Biogasinstallatie (en windmolen) bouwen

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Olap, 22 jan 2011.

  1. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
  2. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ik ben vanmiddag bezig geweest met het verven van de ton. Ik heb hem eerst goed schoongemaakt, toen een half uurtje boven de werkplaatskachel gehangen en daarna ben ik begonnen met het spuiten van grondverf. Toen dat droog was, ben ik begonnen met het spuiten van de matzwarte verf, maar daar had ik te weinig van. Mijn broertje gaat morgen even nieuwe halen bij de action, dus dat komt mooi uit. Ik zal snel eens weer een fotootje posten.
     
  3. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Verven

    Ik heb vandaag de zwarte verf erop gespoten. Dit was de eerste laag, ik zal over een uurtje de tweede laag erop doen.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Gisteren heb ik het vat gevuld met stront. Daar heb ik vanmorgen warm water bij gedaan en alles in gereedheid gebracht. Ik hoop dat er nu biogas wordt geproduceerd.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder heb ik nagedacht over de windmolen om energie op te wekken om het vat te verwarmen.

    Ik wil de bladen zoals hier beschreven gaan maken:
    YourGreenDream - Homemade solar, wind and green power diy projects to generate energy. How to make PVC windmill blades.

    Ik heb magneten besteld om op de rotor te plakken:
    DealExtreme: $4.26 Super Strong Rare-Earth RE Magnets (20mm x 2mm / 10-Pack)

    Ik heb nog geen goedkoop en dik spoelwikkeldraad gevonden, maar dat gaat wel goed komen.
     
  5. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    stront is al eens gedigesteerd hé, heel veel biogas ga je daar niet uithalen.
     
  6. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ik stop er ook andere dingen bij in, maar om het vat vol te krijgen leek het me goed om eerst stront te gebruiken. Welk product/combinatie van producten lijkt jou het beste om erin te doen? Gewoon plantresten/gft-afval? Levende of dode plantresten?
     
  7. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    meel (niet meer voor consumptie omdat er wormen inzitten)
    mais
    planten
    ...
    Alle dingen met een hoog koolstofgehalte (die niet meer geschikt zijn voor de voedselketen)
    denk aan de recirculatie (je wil je bacteriën behouden ipv ze af te tappen)

    veel succes!!
     
  8. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Dat heb ik er ook al ingedaan. Ik denk dat levende planten het best werken omdat daar nog energie in zit. Ik zal vanmiddag nog eens wat spul erin stoppen.
     
  9. Koenie

    Koenie

    Lid geworden:
    1 aug 2009
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Hoogmade (vlakbij Leiden )
    Morgen is het bloemperkje van z'n moeder plots verdwenen:D
     
  10. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    En Olap? Hoe gaat't met je project? :)
     
  11. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Hoi Olap.


    Vis schijnt het erg goed te doen, is laatst nog op tv geweest.
    Als je het vat in een kuil zet met daar rond bv een halve meter nat gemaaid gras
    Het gras afdekken, dit gaat broeien en verwarmd het vat.
    Door de grond er rond blijft het lang op temperatuur.
    Ha, en zo is de cirkel rond.
    Gras maaien, gras rond de ton, gas in het grasmachine, gras rond..... afgewerkte vis over het gras enz. enz...:D;)

    Mvg Pascal.
     
  12. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Tja, er komt nog geen gas uit, maar ik denk dat dat vooral door de temperatuur van het vat komt. Het vat voelt erg koud aan vanaf de buitenkant. Ik denk dat ik hem maar ga isoleren, door hem in een 200 liter-vat te zetten en vol te spuiten met pur. Ik weet ook eigenlijk niet of een 100 watt verwarmingselement zo'n vat wel warm kan houden bij een buitentemperatuur van een graad of vijf.

    Edit:
    Ik zag na het posten bovenstaande reactie pas. Dat is ook wel een goed idee. Ik zal er eens over nadenken. Het is nu echter niet echt weer om gras te maaien. Misschien moet ik het project gewoon laten rusten tot in het voorjaar (i.v.m. buitentemperatuur) en het dan weer proberen. Dan kan ik nu bezig gaan met de windmolen (ben ik sowieso wel). Weet iemand goedkoop materiaal voor de spoelen? Is installatiedraad misschien geschikt of worden de spoelen dan te groot i.v.m. de isolatie? De spoelen moeten ongeveer 60 wikkelingen hebben.
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2011
  13. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Je gaat toch niet zelf een dynamo wikkelen hoop ik? Neem een oude elektromotor of stappenmotor uit een afvalapparaat en knoop die direct aan je verwarmingselement.

    Verder, ga zo door en houd ons op de hoogte, mooi project.

    Gr.

