Black Pearl in RC uitvoering

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Marc w, 24 jul 2017.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Dat werd ook niet gedaan, het geschut werd gezekerd op zijn plek.
    Naamloos-5.jpg
    Op een lager dek moest je het ook vastzetten als je het naar beneden zou plaatsen. Daarbij werdt het geschut overboord gegooid als de nood hoog was en het schip dreigde te zinken of zinkende was. Dit kon met een eenvoudige handeling door de geschutspoorten indien nodig. John Harland heeft een mooi boek waar zo'n beetje alles hierover in staat. Aanrader om te lezen.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Het is niet alleen het zekeren dat telt, maar de stabiliteit, lopen naar beneden in het ruim, midden tussen ballast .
    Als dat niet kon door soort en vorm lading dan gewoon overboord, gelijk je verteld.
     
    Stephan Kertész en Unusual RC vinden dit leuk.
  3. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Bij de Black Sails serie zag ik de dekkanonnen ook nog wel eens dwars vastgebonden staan.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Gelukkig voormij zijn de door mij gebruikte stukken op de 3D printer gemaakt en zijn ze hol, ze mogen dus blijven staan
     
    E.hof, Unusual RC en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  5. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Ja, het dekgeschut werd vaak dwarsgezet bij storm of gewoon om ruimte te hebben.
    Dat werd dus niet gedaan. Ze bleven op hun plek. Een bronze loop van een 24 ponder kon al snel 2500 kilo wegen. (Archologische vonds van de Eendracht)

    @Marc w Anders zakten ze nog door het dek :D
     
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ondertussen al wat vorderingen gemaakt
    Het gat waar vroeger het geschut doorschoof hebben we dichtgemaakt met een plaatje styreen en de loop hierop terug aangebracht met een pennetje dat door het plaatje gaat en achteraan is omgeplooid. Kwestie van geen geschut te moeten gaan opvissen mocht er eentje los gestoten worden.
    20220630_172526.jpg
    20220630_172543.jpg
    20220630_193505.jpg
    20220701_162655.jpg

    duidelijk te zien is dat het geschut nu ook meteen wat verder naar buiten steekt wat ik dan persoonlijk weer wat mooier vind.
    De volgende dagen alles nog terug bijschilderen en enkele kieren dichtmaken rond de geschut poorten. De bakjes zijn toch niet volledig waterdicht ingelijmd merkte ik tijdens de aanpassingen ( het licht scheen er hier en daar doorheen)
    Daarna ontfermen we ons over het aanpassen van de kiel.
    tot later, Marc
     
    Ptèr, Jaques, Pingu57 en 9 anderen vinden dit leuk.
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Na de test met een vierkant blokje lood vastgehecht met enkele knijpklemmen aan de kiel hebben we ondertussen dit blokje een meer dynamiche vorm gegeven en is het doormiddel van een alu U profiel met enkele boutjes bevestigd. Waarna we opnieuw wat zijn gaan testen in het zwembad.

    20220702_200305.jpg

    20220702_200649.jpg

    Tijdens het testen heb ik moeten vaststellen dat het lood meer naar voor moest geplaatst worden onder de kiel om de romp netjes in balans te brengen.
    Eveneens merkte ik nu ook dat ik de romp met nog 500gr extra kon belasten. Ik heb besloten om 2/3 van dit gewicht toe te voegen aan het lood onderaan de vin.
    Achteraf ziet het er wel een beetje vreemd uit maar met wat hameren en toevoegen van een stukje plexy kan ik het geheel er toch nog wat dynamisch uit laten zien.
    20220716_170856.jpg

    om dit alles een beetje er te laten uitzien als een geheel maar ook om er voor te zorgen dat er later geen stukje lood afvalt en niet constant in contact te hoeven komen met dit stukje niet al te gezond metaal wil ik net zoals ik met de motor heb gedaan, het geheel omhullen met epoxy en keperweefsel.
    Het doekje heb ik reeds op maat geknipt, nu de epoxy nog aanbrengen later op de week.

    20220716_172447.jpg

    Het water dicht maken van de geschutspoorten heb ik eerder op de week eveneens weten af te ronden, gelukkig had ik methode gevonden het schip een beetje onder een hoek te plaatsen zodat het vernis netjes in de kieren liep om deze volledig waterdicht te maken.

