Black Pearl in RC uitvoering

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Marc w, 24 jul 2017.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    YES, ze zitten er op.
    Tot aan het hoofd dek zitten alle huidplanken op zijn plaats en hebben ze al een grove schuurbeurt ondervonden.
    Natuurlijk heeft de kerst vakantie wel gezorgd voor een iets vlottere plaatsing als eerst geschat :)
    Eveneens had ik al snel door dat ik de planken per 2 kon koken en vastzetten om te drogen.
    het lijmen kon de volgende dag dan 1 voor 1 met een dik uur wachttijd er tussen.
    Buiten de zandstrook heb ik alle gangen mooi kunnen laten doorlopen van voor naar achter.
    Nu moet ik ook bekennen dat ik voor de makkelijkste oplossing heb gekozen en 3 planken op 0 heb laten uitlopen.
    Hoewel ....makkelijk , vond het toch een arbeidsintensieve klus om de laatste planken netjes er tussen te krijgen.

    halfweg, een zicht op de werkwijze.
    stuurboord en bakboord
    en nog even de kiel in het midden.
    Nu eerst even nadenken over de volgende stap rekenning houdende met het RC gebeuren
    vgr Marc
     
    Hoosterw, ISOLA2, Hans Groenenberg en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Heel netjes beplankt Marc! Maar die schroefjes in je kiel.....;) Ik weet het je ziet ze niet maar toch......
     
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Wees niet ongerust, die verdwijnen nog .
    Momenteel houden die de valse kiel vast aan de binnenzijde, die er nog uit moet.
    En daarna dienen die gaten om de valse zeil kiel vast te houden zodra we het water op gaan.
    vgr Marc
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooie strakke romp
     
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ok, even mijn buikje vol van het 3D tekenen , de eerste test prints zijn doorgestuurd naar een club lid , even wachten op het resultaat voor we opnieuw gaan tekenen.
    Met hulp van Amazone de nodige geschut stukken gevonden zodat we de hoogte van de bordessen definitief kunnen bepalen.
    De lijm aan de romp zal ondertussen wel volledig uitgehard zijn zodat we hier terug aan verder kunnen werken.
    Het eerste werk was de valse kiel eruit breken voor we de bordessen plaatsten want het word alleen maar smaller en dieper om overal aan te kunnen.
    Laat ik het vervolg met wat foto's vertellen dat is toch altijd wat duidelijker.
    en dan nog een 1 uur om de werkplaats terug stof en houtrestjes vrij te krijgen.
    tot later, Marc
     
    Hoosterw, TIMBERWOLF, hgb1967 en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit is een mooie romp geworden Marc.
    Nu komen er eerst voorzieningen voor het echte zeilen??
    Of komt er ook nog een motor met schroef in??
     
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooie strakke romp marc
     
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    dank alvast weer voor jullie reactie's,
    Ik vermoed eerst nog wel even met de romp bezig te zijn Peter.
    geschutpoorten , binnen reling , steunpunten voor de dekken ( al dan niet uitneembaar of gedeeltelijk uitneembaar) en misschien nog enkele andere dingen waar ik momenteel nog niet echt zicht op heb.
    Als deze zaken klaar zijn kan de romp gezwart worden. Ik wil dit namelijk voor de gehele romp in 1x uitvoeren. Daarna kan de ganse romp in de G8 en aan de binnenkant nog een laagje epoxy en doek om het geheel te verstevigen.
    Als dit alles goed verloopt kan er tijdens de zomer een drijftest uitgevoerd worden en bepaald hoeveel gewicht er juist nodig is om het schip op de waterlijn te brengen.
    En na het vaarseizoen kan er dan gestart worden met de zeil voorzieningen en een valse kiel met gewicht en motor in. deze laatste komt dus niet in het schip, Het zou toch zonde zijn om een schroef aan te brengen op een schip als dit ?
    Ik had jullie op voorhand verwittigd dat dit een meer jaren bouw zou worden :)
    vgr Marc
     
    Jaques, Pingu57 en pietsan vinden dit leuk.
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Daar ben je niet de enigste Marc, ik ben ook al dik 3 jaar bezig, en ik heb het einde nog niet in zicht
     
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ook al is de einddatum nog wel ver weg, knutsel ik rustig verder in de verwarmde garage.
    Alles boven het hoofddek heeft nu even mijn aandacht. De relingen zijn makkelijk te maken daar ze recht naar boven lopen en er geen bolling meer in zit ter hoogte van het hoofd dek ,zoals het zou horen.
    Achteraan zit de bolling nog in de spanten die zijn blijven staan.
    Zo kan ik makkelijk enkele balkjes kleven vanaf het berghout naar boven toe die als steun dienen om alzo de eerste laag van de reling te kunnen monteren.
    Hierna is de achterspiegel aan de beurt. Om niet plankje per plankje te moeten stomen, buigen ,drogen en plakken heb ik via een toch wel moeilijker dan gedacht opspan systeem alle planken in 1x gebogen om ze de volgende dagen allemaal te kunnen lijmen, Het heeft me wel wat moeite gekost maar ook een enorme tijds besparing.
    en zoals je merkt is het resultaat best aanvaardbaar, nog wel wat bij schuren maar dat is voor straks als ook de flanken zijn beplankt met hun 2de laag.
    Hierna het luizenplecht en de 2 opstaande wanden binnen in het schip nog voorzien van definitieve beplanking.
    Als ik nu ook de flanken nog gedaan krijg volgend weekend kan begonnen worden aan de geschut-gaten, lig er nu al over te piekeren hoe ik die juist ga aftekenen maar vooral hoe uitzagen/snijden/.....

