Blade MQX BNF

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door areon, 29 dec 2011.

  1. ReneDL

    ReneDL

    Lid geworden:
    8 feb 2004
    Berichten:
    313
    Locatie:
    Ursel 9910 Belgie
    Ik zou beginnen met hem eens opnieuw te binden, ik heb ook al een paar keer zo een gedrag van de MQX gehad en met herbinden was dat telkens opgelost. Ik weet niet of het met de DX4e kan maar om te beginnen zeker de uitslagen ongeveer halveren.
    Groetjes ReneDL
     
  2. Arie de Koning

    Arie de Koning

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lopik
    Pvanheumen,

    Probeer jij heeeel voorzichtig op te stijgen??
    Dan draaien vaak niet alle props. Er valt dan nog te weinig te stabiliseren.
    Daarnaa raaktie in de war door het getril, gerammel enzo.

    Geef een iets sneller gas zodat je met een sprongetje loskomt.
    Tegen die tijd draaien alle props denk ik wel omdat alle sensoren input krijgen.

    Een 2 e voordeel is: als je van de grond springt naar 30 cm tot een meter dan is de Quad uit zijn eigen turbulentie en hangtie waarschijnlijk bijna vanzelf stabiel

    Als je het trucjeeen beetje doorhebt kun je gedoseerder opstijgen.

    Ik ste voor om kleinere uitslagen in te stellen ( exponetieel 40% op alle stuurfuncties ) omdat hij nogal overcorrigeerd als je hem pas leert kennen, vooral in bijvoorbeeld de woonkamer of zo.

    Succes
     
  3. ReneDL

    ReneDL

    Lid geworden:
    8 feb 2004
    Berichten:
    313
    Locatie:
    Ursel 9910 Belgie
    @ Arie de Koning met een DX4e zender zal en kan je spijtig genoeg niet veel instellen.
    Groetjes ReneDL
     
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Wat ook kan is dat je voordat de kopter loskomt al stuurinputs aan het geven bent. Als je bijvoorbeeld rol naar links geeft wil de quad al linksom gaan kantelen, wat niet kan als de poten nog op de grond staan. Toch gaat hij het proberen. De rechter propellers gaan dus harder draaien, de linkse stoppen ermee. Geef geen inputs (anders dan met de gasknuppel) tot de quad los is van de grond. Je hoeft voor die tijd ook niet te sturen, hij komt rechtstandig van de grond en ook daarna is hij zo gestabiliseerd dat hij rechtop blijft hangen. Vooral zo min mogelijk sturen!
     
  5. Arie de Koning

    Arie de Koning

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lopik
    Ook heen servo uitslagen ( dual rate)?? Dan kun je die beperken naar 50 a 60%
    Heb je de originele MQX zender erbij? Die heeft wel " beginnersstand"
     
  6. pvanheumen

    pvanheumen

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Ridderkerk
    Die uitslagen instellen doe ik dan toch met de schuifknoppen onder en links en rechts van de sticks, die staan naar mijn idee op 0.
     
  7. Arie de Koning

    Arie de Koning

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lopik
    Pagina 14 handleiding. Hi/ low rate switch.
    Zet die op low en je stuurfuncties staan op 70% ipv 100. Dat moet schelen..

    Geeft kleinere stuurcommando's van jou door en dat vliegt rustiger.
    Die schuifjes naast en onder je sticks zijn de trims. Die bepalen de middenstand en daarmee kan je kleine correcties instellen als de Quad steeds maar een beetje naar links afdrijft of zo. Zet je de bijbehorende trim een paar klikjes rechts .
    Als het goed is blijftie dan beter stil hangen.

    Succes.
     
  8. pvanheumen

    pvanheumen

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Ridderkerk
    Bedankt voor de snelle reply's hij vliegt nu dat is een ding wat zeker is. Ik oefen (niet lachen) in onze slaapkamer, dan landt die op bed. Hoef ik me ook geen zorgen te maken dat hij stuk gaat.

    Alleen de katten vinden het een beetje eng. Maar als ik "Elevator Trim" en "Aileron Trim" ongeveer in het midden zet, dan zou je toch denken dat hij stijgt (dat doet die ook) maar toch beweegt hij nog naar links en rechts.

    Als ik buiten zou vliegen kan ik me zo iets voorstellen maar binnen, ik kom er niet helemaal uit.

    Thanks Pierre
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2012
  9. ReneDL

    ReneDL

    Lid geworden:
    8 feb 2004
    Berichten:
    313
    Locatie:
    Ursel 9910 Belgie
    De "Elevator Trim" en "Aileron Trim" dienen om de bewegingen voor achter en links en rechts af te regelen en niet om te stijgen daarvoor gebruik je de gasstick. Met de trims in het midden moet hij ongeveer blijven stilgangen (ik zeg wel ongeveer want volledig stilgangen zal hij zonder bijsturen niet lang doen)
     
  10. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De trims moeten bij dit toestel op 0 staan en daar blijven staan! De gyro's zorgen dat het toestel uit zichzelf niet zal kantelen. Hij kan nog steeds wel licht zijwaarts weglopen, maar dat is dan vanwege wind (buiten) of omdat de quad net niet horizontaal hangt. Als je de trims uit het midden zet geef je feitelijk een continue stuuruitslag, en dan zal de quad zeker weglopen van de horizontale stand. Trims die niet in het midden staan kunnen ook een goede verklaring zijn van het stilstaan van één of meerdere propellers bij het opstijgen (de quad krijgt dan stuurinputs voordat hij los is van de grond, heb ik hierboven beschreven).
     
  11. pvanheumen

    pvanheumen

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Ridderkerk
    Bedankt voor jullie adviezen, wat ik echter niet snap is dat ik nu 2 reply's lees waarbij de 1 zegt je moet

    En weer iemand anders zegt dit ;

    Nu weet ik dus niet wat de bedoeling is. Of wordt bij stand 0 het midden van de trims bedoelt.
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2012
  12. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    Trim is niet gelijk aan expo.

    Trim is de correctie van je zender en servo instellingen om alles (fijn)afgesteld te krijgen. Om, als je alle knuppels centreert, de quad stil in de lucht te houden. In geval van de MQX doet de AS3X functie op je quad dat ( grotendeels).

    Expo is een instelling voor beinvloeding van de servo/controle uitslag. Als je b.v. de rechter knuppel naar rechts beweegt zal er meer naar rechts gestuurd worden als je de knuppel meer naar rechts beweegt. Tot zover nogal wiedes denk ik :) Als je geen expo in stelt is dit een rechte lijn input/output. Echter, als je expo in stelt, dan zorg je er voor dat de controle in het begin wat minder reageert op je knuppel beweging en op het einde wat meer. De rechte lijn is dan veranderd in een curve zeg maar. op die manier heb je vaak wat meer controle, de quad zal dan wat minder zenuwachtig op knuppel input reageren bij kleine uitslagen.

    Zo iets duidelijker?
    Ik vind op pagina 10 van de Hyper Taxi manual (ook verkocht met DX4e):

    Activate and Deactivate Expo
    1. Put the ACT switch in the down position
    (ON) and the Rate switch in the down
    position (LO).
    2. Push and hold the trainer (bind) button
    and move and hold the two sticks (as
    shown here for activation (A) or
    deactivation (B)), while powering on
    the transmitter.
    3. Release the trainer switch and the
    control sticks only after a series of
    tones sound (ascending tones for
    activation, descending tones for
    deactivation).
    DX4e and DX5e Expo Activation and Deactivation
    If you plan to fl y your Hyper Taxi with a DX4e or DX5e, disconnect the battery from the aircraft before
    activating the Expo feature in your transmitter.
    Once Expo is activated, it will remain activated for use through subsequent power cycles of the transmitter.
    Once Expo is deactivated, it will remain deactivated until it is activated again.
     
  13. pvanheumen

    pvanheumen

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Ridderkerk
    Het zou dus zo kunnen zijn dat Expo aan staat op mijn Spektrum DX4e, ik zal dat vanavond als ik thuis ben eens uit zetten, de manual omdat te kunnen doen heb ik via Google gevonden. Ik hou jullie op de hoogte.

    Bedankt voor alle reply's.
     
  14. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    Um, ik denk juist dat het uit staat en dan kan je het beter aan zetten. Dan heb je het effect van minder zenuwachtig reageren bij weinig stick input. Bij mijn DX8 kan je het op procenten instellen. Ik heb 25% staan op pitch en roll.
     
  15. pvanheumen

    pvanheumen

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Ridderkerk
    Hmm oke, ik zal het eens aanzetten, op de DX4e kan ik niet direct zien hoeveel procenten de pitch en roll staat, maar dat is denk ik proberen.
    Thanks;)
     
  16. areon

    areon

    Lid geworden:
    23 jul 2009
    Berichten:
    582
    Locatie:
    Wateringen
    Succes ;)
     
  17. pvanheumen

    pvanheumen

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Ridderkerk
    Als ik me niet vergis zit er toch op de Spektrum DX4e een on/off switch om Expo uit of aan te zetten.







    Of moet ik mijn bril schoonmaken :rolleyes:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Arie de Koning

    Arie de Koning

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lopik
    Inderdaad, die schakelaar!!
    Zei ik ook al
    En die trims naar de knuppels fijn een soort fijnafstelling. Heeft niets met de uitslagen te maken.
    Handleiding hè.
    RTFM
     
  19. pvanheumen

    pvanheumen

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Ridderkerk
    Bedankt voor de leuke opmerking, ben nieuw in dit spul vandaar wat vragen van mijn kant.
    Ik stel een vraag en wordt direct even in de hoek gezet, lijkt me niet de bedoeling van een forum.

    Uiteraard heb ik de manual gelezen alleen kwam ik er niet uit.
     
  20. MicroVlieger

    MicroVlieger

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Krommenie
    Nou NOU dat valt ook wel weer mee ,
    volgens mij had hij het inderdaad al gemeld...

    plus ik zie niet waar jij in de hoek wordt gezet ?!
    maar hey het mooiste is dat je er nu uit bent :D
     

Deel Deze Pagina