    Erik
     
  14. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Als ik een bestaande motor gebruik, zit ik een beetje met het probleem dat zo'n ding een hoog toerental moet hebben om een redelijke spanning te genereren. Als ik zelf spoelen wikkel, kan ik die spanning zelf veranderen. Ik kan natuurlijk een generator met een dikke versnelling gebruiken, maar het lijkt me ook wel leuk (en leerzaam) om zelf een soort dynamo te maken.
     
  15. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    ah heel cool,
    zelf ben ik ook een beetje aan dit soort dingen aan het denken en wil eens een mal bouwen voor een windturbine met heel veel hele smalle bladen, dan heb ik maar 1 kleine mal nodig om ze in te lamineren. zoiets als dit; vIzpbr520N8[/media] - MISSOURI WINDS NEWEST Wind turbines. 5,7,9,11 blades

    een optie voor jou (en voor warmte op de grond) is een dunne as naar beneden, met een haakse overbrenging met grote ratio bij de windmolen, met beneden een soort generator, maar dan met een kortsluit wikkeling of gewoon een dunne geleidende plaat, als wervelstroomrem voor de warmte, in of bij de bestemming en evt. met "waterkoeling" voor warmtetransport. zeg maar 2 wervelremplaten met water ertussen
    en slangaansluitingen (had ik me bedacht).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Olap,

    Met een magneetje en een spoeltje kom je er niet als je een beetje rendement wil. Het weekijzerpakket kun je bijna niet zelf maken.

    Makkelijkste manier is 1 of meerdere stappenmotoren te gebruiken, deze leveren al spanning vanaf een laag toerental. Toerental van de generator is te varieren d.m.v. 2 pulleys en een snaartje. Motortjes zitten o.a. in printers.

    Gr.

    Erik
     
  17. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Erik,
    Ik wil toch wel een windmolen bouwen van een redelijk formaat (+/- 1.5-2 meter doorsnee). Zo'n windmolen kan een aardig vermogen opbrengen. Daarbij denk ik aan zo'n 100 watt. Een printermotortje werkt meestal op een volt of 20. Dan moet het motortje zo'n 5 ampère moeten kunnen verwerken. Zou dit gaan lukken denk je of moet ik voor een ander stappenmotortje moeten gaan? Als dit wel gaat lukken, zal ik morgen eens bij het Goed langs gaan. Dit is namelijk wel de makkelijkste oplossing.
     
  18. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ik krijg morgen een gelijkstroommotortje van iemand. Ik zal eens gaan kijken hoeveel volt die kan geven en wat voor toerental daarvoor nodig is. Ik heb berekend dat ik 18 volt nodig heb om de gewenste verwarmingselementen optimaal te gebruiken. Heeft een simpel gelijkstroommotortje hetzelfde rendement als een stappenmotor of kan ik beter naar een stappenmotor op zoek gaan?

    Edit: Ik zat net te denken. Is een 300 kv borstelloze buitenloper misschien een idee? Die kan ik ook wel gelijkrichten. Heeft deze dan ook een hoger rendement dan een borstelmotor zoals dat andersom wel het geval is?
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2011
  19. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Een printer motortje gaat waarschijnlijk geen 100W leveren. stappenmotoren koppel in Nm en Oz-in voor CNC de bovenste van 0,5 Nm is goed voor ongeveer 250W. Let niet op de spanning per spoel. Normaal worden de spoelen aangestuurd met 50V en de maximale stroom die aangegeven staat per spoel. 4 spoelen, 50V, 1,25A.

    Als het eenmaal draait kun je gaan experimenteren met de spoelen parallel of in serie. Motortje kun je rechtstreeks koppelen aan het verwarmingselement zonder verdere electronica zolang je maar niet de maximale spanning van het verwarmingselement te boven gaat.

    Gr.

    Erik
     
  20. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ja, een stappenmotor nieuw kopen is ook altijd nog een optie, maar ik wil eerst eigenlijk even weten wat jullie vinden van de optie om een motortje als deze te gebruiken.
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY 50-65C 320kv Outrunner (Eq: 4130/16)
    Deze is zwaar overpowered, maar ik kon zo snel geen andere vinden met zo'n lage KV.

    Voor het berekenen van de KV en de versnelling van de windmolen moet ik natuurlijk weten wat het toerental van een windmolen zal zijn. Kan iemand een indicatie geven van het toerental van een windmolen met vier wieken en een diameter van ongeveer twee meter? Ik dacht zelf aan een toerental van zo'n 300 tpm.

    Ik heb 14 volt wisselspanning nodig voor 18 volt gelijkspanning.

    Als ik dan een motortje van 800kv gebruik (die goedkoper is), heb ik 14*800=11200 tpm nodig om op 18 volt te komen. 11200/300=37,33. Ik heb dus een versnelling van 1:37 nodig om dit toerental te bereiken.
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2011

Deel Deze Pagina