    tot later, Marc
     
    pietsan en Jaques vinden dit leuk.
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Het lijkt haast alsof het makkelijk is...:p
     
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Op de foto's wel, maar er zijn toch allerlei niet standaard woorden bij te pas gekomen tijdens de uitvoering :frustie:
     
    pietsan en ISOLA2 vinden dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hoi Marc, in je laatste post (70) schrijf je onderaan dat je ligt te piekeren hoe de geschutpoorten af te tekenen en uit te snijden. Met het aftekenen kan ik je niet helpen, daar heb je de tekening voor nodig. Maar op mijn website (adres en link vind je onder de post in mijn handtekening) staat onder de noemer 'vaardigheden 2' wel een leuke tip om dit te doen.
     
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Piekeren was mischien wat zwaar uitgedrukt , maar bedankt alvast voor je tips?
    Jou werkwijze komt sterk overseen met mijn eerste gedacht, maar ik heb gemerkt dat het eik fineer snel splintert bij het boren en/of schuren , vandaar de vermelding.
    Ik heb ondertussen de eerste 5 in de reling achter de rug. Voor de andere poorten ga ik eerst plakband kleven voor het bewerken , hopelijk gaat dit het versplinteren een beetje tegen.
    vgr Marc
     
    pietsan vindt dit leuk.
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Wat ik gedaan heb (werkte bij eikenhout goed) is een hobbymesje met de punt op de uit te snijden lijn zetten en dan met een kleine hamer bovenop het stalen mesje gaan tikken. Je hakt op deze wijze de poort als het ware uit. Wanneer je dan vooraf gaatjes boort op de hoeken zal je nooit te ver kunnen gaan.
    Let op: dit lukte goed bij eikenhout. Voor andere houtsoorten heb ik het niet geprobeerd.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Waarschijnlijk, voorlopig het laatse weekend geweest dat volledig in het teken stond van scheepsbouwen.
    Ik dacht het vrouwtje soms op de achtergrond al horen vragen of ik nog niet in de tuin moest beginnen nu het gedaan was met vriezen ;) .
    Vrijdag alle planken aan SB in de stoom buis en vastgeklemd om te drogen. Zelfde principe als de spiegel maar nu een beetje makkelijker.
    zaterdag alle 20 min een plank gelijmd en daarna de planken aan BB gestoomd en vast geklemd.
    Zondag opnieuw alle 20 min een plank en zojuist alles netjes in vorm geschuurd.
    Het aftekenen van de geschut-poorten kan van start gaan.
    hopelijk tot snel, Marc
     
    Hoosterw, pietsan en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooie romp ,mooi gemaakt
     
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    zo, hier zijn we weer met een kleine update.
    Na het voltooien van de romp dienen er dus helaas een hoop gaten in deze nog maagdelijke romp gezaagd te worden.
    Een werkje waar ik steeds met enige terughoudendheid aan begin, zelfs na het zoveelste schip blijft dit een belangrijk punt waarna je of gelukkig bent of diep teleurgesteld mocht het mis gaan.
    En tot op heden ben ik best gelukkig, dus het loopt zoals gepland.
    Ik was begonnen met de geschut-poorten op het hoofd dek , mocht het misgaan in het begin was de schade relatief makkelijk te herstellen.
    Maar alles verliep vlotjes al merkte ik wel dat de eik fineer snel splinterde bij het vijlen en schuren. De nog te vervaardigen poorten heb ik dus eerst gaan afplakken met papier plakband om dit splinteren tot een minima te herleiden.
    Na het uitzagen en schuren kon ik L en R van het gat eveneens makkelijk de balkjes positioneren waartegen straks de binnen bekleding van de reling tegen moet komen. De kleefband tegen het splinteren maakte het eveneens een stuk makkelijker om alle poorten met behulp van een malletje netjes af te tekenen.
    Bij de eerste poorten gebruikte ik het malletje eveneens om netjes binnen het lijntje de poort weg te frezen met de dremel.
    Maar al snel moest ik overstappen naar het systeem waar de 4 hoeken worden geboord en daarna met een scherp mesje verder uitsnijden, het was namelijk niet overal mogelijk het malletje stevig vast te klemmen zodat het niet verschoof.
    Oeps wat een lang verhaal naar mijn normen, dus snel maar even enkele foto's van de vorderingen.
    tot later , Marc
     
    hgb1967, Hoosterw, janzwart en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooie strakke romp marc mooi schip
     
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi resultaat Marc, de poorten zien er perfect uit :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina