Black Pearl in RC uitvoering

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Marc w, 24 jul 2017.

  1. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Je hebt hier gewoon een bijpassend poppetje door de midden gehakt Marc?
     
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Kort maar krachtig JA
    Hans, de grootte van de figuren komt ongeveer overeen met 1/72 schaal . ik heb dus om deze 2 Neptunus goden te maken, een doos van 50 figuurtjes waarvan er een 10 tal in aanmerking komen om te verbouwen tot koning van de zee. De eerste heb ik inmiddels van benen en wapens ontdaan en mag als proeftorso op de test print fungeren. Het lijkt wel aardig maar helaas ben ik daar niet tevreden mee. Het gaat me dus nog wel wat 3d teken werk en zeer waarschijnlijk zoals bij het boegbeeld, nog wat afwerking met kneedpasta kosten. ik denk hierbij dan aan de golven en het geheel wat egaliseren.
    Lijkt me een prima en leuk ding om verder aan te werken op de camping tijdens de zomer maanden. Je gaat dus nog wat geduld moeten hebben voor het eind resultaad hier te zien zal zijn.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  3. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    de scharnieren zien er prachtig uit marc
    de doorluchtigewulf met neptunus komt zeker goed
     
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Door het corona virus net zoals velen wat meer thuis , tijd om meer zin te krijgen in bouwen.
    Laat ik eens wat gaan doen met de draaibank die ik vorig jaar heb kunnen overnemen zodat ik wat ervaring op doe.
    Afwisselend aan de draaibank, de teken pc en de 3d printer heb ik de 3 masten voor de Black Pearl kunnen produceren.
    Alles staat nog losjes in elkaar , van de voorste mast de detail foto's van de platformen en ezelshoofden.
    Volgende week eens een poging voor de ra's ondernemen. En daarna terug verder met de geschut-luiken want ik heb stilaan al een hele bak vol dingen die wachten om gemonteerd te worden.

    tot later, vgr Marc
     
    Jaques, Arno Verstegen, TIMBERWOLF en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    ziet er netjes uit marc
     
  6. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Inderdaad netjes.

    Heb jij veel ervaring met je 3D printer? Hoe bevalt dat? en dan vooral in relatie met de modelbouw
     
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Hans, ik denk dat ik er nu een jaartje mee bezig ben, waarvan ik de eerste 3/4 als leerschool zie, heb ook letterlijk naar school geweest om een 3D tekenprogramma onder de knie te krijgen.
    De dek attributen beginnen me aardig te lukken. Helaas heb ik onlangs ontdekt dat je ook figuren ( boegbeelden en bemanning) zou kunnen gaan printen. Ik probeer me hier nu weer wat in te oriënteren en heb moeten vaststellen dat ik zeer waarschijnlijk opnieuw naar school ga moeten om een ander tekenprogramma onder de duim te krijgen.
    Momenteel heb ik enkel de mogelijkheid om figuren die ik fysiek in handen heb te verkleinen of vergroten en kleine wijzigingen aan te brengen. Voor houten scheeps-modellen is dit meestal voldoende omdat je de ornamenten wel ergens kan vinden alleen in de verkeerde schaal.
    Je kan bij mijn Black Pearl best zien wat er allemaal mogelijk is, al kan je veel dingen ook uit hout maken en duurt dat zelfs niet veel langer dan ontwerpen, tekenen en printen. Voor mij is het watervast zijn en mijn gebrek aan ervaring in houtbewerking de grootste beweegreden om al deze onderdeeltjes te printen.

    Wat de relatie tot modelscheepsbouw betreft, hierin kan ik enkel mijn mening geven.
    Vooral in scratch bouw , RC moderne schepen of het ontwepen van hakkebord en aanverwante in de houten scheepsbouw geeft het zeker een meerwaarde.
    Zeker als je zelf de onderdelen gaat tekenen opent het nieuwe deuren. Best te vergelijken met de aanschaf van een draaibankje, Dremel of ander elektrische hulp gereedschap.
    Voor mensen die enkel bouwdozen bouwen, waarvoor ik evenzeer respect heb, zou ik echter zelfs niet overwegen om deze investering te doen daar het beschikbare assortiment voor deze schepen zeer uitgebreid is en zeker goedkoper dan zelf printen als je alles telt.
    ik hoop dat je, maar ook andere die er aan denken er wat aan hebt, Marc
     
    Hoosterw, Jaques, janzwart en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dank je voor je duidelijk verhaal. Geen eenvoudige beslissing dus voor mij. Ik was al bang dat je zelf 3D moet kunnen ontwerpen. Ik ben wat bezig geweest met Sketchup maar dat vlot bij mij niet. Ik heb daar te weinig geduld voor denk ik.
     
