Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Indoorvlieger, 3 feb 2011.

  1. Mspeed

    Mspeed

    Lid geworden:
    30 sep 2009
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Brunssum
    Hoi jongens wilde jullie even bedanken voor de info op dit draadje :)

    Vorige week vrijdag ook mijn Mcpx binnen gekregen, eerst speling op feathershaft gekontroleerd niks , toch voor de zekerheid locktite aan het schroefje gedaan.
    Toen ik hem kreeg zat de main gear niet goed op zijn plaats maar dat is zo verholpen.
    Hierna een vluchtje of 30 gedraait zonder te crashen, vandaag weer gaan vliegen en relatief zachtjes voor mijn voeten op het gras gecrasht.
    Doordat jullie hebben aangegeven dat de lagers zo slecht zijn meteen de bladegrips vastgehouden en ja hoor lager kompleet met ring en al uit elkaar.

    Dus nu ook de lagers vervangen door de H25060 van de T-Rex 250.

    Grtz Mark
     
  2. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Den Haag
    Bij mijn mcpx ging het in het begin ook nogal zwaar als je de main gear probeerde te draaien maar dat had niks te maken met play. (Die is bij mij aan de ruime kant. Ik heb geprobeerd de motor dichterbij te brengen maar die mogelijkheid is er niet standaard.)
    Ik heb er nu zo'n 30 vluchten mee gemaakt maar ver daarvoor bood de motor al een stuk minder weerstand ;)

    Ondanks dat ik nog geen problemen heb gehad met wegslingerende bladen, wat waarschijnlijk sneller dichterbij gaat komen nu ik vlieg met een kromme spindle, heb ik uit voorzorg een setje lagers gehaald:

    [​IMG]

    De nieuwe spindles die ik besteld hebben zijn van de wk 4G3/G6. Omdat die aan beide kanten worden afgesloten met een boutje en niet aan één kant met een opstaand randje, welke de kant is waar volgens mij de lager overheen kan schieten, verwacht ik ook geen problemen met het gebruik van de standaard lagers.

    Tussen het tikken van deze post door nog even snel naar buiten geweest (altijd verstandig tegen het donker en met een micro heli :rolleyes:). Wow voor het eerst was het geen worsteling om hem inverted op te vangen, wat een fix! Mijn voorkeur gaat uit om de heli achterover te flippen maar voorover lukte me ook redelijk ondanks dat ik de cirkel zo groot had gemaakt dat de looping bijna onderin m'n kin eindigde; "shaven, not chopped" ;) ).
    Na wat inverted flight (hurricanes/backwards), waarbij de heli meerdere keren even niet te zien was, nog gecrasht waarbij een upper link los schoot. Wonder boven wonder was die op de zwart ruwe ondergrond toch snel te vinden omdat hij vlakbij de heli lag :p
    Uiteindelijk nog een 2e en 3e keer gecrashed tijdens dezelfde lipo (wat een luxe!) maar dit keer kwam ik minder good weg, alhoewel.. Een deel van één v/d bladen afgebroken. Verder niks, nog geen linkje, ook geen enkele speling tussen main gear en lager :thumbsup:
    Al met al lekker gevlogen in dit 'heerlijke' weer. Hopelijk was het voor jullie net zo'n dag!? :cool:


    Settings DX6i:

    Rates: Ail. 70%, Elev. 70%
    Expo: Ail. 20%, Elev. 20%
    Travel: Throttle ↕ 100, Pitch ↕ 68, rudder ↔ 125.
    Tcurve: Normal 0*40*60*80*100, Stunt/Idle 0↔100 lineair.
    Pcurve: Normal 30*40*50*75*100, Stunt/Idle0↔100 lineair.

    Misschien dat ik nog kleine veranderingen maak maar ik ben zo al redelijk in de buurt bij mijn ideale settings.

