Blanik van LMmodel

Zo . . .

Da's al weer even geleden.

Weekje naar Zuid-Engeland, vliegen, jarig geweest, etc.etc.

Bezig geweest met de aansturing dmv. een 0,8 mm. staaldraad in de witte plastic binnenkabel . . .

Dat is best lastig, deeltje voor deeltje op maat maken en lijmen met UHU 300.

Resultaat: matig.

En dat komt oa. ook doordat die roeren zo verrekte zwaar bewegen.

Ik heb op ProWing eindelijk weer eens ergens scharniertjes gevonden die echt mooi licht lopen!

upload_2023-6-8_22-46-28.png

https://www.robbe.com/de/Flugzeuge/...sport-Ruderscharniere-16X28mm-10Stk./56000063

Zachte heelmeesters, stinkende wonden: het mes er in.

upload_2023-6-8_22-50-7.png

En begonnen met scharniertjes inlijmen.

Hopelijk eerdaags klaar, het wordt nu zo langzamerhand tijd . . .

jan.

Gisteren de roeren er aan gelijmd, vanmiddag het eindresultaat bekeken en vooral bevoeld.

Wat een verademing! :)

Ruime uitslag, zonder ook maar enige kracht te hoeven zetten!

Erg blij mee.

Wordt vervolgd.

jan.

Dat kan ik niet meer beoordelen, omdat ik al een binnenstang ingelijmd heb, waar die 0,8 mm staaldraad doorheen gaat . . .

jan.

Vliegt dat ding nou nog niet???

Nee.

Met name die aansturing is lastig: stukjes plastic binnenbuis op 0,8 mm staaldraad lijmen: alles met UHU 300.

Dat duurt nogal . . .

Maar er is licht aan het eind van de tunnel.

upload_2023-6-12_12-36-10.png

Er moet ongeveer 70 gram lood in de neus.

Ook een klusje . . .

upload_2023-6-12_12-38-11.png

En blijkbaar de vleugels niet goed weggelegd, verschoven? :mad:

upload_2023-6-12_12-37-33.png

Als 'ie niet terugkeert: staaldraadje in friemelen.

Zo blijf je bezig.

Maar nu eerst vliegen, en morgen met de vriendin naar het strand. o_O

Dus die maiden duurt nog wel even . . .

jan.

Vandaag was de grote dag.

Gisteren en vanochtend (altijd vervelend, die laatste klusjes) ontvanger ingebouwd, laatst afstellingen van de stuurstangen, tipjes gerepareerd, etc., en op naar het veld.

Zo ziet dat er dan uit.

upload_2023-6-18_20-13-11.png

Grote vraag: is de uitslag van de rolroeren groot genoeg?

Eerste handstart glipte hij me een beetje tussen de vingers door, maar op zich okay.

Tweede ging beter: er is sprake van een echte glijhoek!

Toen achter de sleper; ervaren kracht aan de knuppels, en daar gaat 'ie.

Ziet er goed uit (helaas zijn er geen beelden).

Ik loop vanuit het veld terug naar de pits waar de heren staan te sturen, en zie dan dat 'ie er al niet meer achter hangt.

Oorzaak: te kleine uitslag van de roelroeren; problematisch om 'm tijdens het slepen recht te houden, dus afgekoppeld.

Er is nog net tijd voor mij om het circuit en final te zien en ik ben het met de piloot eens: ziet er uit als een fijne zwever.

Prachtig vliegbeeld, fijne vliegeigenschappen (lijkt het), geen floater maar een mooi rustige snelheid, en prima glijhoek.

Binnenkort de roeren lossnijden en scharniertjes monteren, en dan is het probleem opgelost.

Hoop dat ik die fijne dingen van Robbe kan bestellen.

Nu eerst weer met de vriendin naar Frankrijk, antiek inkopen.

Wordt vervolgd.

jan.

Waarom vlieg jij je eigen kisten niet in?
Ik heb in heel mijn leven 2 kisten door mijn broer in laten vliegen.
Toen in 13 jaar oud was was dat de laatste keer.
Ik vloog liever een eigen kist in de prak dan dat ik mijn zender af zou geven.

Gisteren weer met de Blanik naar het veld geweest.

Tsja . . .

Er is toch een beetje sprake van trouble in paradise, na de eerste vlucht misschien iets te optimistisch geweest.

Na de eerste (zeer korte) vlucht de rolroeren er afgehaald en aangepast, zodat de uitslag naar beneden groter kan worden (was 15°, nu plm.25°).

Er is bijna 50 gr. lood toegevoegd, en dat heeft de stabiliteit om de dwars-as goed gedaan.

Het probleem zit 'm in de vleugels.

Er is eigenlijk geen sprake van torsiestijfheid.

Het materiaal is EPP, en er lopen twee carbonliggers over de hele lengte, boven en onder.

De vleugels zullen niet snel breken, maar torsiestijf . . . :eek:

Bij lage snelheden is er niet zoveel aan de hand, maar als de snelheid wat hoger wordt (bv. tijdens slepen, of op circuit met een paar tikjes down): dan wordt het vliegen van enigszins nette bochten toch een beetje een uitdaging, lijkt het.

(Dit probleem is op Tsjechische fora ook al gemeld.)

Resumé:
- de torsiestijfheid is zeer gering
- de uitslag van de rolroeren is naar beneden bijna even groot als naar boven

Na een aantal vluchten blijven er een paar vragen:
- wat betekent dit, aerodynamisch gezien? Wat gebeurt er met de vleugels, als er uitslag gegeven wordt?
- wat moet de set-up van de rolroeren worden, gezien de geringe/afwezige torsiestijfheid?

Ik hoor het graag.

jan.

Laatst bewerkt:
Hoe kan ik hier MP4-bestanden plaatsen?

Linkje naar de pagina met de betreffende informatie?

jan.

Laatst bewerkt:
Hoi Jan,

Moeilijk te beamtwoorden zo . Wat bedoel je met "enigzins een uitdaging"? Wat voor gedrag vertoont hij?

Intuitief zou ik zeggen, differentiatie toevoegen in de zender en leren sturen met richtingsroer in de bochten. Maar een filmpje of beschrijving van het probleem zou helpen.

Groeten
Hein

Rolroeruitslag naar beneden vergroten zal het haakeffect groter maken, en daardoor zal het toestel zeker niet makkelijker de bocht om gaan.

Waarom plaats je deze vraag 2 keer?

Omdat er vast mensen zijn die nooit op het zweefforum kijken?

Moeilijk te beantwoorden zo. Wat bedoel je met "enigszins een uitdaging"? Wat voor gedrag vertoont hij?

Ik zal mijn testpiloot nog eens vragen wat er nou precies aan de hand was.

leren sturen met richtingsroer in de bochten.

Dat kunnen we wel.

differentiatie toevoegen in de zender

Wie heeft een suggestie wat een goede startwaarde is: hoeveel graden of cm. uitslag omlaag, hoeveel omhoog?

Rolroeruitslag naar beneden vergroten zal het haakeffect groter maken, en daardoor zal het toestel zeker niet makkelijker de bocht om gaan.

Misschien is de uitslag naar beneden inderdaad te groot (tov. de uitslag naar boven).

Mn. die startwaarde ben ik benieuwd naar.

jan.

Back