Black Pearl in RC uitvoering

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Marc w, 24 jul 2017.

  1. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.035
    Locatie:
    Brugge
    Geen schande hoor, denk maar aan de grote voorbeelden, Wasa, Mary Rose, Herald of Free Enterprice,... en bij jou is er niet eens een man overboord. :eek:
     
    Marc w vindt dit leuk.
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.778
    Locatie:
    Ittervoort
    Center of Buoyancy noemen ze dat. Op die schaal kan een paar centimeter een enorm verschil zijn. Kan je niet meer gewicht naar onder brengen of lager (mbv een zwaard). Het zou jammer zijn het bedieningsmechaniek van het geschut op te offeren.
     
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.280
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ik moet het bekijken stephan, zwaard hangt er al onder en ze ligt in het water vanaf het onderste berghout.
    Mogelijk kan ik wel wat gewicht onderaan de kiel toevoegen zonder dat ze veel dieper komt te liggen maar dat is een kwestie van uitproberen.
    Zoals ik al schreef is mijn prioriteit ze laten varen en als ik daar zaken terug ga voor moeten verwijderen of herbouwen zal dat zo zijn.
    Weliswaar met pijn in het hart maar wat moet dat moet. eindfoto  (1).JPG
     
    Ptèr, Mees Ippel, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Zoals je wellicht maak ik statische plastic bouwdoosmodellen RC en heb regelmatig met hetzelfde probleem te maken.
    Ik los dat dan op door een beugel te maken in de kielbalk waar ik dan een loodje aan hang waar ze normaliter wielen van auto's mee balanceren.
    Zoals te zien op deze foto van de South Goodwin. (Lichtschip)

    [​IMG]
    Misschien niet heel fraai om te zien, maar in het water is het niet zichtbaar en op het statief valt het eigenlijk niet eens op.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  5. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.778
    Locatie:
    Ittervoort
    Het zwaard veranderen door de motor naar beneden te plaatsen?
    Topzeilen reven?
     
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.778
    Locatie:
    Ittervoort
    Het is wel een plaatje om naar te kijken, Marc. Ze is prachtig geworden
     
    Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  7. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Ja, dat moet wel even erbij gezegd worden.
    Helemaal mee eens!
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Van het ogenblik dat je wind voelt zijn de topzeilen al te veel.
    Het echte schip topzeilen lichte koelte 3 Bf = 4 m/sec dit deel je door wortel van de schaal = 6.7
    Wind word dan 4/6.7 = 0.6 m/sec daar kan je geen kaars mee uitblazen.
    Dit is allemaal theorie, alles hangt af van gewicht verdeling , maar het geeft wel een idee :)
     
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jammer van de tegenslag Marc, maar ongetwijfeld vind je de juiste oplossing.
     
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.280
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ik heb er enkele weken aan moeten wennen maar ik ga er voor......:(
    Eerst maar eens testen hoeveel lood er onder moet. in het zwembad waarvan de bodem dringend moet gestofzuigd worden :)
    20220628_194851.jpg
    1300 gr geeft denkelijk voldoende tegengewicht om alles rechtop te houden. Helaas heb ik er dan geen goed oog in met de open geschutsluiken .
    Geen andere mogelijkheid dan het hele mechanisme voor de bewegende kanonnen er uit en met vaste instekers gaan werken zodat het geheel waterdicht word.

    Gelukkig was er dat luik in het dek voor mocht er ooit eens onderhoud nodig zijn.....
    De wanten losmaken van de hoofdmast viel best mee was op 10min geflikt, dit deel had ik dus toch goed ontworpen
    20220628_230608.jpg

    Het luik eruit krijgen was wat anders, de nagelbanken aan de binnen zijde van de reling waren niet meer los te krijgen al waren ze wel zo ontworpen.
    Ik wou er nu ook niet teveel kracht op zetten met breuken als gevolg. Vermoedelijk heb ik wat lijm op de verkeerde locatie aangebracht met het vastmaken van het touwwerk.
    Gelukkig aan de andere kant was al dit touwwerk uitgevoerd in elastische koord zodat ik de hoofdmast toch kon verwijderen en het grote luik openen.
    Het dek geschut heeft ook nog wel wat tegengewerkt maar na een halfuurtje prutsen zonder schade het dek open gekregen.
    20220628_232254.jpg
    De voor en achtermast kunnen gewoon blijven staan.
    Volgende werken gaan met een krop in de keel uitgevoerd worden maar er is helaas geen andere optie als ik ze varend wil krijgen.
    tot later maar weer, Marc
     
    TIMBERWOLF, pietsan, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jammer Marc, maar beter Veilig, dan opduiken :confused::confused:
     
    Marc w vindt dit leuk.
  12. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.778
    Locatie:
    Ittervoort
    Kon je het zwaard niet langer maken? Ik weet niet wat de max. diepgang is waar je vaart. Maar op die manier breng je het kantelpunt ook omhoog. Ik vind het zo zonde van het geschut, zoveel werk.
     
    Marc w en Unusual RC vinden dit leuk.
  13. ReneDL

    ReneDL

    Lid geworden:
    8 feb 2004
    Berichten:
    313
    Locatie:
    Ursel 9910 Belgie
    Zwaard maken uit een stuk carbonplaat van 1.5 a 2mm en zeker minimum de helft langer zo kan je heel wat gewicht sparen en al je mooi werk van de kanon beweging houden.:thumbsup:
     
    Marc w en Unusual RC vinden dit leuk.
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.280
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Heren, bedankt allemaal om mee te denken. Maar mijn besluit staat vast.
    Het geschut komt vast naar buiten met geopende luiken, Ik was er voor gewaarschuwd reeds lang geleden dat de open luiken voor problemen zouden zorgen bij het zeilen.
    Enkel als ik alleen maar zou varen binnen in een vaarbak zonder zuchtje wind zouden de luiken kunnen blijven. Want als ze maar een beetje slagzij zou maken door een windzuchtje of golf van een ander schip kan er water inlopen via deze luiken.
    Maar ik was toen ik aan dit project begon nog koppig en dacht het wel te kunnen oplossen, maar ik moet nu bekennen dat die collega bouwer toen gelijk had.
    Het zwaard verlengen kan mogelijk ook nog moeten of de top zeilen verwijderen daar ben ik nog niet helemaal uit. Vermits het zwaard verlengen zou inhouden dat ik enkel op dieper water kan varen en niet in een vaarbak op de beurzen of demo dagen. aan de andere kant zorgt het topzeil ervoor dat de onderliggende ra's netjes horizontaal blijven.
    Nog vraagstukken genoeg die moeten opgelost worden.
    Maar ik ga beginnen met het extra gewicht uit de romp te halen en daarna testen met lood onder aan het bestaande zwaard.
    Daarna een nieuwe testrun in het zwembad en dan ..........moet er hopelijk niets meer aangepast worden en anders bouwen we verder :)
     
    Pingu57, Stephan Kertész en Herby63 vinden dit leuk.
  15. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    749
    Locatie:
    kop van drenthe
    spannend hoor
     
    Marc w en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.280
    Locatie:
    Turnhout belgie
    de tweede ronde is achter de rug.
    En nu ben ik toch een beetje geschrokken, rekenkundig dan toch.
    Het gesloopte materiaal maakt het schip maar even 540gr lichter boven de waterlijn.
    Gevolg gaat zijn dat ze met hetzelfde gewicht aan lood minder diep in het water gaat liggen maar toch stabieler.
    20220701_162632.jpg
    en een lege romp met de zeil winches en de RC ontvanger , hier moet straks nog wel de batterij voor de bediening en aandrijving van de elektromotor een nieuw plaatsje krijgen.
    20220701_162643.jpg

    op naar ronde 3, de heropbouw.
     
    TIMBERWOLF, ISOLA2, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bij zwaar weer gingen de kanonnen naar het ruim , dan werd er toch niet gevochten.
     
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.778
    Locatie:
    Ittervoort
    Dat is nieuw voor mij. Is dat zo?
    Is een behoorlijke klus dan, aangezien een schip als de Prins Willem bijvoorbeeld een totaal gewicht van 85 ton aan geschut aan boord had. Eentje weegt dan al snel 2000 kilo als het niet al meer is
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2022
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Er was ook veel volk aan boord en zwaar weer is 8 BF of meer, zo een stuk van 2000 kg of meer is ook moeilijk te zekeren bij gesloten poorten , de 4 takels komen bij het rollen van het schip telkens strak en terug los . De meeste schepen lopen averij op door de lading die gaat schuiven, dat gebeurt nu ook
    Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat een gietijzer deksel van 80 kg en ongeveer 1 m diam. dat je normaal met 2 man optilde je door de juiste moment af te wachten van de stamp beweging, alleen in zijn bok plaatste.
    Schip was 200 m lang en de opbouw helemaal achteraan , door de lengte tussen 2 golftoppen 300 à 400 m , 2 X lengte schip en hoogte 10 à 15 m, moeilijk te schatten, ging je om de 20 à 30 sec steeds sneller naar beneden en terug naar boven , dat was bij de uitvaart van het kanaal richting Azoren , zware storm
     
    Ronk vindt dit leuk.
  20. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ben ook erg benieuwd hoe ze in een rollend schip zoveel kanonnen a 2 ton per stuk naar een lager dek konden krijgen.
    Dat moet überhaupt logistiek al een uitdaging geweest zijn.
    Echter vroeger waren ze ook best vernuftig, dus ik kan me best voorstellen dat het mogelijk moet zijn geweest!
    Alleen hoe deden ze het?
     

Deel Deze Pagina