Black Pearl in RC uitvoering

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Marc w, 24 jul 2017.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    zo, het geheel nog maar eens van onder het stof vandaan gehaald.
    alhoewel zo erg was het ook weer niet :) aan het aantal foto's te zien dat ik wil posten is het meer een gebrek van regelmatig posten ipv niet verder knutselen.
    ik start alvast met de geschilderde bemanning even voor te stellen , hoe er rekening mee dat de foto's meer gebreken laten zien dan vanop 1m afstand.
    86 (1).jpg
    86 (2).jpg
    86 (3).jpg
    op aangven van mijn dochter uiteindelijk ook nog 3 meeuwen voor op de ra's gemaakt en het aapje dat niet mag ontbreken.

    Tijdens een rust weekendje aan zee me eens goed gezet met stukje stof, een textiel stift en een mal om de vlag te kunnen schilderen.
    vrouwtje lief heeft meteen een actie foto geschoten, had het niet eens door tijdens de sterke concentratie :)
    86 (8).jpg

    86 (4).jpg

    aan de achterzijde, alles nog eens herhaald, dit was wat makkelijker vermits de verf licht was doorgedrukt had ik hier geen sjabloon meer nodig.
    uiteindelijk net als elke schilder mijn kunstwerkje maar gesigneerd voor het nageslacht :)

    Na van voldoende rust genoten te hebben ben ik eens wat beter naar de zeilen gaan kijken.
    de zeilen op de plans die ik na het afdrukken heb uitgeknipt en aan de ra's bevestigd vertonen nogal wat onjuistheden zeg maar.
    zo zijn ze allemaal te smal en is onderaan een ronde uitsparing voorzien die het bollen van de zeilen moet uitbeelden vermoed ik.
    De eerste 3 zeilen van de voorste mast met een beetje knip en plakwerk op de volgens mij juiste maat gebracht.

    86 (7).jpg

    86 (6).jpg

    86 (5).jpg

    Nu de lap stof opnieuw maar eens bovenhalen en deze 3 trachten genaaid te krijgen met hopelijk het resultaat dat ik in gedachten heb.
    tot later maar weer, Marc
     
    ThVo, Cnn, Hans Groenenberg en 15 anderen vinden dit leuk.
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Yoho - yoho! Hoist the jolly roger! Prepare the plank!

    Ik zie wel dat één van de mannen van voor de mast een houten poot heeft.
    Mooi werk Marc!
     
    Marc w vindt dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Vakwerk :worship:
    En mooi de bemanningen die erop komen.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Knap gedaan Marc die vlag(gen) :thumbsup::thumbsup:
     
    Marc w vindt dit leuk.
  5. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    Marc w vindt dit leuk.
  6. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Grappige poppetjes,en die meeuwen horen er zeker te weten bij
     
    Marc w vindt dit leuk.
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi werk Marc, mooie bemanning ook trouwens :rofl::rofl:
     
    Marc w vindt dit leuk.
  8. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Wat een prachtig bouwwerk! Ik zie dit draadje nu pas en heb het nog niet helemaal gelezen dus wellicht is deze al eens langsgekomen. De Black Pearl is er ook in een moderne uitvoering. Het is een waanzinnig schip met veel techniek aan boord. Geen piraten meer ;-)
    [​IMG]
     
    Cnn, Ronk, Bert V en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    De eigenaar van de moderne Black Pearl, Oleg Bourlakov is overigens deze week aan Covid overleden. Was een man met een visie, en daar is zijn BP het levende bewijs van. Het jacht heeft zowel een Facebook als Instagram account. Leuk om te volgen.
     
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Hoy allemaal, ik heb jullie hulp nog eens nodig. Vermits ik het zelf ook niet meer weet....
    Het komt er op neer dat je mag schrijven wat je wil, alle meningen en gedachten zijn welkom.
    Laat ik starten met 2 foto's uit 2 filmen van ( hetzelfde) film schip, Dat de romp en lengte verschillend was weten we ondertussen al met zekerheid.
    Maar nu ik aan de zeilen bezig ben , van het zelfde laken een zeil.:)
    87 (1).png

    87 (1).jpg
    87 (2).jpg

    Ben dus aan het knippen en naaien gegaan en heb 3 zeilen gefabriceerd alle 3 een beetje anders.
    nr 1 top zeil gewoon op maat. hierbij viel het me op dat het licht doorzichtig was. Is de stof te dun ?
    buiten lijkt het allemaal nogal mee te vallen en moet je er recht opkijken vanaf minder dan 3m , ga je verder staan of kijk je schuin valt het niet meer op.
    87 (3).JPG

    na dit zeil maakte ik een 2de exemplaar, dubbele stof , is zeker niet meer doorzichtig maar lijkt een beetje te dik nu (net gekleurd tekenpapier )
    Dit zeil heb ik geweldig mishandeld door het vol kanonskogelgaten , enkel scheuren en meerdere herstel lappen er op aan te brengen.
    uiteindelijk heb ik met houtlijm bol gezet.
    exemplaar 3 ben ik opnieuw vertrokken van een enkel stof met minder kanonskogel gaten en maar enkel herstelling doeken.

    87 (4).JPG 87 (5).JPG

    momenteel ben ik nog wel het topzeil met verdunde houtlijm een beetje bolling aan het geven maar daar nog geen foto's van.
    Dus laat jullie opmerkingen, commentaar, of wat dan ook maar de vrije loop.
    tot later , Marc
     
    ThVo, Stephan Kertész, Ronk en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Een schip voor een filmset heeft toch niets te maken met zoals het echt was.
    Als je dat wil nadoen moet je verschillende schepen bouwen .
    Ik heb je werk met bewondering gevolgd, maar ik ben gen fan van de film en het schip dat je koos .
     
    Marc w vindt dit leuk.
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Thx René,
    Zelf ben ik ook meer geneigd om voor het onderste zeil te kiezen ipv het sterk gehavende middelste.
    Het top zeil zal waarschijnlijk toch ingehaald worden om minder wind te vangen in de top.
    Ik wacht even op het gedacht van de andere bouwers :)
     
    freekt vindt dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het middelste zeil is een tikkie te Marc, dus ik zou ook het onderste zeil kiezen, wat variatie in de grote en vorm van de reparatie lappen zou nog wel kunnen denk ik, maar zeker niet meer.
     
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik zou hier en daar een scheur tussen de banen doen en een paar herstelwerkzaamheden. Ronde gaten is iets te.
     
  15. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Filmbeelden hebben nog weinig met realiteit te maken.
    Ik begrijp dat je effectief met de Black Pearl wil gaan zeilen, dan verminderen de gaten of scheuren de efficiëntie van het zeil.
    Dat worden dan 2 setjes zeilen: 1 met gaten scheuren en patches voor op de kast, en 1 met alleen patches voor als je gaat varen :)
    Maar ik kan begrip opbrengen als je voor de onderste zeil-stijl kiest hoor.
     
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Hier ben ik wat mee :) thx allen

    om het zeil opp moet ik het niet doen, dit is hoe dan ook veel te groot.
    Met 4 zeilen gehesen ga ik meer werk hebben om deze uit de wind te zetten dan in de wind te krijgen. Het is echt niet de bedoeling dat het schip gaat hangen als mijn andere zeiler.
    13221341_863713290421760_1776289328338512759_o.jpg
     
    Stephan Kertész en Herby63 vinden dit leuk.
  17. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Wat hier en daar al aangegeven is, zou ik ook kiezen voor wat scheuren en minder opvallend lapwerk. Ik begrijp het doel, maar vind het een klein beetje afbreuk ten opzichte van wat er al staat.
     
    Marc w en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  18. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Ja zoals al aangegeven teveel lappen en allerlei kleuren wordt te kitscherig. Niet teveel lappen en één kleur. Wat me verder ook opviel was dat je topzeil vrij breed is. Ik denk dat een meer trapezium vorm beter uit komt.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  19. robberdebop

    robberdebop

    Lid geworden:
    8 feb 2016
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Nederland
    Allereerst even, wat een mooi model! :wave
    Mijn dochter had ook al gevraagd waarom ik niet de pearl ga bouwen.

    mbt je zeilen, naar mijn mening is het stiksel te nadrukkelijk. Nogal dik draad.
    Doorschijnen van de zeilen heb ik ook op een van mijn modellen. Als hij echter niet tegen een raam staat merk je er niets van.
    Qua kleur vind ik foto 2 het topzeil het mooist. Zit meer grijs in.
    Zou ook meer grijstinten mooier vinden. Dus niet zo egaal. Kleur opbrengen met een kwast. Vroeger gebruikten ze daarvoor bezems. Heb je kleurschakering.

    Vr gr Rob

    ps geen 50 kleuren grijs:rofl:
     
    Marc w vindt dit leuk.
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    bedankt allemaal voor jullie input. :yes:
    Beslissing is genomen en zal zeer sterk bij het onderste grootzeil aansluiten.
    vanavond starten we alvast met de maat aanpassingen in papier voor de overige zeilen en dan hopelijk vanaf volgende week stofjes knippen en de naaimachine van het vrouwtje terug op de werktafel :)
    Gaat even duren want 1 zeil per avond haal ik niet, en om elke avond zitten te naaien voel ik ook niet veel voor. Dan had ik wel lid geworden van een borduur clubje :confused:
    Dus tot over enkel weken met meer naaiwerk :beer:
     
    janzwart en Herby63 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina