en dan..... het echte werk , de eerste laag eiken planken 1,5 dik en 10 hoog.
Ik had uitgerekend dat elke plank 1mm diende verjongt te worden maar dacht dit ergens in het midden te doen met 2 planken te halveren.
Rekenkundig gezien komt dit op het zelfde neer maar in de praktijk zat ik al snel met mijn handen in het haar.
De eerste 3 gingen vlot zonder al teveel problemen ,droog buigen op de spanten zelf en meteen vast lijmen en daarna een nachtje fixeren.
Gelukkig was ik slim genoeg om eerst aan 1 zijde te experimenteren, aan de andere kant dus verjongen vanaf de eerste plank, helaas ook hier liep ik vast.
Er zat niets anders op dan enkel planken op niets te laten eindigen, uiteindelijk was het nog maar de eerste laag planken.
Volgende zet, misschien loopt het beter als we eerst de zandstrook vervaardigen en van daaruit opbouwen.
Maar al snel blijkt dat ook dit geen uitkomst bied.
De romp zal nu verder beplankt worden tot ze volledig gesloten is zonder rekening te houden met planken die op nul eindigen.
Voor de tweede laag aangebracht word hoop ik ergens toch nog een werkwijze te vinden om de planken van voor naar achter aan te brengen met max een halve plank te verjongen.
Tips zijn uiteraard welkom.
tot later, vgr Marc