  9. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    wat wil je hebben hans mischien kan ik wel helpen
     
  10. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Jan, alle ornamenten voor de 7P? ;)

    Nee , even zonder gekheid, aardig dat je eventueel wilt helpen. Maar is op dit moment niet nodig. Ik ga kijken wat ik van het 7P model van *hans* kan gebruiken. 33% te klein in principe maar dat zie je niet overal.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Hoosterw vindt dit leuk.
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    voorlopig maar 1 foto van de vooruitgang.
    Was er wel eentje waardoor meerdere uurtjes weg tikten op de klok.
    Vanaf nu geen reden meer om het systeem voor de geschutluiken uit de romp te slopen en aan te passen.
    tot later, Marc
     
    freekt, amazone en Jaques vinden dit leuk.
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Natuurlijk nog een reden gevonden om het inwendige van de romp er nog niet te hoeven uit slopen.
    Het mastscharnier dat er straks moet voor zorgen dat het geheel transportabel blijft zonder telkens schade te moeten herstellen.
    De eerdere 3D geprinte versie was wel ok maar viel toch wat te hard op naar mijn zin. Maar het idee en de werking waren wel naar mijn wens.
    Opnieuw naar de knutseltafel en met behulp van een freesmachine in de mast een langs sleuf gefreesd en daarna op 30° doorgezaagd.
    een latje ingelijmd en geborgd met enkele extra pennen. daarna een scharnier gevormd door in het bovenste deel maar 1 pen te boren.
    Om extra stevigheid in het geheel te brengen het zo geposisioneerd dat het ezelshoofd extra steun bied.
    het geheel afwerken met de ring uit de geprinte versie welke we straks omwinden met een koordje en dan ziet het er net echt uit.
    En klaar was Marc na een uurtje. en dan nog 2 te gaan :)
    wat een uitleg zullen sommige vinden, dus snel maar wat foto's
    en toen........ was daar het moment van de waarheid, met een diepe zucht en schroevendraaier in de hand zijn we gaan slopen.
    Romp bijna terug leeg en op de werkbank een hoopje dat dient omgebouwd te worden naar een systeem dat 100% werkt en niet voor 75%
    tot later, Marc
     
    reinaart, Hoosterw, ISOLA2 en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een mooie oplossing Marc, maar hoe gaat dat straks als je touwwerk erop zit, raakt dat niet in een vreselijke knoop??
     
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ik hoop minder dan dat ik alles moet losmaken indien ik de masten zou verwijderen voor transport.
    Maar tijdens het testen viel het nogal mee, het want moet zeker niet los om te kunnen kantelen net zoals veel andere touwen.
    Voor de stagen vanaf de boegspriet moet ik een oplossing vinden. Ik denk hiervoor aan een schuifgeleider als aan een tent koord en dan gecamoufleerd als blok.
     
    Pingu57 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  16. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Of gewoon een haakje en een lusje
     
    Marc w vindt dit leuk.
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ja, je komt waarschijnlijk nog wel wat haken en ogen tegen als je met je touwwerk begint.:D:D
     
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Daar wil ik af en toe wel even aan denken maar nog niet echt bij stilstaan :)
    Eerst de romp maar eens terug gevuld krijgen zodat het dek dat al maanden klaarlicht er eindelijk op kan :)
     
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Marc, dat is ook de beste manier denk ik.
    Problemen oplossen als ze zich aandienen, en niet eerder over prakkiseren.
    Veel succes:rofl::rofl:
     
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    we zijn alweer meerdere knutsel (halve) dagen gepasseerd en we zijn vermoedelijk halfweg de noodzakelijke aanpassingen.
    Laat ik beginnen met vertellen dat het ongeveer loopt zoals verwacht, net zoals de eerste x het geheel meerdere malen in en uit de romp bouwen om aanpassingen te kunnen doen en om de volgende stap af te tekenen.
    Ik ben begonnen met vooraan 2 servo's te plaatsen ipv 1 en heb zowel de vaar regelaar als de ontvanger op een andere plaats gemonteerd.

    Bij de vorige plaatsing had ik ook nog geen schakelaar voorzien waarmee de volledige elektronica kan afgeschakeld worden ingeval dit noodzakelijk zou zijn.
    Deze schakelaar heb ik nu in het rooster verstopt op het bak dek. Voorlopig valt het blinkend ding nog wel wat op maar eenmaal zwart geschilderd ga je moeten zoeken .

    Daarna natuurlijk de fundatie terug op zijn plaats en de 2 bedienings-stangen voorzien van een extra steun in het midden ( aan de sokkel van de winches) Bij de vorige uitvoering bleken deze namelijk bol te komen staan door de kracht die er op kwam.

    Uiteindelijk ook de geleiders waarop de kanonnen gemonteerd worden voorzien van een versteviging zodat deze niet meer door buigen en zo hopelijk de kabels die de luiken bedienen soepeler gaan lopen.

    Nog heel wat werk voor de boeg , maar zeker zo belangrijk " ik heb er terug zin in " het gaat dus zeker goed komen.
    Tot later, Marc
     
    janzwart, Jaques, pietsan en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina