Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!

@ EricW, zie je, dat bedoel ik nu ;)
Vind het zo'n onzin dat de "oude garde" adviseert om eerst met een 450 te gaan vliegen, het gaat ook tegen de logica in imho :rolleyes:

Gelukkig ben ik dus niet de enige die er zo over denkt! :D

Nogmaals, ik ga er niet tegenin.
Iedereen mag het op "zijn" manier doen.
En ik behoor toch hopenlijk niet bij die "oude garde", ben nog zo fris als een hoentje ;)
Maar als iemand echt gedreven is om snel te leren vliegen, serieus met de hobby aan de slag wil (begeleid), en bij vliegbaar weer regelmatig buiten wil gaan vliegen...
en dan aan mij vraagt welke heli hij minimaal moet kiezen...
Dan zeg ik toch neem bijv een Raptor50 of een Trex600 als je het kan betalen, lukt dat niet, neem dan een stabiele 450 (minititan is mijn persoonlijke favoriet)

Dit is een prachtige heli voor binnen.
Koop er zelf misschien ook wel 1 :)
 
+1 @ericw

Groter vliegt gewoon zoveel stabieler, is zoveel vergevingsgezinder als je een keer je dag niet hebt
En je hebt eerder een club nodig, maar dat is weer veel gezelliger dan alleen vliegen
Tuurlijk, ht is wat minder leuk als ze crashen, maar ja, dat moet je ook voorkomen

En kleine heli's zijn eigenlijk niet voor beginners
Volgens mij staat het bij de trex250 zelfs in de handleiding
Gewoon puur omdat ze door hun omvang zo happig worden op de controls
 
Klopt, dat is het vervelende, aan de ene kant zie ik een boel voordelen en aan de andere kant dit nadeel: hij zal behoorlijk gevoelig zijn op de stuur impulsen. Ik wacht de eerste reviews even af. Als de heli relatief stabiel is en niet heel erg moeilijk vliegt dan ga ik er ook zeker een kopen!
 
Klopt, dat is het vervelende, aan de ene kant zie ik een boel voordelen en aan de andere kant dit nadeel: hij zal behoorlijk gevoelig zijn op de stuur impulsen. Ik wacht de eerste reviews even af. Als de heli relatief stabiel is en niet heel erg moeilijk vliegt dan ga ik er ook zeker een kopen!

Vergeet niet dat dit vooral afhangt van wie hem vliegt...

Ook afstelling doet veel

Als ik een heli afstel en vlieg, kan ik hem erg stabiel vinden, terwijl een collega vlieger hier dus heel anders over denkt

Gezien de fimpjes geloof ik best dat het apparaat erg goed kan vliegen
Het is alleen de vraag wat de kinderziektes zijn..

Daar ben ik voornamelijk benieuwd naar
 
Daar ben ik het inderdaad mee eens, en dat is ook de reden waarom ik er ook een wil gaan kopen. IK verwacht ook dat hij een stuk lastiger te vliegen zal zijn, met als resultaat dat de learning curve een heel stuk steiler zal zijn. Maar de 3 voordelen die ik zie:
- Hij is goedkoop en licht, net als de onderdelen, bij een crash is de kans erg groot dat het een kwestie is van rechtop zetten en weer verder vliegen door het ontbreken van grote hoeveelheden kinetische energie. Dit kan je bij een grotere maat uiteraard vergeten.
- Door zijn formaat hoef je niet naar een heel groot veld of een modelclub om te gaan oefenen, de hoeveelheid vlieguren kan dus groter worden. (waardoor je sneller leert)
Om die redenen was ik begonnen met een honey bee fp v2, kleiner was er volgens mij alleen in coax en dat leek me niets. Binnen kon ik de fp wel hoveren maar meer eigenlijk ook niet ivm het formaat en buiten waaide het vaak te hard voor een beginner. Ik heb 'm nog wel om gewoon voor de lol nog eens mee te vliegen. Onlangs even buiten aan het hoveren geweest met een 250, vond het toch gemakkelijk gaan maar binnen kun je daar ook niet veel mee.
Zo'n formaatje solo-pro/msr lijken mij veel leuker om binnen te vliegen of buiten in de tuin/klein veldje als het mooi weer is, maar blijft een FP met 45graden flybar die geen aerotatics kan.. Die mcp moet 'm dus maar worden :D klein en een cp-heli waardoor het vast niet snel gaat vervelen.

- Als je hiermee goed kan vliegen (gewoon, aerobatics of zelfs 3D) zal het met eeen groter model veel makkelijker moeten zijn, waardoor de kans op een crash met de grotere modellen afneemt.

