Binnenvaart tanker DORDRECHT 11

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Walpot, 9 feb 2023.

  1. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Giessenburg
    Bedankt voor de reacties. Vandaag de laatste onderdelen voor de ankerlier gemaakt en aan de lier gemonteerd. De diameter van het jachtwiel is 10 mm. De buitenring is gebogen uit 1 mm messingdraad. Vervolgens alles met zilver gesoldeerd.

    20230324 04 Lier op achterdek.jpg
    20230324 06 Ankerlier met kap.jpg

    Groet, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2023
    EUSIV, P Voogt, Herby63 en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoe heb je dat jachtwiel(tje) gemaakt Jan? Spaken erin gesoldeerd, of uit gefreesd? Knap hoor! Bij de Maarten al gezien welk priegelwerk jij kunt maken. Maar de schaal van dit schip is ongeveer 3 keer zo klein. Anderen printen dit soort werk, maar dit is het echte modelbouwen. Gr. Klaas.
     
    P Voogt en Jan Walpot vinden dit leuk.
  3. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Giessenburg
    Klaas, eerst de buitenring gebogen en aan elkaar gesoldeerd met zilver. Het asgat geboord (1mm) en daarna de gaten voor de spaken (0,8mm). De nog rechte spaken erin gestoken en via het asgat met zilver gesoldeerd. Daarna de spaken gebogen en ruim afgeknipt. In de klauwplaat draaiend op lengte gevijld. In een vuurvaste steen een 4 mm gat geboord zodat alles vlak lag en gesoldeerd. Als laatste het asgat opnieuw geboord en het wiel afgestoken van het 3 mm rond. V.w.b. printen reken ik mezelf tot een ouderwetse modelbouwer.
    Groet, Jan.
     
    k-k, P Voogt, Herby63 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. zwrtw

    zwrtw

    Lid geworden:
    24 dec 2022
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Apeldoorn
    Wat schitterend gemaakt!
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Die lier overleeft ons wel Jan! Mooi werk! Straks wel een borg op de ketting hè? :) Gr. Klaas.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  6. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Koevoet ertussen. Bestaat er ook al pur op schaal om de ankerkluizen dicht te purren?:)
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  7. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Mooi gemaakt hoor! Het ziet er prachtig uit:thumbsup:
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  8. Guillaume71

    Guillaume71

    Lid geworden:
    15 mrt 2023
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Ridderkerk
    Heb je verslag effe gelezen. Picobello hoor.ziet er echt netjes uit.het schip herken ik nog wel van vroeger toen ik nog bij m'n ouders aan boord was.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  9. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Eerst zag ik de lier ……. Mooi. Toen las ik de beschrijving van het maken …….. Vakwerk! Mijn complimenten, Jan.
    Gr. Peter
     
  10. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Giessenburg
    Bedankt voor het compliment Peter.
    Gr, Jan.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Misschien een beetje rare vraag Jan, maar bij deze lier was de uitdaging toch een stuk groter dan bij de lier voor de Maarten. Deze is een factor 3 kleiner en dan wordt het een stuk moeilijker toch? Wordt het zachtjesaan vergrootglaswerk, of niet? Gr. Klaas.
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  12. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Giessenburg
    Klaas, de uitdaging was bij de lier van de Maarten groter want die functioneert volledig. Vooral de spiebaan frezen in het dunne asje waarover de tandwielen schuiven om de lier of de verhaalkop in werking te zetten was een toestand. De nestenschijf levert eerst rekenwerk op om goed uit te komen en dan nog het frezen. De lier van de D11 is zo klein dat hij alleen maar een beetje op een lier hoeft te lijken. Het enige wat kan draaien is de as met de slinger en het jachtwiel. Om de binnenkant van het jachtwiel te verven kan de as axiaal ook verschuiven.
    Een vergrootglas heb ik gelukkig nog niet nodig, alles gaat me nog goed af met een leesbril. Gr, Jan.
     
    P Voogt en Stoompomp vinden dit leuk.
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt voor de uitleg Jan. Succes met het vervolg! Gr. Klaas.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  14. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Giessenburg
    Vanmiddag de DORDRECHT 11 te water gelaten en een stukje gevaren. Het goede nieuws is dat het model drijft en er geen water binnen komt. Het slechte nieuws is dat ze precies zoals een echt leeg binnenvaartschip wegwaait als een krant en ik dus een paar ledematen te kort had om een video te maken.

    20230522 01 Dordrecht 11 te water.jpg

    Groet, Jan.
     
    MicropropSport, P Voogt, Jan Blonk en 8 anderen vinden dit leuk.
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Proficiat Jan! En hoe gedraagt de aandrijflijn zich? Genoeg power op het kleine schroefje? Zou er gewoon wat ballast in doen opdat ze wat steviger in het water ligt. Mijn tankertje (avatar) en coastertje heb ik ook flink wat ballast gegeven. Anders zijn het ondanks de kimkielen aan het coastertje ook van die waaibakken. Maar ja, een krabbend ankertje is op deze schaal geen optie. Succes met de afbouw. Had eigenlijk verwacht dat de D-11 al in de vakantiemodus stond. Gr. Klaas.
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  16. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Giessenburg
    De aandrijflijn gaat redelijk ook achteruit. Door de wind die onder het bruggetje doorkwam moest ik wel behoorlijk roer geven om de koers vast te houden. De bouw stond inderdaad al in de vakantie modus maar ik was toch benieuwd hoe het te water zou gaan. Ik ben tevreden met hoe de eerste keer verliep.

    Groet, Jan.
     
    P Voogt, Gerrit-Jan en Bert V vinden dit leuk.
  17. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Giessenburg
    Gisteren een hulpstuk gemaakt om het model in het water te zetten en er weer uit te halen.

    20230523 02 Hulpstuk voor tewater laten.jpg

    Vandaag opnieuw een proefvaart gedaan maar nu met 1200 gram ballast.

    20230524 03.JPG



    Groet, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2023
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vaart mooi, ondanks de kleine schroef denk ik toch dat zij boven de schaalsnelheid vaart.
    Complimenten. Henk.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Proficiat hoor Jan. Vaart mooi en draait goed. En ja, je zit gauw boven de schaalsnelheid, maar dat komt door de lengte van het schip. De theoretische rompsnelheid is met 1 meter lengte 4,5 km/uur.
    De schaalsnelheid zal rond de 2,5 km/uur liggen. Om de rompsnelheid te bereiken heb je relatief weinig kracht nodig. De schaalsnelheid van mijn tankertje is rond de 2 km/uur, maar die loopt met 90 cm lengte voluit ook aan de 4 km/uur. Zet ik de zender op Dual rate dan vaart ze met 70% uitsturing op de motor en lijkt het echter. Hoofdzaak is dat het model doet wat jij voor ogen had/hebt en je er met plezier mee kan varen. Komende winter afbouwen zeker? Zal best wel lukken op die kritische werf van je. En heb je als timmerman even geen zin, dan trek je de schildersoverall aan. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    P Voogt, Herby63 en Jan Walpot vinden dit leuk.
  20. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Giessenburg
    Zoals bij de meeste modelschepen is de maximum snelheid van mijn model ook te groot.
    Afstand bestuurd varen is voor mij nieuw dus ik moet nog uitvinden hoe ik dat kan oplossen.
    Ik ben wel tevreden over de werking van de schroef en de draaicirkel is ook redelijk.
    De echte schepen uit deze serie liepen bij rondgaan ook altijd vooruit.

    Groet, Jan.
     

Deel Deze Pagina