Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Volgens mij een paar letters, anderen noemen het bow thruster dat vinden ze nog mooier.
Bowthrusters, Boegschoeven, Kopschoeven...
Tja, hoe je het noemt maakt in die zin niet echt uit, ze doen allemaal hetzelfde, de voorkant van het vaartuig beter controleerbaar maken.
Ikzelf heb een kopschoefunit die in het vlak zit omdat mijn type schip (net als vele andere binnenvaartschepen) leeg een heel kleine diepgang heeft.
Een tunnel van links naar rechts in de zijden zou bij leeg schip (geheel of deels) boven water komen.
Dit systeem is áltijd onder water daar hij in het vlak van het schip zit.
Groot voordeel van in het vlak bouwen is dat ik met dat rooster de stuwkracht overal heen kan sturen: 360 graden in het rond.
Het systeem heb ik eerder in dit bouwverslag al eens uitgelegd.
In het kort zuigt de schroef water in de unit, en de unit loopt iets taps toe,
zo krijgt het stuwwater meer druk (lees: kracht) en het rooster voor het uitgangsgat werkt als een soort liggend roer:
De stand van dat rooster bepaalt waar de stuwstraal, dus de kracht (en in tegengestelde richting het schip) heen gaat.