    Als laatste een paar foto's van de mcpX. Ook deze is met de standaard meegeleverde canopy, "heb je er één gezien heb je ze allemaal gezien", maar ik heb wat lijnen aangebracht..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Edit: Mspeed: Dan kom je goed weg dat het niet tijdens de vlucht is gebeurd. :cool:
    Even voor de duidelijkheid, de inner race komt over de opstaande rand/boutje van de spindle!?
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2011
  3. OvdP

    OvdP

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi,

    Ik start op in Iddle-Up. De mCP-X heeft in IU een softstart. Dus TH aan IU aan
    en half stick op de pitch. Vervolgens TH uit en vliegen maar...
    (dit geldt niet voor normal mode, hierin zit geen softstart)

    Sind een week heb ik ook een Blade mCP-X. Tot nu toe 30x gevlogen.
    Enkele lichte crashes in het gras. Ook een paar keer een zwaardere crash,
    terwijl ik een flip/looping ging proberen. Op de sim lukt het prima maar in het
    echt niet zo goed. De staart draaide weg en ik verloor de controle. Geen schade
    what so ever. Geweldige heli.

    Op andere forums lees ik dat ze de servo AILERON en ELEVATOR limiteren door
    deze naar bv. 70 of 80% te zetten. Doen ze dit alleen met Rate of gebruiken ze
    hiervoor de End points is mij niet geheel duidelijk. Het schijnt te zijn als je 100%
    servo weg gebruikt er geen ruimte meer is voor het FBL systeem tijdens het stunten.
    Ook neem je hierdoor teveel vermogen van de motor weg waardoor de staart weg draait.

    Ik heb zelf de Align T-Rex 250 lagers 681X 1.5x4x1.2mm gebruikt, maar daardoor liep de rotorkop stroef.
    Tot nu toe ben ik maar terug gegaan naar de originele lagers.

    Op HeliFreak las ik dat sommige een feathering spindle van Walkera 4G6 type HM4G6Z11 gebruiken
    met een screw set type HM4G6Z32. Deze is 0.5mm langer en kan hierdoor de iets breedere lagers wel aan.
    Als lagers gebruiken ze de rotor lagers van een GAUI-200 type G-203250.
    Volgens hun kan deze de axiale belasting wel aan, want ze worden op dezelfde manier gebruikt in
    de staart rotor welke 16000 toeren draait. Ik heb de spullen hiervoor besteld en zodra ze binnen zijn
    zal ik het e.e.a. hier terug koppelen.

    groetjes,
    Olaf
    www.Aeroplaza.nl
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2011
  4. kmk

    kmk

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Olen België
    Hi Olav,

    Ik gebruik de E-flight lagers aan de binnenkant en de Trex lagers aan de buitenkant zo is de spindle net lang genoeg:wink:
    Voor de Aile en Elev bedoelen ze de endpoints.

    Grtz Rudi
     
  5. OvdP

    OvdP

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Amersfoort
    @ KMK,

    Bedankt voor de info.

    Zit ik alleen nog waarom je dan dual rate gebruikt.
    Dit zijn namelijk ook endpoints welke je vanuit de zender
    dmv. een switch kan bedienen. Makkelijk om dit te koppelen aan IU switch.

    Zo als ik het nu zie limiteer je de servo met Travel Adjust naar bv. 70-80%
    van een servo uitslag van totaal 100%.
    Deze limiteer je vervolgens nogmaals door je dual rate welke bv. op 70-80% staat.

    Dus de 100% uitslag wordt op twee verschillende plaatsen in je zender ingekort.
    Waardoor er in zijn geheel niet veel overblijft?

    Is het niet beter om bv. Travel adjust in te stellen naar bv. 70-80% en Dual rate
    gewoon op 100% te laten staan. Of te wel 100% van de ingestelde travel adjust 80%.

    grtz.
    Olaf
    Aeroplaza
     
  6. eracer99

    eracer99

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    80
    Locatie:
    omgeving Kortrijk
    Kan je hiervoor ook een klein trainingskruis maken?
    Ik heb nog enkele carbonstaafjes liggen die ik toch nergens anders meer voor nodig heb. Dit zijn staafjes met een diameter van 1mm dacht ik.
    Als ik daar nu een kruis van maak met 2 staafjes van bijvoorbeeld 20cm of 25cm. Zou dit nog lukken om te vliegen? Ik wil daarmee geen acrobaat toeren uithalen maar gewoon om in het begin wat meer zekerheid te hebben.
     
