Biogasinstallatie (en windmolen) bouwen

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Olap, 22 jan 2011.

  1. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Dat van die compressor vind ik wel een erg goed idee! Ik zal eens kijken of ik hier ergens zo'n ding kan krijgen. Zo'n compressortje zal toch ook wel tot een bar of twee kunnen pompen lijkt me? Die laat ik dan denk ik aandrijven door een accu, die wordt bijgeladen door een zonnepaneeltje (van de action?).

    Ik weet eigenlijk niet hoeveel gas zo'n grasmaaier gebruikt, ik denk nog wel een heel beetje. Het is wel de bedoeling om er een verbrandingsmotor mee aan te drijven, dus dat zal ik dan wel merken.
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2011
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Heb je al uitgevonden wanneer jouw soort gas vloeibaar wordt.
    Propaan heeft bij +20°C een druk van 7.5 bar, dit vraagt toch wel om een serieuze compressor.
    Gezien je productie zou ik zelf een plunjer pomp maken met kleine diameter.

    zie: vloeibaar gas

    Dacht zelfs dat butaan al rond het vriespunt niet meer verdampt.
    In vloeibare vorm kan je natuurlijk wel heel veel opslaan.
     
  3. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Society of Micro-Cogeneration R&D/Microcogen.info Forum - Index
    hier vind je wel wat info .maar verkijk je je er niet op ik denk dat je het gas nog moet gaan filteren ed.
    Laatst voor het halen van een onderblok van een kubota knd3 motor naar bijlen geweest.
    Daar stonden 2 1000kw generatoren op gas vd vergister te draaien ,leuk spul.

    Groeten Wiebe.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De reden dat ik aan directe aandrijving zat te denken, was omdat zo'n compressortje altijd wel iets lekt.... Een electromotor met vonkende koolborstels lijkt me niet zo'n heel goed idee....
    Als je de boel mechanisch weet te scheiden (dat de motor via een lange as het compressortje aandrijft, en het motortje bevind zich in een veilige zone, dan moet dat weer wél gaan.

    Die simpele compressortjes bereiken met wat doorwerken makkelijk tien bar.
    Dat apparaatje wat ik had (goeiekopie van de Action) drukte tegen gesloten pers 16 bar voordat hij het niet meer trok. Maar het gaat wel heel langzaam, een autoband van nul naar 2 bar pompen duurt al gauw 10 minuten.... Geen flauw idee hoeveel omwentelingen zo'n klein compressortje draait, maar als jouw vergister de hele dag staat te vergisten, en een windmolen weet dat compressortje met zeg, gemiddeld een slag per seconde in het rond te krijgen, ook de hele dag lang.... Het lijkt me dat je aan het eind van de week toch een aardige hoeveelheid samengeperst biogas hebt. Toch? (bij een effectief slagvolume van 5 cc en een persdrul van 10 bar praat je over hoeveelheden van 3 kuub per week, gecomprimeerd tot 300 L).

    Maar met dergelijke drukken heb je nog geen biogas vloeibaar hoor....
    De opmerking over propaan, da's leuk, maar biogas is hoofdzakelijk methaan, en dat heeft heel andere drukken en temperaturen. Uit mijn hoofd weet ik dat Methaan atmosferisch pas bij -180 graden vloeibaar is, bij welke druk het vloebaair is bij kamertemperatuur weet ik niet, maar het is heel wat meer dan 10 bar.
    In de reeks methaan, ethaan, propaan, butaan zijn de drukken steeds lager, en propaan is de eerste in de reeks die bij enigszins practisch hanteerbare drukken vloeibaar word.

    Ik zat gewoon meer te denken aan het beperken van het volume, zodat je in plaats van een grote plastic zak, een kleine(re) druktank op je maaier kunt monteren.

    Wat je ook doet, blijf voorzichtig!

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2011
  5. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ik zal alle ideeën eens goed overdenken en dat met die compressor eens gaan uitwerken. Ik geloof alleen niet dat ze die compressortjes nog hebben bij de action, maar ik zal eens kijken.
     
  6. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    bij ons wordt het gas ook via een blower in de motoren gestoken, om het condensaat eruit te halen moet je het gas afkoelen (kan met warmtewisselaar)
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als ze ze niet bij de Action hebben, dan vind je ze geheid wel bij de Halfords of de Automat zaken.... Zijn ze mischien een tientje duurder, maar het blijven goedkope dingetjes, leuk om mee te expirimenteren.

    Waar ze voor bedoeld zijn (autobanden oppompen) heb je er niet veel aan, maar op mijn vorige vliegclub waren er een paar die zo'n ding in hun startkist hadden gemonteerd om de luchttank voor het landingsgestel op te pompen.

