Black Pearl in RC uitvoering

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Marc w, 24 jul 2017.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    nogmaals merci voor jullie interesse en waardering van mijn werk.

    We zijn er bijna, een waterdichte romp, maar eerst moest ze er nog komen uit te zien als de BLACK Pearl.
    Met een klein hartje en heel voorzichtig met een penseel hebben we bijna plankje per plankje bevochtigd met azijn waarin staalwol heeft gelegen zoals een thee zakje in water.
    Uit de test plankjes wist ik dat als ik wat teveel aanbracht de eik meteen nacht zwart uitsloeg , het was dus een kwestie van niet teveel aan te brengen om een beetje natuurlijk effect te bekomen. Natuurlijk kon ik eventueel nog wel met wat schuurpapier bijwerken maar liefst zo min mogelijk.
    Op de foto's zal je merken dat op sommige plaatsen er geen uitslag is en is het eerste gedacht "lijmresten ' maar op de testplankjes had lijm geen invloed op het zwart kleuren sterker nog ik heb met houtlijm en schuursel een plamuur gemaakt en zelfs deze werd zwart.
    Misschien is het toe te schrijven aan mijn zuinigheid en zou bij meer bevochtigen alles wel zwart uitslaan. Maar eigenlijk was ik tevreden met het resultaat en na hier en daar toch nog maar wat schuren had ik volgend resultaat.
    Hierna was het tijd om het nog zichtbare eiken hout wat maar te accentueren door een laagje, licht eiken hout beits, aan te brengen.
    Nu even wachten en hopen op de juiste weer omstandigheden het komend weekend .
    Maar ook voldoende tijd om het geheel te behandelen met G8 (Polyurethaan hars) zodat de romp waterbestendig wordt.
    hiervoor heb ik vermoedelijk toch 2x een uurtje nodig met daartussen een wachttijd van 4 a 6 uur ( Niet zo simpel dus, althans niet voor mij )

    Hopend tot snel met foto's vanaf het water, Marc
     
    Hoosterw, hgb1967, janzwart en 7 anderen vinden dit leuk.
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Dit is mooi werk!
     
  3. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Die ziet er netjes uit
     
  4. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Wauw Marc, mijn complimenten.

    Chris
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Een schip met een mes tussen de tanden :eek:
    Piraten zullen zich er gelijk thuis voelen :yes:
     
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi hoor.
    Een echte zwarte parel :yes::yes:
     
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het lijkt me wel heftig Marc om dit zo in het zwart te zetten.:thumbsup:
     
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    merci collega bouwers, het doet deugd te horen dat ik niet de enige ben die tevreden is met het resultaat.
     
  9. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Marc ,droogtijd is afhankelijk van de vochtigheid in de lucht. Ik smeerde mijn romp vol met G4 en dan op een niet zichtbaar stukje voelde ik af en toe of de G4 wat begon te plakken aan de plastieken handschoentjes. Indien ja, begon ik de volgende laag te smeren. Dus eigenlijk nat in nat. Is de G4 droog dan moet je eigenlijk terug een beetje opschuren voordat je de volgende laag zet.


    Je hebt toch ook een test gedaan of de G8 niet reageert met het zwart gemaakt hout?
     
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Testjes zijn zeker al uitgevoerd en de beschreven werkwijze is voor G8 gelijk aan deze vanG4 en epoxy . Het is inderdaad belangrijk om nat in nat te werken of het product volledig te laten uitharden en hierna opschuren voor een deftige hechting.
    Helaas vind ik de aaneengesloten tijd niet om het schip een reeks van behandelingen te geven. en tussen de lagen alles terug opschuren is zelfs geen optie.
    Maar we blijven niet met onze duimen draaien..... al hoewel die flink tekeer gegaan zijn om onderstaande voor elkaar te krijgen.

    De basis van het boegbeeld was al enige tijd klaar maar er moest nog een vogel in de hand en enkele vleugels op de rug.
    voor beide hebben we eerst een basis plaatje (vorm) gesneden en zijn daar milliput op gaan aanbrengen.
    ( Denk er wel even om, de foto's zijn groter dan het beeld)
    Voor de vleugels volgden we de zelfde werkwijze, eerst de ene en daarna de andere kant ( klinkt logisch maar was niet zo simpel in uitvoering)
    Uiteindelijk het geheel in de basiskleur , hout, geschilderd.
    Waarna we met een stijve grove borstel , zwart zijn gaan aanbrengen tot ons boegbeeld bij de rest van het schip paste.
    hopelijk tot snel met meer bouw vorderingen, Marc
     
    Cnn, SjorsZ, janzwart en 7 anderen vinden dit leuk.
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Marc, de "leuk knop" is inmiddels ingedrukt, maar ik had hiervoor liever een "whoooooow knop" gezien.
    Dus bij het ontbreken hiervan dan maar een heeeele diepe:worship:
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2018
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Zo Marc... Ik sluit me bij Jaques aan zeg... Prachtig! ik wilde dat ik zo iets kon...:worship::worship::worship:
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    :thumbsup::worship: ben ik even stil van
     
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Echt mooi geworden Marc :thumbsup::thumbsup:
     
  15. SjorsZ

    SjorsZ

    Lid geworden:
    28 jan 2015
    Berichten:
    353
    Echt super mooi !
     
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Jongens wat een eer, jullie laten me wel een beetje blozen hoor.:)
    toch bedankt, want dat doet af en toe wel eens deugd en ik kan er nieuwe energie uit te putten.
     
    Jaques en pietsan vinden dit leuk.
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit is inderdaad wel een momentje om stil van te worden:rofl::rofl:
     
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Jullie hebben er even op moeten wachten, de update zal klein zijn maar het geleverde en aankomende werk is eerder van lange duur.
    Eindelijk een dag tijd gevonden om alle 2 uur een halfuur te schilderen tot de ganse romp bestreken was met 3 lagen G8 (Polyurethaan hars).
    Je kan al meteen merken dat de romp glimt als een spiegel , alles terug mat schuren en daarna afwerken met matte vernis is de volgende opdracht.
    Gisteren avond kon ik me toch niet langer beheersen en heeft in alle sereniteit de eerste tewaterlating plaatsgevonden.
    De Black Pearl blijft dus drijven en is waterdicht,:yes: Een belasting van 4kg was wat te veel maar 2.5 lijkt mij de juiste diepgang op te leveren. We kunnen dus de hele winter bouwen aan het RC gebeuren. Helaas voor jullie , veel werk met weinig vooruitgang. Maar ik hou jullie op de hoogte al zal het met grote tussen pozen zijn.

    tot later, Marc
     
    hgb1967, Roelof_l, Jaques en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Nice!
     
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Spannend :yes:
     

Deel Deze Pagina