Binnenvaartschip: Spits, schaal 1:20 (scratch build)

Wat is het verschil tussen boegschroef en kopschroef, wat betreft prestatie (werking)

Reageert de kopschroef beter dan de boegschroef?

bvd Theo.:confused:

Bowthrusters, Boegschoeven, Kopschoeven...
Tja, hoe je het noemt maakt in die zin niet echt uit, ze doen allemaal hetzelfde, de voorkant van het vaartuig beter controleerbaar maken.
Ikzelf heb een kopschoefunit die in het vlak zit omdat mijn type schip (net als vele andere binnenvaartschepen) leeg een heel kleine diepgang heeft.
Een tunnel van links naar rechts in de zijden zou bij leeg schip (geheel of deels) boven water komen.
Dit systeem is áltijd onder water daar hij in het vlak van het schip zit.
Groot voordeel van in het vlak bouwen is dat ik met dat rooster de stuwkracht overal heen kan sturen: 360 graden in het rond.
Het systeem heb ik eerder in dit bouwverslag al eens uitgelegd.
In het kort zuigt de schroef water in de unit, en de unit loopt iets taps toe,
zo krijgt het stuwwater meer druk (lees: kracht) en het rooster voor het uitgangsgat werkt als een soort liggend roer:
De stand van dat rooster bepaalt waar de stuwstraal, dus de kracht (en in tegengestelde richting het schip) heen gaat.

Bowthrusters, Boegschoeven, Kopschoeven...
Tja, hoe je het noemt maakt in die zin niet echt uit, ze doen allemaal hetzelfde, de voorkant van het vaartuig beter controleerbaar maken.
Ikzelf heb een kopschoefunit die in het vlak zit omdat mijn type schip (net als vele andere binnenvaartschepen) leeg een heel kleine diepgang heeft.
Een tunnel van links naar rechts in de zijden zou bij leeg schip (geheel of deels) boven water komen.
Dit systeem is áltijd onder water daar hij in het vlak van het schip zit.
Groot voordeel van in het vlak bouwen is dat ik met dat rooster de stuwkracht overal heen kan sturen: 360 graden in het rond.
Het systeem heb ik eerder in dit bouwverslag al eens uitgelegd.
In het kort zuigt de schroef water in de unit, en de unit loopt iets taps toe,
zo krijgt het stuwwater meer druk (lees: kracht) en het rooster voor het uitgangsgat werkt als een soort liggend roer:
De stand van dat rooster bepaalt waar de stuwstraal, dus de kracht (en in tegengestelde richting het schip) heen gaat.

Klaas, nu snap ik het,bedankt voor je uitleg.
Threo.;)

Tijd voor weer wat actie op en rondom mijn spits.
Al sinds ik mijn huidige roeibootje heb gemaakt vind ik het een stom ding.
Maar ik vond andere zaken voorgaan, luiken, kopschroef, stuurwerk...
In elk geval, veel is belangrijker geweest dan een nieuwe vlet.

Maar vanmiddag dacht ik: Laat ik eens een nieuwe vlet maken.
Dus een ouwe tekening uit de archieven getrokken en gaan.

Voor de oplettende lezer, ik bouw dit ding van karton, en als ie helemaal af is krijgt het vletje een bad in de vloerlak.
Daarna geef ik 'm z'n kleuren:
Zwart van buiten, het boeisel wit, de binnenkant grijs en de dekken worden zwart.

Ik heb eerst een uitslag gemaakt:
73.jpg

Vervolgens heb ik even gekeken of alles een beetje paste en heb ik het vlak kromgezet:
De basis van het geheel is er dan al.
74.jpg

Na dat gedaan te hebben heb ik de zijden en het boeisel gezet en de luchtkasten ingebouwd.
Een koperdraadje er omheen doet het net echt lijken en het vletje is qua bouw een feit.
75.jpg

Tot zo ver voor nu.

Laatst bewerkt:
Al na de eerste dikke laag lakverf lijkt het heel wat.
Er moet nog wel flink verf tegenaan om hem echt dicht te krijgen.
Het vlondertje (ligt op de achtergrond) staat in de blanke lak,
ook hier moeten nog de nodige lagen op om het echt glad en mooi te krijgen.

76.jpg

Al zeg ik het zelf: Een geslaagd bij projectje, tot nu toe.

Bedankt voor de leuke reacties!

Ik heb, terwijl mijn roeibootje lag te drogen, het vlaggen probleem aangepakt.
Er zijn van die vlaggen die je zo in je mast moet kunnen hangen.
Hier onder een serie vlaggen die ik de komende dagen af ga maken:

Op de foto, van links naar rechts:
1. Eensgezindheid (verzekeringsmaatschappij, later samen met Friesche Mij als EFM verder gegaan)
2. EFM (Scheepsverzekeringen)
3. CBOB (Christelijke Bond voor Ondernemers in de Binnenvaart)
4. FiWaDo (Fina Water Dochters: Bunkerstations)
5. BVB (Bureau Voorlichting Binnenvaart)
6. Provincievlag Friesland/Fryslân
7. Provincievlag Gelderland
8. De Nationale Driekleur
9. De friese en nederlandse vlag in een kleinere maat.
77.jpg

En de vlaggen met de beste reclame heb ik meteen even helemaal afgemaakt:
"Klaas Kamstra" en "Modelbouwforum".
78.jpg

De vlaggen zijn redelijk stijf zodat de "wind" er goed in blijft staan.
Het is gewoon simpel papier met spuitlijm bespoten en dubbelgevouwen.
De buitenkant bespuit ik óf met lijm, óf met blanke spuitlak.
Nog even kijken wat het uiteindelijk wordt.

Tot zover de vlaggen er even tussen door.

Laatst bewerkt:
Klaas,

BVB heeft een nieuwe vlag, die heb ik gemaakt, die ik bij jou zie is de "oude"

Verder vind ik het wel een heel mooi idee

Ik zal je een Pb'tje sturen

Tussendoortje

Het volgende wil ik jullie niet onthouden:

Ik was, net als velen voor sinterklaasavond, belast was met de taak een suprise te maken.
Mijn schoonvader (de spitsenschipper) was de gelukkige:
Zijn lootje had ik getrokken en voor hem heb ik een klein spitsje gemaakt waarin zijn cadeaus zaten.

Hier is het projectje te zien naast mijn eigen spits.
79.jpg

En hier vlak voor pakjes avond.
80.jpg

De schaal is 1:50.
Lengte: 76 cm
Breedte: 10 cm
Holte: 5 cm

Tot zo ver dit tussendoor projectje, terug naar mijn eigen spits.

(En dit is mijn honderdste bericht alweer! :pc:)

Laatst bewerkt:
De bolders voorop zijn dicht en staan vast,
alles is nu zwart, maar het dek wordt later grijs en de bolderkoppen wit (anders zie je ze niet in het donker)
De ankerlier, bolderkasten en de bolders zelf blijven zwart.

81.jpg

Het voorschip is op de ankerlier en wat verfwerk na nu helemaal klaar.
Binnen ligt nog werk zat, want de kopschroef krijgt besturing en een motor.
Daar over later meer.

Tot zo ver.

Je zit zo eens naar je schuit te kijken, en dan mis je opeens iets:
Een machinekamerdeur! Want hoe komt men nu bij de kopschroef?
(het moet tenslotte wel enigszins kloppen met de werkelijkheid)
Wel, ik had nog ruimte achter mijn voorroef, vlak voor het ruimschot, dus daar moest het dan komen.
Enige probleem van deze locatie is dat het voorste vak friese kap ook op dit dek gestapeld moet worden en je dan niet meer bij de kopschoef zou kunnen komen.
Ik heb toch voor deze plaats gekozen omdat mijn voorroefdek afneembaar blijft, net als eerst.
Op deze manier kan ik met mijn dikke vingers vrij gemakkelijk aan de kopschroef werken.
(Als het voorroefdek eraf is heb ik een gat van 18 bij 13 cm.)

82.jpg

Overigens leek het mij ook wel wijs om de electronica die er in komt te staan een beetje frisse wind te kunnen geven.
Is dit volgens jullie nodig, of kan de motor en electronica net zo goed in een afgesloten ruimte staan zonder oververhit te geraken?
(de accu staat achterop, om het gewicht, ik breng de stroom naar voren en ga dan als normaal verder)

Ik vind het een mooie oplossing!!

En die luikjes zitten wel vaker op die plek.
Wat betreft het openzetten, voorop is luchten ook niet zo gek ;) Bij mij kan het niet, maar als je het lang afgesloten laat zitten merk je wel dat het lang dicht heeft gezeten.

Achterop draaien bij mij 2 motoren, en in de hete zomermaanden, merk je wel dat het sneller warm wordt in de machine kamer, daar zet ik dan wel een luikje open. (ruimschot) Bovendien heb ik achter op de woning een ventilatie rooster zitten.

Een tijd geleden was ik opzoek naar een auto, na vele omzwervingen en veel zoeken vond ik mijn Subaru Rex.
Dit weekend kwam ik bij de Action (of all places) dit witte gevaarte tegen: Een Audi Q5.
Weliswaar op schaal 1:24, maar toch misstaat deze naar mijn mening zeker niet op mijn schip.
Het is een RC auto, de ingewanden zijn waarschijnlijk van niet heel hoge kwaliteit,
maar zeker wel goed genoeg om er plezier van te hebben.
En dat voor 9 euro. Nu kan ik dus kiezen wat er op mijn roef staat.

83.jpg

Leuk, zo'n auto, maar dit verslag moet natuurlijk gaan over waar die auto op staat: Het schip zelf.
Ik heb gisteren de modelbouwwinkel in Zwolle met een bezoekje vereerd, de buit is hier onder te zien:
84.jpg

Van links naar rechts:
1. Een regelaar: Navy V30R van Graupner (voor de kopschroef
2. Een setje tandwielen 2:1 vertraging van Graupner (voor de overbrenging van de kopschroef)
3. Een multilader van Carson (mijn Graupner 6E lader is écht kwijt...)
4. Een "lang snoer ontstoring setje" van Jamara. (er komt een lang servo snoer naar voren te liggen)
5. Stekkertjes voor de laderij.
6. Een motor: Een Graupner 500 E. (voor de kopschroef)
7. Een 2.4 GHz 4 kanaals zender en 6 kanaals ontvanger van Jamara.

Laat ik maar een begin maken met de machine kamer voorop.
Daar moet ik een langere schroefas maken, anders past de motor er niet voor.
Vervolgens zal ik een motorsteun bouwen en de tandwieloverbrenging van de motor naar de schroef gaan plaatsen.
Als alles naar wens is zal ik de machinekamer wit schilderen, zodat ik beter kan zien wat ik doe.
Het is nu een beetje een donker hol.

Tot zover mijn diepte investeringen.

Na een middagje zagen, schuren, meten en passen staat er een motorsteun op mijn kopschroefunit en hangt er een stuurservo aan het dek.
De poten van de steun lijken niet krom, ze zijn krom.
Dat heb ik gedaan omdat ik dat wel mooi vond staan, alles strak en recht is ook maar saai.

85.jpg

Het stuurrooster stuwt in de middenstand recht naar voren.
Dit is omdat het schip een zeer belabberde achteruit heeft,
Dat achteruit draaien moet de kopschroef doen, en met deze opstelling staat ie altijd klaar om recht naar voren de blazen. Gewoon gas erop en daar is de achteruit. Op deze manier hoef ik me ook nooit druk te maken over hoe mijn rooster staat omdat hij altijd terug naar het midden gaat, net als de roeren achterop.
Mocht dit niet bevallen dan sloop ik het veertje uit mijn zenderknuppeltje,
dan blijft het rooster staan zoals ik hem loslaat.

Met deze opstelling slaat het rooster iets meer dan 45 graden uit naar beide zijden. Meer uitslag is niet nodig, denk ik.

Het lijkt een beetje vol, maar dat valt mee.
Op de regelaar na zit alles er in, de ontvanger ligt in de machinekamer achterop, de accu voor de kopschroef staat daar ook, omdat het als ballast moet dienen.

Enige wat nu moet gebeuren is twee draden naar voren trekken:
Een draad met 3 aders voor de servo en een draad met twee aders voor de regelaar.

Tot zover voor nu.

Back