Zo kijk ik er in ieder geval naar, en dit is ook de reden waarom ik er een wil aanschaffen.
Daarmee heb je op zich wel een punt denk ik. Ik heb nooit groter gevlogen dan een 450, maar formaatje raptor 50/t-rex 600 zou gemakkelijker en meer vergeeflijk zijn, zoals ericw zegt, dus misschien zou je daarmee minder crashen dan een kleine heli die snel reageert en soms moeilijk te zien kan zijn. Aan de andere kant moet je een grote heli voor de veiligheid wel verder van je af vliegen waardoor het visuele voordeel misschien wat wegvalt. M'n 1m40 funcub is ook maar een klein ding op afstand.
Ik waardeer vooral het gemak(alles in een niet al te lompe koffer en kan op veel plaatsen vliegen), kosten en wendbaarheid van de 450 wel.
Als het geen weer is voor de 450 kan ik altijd nog binnen met die mcp gaan spelen ;) eerst maar afwachten ie wordt geleverd :)
 
Laatst bewerkt:
Yep inderdaad, ik heb ook een 450, maar ik vind deze al redelijk kostbaar, en wil deze het liefste niet crashen. Ik zag dit als een reallife simulator om bewegingen te oefenen en onder de knie te krijgen voor ik ze op mijn 450 ga uitproberen. De MCP-X kan je bij wijze van tegen de muur aan vliegen, rechtop zetten en weer verder vliegen. Een 450 is al total loss als hij omvalt bij het landen, met als resultaat dat je sowieso weer 100 euro aan nieuwe onderdelen er op mag zetten.
 
Yep inderdaad, ik heb ook een 450, maar ik vind deze al redelijk kostbaar, en wil deze het liefste niet crashen. Ik zag dit als een reallife simulator om bewegingen te oefenen en onder de knie te krijgen voor ik ze op mijn 450 ga uitproberen. De MCP-X kan je bij wijze van tegen de muur aan vliegen, rechtop zetten en weer verder vliegen.
Zal die mcp-x zo stevig zijn? moet zeggen dat ik dat real-life sim idee ook had want nu ga ik wel eens simmen als ik niet kan vliegen, maar echt is toch leuker he. Ik zag in een video iemand die inverted de grond raakte en weer verder vloog maar ga er niet vanuit dat ie alle crashes gemakkelijk overleeft, al zou dat wel handig zijn.
Overigens vlieg ik de heli altijd in idle-up en heb ik mezelf de 'stick-down' methode afgeleerd omdat je de heli dan hard tegen de grond smijt, tenzij je inverted zou vliegen ;) Als ik crash probeer ik 'm tot het laatst te redden en is voor ik de throttle-hold om kan zetten de main gear al gestript. Op zo'n moment wel goed omdat de heli dan niet een chicken dance gaat doen.
Een 450 is al total loss als hij omvalt bij het landen, met als resultaat dat je sowieso weer 100 euro aan nieuwe onderdelen er op mag zetten.
Dat doet me denken aan deze :D
Total loss en 100,- schade toch valt mee, dan moet je toch best een harde crash maken, maar als die rotorbladen iets raken kan je inderdaad vaak onderdelen gaan vervangen. De align 325 wood blades zijn dan wel een aanrader omdat die juist stuk gaan als je crasht en dan minder energie doorgeven aan de andere onderdelen.

Ik heb een king v3 eens uitgerust met 'extreme' kunststof rotorbladen omdat hout altijd stuk ging bij het minste geringste. Als er iets mis ging bleven die bladen wel heel maar andere onderdelen niet meer. De betere oplossing is kalm aan doen en evt met hulp goed te leren vliegen ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb leren vliegen met een piccolo v2, een tegenhanger van de hb fp

Volgens de mensen op het forum een rampenplan om te vliegen.

Ik heb er wel netjes mee leren vliegen, en als gevolg hebben mijn 250, 450 en 600 nooit de grond hardhandig gezien door een dumbthumb...
Alleen wel eens een technisch mankementje wat niet op tijd gecorrigeerd kon worden, maar zelfs dat maar 2 keer in totaal

Toch geen slechte score denk ik...

Punt is alleen dat je het jezelf moeilijk maakt door met een kleine heli zelf te leren vliegen
En hoe dan ook, iedere crash is anders..
Meestal kost het hoofdbladen, en de rest is geheel Afhankelijk van hoe je land
 
ik ben heel benieuwd naar de stabiliteit van dit kleine monstertje, ik verwacht dat het vrij hoog is door de fbless elektronika, desondannks is hij door zijn wendbaarheid natuurlijk geen tam lama"-helitje.

Ik denk dat de beginners zich hierin best wel eens zouden kunnen verslikken. Hij vliegt zo te zien ook erg rap, even niet opletten en .. floeps .. weg is hij, of hij is uit het zicht en orientatie is niet meer goed.

Ik heb een 4g6 gehad van walkera, de kleinste CP die er toen was, iets van 90gram geloof ik, dus tikkeltje groter nog dan deze micro heli.
Het viel me op dat in een zaal dat ding erg snel klein en lastig te zien is. Ik kan me voorstellen dat dat voor beginners aboluut niet gewenst is, maar goed, ieder zijn keus natuurlijk.
Het is natuurlijk ook verleidelijk, zeker als je ziet hoe ermee gevlogen KAN worden.

Hebbedingetje, en ik denk dat als hij straks leverbaar is er ook bij mij eentje zal 'landen'...

Bas
 
Ik ben zeker ook benieuwd naar de mCP X. Met name naar de stabiliteit en of deze helicopter zich leent voor een overstap vanaf de mSR.

In dat kader ben ik ook zeker benieuwd of deze geen last heeft van de typische mSR eigenschappen (pendulum en soms toiletbowl effect) vanwege de afwezigheid van een flybar.

Dit is iets waar vroeger alleen maar van gedroomd werd!

Peter
 
Laatst bewerkt:
Back
Top