kielhalen voor. En niet bij het 1:10 schaalmodel.

@ Erik , ik heb 'm ook al in de smiezen, maar vermoedelijk neemt hij weer rijk gevulde heupflesjes mee en is ie tot niet veel meer in staat als ie op de werf aankomt...
@ Ron, lijkt me een erg geslaagde dag geweest.
Hele fijne vakantie alvast :zon:
Grt
Diederik

Komt ie wel of niet

Nu al de problemen aan de kant gezet zijn is mijn vraag aan Germt kom je wel of niet. Zou het jammer vinden als je niet kwam gr Ton

Heeft niet per definitie met de poblemen te maken, hoewel het een kleine rol speelt.
De grote vraag is meer; hoe mijn linkerarm zich houdt, en het algehele herstel van de bedrading aan de linkerkant, want dat valt een beetje tegen.
Meer uitleg ga ik daar niet over geven, is geen medisch forum hé;)
Ik moet een deel met de trein reizen, dus hoop dat ik voldoende ruimte heb,en dat ik nét buiten de spits kan reizen.
Ik heb een afspraak met Ron dat hij mij op schiphol op pikt.
Dus voorlopig ja, maar met een klein voorbehoud.

Bedankt voor de tip. Het is voor mij een lange rit en het bekijken van de batavia was voor mij deels de motivatie om te gaan. Misschien een andere datum prikken als dit mogelijk is?

ik ben bang dat de gids hier niets aan kon doen, maar is dat veroorzaakt door de planning voor de film van Michiel de Ruyter en hun giga budget waarvoor de werf natuurlijk alles doet :)

Nee, dat kan natuurlijk ook.
Maar ik neem aan dat zo'n filmmaatschappij niet 3 weken van te voren beld, en zegt, Hé over 3 weken gebruiken wij het schip en dat kan er niemand meer op, regel dat ff.

Groet Peter.

Ik denk er dito ook zo over.
Of we moeten toegang tot het schip krijgen als figurant :-)
Moeten ze me alleen niet het want in sturen :-( (hoogtevrees)

Beste deelnemers voor het bezoek van 28 Juni.
Ik ben gisteren thuisgekomen van vakantie en las met verbazing jullie berichten over de vermeende filmopnamen op de Batavia.
Ik heb meteen onze gids Ted Janssens gebeld. Ook hij wist van niets en heeft het nagevraagd. Inderdaad, de Batavia is op genoemde data niet toegankelijk, wel de werf. Ik heb het maar meteen geannuleerd want het model bezoeken en bespreken is uiteraard ons doel en ontzettend leuk maar dat we op afstand moeten blijven toekijken naar het "echte" werk wordt voor iedereen denk ik een domper.
Ik wil dan ook voorstellen om een nieuwe datum te gaan vastleggen. Ted zal zich hierbij zo soepel mogelijk opstellen en hij gaat pas, net als ik (weer) in September met vakantie.
Om de topic niet teveel te belasten met jullie reacties en het voor mij overzichtelijk te houden, zal ik jullie allemaal persoonlijk per e-mail aanschrijven en vragen welke zaterdagen je NIET kan tussen 4 juni en 23 augustus zodat kan worden bepaald welke dag in ieders agenda past. Jullie horen van mij.

Back