Billing Boats 1/30 Regina Jagt

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door reinaart, 2 mei 2020.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Misschien dat Mees of Marc daar wel een beter antwoord op hebben, maar ik heb zelf het idee dat de keperdoek nodig is om sterkte in je romp te krijgen, maar die heb jij al door de houtstructuur.
     
  2. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Een aantal jaar geleden heb ik een soortgelijke romp gebouwd en de romp alleen met epoxy behandeld, geen mat. Geen probleem met de waterdichtheid gehad.
     
  3. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt heren, ga morgen aan de gang met epoxy hars zonder keperdoek. Wel zo makkelijk :).

    Groet,

    Arjan
     
    Freubelaer vindt dit leuk.
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mooie strakke romp
     
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    oeps , vrees dat ik te laat ga zijn, epoxy zonder doek heeft weinig waarde omdat het doek juist de stevigheid geeft.
    Als je de romp zoals hij nu is gewoon met epoxy behandeld heb je bij een aanvaring kans dat deze haarscheurtjes gaat vormen om de hout naden.
    Nu mocht je al een laag hebben gezet, niets verloren hoor. Enkele dagen laten uitharden daarna mat schuren ( liefst met water, het schuurstof is giftig) en dan nog een laagje aanbrengen met de doek geeft 100% een dichte en stevige romp die al eens wat kan verdragen. Nadeel, je bent je houtstructuur verloren.

    Mocht ik nog op tijd zijn en heb je nog niets gesmeerd...... plamuur eerst alle gaten dicht en schuur je romp netjes op. Hierna kan je hem met parket vernis ( 1 ste laag verdund ) enkel malen schilderen.
    De vernis dringt diep genoeg in alle kieren en het hout om je romp te conserveren en te behouden tegen water indringen.Zowel buiten als binnen kant behandelen .
    Voordeel, je blijft de houtstructuur duidelijk zien zoals bij mijn Black Pearl. ( Ik heb G8 gebruikt maar er bestaat ook G4 , deze laatste word wat geel na enkele jaren net zoals de parket vernis) maar voor G8 moet je wel een stuk dieper in je beurs grabbelen in verhouding.
    Nadeel, je kan aanvaringen best vermeiden, ook met de steiger en andere obstakels, ter voorkoming van haarscheurtjes.
    hoe dan ook succes,
     
  6. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie Marc, je bent nog ruim op tijd (ga over een paar uur beginnen). Ik zal er dan toch maar een paar repen keper weefsel in verwerken. Nu ben ik niet echt bang voor aanvaringen en het is maar een klein bootje maar het aanbrengen van weefsel is een goede oefening voor me.

    Groet,

    Arjan
     
  7. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Bij het gebruik van G4 ontstaat er inderdaad een harde laag en heb je kans op scheurtjes. Bij het gebruik van epoxy loop je dat risico niet. Epoxy is een lijm en wordt niet keihard.
    Ik heb in ieder geval jaren gevaren zonder problemen met een romp die alleen maar met epoxy was behandeld. Lamineerepoxy en zowel binnen als buitenkant behandeld.
     
  8. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    G4 en G8 zijn polyurethaanlakken, geen epoxy.
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    inderdaad net als parketvernis.
    Dat je jaren hebt gevaren met onverstevigd epoxy wil nog niet zeggen dat er ondertussen geen haarscheurtjes zijn, je scheepje ligt ook telkens maar even on het water
     
  10. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Heb inmiddels twee lagen epoxy hars aangebracht. Bij mijn eerste poging om een reep keperdoek met de kwast een stukje te verplaatsen desintegreerde het weefsel en eindigde uiteindelijk in een prop .....:eek:. Dit is hetzelfde wat me enige jaren geleden overkwam en de les is kennelijk om de keperdoek in één keer op de goede plaats aan te brengen. Hoe dan ook, ik heb het propje keperdoek eruit gevist en heb het verder zonder keper weefsel gedaan. Ik denk dat dit me in ieder geval veel schuurwerk gaat schelen en eventuele haarscheurtjes neem ik dan maar voor lief. Ik heb dit keer wel (in tegenstelling tot de vorige keer) de twee componenten van Mr. Boat , de zeer toepasselijke naam van het spul, keurig afgewogen maar de droogtijd is toch weer veel langer dan aangegeven (45 min bij 20 graden). Twee foto's die niet echt veel zeggen en de gebruikte filler steekt ook nogal af :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik vrees dat ik nu een paar uur schuren tegemoet kan zien, ook één van de mindere aspecten van het werken met epoxy hars.

    Groet,

    Arjan
     
    janzwart en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  11. Freubelaer

    Freubelaer

    Lid geworden:
    5 feb 2016
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Venray
    Niet te snel willen gaan schuren. Epoxy heeft tijd nodig om uit te harden. Een paar dagen wachten is het beste.
     
    reinaart vindt dit leuk.
  12. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    :worship: mooi uitziende romp
     
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Laat de romp best een weekje uitharden voor je gaat schuren anders zit je schuurpapier na 20 sec al vol epoxy.
    Voor het groffe wek gebruik ik een stuk breekmes en schraap hiermee. Geeft geen stof en het werkt best fijn en vrij nauwkeurig.
    Je kan natuurlijk niet in de holte hiermee maar enkel de bolle en vlakke stukken.
     
  14. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt Marc ! Geduld is niet mijn sterkste kant en ik dacht vandaag het schuurwerk nu wel achter de rug te hebben (heb er al de nodige uren opzitten) Ik heb vandaag dan ook het onderwaterschip gespoten en de sierplaten op het achterschip geplaatst . Ik zag vanavond dat er toch nog steeds plekjes zijn die schuurwerk behoeven:). Als dat gedaan is kan ik de stootranden (niet de juiste term denk ik) op de zijden van de romp lijmen en een witte bies toevoegen op de waterlijn (met plak stripes hoop ik :)).

    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    hgb1967, Hoosterw en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  15. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
  16. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Epoxy heeft eigenlijk bijna twee weken nodig voor de volledige verharding.
     
  17. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Merci Mees. Heb inmiddels striping aangebracht van BECC en de stootranden. De romp is bepaald niet perfect maar ben toch niet ontevreden. Ik ga nu verder met het dek en de spiegel.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    janzwart, pietsan, hgb1967 en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je Regina ziet er al mooi uit Arjan :thumbsup::thumbsup:
     
    reinaart vindt dit leuk.
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    reinaart vindt dit leuk.
  20. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Nette romp hoor :worship:
     
    reinaart vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina