Het achterschip zou ik verbouwen... Wel, hier een verslag van de ingreep:
De situatie zoals deze was.
Het gaat er, inclusief dek, allemaal af.
Gewoon log slopen, zo heel af en toe is dit wel leuk werk.
Zeker nu, want de nieuwe roef staat al klaar.
Tijdens het slopen is één van de redenen voor deze verbouwing goed te zien:
Daar waar de stuurhut heeft gestaan, zit een vast dek. (het witte en het kale vlakje)
Daar moest ik twee accus onder gaan wurmen, en dat geeft onvermijdelijk een keer schade.
Er af dus met dat vaste dek.
Ziet er natuurlijk niet uit, een schip zonder opbouw...
Hier ben ik bezig met het loszagen van het vaste dek.
Hier is het slopen helemaal klaar en kan het terug opbouwen beginnen.
Ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt de lijn van het achterschip te corrigeren.
Deze liep een beetje te recht, het leek net of het achterschip er iets "neer geknikt" achter hing.
Dit heb ik opgelost door het nieuwe dek vooraan op het gangboord de zetten.
(dan krijg je dat opstapje wat nagenoeg elke spits heeft)
Achteraan heb ik het dek op het oude boeiwerk gelegd.
Als het schip droogstaat lijkt de lijn iets te fors omhoog te lopen naar achteren toe.
Het klopt wél:
Dit is omdat het schip redelijk stevig geballast moet zijn als het leeg is en dus behoorlijk achterover ligt. (de roef ligt dan nog maar een beetje voorover)
Geladen moet die kont juist weer iets omhoog steken om niet bij elke golf water tegen de roef te hebben. (de roef ligt dan wel iets verder voorover)
Hier is het nieuwe dek te zien.
Het stuurwerk zat de roef in de weg, die is dus ietsje ingekort (15 mm) en de servo is iets dichter op zijn werk geplaatst, ik zie zo op het eerste gezicht geen invloed op het sturen (meteen even gekeken, natuurlijk)
Duidelijk te zien is hoe groot het gat is waardoor ik de accu's kan plaatsen.
Verder kan ik nu heel goed bij de motor en overige electronica.
Enige nadeel is dat het iets golf-in-de-boot-gevoeliger is, maar daar vind ik ergens op dit forum nog wel een oplossing voor.
Met die al gereedstaande roef er op lijkt het meteen weer heel wat.
De verbouwing is qua ruwbouw een feit, nu het hele zaakje afbouwen en echt mooi maken.
Conclusie van dit hoofdstuk: Dit was een productief dagje.
Tot zo ver... Voor nu.