Billing Boats 1/30 Regina Jagt

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door reinaart, 2 mei 2020.

  1. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Heb inmiddels de twee raampjes op de spiegel gelijmd. Heb nog overwogen om gaten in de spiegel te maken voor "functionele" raampjes maar dat was me te veel werk. Daarna me afgevraagd welke kleur ik nu op de achterzijde van het doorzichtige plastic moest zetten om de indruk te wekken dat er ook echt een gat achter zit. Heb geprobeerd om er twee tinten grijs op te zetten maar dat blijkt toch niet goed te werken. Voor de volgende keer lijkt egaal donkergrijs me de beste oplossing. Het voordek was bijna dicht toen ik tot de conclusie kwam dat ik niet goed ging uitkomen met de laatste plankjes. Heb het voordek er toen toch maar weer uitgesloopt. Sommige klusjes kun je nu ook maar beter niet op de late avond doen (heb ik ook al eerder gemerkt) :).

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ga vanmiddag eens testen hoeveel contra gewicht ik aan de kiel moet hangen voor rc zeilen. Weet ook nog niet hoe ik de besturing het best kan oplossen, het roerblad moet sowieso vergroot worden.

    .[​IMG]

    Arjan
     
  2. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    hoi arjan voor je raampjes er word soms wel eens ( als ze in het ziekenhuis een röntgen foto van u been maken ) dat word er soms wel achter gezet om de ilutie te bekomen. gewoon uit knippen en er achter plakken ;)
    je moet nu niet je been gaan breken voor een foto er is altijd wel iemand die er een paar hebben liggen :)
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Je bedoeld celluloid of polyester folie. Celluloid is erg brandbaar. Maar je hebt printerfolie voor overheadprojectors bij de boekhandel. met een velletje kom je ver. Dit is polyester, hetzelfde waar tegenwoordig negatieven van gemaakt zijn.
     
  4. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    oke dat wist ik niet maar je moet wel proberen een schakering in het wit en zwarte gedeelte te vinden als het enigszins mogelijk is . maar misschien kan je dat met het print velletje
     
  5. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt heren, een goede tip ! Misschien ga ik de raampjes er alsnog afhalen als dat tenminste nog lukt. Heb in ieder geval nog een heel stel dakramen te gaan waarbij ik negatief materiaal kan gebruiken.

    Net een drijftest gedaan met een lipo van 250 gram aan boord. Lijkt me dat ik genoeg gewicht aan de kiel kan hangen voor zeilen met weinig wind.

    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2020
    hgb1967, TIMBERWOLF, Mees Ippel en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    dat is mooi en als je wind krijgt zakt de voorkant toch iets dieper dus gewicht zit wel goed op de waterlijn te zien
     
  7. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Er komt een 120 gram lipo in die ook een stuk korter is dan het exemplaar dat ik voor de test gebruikt heb. De 250 gram lipo van de test zat met de voorkant tegen de mast aan en ik kon het bootje daarom niet optimaal trimmen (had eigenlijk verder naar voren gemoeten). Er komt natuurlijk nog wel wat aan gewicht bij zoals rc hardware, boegspriet, giek, kaapstander, zeilen etc. Ik heb nog een onderwater motortje op voorraad, dat weegt 140 gram en is hopelijk net genoeg als contragewicht. Veel meer aan gewicht kan eigenlijk niet om op de waterlijn te blijven.

    Groet,

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2020
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat scheepje ziet er mooi uit zo in het water:):)
     
  9. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
  10. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Een vraag over de werking van de kaapstander op het model. Mij is niet duidelijk met welk mechanisme de winch werd rondgedraaid. Bij oudere schepen zitten er vaak vierkante gaten in de spil die dan met hefbomen rond gedraaid kon worden. Bij het model zit bovenop een constructie die ik alleen ken van lenspompen. Is dit nu gewoon een pomp of toch het mechanisme waarmee de spil rondgedraaid werd ? Foto's van de twee bouwverslagen die ik op internet heb kunnen vinden :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Arjan, ik kan mij niet voorstellen dat je op dat punt van een schip een pomp zet, dus dat zou best het opwindmechanisme kunnen zijn , wat daar voor je braadspil zit
     
    hgb1967 en reinaart vinden dit leuk.
  12. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    pompankerlier of vioolankerlier noemt men dat, misschien daar eens op googlen
     
  14. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt heren, dat is verhelderend ! Lijkt erop dat BB het mechanisme wel erg heeft versimpeld, of liever gezegd er ontbreken essentiële onderdelen van het mechanisme. Ik weet nu in ieder geval wat er moet worden toegevoegd.

    Groet,

    Arjan
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    jouw mechanisme is inderdaad behoorlijk versimpeld:):)
     
  16. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Mooi schuitje aan het worden Arjan :worship::worship:
     
    reinaart vindt dit leuk.
  17. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Een paar plaatjes van mijn vorderingen. Zag op de foto's dat ik wel een paar plekjes overgeslagen heb of moet bijschilderen . Heb ook een stuurservo gemonteerd, de helmstok hier van zit net onder de stootrand :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    Jaques, Hoosterw, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooi dat groen.
     
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
  20. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam

Deel Deze Pagina