Billing Boats 1/30 Regina Jagt

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door reinaart, 2 mei 2020.

  1. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb vandaag het grootzeil en topzeil bevestigd, morgen als alles meezit de fok, kluiver en jager. Voor reeftouwen in de zeilen had ik eerlijk gezegd geen geduld en weet trouwens ook niet goed hoe je die moet aanbrengen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    Jaques, janzwart, pietsan en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    dit ziet er alvast veel belovend uit, voor het touwwerk ga je bij iemand anders moeten zijn want daar heb ik ook geen idee van.
     
    reinaart vindt dit leuk.
  3. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Alle zeiltjes zitten er inmiddels op, moet wel nog de schoten van de kluiver en jager bevestigen. Heb het touwwerk sterk versimpeld omdat veel van de (dubbele) blokken aangegeven op de BB tekeningen onmogelijk toepasbaar bleken te zijn. Een andere reden voor versimpeling is dat ik het meeste touwwerk graag verstelbaar houd (om makkelijk strakker te kunnen zetten).

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
    Sjors Blomberg, Avado, Marc w en 8 anderen vinden dit leuk.
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    Zeer mooi geworden
     
  5. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt voor de vriendelijke woorden en likes heren. Er moet nog een berg gebeuren aan het model waarbij het want met de weeflijnen me nog het meeste zorgen baart . Verder moeten er nog emmers en tonnen worden toegevoegd en niet te vergeten de bijboot. Ik heb van de laatste al wel de romp gebouwd maar hij is naar mijn smaak nog niet toonbaar. Ik zet dit model nu even aan de kant en hoop verder te gaan met mijn 1/25 Kaper Kotter project.

    Groet,

    Arjan
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
  7. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Regina heeft gisteren het ruime sop gekozen . De roerganger zet zich schrap voor een monster golf :) :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Perfect windstil dus, de ideale omstandigheden voor dit model ......

    Arjan
     
  8. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Dat ligt er mooi bij!
     
  9. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hallo Mees, het is leuk om eens een paar foto's van het model op het water te maken maar een serieuze rc zeilboot zal het nooit worden . Daar is ie toch te klein voor en het risico op omslaan te groot. Ik had al een zwaardere kiel gemaakt maar er zou nog zeker 50 gram bij moeten. Ook als ik alleen het grootzeil en de fok laat staan zal een stevige windvlaag funest blijven. Voor het serieuze rc zeilwerk heb ik inmiddels twee glasvezel rompen van 19de - eeuwse Loodskotters aangeschaft (in 1/12 en 1/15).

    Groet,

    Arjan
     
    Mees Ippel vindt dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Zij ligt daar prachtig in dat water te dobberen Arjan.:rofl::rofl::rofl:
     
  11. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    PRACHTIG, er zijn ook vele wateren te bezeilen met weinig wind in onze modelbouwwereld.
    Je gaat dus kans genoeg hebben om dit prachtige model water te laten voelen aan de kiel.
    geniet er van.
     
  13. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Heb in stilte dit verslag gevolgd, een heel mooi resultaat bereikt!
     
  14. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    wat vaart daar trouwens op de achtergrond? ziet er interessant uit!
     
  15. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt heren ! Ronk, het marineschip is een BB 1/50 Flyvefisken van een clubgenoot. Ik heb zelf inmiddels een tweedehands 1/15 Colin Archer op MP aangeschaft. Weer een historische kotter dus maar wel één waar ik serieus mee hoop te kunnen zeilen. Dek en verschansing waren al gebouwd door een vorige eigenaar. Ben zelf begonnen met de rondhouten, best veel werk om zo'n bezemsteel van een mast te verjongen naar pinkdikte :). Heb gisteren de giek aan de mast bevestigd. Figuurtje is ongeveer op de juiste schaal en geeft een goed idee van de ware grootte van de boot. Ik weet nog niet in welke forum sectie ik een verslag ga plaatsen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    Freubelaer, Stephan Kertész en Jaques vinden dit leuk.
  16. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Die action man figuur staat er kritisch naar te kijken - maar ik geloof wel dat ie tevreden is.
     
  17. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Dat mag ook best want het ziet er allemaal erg goed uit:thumbsup::thumbsup:
     
  18. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hallo heren, toegegeven mijn "Spielerei" met figuren is wellicht wat infantiel maar ik heb er nu eenmaal lol in :). Ik heb trouwens nog een heel stel passende 1/15 figuren liggen dus dat scheelt me weer wel in kosten. Wat zeilende historische rc kotters betreft had ik eigenlijk liever de 1/15 BB "Karoline" gehad maar die is nieuw al jaren niet meer te krijgen en heb haar tweedehands nog nooit aangeboden gezien. Ik denk dat er erg weinig van geproduceerd zijn. De romp is grofweg identiek aan de Colin Archer maar ik vind het zeilplan (zonder bezaan) aantrekkelijker :

    https://modelshipworld.com/topic/6072-karoline-by-wilnatp-billings-boats-radio-115/

    Groet,

    Arjan
     

Deel Deze Pagina