  7. OvdP

    OvdP

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Amersfoort
    @ eracer99,

    Dat kan best als je zelf op die manier een trainingskruis maakt.
    Zorg wel voor lichte balletjes (piepschuim of platsic) voor op het einde,
    anders kan hij gaan haken in de grond.

    grtz.
    Olaf
    Aeroplaza
     
  8. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    ik ben aan het denken om een micro heli aan te schaffen. ik zat eerst te kijken naar de Trex 100, maar voor 50 euro meer heb ik volgens mij veel meer aan de eflite mCP X.
    de trex 100 is (voorlopig) enkel verkrijgbaar in FP versie, ik denk dat ik die snel beu raak.. (hoewel ik de trex wel mooier vind ;) )
    is het een goede keuze om op je kamer wat te trainen?

    grt
     
  9. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    mijne is ondertussen ook besteld, ik zal mijn ervaringen hier ook posten ;)
    ook ga ik meteen bij horizon hobby mijn nieuwe setje blade holders vragen, just in case dat de originele het niet houden..

    Grt
     
  10. VEJ

    VEJ

    Lid geworden:
    4 jan 2010
    Berichten:
    362
    Locatie:
    Twente
    Als je geen ervaring hebt met helicopters dan zou ik de MCP X niet op je kamer gebruiken.
    Ga je spijt van krijgen
     
  11. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    De trex is alleen te vergelijken met de Msr, en heeft bladen uit 1 stuk,
    kunnen niet wegzwenken.
     
  12. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    ik vlieg met een 500 size, dus dat gaat wel goed komen ;)
     
  13. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    Ik vlieg ook met een t rex 500 maar de m cp x blijft een vinnig ding. Hangt er ook van af hoe groot je huis is:rolling:
     
  14. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    ja, klopt :)
    maar ik denk wel dat je er veel van kan leren, met mijn 500 ben ik nog niet verder dan wat loopings en misvormde tic tocs ;)
     
  15. VEJ

    VEJ

    Lid geworden:
    4 jan 2010
    Berichten:
    362
    Locatie:
    Twente
    Ok dan zouden er geen problemen moeten zijn.
    Hij is wel een stuk nerveuzer dan een 500 maar niet zo als een 250.
    Mijn grootste probleem is dat hij zo klein is en als je een beetje weg accelereerd hij wel heel erg moeilijk te zien wordt. ;):p
     
  16. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    haha, ik ben erg benieuwd :)
    vliegt hij wel aangenamer dan een 250? dat is wel mooi dan..
     
  17. VEJ

    VEJ

    Lid geworden:
    4 jan 2010
    Berichten:
    362
    Locatie:
    Twente
    Hij is een stuk stabieler.
    Plus als je hem boven een beetje gras vliegt en je duikt hem erin heb je minder schade dan met een T250 en dus beter in de portomonee.
    (Is me al 2 keer overkomen)
     
  18. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Inderdaad, dan is het "vlieg de stip" :p Met de MCP kan ik wel gemakkelijker de orientatie terugkrijgen want wetende dat de heli crashes goed overleefd is het niet zo'n paniek situatie. Nose-in hover idem, met de 450 kon ik het wel even maar deed het liever niet, met de MCP ging het echter goed en gek genoeg is het met de 450 nu ook niet meer zo moeilijk ;)
    Sowieso was ik na drie crashes met de 450, waarvan twee door signaal verlies (ontvanger vervangen, probleem opgelost *klopt af*), het vertrouwen wat kwijt.. ik vloog gewoon niet zo ontspannen meer. Na 10-20 lipo'tjes met de MCP is dat vertrouwen toch weer terug en lijkt die 450 opeens een grote heli haha

    Erg leuke heli die MCP, blij dat ik er toch een heb aangeschaft :) en als het me twee crashes met de 450 scheelt heb ik 'm in feite al terugverdient ;)
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2011
  19. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    Heeft er al iemand de fast flight blades gebruikt op de m cp x:confused: en wat zijn de bevindingen....
     
  20. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Dat ie een stuk rustiger reageerd en stabieler in de lucht hangt.

    Wat let jouw om even te schroeven? Nou, Nouw?
     

Deel Deze Pagina