    Groet, Bert
     
  8. wingman

    wingman

    Lid geworden:
    21 jul 2005
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    Schaijk, N-Brabant
    bij de kijkshop ook te koop voor maar € 9.74
    gemaakt voor 12V autostekker, maar gemakkelijk te voorzien van klemmetjes ;)
    zit ook een manometer op
     
  9. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ah, mooizo, dan zal ik daar eens gaan kijken. Eerst moet ik even een goedkope grote kogelkraan zien te krijgen om de troep eruit te laten lopen. Deze komt aan de zijkant te zitten. Ik heb er al één gevonden op marktplaats, maar die moet hier nog even heen komen.
     
  10. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    Als je die troep dan nog droog perst kan je er compost van maken..
     
  11. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Kan dat spul zo niet op het land dan?
     
  12. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    Natuurlijk, toch in zo'n kleine volumes.
    Ik zou het dan wel vermengen met vers groenafval.
     
  13. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ik heb vandaag even een aftapkraan voor de rommel aan de zijkant van het vat gemaakt. Verder heb ik nagedacht over hoe ik het apparaat op temperatuur ga krijgen op de dagen dat het geen 30 graden is.

    Ik wil het vat sowieso zwart verfen voor optimale lichtabsorbtie. Veder heb ik gedacht aan:
    - Water door een zwarte radiator rondpompen.
    - Stroom opwekken met een zonnepaneel.
    - Stroom opwekken met een windmolen.

    Omdat ik al langer het plan in mijn hoofd heb gehad om een windmolen te bouwen, denk ik dat ik dat maar ga doen. Met een paar wieken van pvc-buizen en een auto-dynamo van de sloop moet dit wel te doen zijn lijkt me. Wie heeft er een goed idee m.b.t. het component dat de warmteafgifte in het vat moet gaan doen? Ik heb gedacht aan een vermogensweerstand midden in het vat. Wie heeft een beter idee?
     
  14. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    misschien is zo'n elektrisch warmte element/spiraal wat? of de ton in een elektrisch deken....
     
  15. wingman

    wingman

    Lid geworden:
    21 jul 2005
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    Schaijk, N-Brabant
    of bijv. een messing buis(je) in een spiraal buigen, dan aan de buitenkant met een houtvuur(tje) warm stoken.
    vergeet niet: als er eenmaal warmte in die hele ton zit (+-70 liter) zit (60 graden max zoals al werd aangegeven) duurt het een hele tijd voordat het is afgekoelt tot 40 graden (het minimale voor optimale werking zoals werd aangegeven)
    als je thuis bent (bijv 's avonds) kun je 'm opstoken en dan de volgende dag weer. het zal ook werken onder de 40 graden, maar waarschijnlijk beduidend slechter.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Moet je zo'n vat eigenlijk wel verwarmen? Is het niet zo, dat de bacteriële activiteit op zich al voldoende warmte oplevert?

    Op Discovery Channel zijn er in het verleden ook zat van die "groene" programma's geweest, kan me eigenlijk niet herinneren dat ze die vaten verwarmden.....

    Staat me ook wat van bij, dat ik wat gelezen heb over een boer met een heel grote biogas-installatie, die spiralen in de biomassa in zijn vergassingsinstallatie had liggen, waar hij water door pompte, en met dat water kon hij zijn huis verwarmen.....

    Ben niet helemaal zeker....

    Groet, Bert
     
  17. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Tja, dan zou ik het ook eerst eens zo kunnen proberen. Het ding is nu helemaal af, dus dan kan ik hem volgende week wel eens vol gaan scheppen. Ik denk alleen niet dat het werkt bij deze temperaturen.

    Ik kan er eventueel ook zo'n aquariumding inhangen om het te testen.
     
  18. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Een van die shows heette "Planet Mechanics", daar hebben ze ooit een biogasinstallatie gebouwd (was wel iets groter)
    Ik kon helaas geen Engels filmpje vinden, maar dit geeft een idee:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop

    Die bedoel ik ja! wat ik me er van herinner, hadden zij geen verwarming in de tank....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. wingman

    wingman

    Lid geworden:
    21 jul 2005
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    Schaijk, N-Brabant
    zij hadden ook een verwarmer. ze hadden een verwarming (radiator?) zwart geverfd en die lag dan in de zon. daar werd het water verwarmd en later getransporteerd naar de 'tank'
    zij hadden ook een grote roer-installatie in de tank gebouwd.
     

Deel Deze Pagina