Blanik van LMmodel

De ervaring van de piloot. Leuke kist draag wel lekker maar vliegt langzaam dat stuk is alle maal wel goed. Het begint bij het slepen het eerste stuk gaat wel prima daar is de vlieg snelheid nog niet zo hoog(toevallig had de sleper brutus een pitobuis) de snelheid lag tussen de 40 en 50 kmh. Maar na de eerste bocht komt er meer iets meer snelheid in en gaat de rol roeren veel minder sturen. Maakt niks uit oef je een klein beetje geeft of vol rol. Allen op richting doet die dan nog iets. Maar door de geringe v stelling gebeurd er ook weinig om de kist recht te leggen.
Nu het stukje in losse vlucht, gebeurd eigenlijk het zelfde als je ietsjes de neus laat zakken en wat snelheid op bouwt. Tussen gewoon zweven en iets snelheid voor deze kist zit maar een kleine marge. Op iets snelheid doen de roeren het tamelijk niet tot nauwelijks door er iets rudder bij te sturen gaat die bocht wel om maar mooi is anders.
 
In aanvulling op bovenstaande: zou het zo kunnen zijn dat bij een iets hogere snelheid een roelroeruitslag ervoor zorgt dat de vleugel iets tordeert, en daardoor de uitslag teniet doet?


jan.
 
Laatst bewerkt:
Dat kan inderdaad. Het lijkt me sterk eigenlijk, maar is zeker mogelijk. Ik heb dit nog nooit zo ervaren.

Eerste ervaringen lijken te duiden op "vlieg langzamer"! Maar ik weet niet of dat gaat, als Rob aangeeft dat er weinig marge is.

Ik zou beginnen met
- check stijfheid van je rolroeren en de aansturing. Alles spelingsvrij?
- meer uitslag omhoog geven (15 mm of zo?) en minder omlaag (zeg 8mm of zo).

Als dat nog niet helpt, moet je misschien de torsiestijfheid gaan verhogen . Makkelijkste manier is waarschijnlijk de vleugel bespannen of met dun glasweefsel bekleden onder 45 graad.
 
Laatst bewerkt:
Filmpjes bekeken, ik kan daar niks vreemds aan ontdekken. Behalve dat de sleper pas lang na de zwever loskomt, en dat de combinatie voor deze zwever dus misschien idd wel wat snel vliegt. Als je wat steiler kunt klimmen met deze sleper zou ik dat proberen. (De zwever volgt wel zo te zien, die heeft aan de helft van de snelheid genoeg)
 
- check stijfheid van je rolroeren

3 mm balsa aan de voorzijde. Stijfheid lijkt me afdoende: niet de veroorzaker van het probleem.


- check de aansturing. Alles spelingsvrij?

Ja hoor.


- meer uitslag omhoog geven (15 mm of zo?) en minder omlaag (zeg 8mm of zo).

In eerste instantie was de maximale uitslag omlaag (bovenzijde profiel gemeten) 15°, die is vergroot naar plm. 24°.

upload_2023-6-26_15-1-4.png


- Als dat nog niet helpt, moet je misschien de torsiestijfheid gaan verhogen. Makkelijkste manier is waarschijnlijk de vleugel bespannen of met dun glasweefsel bekleden onder 45 graad.

Ik snap dat het nut heeft, maar zit daar niet echt op te wachten . . .

Bekleden met glasweefsel; dan krijg je waarschijnlijk ook een veel gladdere vleugel.

Ik denk dat in eerste instantie
- de rolroeren beter afstellen (iets kleinere uitslag, betere verhouding omhoog/omlaag)
- wijze van slepen aanpassen
toch de nodige verbetering zou moeten brengen.

Zal Simons en Lennon er eens op naslaan.


jan.
 
Simons (Model Aircraft Aerodynamics) zegt:
- heel vroeger had je ook al het verschijnsel dat 'the torsional flexibility of their wings rendered ailerons ineffective',
- je moet meesturen met het richtingroer,
- differentiëring vermindert het probleem (het haakefect), maar lost het niet helemaal op.

Lennon (R/C Model Aircraft Design) houdt het vwb. differentiëring op een verhouding van 25% up, 10% down.

Laten we dat maar eens proberen.


jan.
 
Als voorbeeld 15 mm up en 8 mm down dat is dus 50 % diferentieel.
Maar zeker met het roer mix met de ailerons , bij volle uitslag ailerons roer ~ 15°
Torsie stijfheid is een van de nadelen van schuim, als bij meer snelheid ailerons minder effect hebben dan is dat een probleem van stijfheid.
Zo een vliegtuig gaat bij turbulentie onverwachte stuurbewegingen maken
 
Dan zou je toch een strip van de achterkant onder een hoek tot de hoofdligger kunnen maken?
Half uurtje werk probleem opgelost.
Even kijken waar de strip het hardste nodig is.
 
Nee hoor een diagonale strip ook.
Je kan het niet even met tape proberen maar als je aan de boven en onderkant een diagonaal stuk tape zou plakken waar jullie het probleem het ergst achten dan is het al opgelost.
Ik zou eerst de diff eens proberen, als dat niet helpt een strip plaatsen, of gewoon simpel plakband, maar het laatste moet wel boven en onder.

Er zijn ook ribben vleugels die diagonalen hebben tussen de ribben.
 
××In eerste instantie was de maximale uitslag omlaag (bovenzijde profiel gemeten) 15°, die is vergroot naar plm. 24°.××

Is dit niet precies verkeerdom? Om haakeffect te voorkomen moet je minder uitslag omlaag hebben. Grotere uitslag omlaag betekent meer haakeffect.
 
××In eerste instantie was de maximale uitslag omlaag (bovenzijde profiel gemeten) 15°, die is vergroot naar plm. 24°.××
Is dit niet precies verkeerdom? Om haakeffect te voorkomen moet je minder uitslag omlaag hebben. Grotere uitslag omlaag betekent meer haakeffect.

In essentie heb je gelijk.

De uitslag is vergroot, omdat we in de veronderstelling waren dat die te klein was om het ding bij wat hogere snelheid de bocht om te krijgen.

Dus de uitslag vergroot.

Maar, als het haak-effect of het torderen de oorzaak is, dan heeft vergroten inderdaad niet veel zin.

Ik ga het instellen op verhouding 1 op 2,5, en dan maar eens zien.

(Het kan natuurlijk nooit kwaad om voor nood iets meer uitslag achter de hand te hebben.)

Rob moet het maar zeggen als ik het fout heb.


jan.
 
Als je de vleugel bij de wortel vast pakt en met je andere hand bij tip. Als je dan de boel tordeert, gaat dit heel makkelijk? Dus weinig kracht voor nodig?

Wat voor liggertjes zitten er in?
 
Als je dan de boel tordeert, gaat dit heel makkelijk? Dus weinig kracht voor nodig?

Wat voor liggertjes zitten er in?

Ja, makkelijk, weinig kracht nodig.

Als je iets verder wilt torderen heb je natuurlijk meer kracht nodig.

Maar de eerste paar graad: makkelijk.

Liggers: 2 en 2,5 mm rond, als ik me niet vergis.

Moet te vinden zijn in dit draadje.


jan.
 
Ja, makkelijk, weinig kracht nodig.

Als je iets verder wilt torderen heb je natuurlijk meer kracht nodig.

Maar de eerste paar graad: makkelijk.

Liggers: 2 en 2,5 mm rond, als ik me niet vergis.

Moet te vinden zijn in dit draadje.


jan.

2x 2,5mm rond op 2,60??? Dat is het? Geen glasvezel tape op de vleugels oid?
 
Eh . . .

Ja, dat is het.

Zie post #200.

En dat zorgt voor een vleugel die sterk, maar nog wel buigzaam is.

Het lijkt alsof het genoeg is. :)

Ik heb de vraag gesteld, en niemand heeft gezegd dat het onvoldoende zou zijn . . .

We doen het ermee.


jan.
 
Laatst bewerkt:
Voor de buigkracht van de vleugel is dat voldoende , maar zonder D-box heb je geen weerstand tegen torderen.
Torderen neemt toe bij hogere snelheid ook bij een volledig ingedekte vleugel, maar daar blijft het onder controle, je moet veel meer kracht zetten om de vleugel te torderen.
Daarom word er voor snelle zwevers carbon gebruikt, licht en stevig.
Mijn trainer zwever 3 m span heeft een volledige indekking van 1.5 mm balsa en zelf deze moet ik bij een duik naar de grond eenmaal boven een zekere snelheid up geven anders blijft de duik doorgaan.
Dit komt ook omdat ik met een kleine stabiliteit marge vlieg, de geplande instelhoek tussen vleugel en stabilo verandert door het torderen van de vleugel , als deze instelhoek te klein word heeft je zwever niet de kracht om uit een duik op te trekken zonder je stabilo up te geven = instelhoek vergroten
 
Back
Top