    20220712_212136.jpg
    Buiten de kiel afwerken dien ik ook al de luiken nog even vast te zetten en het dek terug dicht te krijgen, nog even geduld dus want tot nu toe is alles vlotjes verlopen zonder schade en dat zou ik graag zo houden.
    tot later, marc
     
    P Voogt, Bootjebouwer 2, Mees Ippel en 9 anderen vinden dit leuk.
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    weer mooie vorderingen aan de Black Pearl gemaakt Marc:worship::worship:
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Voor de epoxy was het geen weer vandaag maar heb wel het dek er terug ingekregen.
    Helaas zoals verwacht voorlopig toch een beetje schade al is het beperkt gebleven tot 1 amputatie en een afgebroken loop.
    Voor we dit gaan herstellen eerst de mast en wanten maar eens terug vastmaken en dan de eindbalans opmaken.

    20220721_112134.jpg
    20220721_112212.jpg

    tot later, Marc
     
    Pingu57, Stephan Kertész en Ptèr vinden dit leuk.
  10. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    888
    Locatie:
    Thuis
    valt de schade mee Marc? Of ziet het er op de foto wat erger uit?
     
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Schade valt tot nu toe zeer goed mee, de figuur moest ik verwijderen om het dek er op de meest makkelijke manier terug in te krijgen, helaas was de figuur net iets tegoed vastgelijmd en was de lijm sterker dan het been, met beetje lijm en wat verf is dat terug opgelost. De lopen zijn allemaal in 2delen geprint, was dus waarschijnlijk en niet zo goede lijmverbinding die straks hopelijk beter is.
     
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Zonde van de 'breukjes' Marc, maar verder ziet het er weer top uit :thumbsup: (je kan het figuurtje ook een houten poot geven, zag je wel vaker op zo'n piraten schip...;))
     
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    er loopt er al eentje rond met een houten been, gaat makkelijker zijn om gewoon terug te lijmen ;)
     
    ISOLA2 en pietsan vinden dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    De Black Pearl begint er al weer op te lijken Marc:rofl::rofl:
     
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    voilà, alles opnieuw klaar voor een volgende hopelijk definitieve vaartest.
    lood onderaan de kiel is ingepakt met epoxy en netjes zwart geschilderd. Diepgang komt nu op een 37cm.( met minder water diepte moet ik het niet proberen )
    20220726_211733.jpg
    Verder is al de schade netjes hersteld en de wanten en stagen terug op zijn plaats gemonteerd. staat de Pearl terug op zijn plaats te wachten op de volgende proefvaart, eerst nog wel eens in het zwembad en dan begin augustus hopelijk op de vijver ( als er niet teveel algen op drijven ) laat ons hopen dat de wind uit de juiste richting komt, letterlijk en figuurlijk :yes:
    20220727_194928.jpg
    20220727_195001.jpg
    20220727_194911.jpg

    tot later, Marc
     
    Jaques, Scheveninger, TIMBERWOLF en 6 anderen vinden dit leuk.
  16. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    888
    Locatie:
    Thuis
    Zeer fraai varend model Marc, echt heel gaaf geworden... :wave
     
  17. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.399
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Hij is prachtig geworden.
    Is hij nu helemaal naar de zin/ af?
     
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ja en neen :) Ik ga nog 1 aanpassing doen voor ik ga varen in de grote vijver.
    momenteel zitten er 2 draadstangen vast aan de zeilkiel die je door de kielbalk steekt tot boven het dek en daar met 2 tonnetjes verankerd.
    Tijdens de verschillende testen is gebleken dat dit nogal een geknoei is om de 4mm stangetje in de buisjes te mikken die vertrekken in de kielbalk en die niet zichtbaar zijn tenzij je de romp langs onder bekijkt. We moesten dus altijd met 2 zijn om de zeil kiel te bevestigen en verwijderen van de romp.
    Die collega bouwer en clublid vraagt dan plots, waarom heb je de stangen niet aan de tonnen vastgemaakt en 2 draadbussen in de zeilkiel voorzien? is dat niet makkelijker?
    Ik eventjes uit het lood geslagen en dan stamelend, inderdaad waarom heb ik daar zelf niet aan gedacht :hammer:
    Mocht mijn verwarde uitleg niet zo duidelijk zijn of begrijpbaar, dat komt wel als de aanpassingen met foto's ondersteund worden.

    Maar het schip zelf beschouw ik als, bouw beëindigd :yes:
     
    Mees Ippel, Roelof_l, Herby63 en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je Black Pearl staat er weer bijzonder fraai bij Marc, succes met de proefvaart :):)
     
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    en we zijn weer terug..... de laatste aanpassingen zijn gebeurt en hiermee is het hoogtijd om een laatste test rondje in het zwembad te varen.

    20220812_171540.jpg

    20220812_135020.jpg

    20220812_140217.jpg
    en natuurlijk een fimpje


    hopelijk ben ik zondag avond nog steeds de eigenaar van een varen de Pearl.......
    tot later, Marc
     
    Pingu57, ISOLA2, pietsan en 9 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina